News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

Un tren pe relatia Bucuresti - Piatra Olt - Sibiu in data de 1 Noiembrie 1968.
Foto: Werner Reber



sursa: facebook CFR Old Times

N-am crezut ca s-a mai circulat asa in Romania si dupa anii '40-'50...

kitsune

Pe scară am circulat în mod constant in '88-'89. Și prin '90. Dar pe vagon nu, că era linia de contact
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Earthchild

Discovery Channel a încheiat un contract cu SNCFR în vederea închirierii unui vehicul necesar unor filmări cu încetinitorul pentru realizarea unui documentar despre fascinantul univers al insectelor.

carutasul

asta e de la Times New Roman? :)

Vlad94

Am o întrebare pentru cunoscători. Când a fost instituite magistralele feroviare? Are cineva un istoric al denumirii liniilor de la înființarea CFR?

frunzaverde

CFR evita sa foloseasca termenul de magistrale - foloseste doar conceptul de linii (infrastructura fizica) si sectii (de circulatie). Uneori sunt impartite in "principale" si "secundare" dar nu exista o clasificare clara, folosita unitar. Si bineinteles, exista conceptul comercial de "interoperabil" si "neinteroperabil" aparut dupa 1998, cand s-a inceput concesionarea si inchirierea liniilor secundare. Conceptul de magistrala e folosit exclusiv informal, si de obicei defineste sectiille din MT cu "doua zerouri".

Mai mult, in practica exista doua variante de numerotare, una pentru infrastructura ("linii") si una pentru miscare-comercial ("sectii"), ultima prezentata in mersul trenurilor. Schema e similara dar nu identica (de exemplu 200 este Vintu -  Curtici pentru infrastrucura, dar Brasov - Vintu - Curtici pentru comercial; difera foarte mult mai ales in Ardeal - de exemplu 400 este Oradea - Halmeu pentru infrastructura pe cand 400 este Brasov - Dej - Baia Mare - Satu Mare pentru comercial).

Sistemul curent a inceput sa fie folosit in 1962, initial pentru partea comerciala si de miscare. Dupa computerizare (spre sfarsitul anilor '60) a fost adaptat pentru infrastrucutra si a aparut sistemul paralel derivat pentru linii folosit in munca de infrastructura. Au existat nenumarate schimbari in numaratoare, practic in fiecare an, dar liniile cu 00 (100-800) sunt foarte similare de la  introducere pana azi. Au existat urmatoarele schimbari:

- 100 a devenit 900 la mijlocul anilor '90 (exclusiv pentru partea comerciala; pe partea de infrastructura a ramas 100). Initial era Bucuresti - Timisoara - Arad, apoi a fost redusa la Timisoara (la mijlocul anilor '60), apoi prelungita la Jimbolia.
- 200 incepea initial de la Coslariu si se termina la Curtici. A fost extins pe Vintu - Sibiu - Brasov rapid dupa introducere (tot in anii '60), inlocuind fosta sectie 201.
- 300, 400, 500, 600, 700 si 800 sunt neschimbate de la inceput (din 1962). Un foarte scurt timp, la inceputul anilor '70, bucata Oradea - Cluj a fost 310.

Liniile secundare au fost schimbate insa mult, unele fiind inclusiv date ca secundare altor magistrale. De exemplu, Bucuresti - Pitesti - Craiova initial era 120, apoi 101, apoi 901. Bucuresti - Giurgiu a fost initial 801, apoi 102, apoi 902. Cluj - Dej cred ca bate recordul, a fost 508, 310 si 401.

Inainte de sistemul asta, istoria e urmatoare:

Inainte de Primul Razboi Mondial nu s-a folosit un sistem numeric deloc in Romania. In Ardeal s-a folosit sistemul MAV, care si el s-a schimbat de multiple ori, in Bucovina sistemul OeBB.

Dupa Primul Razboi Mondial s-a folosit un sistem complet diferit de cel de azi, aparut in interbelic (la mijlocul anilor '20), care functiona pe sistemul urmator - liniile erau numerotate in ordinea acelor de ceasornic, pur geografic, pornind de la Bucuresti, apoi notand fiecare ramificatie in ordinea de la Bucuresti, apoi fiecare ramificatie a ramificatiilor si tot asa. Adica, construit si numerotand fiecare muchie a unui arbore parcurs in pre-ordine, cu nodul principal Bucuresti. Sistemul nu era folosit complet consistent, existau "gauri" lasate intentionat.

Liniile principale erau reprezentate cu dunga groasa in mers, si erau urmatoarele in anii '30:

1: Bucuresti - Pitesti - Craiova - Orsova - Caransebes - Timisoara - Jimbolia Fr. (nu exista varianta prin Videle).
17: Timisoara - Arad
29: Curtici Fr. - Teius
30: Bucuresti - Oradea - Ep. Bihor Fr.
81: Bucuresti - Buzau - Suceava - Cernauti - Oraseni Fr.
100: Bucuresti - Buzau - Tecuci - Iasi - Chisinau - Tighina Fr.
108: Bucuresti - Buzau - Galati
115: Bucuresti - Constanta - Carmen Sylva - Mangalia.

In anii '40, odata cu schimbarile teritoriale, liniile au fost renumerotate anual, pe acelasi sistem; si uneori rerutate. In razbori, de exemplu, magistrala 30 a devenit 31: Bucuresti - Sighisoara - Teius - Arad - Curtici; 81 a devenit 83: Bucuresti - Iasi - Ungheni - Chisinau - Odessa C.

In anii '50 s-a pastrat sistemul, doar ca anumite linii au primit numere fixe, cu 0 sau 5 in coada, designandu-le ca linii principale (orice era inaintea lor nefolosit se "sarea"), si incepand tranzitia spre sistemul de azi. Sistemul a fost introdus in 1948, si liniile principale erau:

1 : Bucuresti - Rosiori - Craiova - Timisoara - Jimbolia
15 : Timisoara - Arad
55 : Arad - Oradea
60 : Bucuresti - Brasov - Teius - Cluj - Oradea
70 : Oradea - Satu Mare - Halmeu
85 : Brasov - Deda - Dej - Baia Mare - Satu Mare
90 : Bucuresti - Suceava - Vicsani
125 : Bucuresti - Constanta - Mangalia
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Vlad94

Multumesc, @frunzaverde pentru aceasta descriere minunata.

Floria89

Salut, am și eu o întrebare, dacă ești la liceu poți beneficia de gratuitate pe trenurile de stat sau e doar reducerea de 50%. Mulțumesc.

cris_ct

La o cautare rapida cu termenii "gratuitate elevi cfr 2020" avem cateva rezultate, cum ar fi:
CFR Calatori https://www.cfrcalatori.ro/reduceri-pentru-elevi-si-studenti/
TFG https://transferoviarcalatori.ro/home/regulamente-tfc/transport-elevi-si-studenti.html
Edu.ro https://www.edu.ro/elevii-din-rom%C3%A2nia-vor-avea-transport-gratuit

"Vineri, 29 Mai, 2020
În ședința Executivului de joi, 28.05.2020, a fost aprobată Hotărârea de Guvern prin care se reglementează procedura de decontare a cheltuielilor de transport pentru elevi. Astfel, elevii vor beneficia în mod gratuit de transport local, transport cu trenul, pe tot parcursul anului calendaristic, naveta între localitatea de domiciliu și localitatea unde sunt școlarizați fiind, astfel, asigurată pe toată perioada anului școlar.

Elevii școlarizați în România vor beneficia de gratuitate pentru transportul local rutier și naval, transportul rutier județean și naval între localitatea de domiciliu și localitatea unde sunt școlarizați, transportul interjudețean și transportul intern feroviar și cu metroul." ....

oc7avian

Au doar 50% și pot rezerva online inclusiv.

Decontul menționat mai sus pare același sistem care a existat prin unele județe: prin intermediul liceelor/școlilor se vor centraliza datele și genera deconturile.

BogdanPetrini

Au gratuitate 100%. Am prieteni care au terminat anul asta liceul, au făcut câteva călătorii cu cost zero și exact ca la studenți, nu se mai poate rezerva online (probabil cu excepția TFC unde există acele ID-uri)

oc7avian

Corect, greșeala mea. Am interpretat doar comunicatul + bazat pe amintiri.

Trebuia să verific direct pe site-ul de rezervări bilete, unde calculatorul de prețuri spune clar 0 lei pentru elevi și 50% reducere pentru copii

pasadia

#1857
Asta e cu dedicație pentru toate acele mesaje în care @frunzaverde laudă serviciile CFR, cel puțin pe ruta București - Brașov. Și evident cu dedicație pentru @vancouver, Baiazid și toți ceilalți care au preluat mesajul ăla cu "trenul salvează valea Prahovei și nu e nevoie de CoBra".

După cum se vede în poză, sunt în IR 1529, București - Sibiu. 3 vagoane (2 clasa 2, unul clasa 1) arhipline (în vagonul meu vreo 20 de persoane în picioare). Dar partea cea mai plăcută este lipsa totală a aerului condiționat (o fi existând, dar la mine nu ajunge iar cei care stau în picioare tind să se strângă spre capătul compartimentului căci o fi pe acolo ceva "curent" și aer de respirat prin mască).

Evident, există șanse să mi se spună că e vina mea: probabil acest tren e cunoscut ca deservind trafic de navetă (Buftea, Ploiesti), probabil că trebuia să cumpăr bilet la clasa 1, probabil că ar trebui să umblu după naș și să îi cer să umble la instalație...

Sau poate e vina mea pentru că nu luat mașina (și de data asta) să umflu cifrele de pe VP (nu e ca și cum călătoria cu mașina nu ar fi fost mai scurta ca timp, acum luni după-masă). Nu de alta dar ultima oară când am făcut cu trenul același drum (acum 4 ani, trebuia să ajung la OTP și nu aveam chef de bătaia de cap cu parcarea) am patit-o și mai grav - trenul era gol, dar WC-ul dădea pe dinafară, atât apa cât mai ales miros.

Și nu, nu sunt un fandosit - am mers cu trenul deseori, chit că în ultimul timp merg mai degrabă pe rute scurte, de munte (Zărnești, Bușteni, etc...). Dar CFR-ul e încă de rahat, serviciul oferit pe ruta București - Brașov e încă de rahat!!!

oc7avian

Exact ce tot repet. Alternative nu ai fi avut decât mai târziu, însă abia la 19:00 e primul tren mai decent. Între al tău și cel menționat de mine mai sunt un RE și un IR. Naveta sufocă IR-ul până la Ploiești...

Frecvența&orele sunt proaste pentru orele importante, număr de vagoane neadaptat la traficul real, amestecul de tranzit cu navetă fac porțiunea asta foarte enervantă. Evit cât pot de mult și mă sacrific cu clasa I doar pentru a nu avea oameni în picioare. Scaunele tot se umplu.

Pentru o alternativă confortabilă la Valea Prahovei, implementarea actuală nu e bună. Mai că aș alege mașina uneori doar să nu mai ajung cu noaptea în cap pentru că mă chinui să evit orele criminale.

Xenos

#1859
În aceeaşi ordine de idei voiam să scriu şi eu impresiile din călătoria de vineri spre Braşov şi retur...cu trenul că ploua la greu....

Plecare cu IR 1623, luat bilet de la automatul din Gara de Nord, pe loc, păcat că nu sunt mai multe şi în alte gări (precum Braşov). Gara de Nord o tristeţe, au dispărut şi chioşcurile de ziare de la capătul peroanelor, nu mai poţi lua o Dilema Veche, nimic...poporul ăsta nu mai citeşte, se pare!

Trenul destul de ok...am mers într-un vagon Astra Arad, sunt cele mai bune..mă rog, vagonul meu avea sursa picată şi nu avea AC :))) nici uşa nu se prea închidea....naşul era stresat şi spre lauda lui a încercat să repare şi când ne apropiam de Braşov a sunat să i se trimită un electrician. M-aş mira să fi rezolvat în timpul staţionării în Braşov.

Trasa foarte lălăită, 2 h 43 până în Bv pe alocuri cu viteze minuscule, timpuriu în Ploieşti, foarte târât pe VP, din Predeal a plecat cu 8 min întârziere şi tot a ajuns la Dârste cu 16 min înainte de ora programată de sosire în Bv...apoi din Dârste a lălăit-o groaznic, cam 15 min... Pe la Timşul de Jos se făceau nişte buraje....

La întoarcere, surpriza cam neplăcută este că după 14 şi ceva nu mai erau trenuri decât la 16.51 şi apoi cu o pauză de peste 3 ore (!) la 19.50...
În noul mers, CFR a comasat IR 1746 cu IR 1587 (Braşov-Constanţa), iar la 19.50 a comasat IR 1646 (Tg. Mureş - Bucureşti) cu IR 1624 (Sibiu-Bucureşti), fiecare dintre ultimele două trenuri menţionate fiind redus la câte 3 vagoane anemice....

Mi se pare aşadar nu atât că sunt proaste condiţiile, ci foarte lălăite trasele şi prea puţine trenuri după-amiaza din Braşov spre Bucureşti.
Iar la trenuri de 2-3 vagoane n-ai şanse să găseşti gol, e limpede.

Eu cred că cu puţină bunăvoinţă se pot asigura compuneri de minim 4-5 vagoane funcţionale pentru fiecare IR Bucureşti - Braşov şi frecvenţe măcar la 2 ore, iar trasa poate fi scurtată la maxim 2 h 30 min pentru absolut toate IR-urile.