News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

fulger nc

 De acord cu @oc7avian.
Trecute printr-un program de curatenie.

@frunzaverde
Nu sunt contra logo-ului actual al statiilor , renunt la parerea mea ..se pare ca are un fel de "traditie , recunoastere" intre bucuresteni .La fel arhitectura statiilor.Ca si paranteza aici ..niciodata daca ar fi depins de mine ..sa spunem nu as fi schimbat marmura , sau statiile cu arhitectura deosebita.
Dar as face ceea ce mentioneaza si @oc7avian ..si in plus as incerca sa stamdardizez semnalizarea , pastrand logo-ul identic.
Dar sa fie pus , la statiile acoperite..pe coltul exterior al statiei intotdeauna , pe partea dinspre strazi , intersectii(partea vizibila ..asemanator cum e amplasat logo-ul rompetrol sa spunem) ..pe un stalp standard , mai estetic ,drept.
Semnul cu logo-ul si grafia ptr minusvalizi si alta informatie ..sa ramana unde este , in fata statiei , prins de cozoroc.
Ptr semne , publicitate si panouri informative interioare ..as incerca un fel de unificare intre logo-ul statiilor si logo-ul companiei ..simplificand totul.Adica creat un fond cu culorile companiei (imi pare ca sunt galben si albastrub..corectati daca ma insel) pe care aplici la scara exact grafia logo-ului de statie M-ul pe fond alb.Toate panourile informative , de la intrare in statii , din interior sa fie facute pe aceasta grafie , fondul cu culorile companiei ..si logo-ul de statie , langa care aplici restul informatiei.Nu schimbi ceva cunoscut ..doar faci mai intens si omniprezent mesajul.Pe fond colorat se face mai vizibil logo-ul de statie.
La statiile cu intrare directa ,aceeasi chestie , cu diferenta ca montezi M-ul pe un stalp arhitectural ..mai estetic si la inaltime standard si distanta de amplasare de gura statiei peste tot.
Parerea mea ..e ca la suprafata reusesti sa creezi un fel de ordine vizuala.
Si in legatura cu ce ai spus legat de experiente negative...da recunosc ca am avut experiente negative in Bucuresti legat de transportul public..si asta ca sunt roman si am calatorit destul..si in tara si in strainatate ..si asta ar trebui sa spuna multe ..ca exista spatiu de imbunatatire amplu , in multe directii.
De asta am si mentionat standardizarea inaltimilor a distantelor si elemente specifice de arhitectura ..fie ca sunt stalpi , sau alt tip de semnalizare.
De obicei ...in Bucuresti , cand pasesti prima data , dupa mult timp ..te loveste imaginea de dezordine. Si nu ma refer la mizerie (sunt si alte orase care au problema)..ci la dezordinea in campul vizual.
  Semne de circulatie fixate pe stalpi de lumina , la inaltimi aleatorii ..puse in locuri nepotrivite , transportul public cu statii de autobuz amplasate aiurea(sa masoare cineva distanta de la adapost la bordura), cu semnalizare amplasata aiurea.
  Toate astea cauzeaza un haos vizual.M-am luat de statiile de metrou ptr ca doar amplifica haosul asta.

Toate chestiile astea confunda vizual trecatorul.
  Standardizarea face ca dupa trei strazi ..sa iti fie familiar totul , ptr ca ....creierul tau recunoaste patronul din instinct.
  Si daca exista un efort coordonat intre primarie si restul ..dupa un timp poti ajunge sa ai o ordine ..ordine in amplasare , ordine care va fi asociata instictiv de ochii trecatorului de loc ingrijit.
E tipic ptr tari precum Austria si Elvetia ..unde ai senzatia ca si iarba de pe camp creste numai 10 cm ..si dupa aia se opreste.

fulger nc

 Legat de numele strazii pe statie ..e simplu.
Nu are legatura directa cu informatia de metrou.Eu ..si multi altii , cand caut o adresa , merg pe jos , chiar si cu masina folosesc in orientare statiile de metrou.
Ptr simplul motiv ca sunt usor de recunoscut peste tot.Si daca gasesc o placuta fixata pe statie cu numele strazii pe o sageata cu directia( cum sunt semnele actuale , normale , fara florituri) ma ajuta la orientare.Ma gandesc si mai mult la Bucuresti , unde numele strazilor nu e amplasat chiar standard , ti se face greu sa gasesti un indicator.
  Eu in comentariile anterioare sugeram sa il integrezi in semnalul cu logo-ul ..dar nu e chiar necesar , daca ai un semnal fixat pe lateralul statiei e ok.

fulger nc

  Legat de discutia cu garile Progresul ,Obor si inelul feroviar as propune altceva.

Ceea ce spui tu , renuntat la inelul median , concentrat pe dezvoltarea retelei de metrou , cu cateva coordonate.
-Sa se dea prioritate ptr a dezvolta acele linii ..sau directionate linii , ca sa treaca exact prin garile mentionate.
-Inelul median cum e gandit acum abandonat si gandit intr-o solutie care sa "inglobeze" diametralele.
Adica:
-Unit magistralele principale pe la marginea Bucurestiului la suprafata cu linii facute ptr 160 km la ora , fara treceri la nivel.Prelungit liniile de metrou , daca e posibil cele care ar trebui sa treaca prin garile Progresul si Obor pina se intalnesc cu liniile nou construite.Aici se fac doua statii simple multimodale care sa faca posibil tranzitul in exact aceeasi incinta pe nivele diferite.

Dupa mine ai reusi sa impaci si capra si varza , sa faci posibila crearea de trase noi , de tranzit la margine de Bucuresti ..sa scurtezi timpii de tranzit substantial si sa faci posibil si tranzitul prin statiile sudice, atat cu ajutorul metroului catre centrul Bucurestiului ..si dai si o noua valoare statiilor si liniilor catre statiile mentionate.

Harry

1940 MALAXA VIZITA CONGRESISTILOR AGIR






edvard

@frunzaverde

:D ...rezon, domnule, apropos de statia M /Titan/, aprob pozitiv, tin minte cã prima datã cãnd am trecut pe acolo, mã simteam ca-n Sala Floreasca, mã-ntrebam unde-e-mingea ?  :)

[atât am vrut sã spun...]

ioandorin

Încă o secție istorică se duce dracului după altele câteva!
La 124 de ani de la deschiderea ultimei secțiuni din Arad-Brad,începând de la 01.01.2021 se închide secția Ineu-Brad!
https://www.aradon.ro/aradon-stirile-judetului-arad/fara-trenuri-intre-ineu-si-brad-din-ianuarie-1299774/

ioandorin

#1941
"În anul 1873 baronul Boroș Beniamin, proprietar al satului Gurahonț și inginer de profesie, realizează proiectul căii ferate. Acesta este publicat în anul următor și ulterior este aprobat de guvernul maghiar pe 24 mai 1875.

Pentru construcția tronsonului Arad - Sântana - Pâncota - Ineu a fost înființată societatea AKV (Arad - Körösvolgy - Vasut), adică Societatea Căii Ferate Arad - Valea Crișului Alb și încredințată inginerului Beni Zelenay Boroș. Societatea obține de la Parlamentul din Budapesta concesiunea construcției căii ferate simple Arad - Brad, cu o ramură Ineu - Cermei.

Construcția primului sector s-a realizat în trei etape:

Arad - Sântana - Pâncota (41,4 km), inaugurat la 1 februarie 1877;
Pâncota - Ineu (21,3 km), inaugurat la 10 mai 1877;
Ineu - Sebiș (27,2 km), inaugurat la 25 septembrie 1881.
După 1881, din cauza problemelor financiare cu care s-a confruntat societatea, lucrările au stagnat. Soluția a venit în anul 1884 când societatea falimentară a fuzionat cu Societatea Căii Ferate Arad - Cenad, unindu-și resursele financiare sub denumirea de Societatea Căilor Ferate Unite Arad - Cenad, condusă de același Beni Zelenay Boroș, care a continuat lucrările la calea ferată:

Sebiș - Gurahonț (22,6 km), inaugurat la 5 decembrie 1889;
Gurahonț - Hălmagiu (25,9 km), inaugurat la 7 noiembrie 1895;
Hălmagiu - Brad (28,8 km), inaugurat la 6 decembrie 1896.
În anul 1892 a fost finalizat singurul tunel al traseului, tunelul Vârfurile.

Din 1896 până la 1 ianuarie 1923 exploatarea liniei a aparținut Societății Căilor Ferate Unite Arad - Cenad, după care a trecut în administrația Căilor Ferate Române."
Sursa:wikipedia

fulger nc

 @subway
Iti raspund aici , ca sa nu fiu off topic si sa mi se stearga comentariul.
  Noua brigada multinationala recent infiintata are locatia pe la Focsani , din ce mi se pare , plus ca cele mai antrenate si bine echipate forte blindate sunt la Galati si Vrancea.
  Caderea lor pe flanc in Dobrogea exact pe zona mentionata de tine ..ar fi sa vina prin nord.
  In zonele mentionate de voi Dunarea are doua brate ..anulezi avantajul unui tunel , plus ca deschizi cale directa sore inima tarii  daca pierzi controlul tunelului(vezi cazul Giorgia ..unde nu au aparat bine trecerea prin munti) .Un pod il minezi si gata.
  Pe la est de Galati ai camp liber sa mergi rapid in inima Dobrogei si daca esti adversar si vrei sa o iei prin nord ..dai nas in nas cu fortele de la Galati si din Vrancea.
  Centura Galatiului e alt motiv care imi da sa gandesc ca ar fi pe acolo ...de ce o construiesc  pe acolo , plus ca e un ajutor ptr Ucraina ptr a avea iesire de marfuri spre vest rapida si spre portul Constanta ..ei fiind faultati rau dupa ce au pierdut Sevastopolul .
Ucraina si Rusia nu au efective semnificative in zona dinspre Reni. Ar fi si ca "intimidare" ptr ca poti sa "cazi" rapid in sprijinul Ucrainei , in cazul unei incursiuni ruse spre Odesa.
  Sunt motivele..atat strategice ,cat si economice ..si indicii de la UE privind relatia cu Ucraina si de la Sua ca amplasamentul sa fie la est de Galati.

kitsune

 iesire de marfuri spre vest rapida si spre portul Constanta ..ei fiind faultati rau dupa ce au pierdut Sevastopolul

Din câte îmi aduc aminte eu, Sevastopol nu a fost niciodată prea important ca port de marfă pentru ucraineni. Volumul mare a trecut (și trece) prin Odessa, Iujnîi și Ilichevsk (Chernomorsk astăzi). Mariopol e faultat de controlul total al strâmtorii Kerci, mai ales acum, după ce au făcut rușii podul și au cam blocat toată marea Azov, iar Nicolaiv și Cherson completează lista porturilor mai răsărite.
Dacă te refereai la presiunea militară și navală a bazelor rusești din Sevastopol (de fapt cam toată Crimeea de acum) asupra zonei litorale, da, cam totul e la o aruncătură de băț (dar nici Constanța nu e prea departe).
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

frunzaverde

Militar, Sevastopolul a fost mereu sub control rusesc; in perioada in care Crimeea era independenta rusii il "inchiriau" (pe promisiuni de gaz ieftin) pentru o parte importanta a Flotei Marii Negre.

P.S. Acum chiar discutiile astea arata "ca-n gara"... Bagam si cu laseru' lui Ceausescu?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

fulger nc

#1945
 Odata cu ocuparea Crimeei i-au lasat pe ucrainieni practic fara flota militara.Rusii nu s-ar da inapoi de la vreo interventie ..daca situatia o cere , sau sicanari.Mentin efective in transnistria si situatia in est nu e nici ea prea buna ptr ucrainieni.
Am vrut sa spun dupa ce au pierdut Crimeea..Sevastopolul a fost ce mi-a venit prima data in cap.
Ar fi doar o alternativa a ucrainienilor , am vazut ca dupa evenimentele astea , s-a deschis un nou punct de trecere cu bacul la noi.Odessa ar putea fi stransa in cleste dinspre est si transnistria si inchisa de pe mare.Alternativa e dinspre noi.

fulger nc

@frunzaverde
O sa ma intorc la semnale si metrou ca am un purice pe creier ..in legatura cu ele.
Ca si sinteza din ce am dezbatut cu tine as zice:
-gasit o solutie de "semnalizare" standard , care sa includa si formarea unei imagini unitare , brand.
-aplicata intregii retele de statii ..si nu mai lasat la latitudinea constructorilor.Asa se ajunge ca statiile noi sa aiba o semnalizare ok , dar sa nu fie uniforma cu alea vechi.
-sa se pastreze si ptr statii viitoare.
Daca ar fi sa simplific ..dupa capul meu , as gasi o firma care sa se ocupe exclusiv de aceste aspecte si care sa respecte un patron.Sau as lansa un concurs de solutii si dupa aia organizata o licitatie cu firme dispuse sa puna in practica solutia aleasa.
Alta chestie ce ar fi e legat de "ambitia"altor orase de a avea metrou si "valorificarea" garilor si retelei actuale de cf.
Stim ca Timisoara si Clujul ..parca aveau intentia de a construi.

Eu as vorbi de Galati-Braila ca tot e de actualitate si prin extensie de "aglomerarile"urbane mai mari de la noi.
  Eu sunt de parere ca retelele de transport urban , suburban ..trebuiesc regindite ptr ca doar ne-am limitat la a reinoi parcurile si desfiinta linii de tramvai ..inlocuindu-le cu linii de autobuz.
 
   De exemplu la Galati.
Ptr cine cunoaste zona , avem trei gari: gara Centrala , Filest si Barbosi. Gara centrala are legatura numai cu autobuz si taxi dupa ce s-au desfiintat liniile de tramvai .Gara Filesti ..nu are practic legatura cu nimic , accesul fiind o straduta obscura , nesemnalizata.Gara Barbosi are legatura cu autobuz ..probabil pina la intrare in Galati.

Intr-o prima etapa ptr a valorifica garile existente trebuie regindite traseele de autobuz.Traseele actuale nu sunt ..sa le spun realiste.In Galati sunt traseele 102,104 ..care erau cunoscute trecind de pe strada Domneasca (la 500 metri de gara Centrala) si terminau in piata micro 19.Din gara centrala pleaca trasee ce trec pe faleza si urmeaza un traiect nu prea cunoscut.
Ca sa nu ma lungesc aiurea ..traiectele sunt "cadentate".Ca sa ajungi dintr-un punct in altul trebuie sa schimbi autobuze.Asta il face nepractic.
Eu as fi facut 2 linii speciale ..sa le spunem -traseu 102 linie expres gara centrala , gara Barbosi.Care sa treaca din ora in ora , intre frecventa normala a liniei normale 102.Sa urmeze un traiect similar , cu diferenta ca face devierea de pe Domneasca inspre gara centrala , revine pe traseul normal si in loc sa opreasca in micro 19 ..continua pina in gara Barbosi , de unde se intoarce. La fel cu linia 22 ..care in loc sa opreasca in port , continua pina in gara centrala si in loc sa aiba capat de linie "la general" sa continue pina la centura , la gara Filesti , de unde se intoarce.
Adica linii expres intercalate intre liniile normale cu diferenta ca prelungesc traseul sa uneasca garile.

Autobuzele disponibilizate de pe desfiintarea liniilor ce iti unesc garile cu periferia , centrul orasului le folosesti ptr liniile expres.Obtii o cadenta mai buna pe traiectul uzual  si unesti garile pe un traseu unic ..fara sa fie nevoie sa schimbi autobuze.E mai intuitiv de folosit.
Asta ar fi o prima faza , armonizarea transportului urban cu cel feroviar si crearea de conexiuni cunoscute , mai logice si intuitive.
   
   A doua ar fi legata de metroul usor-tramvai rapid.
Braila are calea ferata ce trece prin oras , dar la Galati e inspre periferie.Transportul pe calea ferata intre centre urbane mari apropiate nu e atractiv in modul actual ..unde omul e din ce in ce mai comod si statiile sunt inspre periferie si nu sunt deservite bine de transportul urban.

  Din Galati in Braila nu ai conexiuni bune ..decat cu trenul..situat complet aiurea ..cand distanta intre orase e de vreo 10 km.Trebuie sa mergi in sens contrar ..ca sa iei trenul sa ocolesti orasul si sa mergi inspre Braila.Asa nu ai nici atractivitate ..nu ai cum sa ai timpi buni , etc , cat sa atragi lumea spre transportul public si sa incentivezi mobilitatea ..fie in interes de munca ..fie recreativ.

De asta mentionez metroul usor-tramvai rapid.Ar trebui ca pe termen mediu sa se puna problema dezvoltarii unei linii de metrou ce sa uneasca Galatiul cu Braila  , mai ales si din prisma construirii podului si valorificarea zonei dintre orase.

  Ar putea urma un traiect in Galati care sa mearga in subteran din gara centrala , inspre gara Filesti ,unde ar iesi din subteran, sa traverseze tangential cu Barbosi-ul ..sa continue pe la nord de cartierul ANL si sa continue pe unde va fi CIC-ul podului suspendat , intra in Braila prin est si merge pina spre centru-faleza(exista spatiu si linie tramvai in actualitate).De la iesire din Filesti pina in centrul Brailei , doar la suprafata.Stiu ca multi ar spune ca e scump , greu de construit ..totusi vorbim de tramvai rapid-metrou usor ..care nu ar avea acelasi grad de complexitate precum cf.
Alta ar fi ca ar putea fi prelungit pina inspre santierul naval Damen Galati si noua platforma multimodala de marfuri.Ar fi un proiect intre cele doua administratii care ar favoriza mobilitatea intre cele doua orase.Ca si fost navetist din Braila-Galati ar fi un mod rapid de a uni o multime de puncte noi de interes cu statii multiple spre centrul orasului ..si a lega zona dintre orase ..cu potential de dezvoltare cu cele doua orase.
  Comunele Costi si Vanatori sunt practic ..doua cartiere noi ale Galatiului ..aparute dupa 90 incoace si dezvoltate explosiv dupa 2000.Deci potential este ptr o dezvoltare in zona dintre orase.

fulger nc

 Spuneam de subteran la Galati ..ptr ca orasul e practic pe un deal si constructia ar urma un traseu fara "urcusuri sau coborisuri.Si in subteran nu ai limitari legate de zgomot etc.
Dar daca ar fi in Galati , din nordul garii , de pe calea Prutului(E87 pe google maps)( de pe viaduct) ..e drum drept pina la iesirea Siderurgistilor spre combinat , pe care au fost linii de tramvai(mai sunt unele , altele s-au scos la reabilitarea soselelor)...traseu pe care ai putea construi pe piloni de 1,5-2 metri linii noi de tramvai rapid(sa spunem un Astra Imperio cu scaune asezate mai des pe sablonul asezarii scaunelor in tren ..ptr mai multe locuri pe scaune si cu "transmisia finala" optimizata ptr o viteza de croaziera mai mare , ptr mai mult timp).La intersectiile mai mari ..cu str. Domneasca,Traian,Cosbuc,Piata energiei ..doar se inalteaza pilonii ptr a avea traversari denivelate.Fara nici un fel de intersectii la nivel. Ai avea un traseu ce ar permite viteze destul de bune( cu unele restrictii in oras legat de nivelul de zgomot) ..ce traverseaza orasul complet , uneste gara centrala , cu gara Filesti ..si traverseaza tot centrul Brailei pe un traseu ce nu impune exproprieri si altele ..ptr ca e construit peste o ruta ce era deja folosita.Ai un culoar de tramvai rapid de la capatul "zonei libere" Galati ..pina in centrul Brailei..unind toate punctele importante de pe traseu si care se intersecteaza cu multiple trasee de transport in comun din ambele orase ..plus cartierul ANL , plus Barbosi , si zona de interes dintre Braila si Galati.Impartite intre consiliul judetean Braila,Galati ...primaria Galati ,Braila ar rezulta in costuri asumibile ..ptr ca s-ar construi in arii de care sunt responsabile toate administratiile mentionate.

Asta e un motiv din care as fi preferat un model administrativ nou ..cu arii metropolitane , ptr ca in proiecte din astea ai ouale puse in multe cosuri ..fiind dificil sa ii pui pe toti de acord , fiind mai simplu o singura administratie , sau doua.

fulger nc

 Legat de conexiuni multimodale.
Dinspre Birlad ..intrarea in Galati pe calea ferata se face paralel cu strada Tunelului si strada Macului( cuprinsa in modernizarea actualei centuri) si intrarea-iesirea pe calea ferata dinspre Barbosi-Filesti( cuprinzand toate rutele Galatiului cu restul rutelor Cfr de transport calatori) ..se face prin tunelul ce trece pe sub strada Traian(Bariera ..cum e cunoscuta local).
   In bariera Traian e un punct cunoscut ptr toti cei ce vin din nord ..dinspre Tg Bujor, sat Costi, Vanatori ptr conexiuni cu transportul local(de aici plecau microbuze pe rute in nord , opresc autobuzele Santierului Naval si ..cand circula ..cele de naveta spre combinat).Plus ca ai acolo spitalul de boli infectioase , capat de linie ptr anumite autobuze urbane si la o strada distanta linii de tramvai ..linga depoul Transurb(str:Cosbuc su Stefan cel Mare).Daca cineva se uita pe google maps ..sau cunoaste zona ..stie ca trenul trece exact pe sub zona capatului de linie transurb si iese spre soseaua de centura..exact in spatele "depozitelor"( o zona cu numeroase depozite cu vinzari en-gross..vand ei si en-detail, dar de dragul exactitatii).In ambele zone trenul intra cu restrictii , merge foarte incet ..si e foarte usor sa amenajezi doua statii..in fiecare parte a tunelului si cu cai de acces catre ele ..bine semnalizate , ptr a le face cunoscute.La intersectia dintre strada Macului cu strada Tunelului e foarte usor sa construiesti un racord de cale ferata sa faca legatura directa dinspre Birlad inspre Filesti,Barbosi ..relativ paralel si urmind traiectul strazii Tunelului.
Ai obtine un set de trase noi..sa spunem de la Tulucesti,Foltesti ..inspre Barbosi, Tecuci cu trecere prin cateva puncte cu aglomeratie de puncte de interes si tranzit de persoane.Realizezi si conexiunea multimodala in statiile de la capetele tunelului.Pe distanta scurta(Foltest-Galati, Tulucesti-Galati , unde de obicei trenurile circula mai inacarcate ai crea o suprapunere de trase cu cele nou create spre Barbosi). Asta are ca efect un interval de asteptare mic , frecventa mai mare ca in prezent ..ce face trenul mai atractiv.Cu o oprire scurta a trenurilor ( daca nu e posibil toate ..macar cele regio ce merg inspre Barbosi si vin dinspre) in ambele parti a tunelului ..realizezi o conexiune "la botul calului" , usor de folosit ..ptr o multime de calatori potentiali.La fel aici ..suprapunerea traselor  aduce acea frecventa ..cautata si utila.
  Cu investitii minore din partea Cfr si a consiliului local, Primariei ..sporesti mult atractivitatea prin conexiuni cu zone circulate de actualitatea si frecventa buna.

Cuneo

Viteza construirii liniilor ferate din Banat uimește și astăzi

La data de 15 noiembrie1857, a fost inaugurata calea ferată între Szeged, Jimbolia si Timisoara (113,9 Km), linie care unea Banatul cu Ungaria si Austria. Un an mai târziu la 30 august 1858, a fost inaugurată calea ferată între Timişoara-Jebel-Voiteg-Stamora Moraviţa-Vârşeţ-Iasenova, făcând legătura între portul Baziaș de pe Dunăre și Viena. La 6 aprilie 1871, a avut loc inaugurarea traseului Timișoara-Arad. La 23 octombrie 1876, inaugurarea căii ferate Timișoara-Lugoj-Caransebeș, apoi, între 1871-1880 a fost construită cea mai importantă parte a liniei Jimbolia –Timișoara – Lugoj – Tr. Severin – Craiova – Pitești – București – Ploiești – Buzău – Galați – Tecuci – Mărășești – Roman. La data de 10 iunie 1879, se inaugurează linia Timişoara-Caransebeş-Orşova-Vârciorova.



În 25 septembrie 1895, inaugurarea liniei Timișoara-Sânnicolaul Mare; 18 noiembrie 1896, s-a inaugurat (fiind construită cu capital privat) calea ferata între Timișoara și Buziaș. La 29 mai 1897, s-a deschis linia Timișoara-Radna, iar la 31 iulie 1897, inaugurarea liniei Timișoara-Cruceni. Urmăriți cu atenție ritmul cu care s-a construit tesătura de linii ferate care au brăzdat Banatul. Din nefericire, astăzi, multe dintre ele sunt pustiite...

http://salvatipatrimoniultimisoarei.ro/viteza-construirii-liniilor-ferate-din-banat-uimeste-si-astazi/?fbclid=IwAR1BSV7pUEwPgy5NxSUFoR36xSNIfChrRwsvihiCesLPY3NYGYFA2x2tVd0