News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Harry

1935. Bucovina



Daca Ionut considera oportun poate deschidem un topic dedicat istoriei transportului feroviar la noi in tara

pasadia

Apropo de:

Quote from: Knattspyrnufelag on April 23, 2020, 04:32:07 PM
Si o a doua intrebare, este posibila in viitor constructia unei legaturi intre Sighisoara si Targu Mures? Sunt aproximativ 50 km. In prezent singurul tren direct intre Bucuresti Nord si Targu Mures parcurge distanta in 8 ore 57 min. Pana la Brasov 5 ore 52 min...

Tot vad ca mai apare acest subiect din cand in cand (chit ca sansele sa se intample ceva in privinta asta imi par oricum inutile). Asa ca te intreb pe tine, cel care ai dori aceasta investie, ce traseu ai urmari? Vorbesti de 50 de km, dar mie imi da doar 30, insa cu portiuni complicate. Mai exact, strict ipotetic, trasul ar fi cam asa:
Targu Mures - Cristesti / Ungheni - Cerghid / Vaidacuta - Laslau Mare  - Santioana - Dumbraveni. Cu probabil 2 tuneluri la trecerile dintr-un bazin hidrografic in celalalt (cel de la Dumbraveni de vreo 4km probabil).



Una peste alta un cost ridicat pentru un castig destul de mic.

Knattspyrnufelag

Înțeleg că vorbit de costuri destul de ridicate pentru că relieful este dificil. Ca beneficii, din punctul meu de vedere ar fi legarea unui oraș important, Târgu Mureș (135,000 locuitori), cu alte orașe importante, mai ales ținând cont de investițiile uriașe în coridoul IV - Sighișoara, Brașov, București. Vorbim de reduceri uriașe de timp. Nu sunt specialist, dar din punctul meu de vedere un obiectiv important ar fi legarea orașelor mari între ele pentru atragerea de trafic pe calea ferată. E doar un exemplu, dar cred că sunt multe opțiuni similare pentru a pune în valoarea coridorul modernizat.

O să presupun că sunt puțini cei care aleg transportul feroviar pe ruta Târgu Mureș - Brașov de exemplu, 5 ore 52 min în prezent, sau Târgu Mureș - București, 8 ore 57 min.

gruiarew

Întreb că nu știu, în afară de modernizări s-a mai construit măcar 1Km nou de CF de pe vremea împușcatului? Că de închis știu că s-au închis tronsoane.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

Knattspyrnufelag


pasadia

Da, dar fac o comparație între a avea o construcție nouă precum cea propusă de tine, și a avea electrificare + o întreținere corespunzătoare pe Tg. Mureș - Razboieni. Și mno, nu am date exacte, dar am impresia că cu 5% investiție as scurta timpul de parcurs spre Cluj/ Arad /Budapesta și aș avea maxim 60-80 de minute mai mult spre Brașov / București.

TibiV

#1686
Quote from: pasadia on April 23, 2020, 09:37:22 PM
.. fac o comparație între a avea o construcție nouă precum cea propusă de tine, și a avea electrificare + o întreținere corespunzătoare pe Tg. Mureș - Razboieni.
Daca vrei trafic decent (o oarecare "cadentare") probabil ca electrificare si intretinerea nu ar fi suficiente.
Poate ar trebui si o dublare. Adica alta dandana (raul Mures, poduri, chestii...)

LE
Ca sa fiu si "avocatul diavolului".
Ochiometric, imi arata ca o realtie Cluj-Razboinei-Targu Mures-Sighisoara-Brasov ar scurta sensibil distanta Cluj-Brasov, mai ales dupa "optimizarea / scurtarea" traseului Apata-Cata. Evident, pe cale dubla...
Ca sa fiu si "partea adversa": pai atunci le ce mai chinuim cu Brasov-Sighisoara?...

CONCLUZIE:
In ultimii 40 de ani (de cand ma duce memoria personala...) nu am auzit de o discutie serioasa pentru CF Tg.Mures-Sighisoara, nici macar pe vremea "regretatului impuscat", care a facut canale navigabile si sosele peste crestele muntilor....
De unde deduc ca chiar si atunci (cand proiectele faraonice erau la moda) beneficiile unei asemenea legaturi nu au parut suficient de... hmmmm... convingatoare.

Poate cand Romania va ramane cu o populatie "oficiala" de sub 15 mil. persoane, linia asta va deveni stringenta...
Daca vor fi 15 mil. persoane cu un venit mediu de +50.000 euro/locuitor/an...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pasadia

Ai Luduș și Iernut, destule locuri să faci cruce pentru marfa și navetiști. Că doar nu o sa ai numai IC plecând la jumătate de oră din sau spre Tg. Mureș.

Cetatean

Timisoara si Cluj leagte la coridor. Inclusiv "bucla" Arad-Oradea si Oradea Cluj. Avem atunci un traseu care deserveste direct sau indirect aprox 3.5 mil oameni din 6 judete.
Stiu ca pentru Timisoara Arad sunt studii,licitati la fel si pentru Oradea-Cluj.
Cluj-Cosalriu RK,refacut orice...sa faci pe aia 105 km o ora jumate.
Stiu ca o sa para o utopie, dar eu vad coridorul ca pe shinkansen, doar ca la 30% viteza, cand o sa fie gata (cand? :))
Sper ca cei din companie se grabesc sa faca studiile,licitatiile si tot ce trebuie ca peste X ani cand o sa fie gata Arad-Sighisoara sa avem si noi 3-4 perechi de trenuri care sa faca distanta asta in macar 3 ore. Zic macar,pentru ca ma astept in fianl la un 3 ore pe Timisoara - Sighisoara.

TVlad

Eu stiu ca s-a studiat si proiectat pe vremea lui Ceasca o varianta de legatura spre Tg. Mures. Pe unde anume, cite fire de circulatie, daca urma sa fie electrificata, nu stiu.

Linii complet noi nu au mai fost construite dupa '89, in afara de citeva linii industriale ce duc la diverse depozite sau intreprinderi.
Asta daca facem, bineinteles abstractie de reconstructia totala a celebrului coridor IV.
Oricum, pastrind aceleasi criterii, nici inainte de '89 nu s-a facut mare lucru; liniile absolut noi au fost niste esecuri de rasunet: Vilcele - Rm. Vilcea, Dingeni - Saveni, Albeni - Alunu, etc.
Toata lumea ia drept reper momentul 1989 insa putini stiu probabil ca reteaua noastra feroviara a fost 90% construita inainte de 1914. De atunci pina in 1989 s-a construit restul de 10% (o buna parte pina in 1948) si, desigur, au fost realizate reparatii dupa razboi, dublari, electrificari, modernizari, etc.

Knattspyrnufelag

Am folosit distanța rutieră si timpul de parcurs al celui mai rapid tren direct (scuze pentru eventualele mici erori) și a rezultat că Râmnicu Vâlcea și Târgu Mureș sunt orașele cu o populație de peste 100,000 de locuitori (din totalul de 23) cu cel mai prost raport între numărul de km și timpul de parcurs în ceea ce privește legătura cu Bucureștiul. Cred că sunt și orașele cu cea mai mare diferență ca număr de km între distanța rutieră și cea pe calea ferată. Cum tarifarea la CFR se face în funcție de distanța parcursă pe calea ferată, pe aceste rute avem și un tarif nejustificat de mare.


Knattspyrnufelag

Imaginea completă aici:


dragos76

Mi se pare cam prea teoretică discuția asta. Chiar credeți că e o așa de mare inter-dependență a Târgu Mureșului de București, sau chiar de Brașov, ca să luăm în calcul (chiar și doar la nivel de exercițiu) această nouă linie? Eu cred că mai degrabă ar fi de studiat traficul în context de navetă zilnică pe Valea Mureșului (între să zicem Reghin și Luduș). Chiar și ceva pentru îmbunătățirea legăturii cu Clujul, prin o "scurtătură" de la Chețani la Câmpia Turzii e cam inutilă, în condițiile finalizării A3, și pe viitor a legăturii A3-DN1 la Tureni.

Dagda

#1693
@pasadia

Electrificarea in sine aduce un plus de viteza infim... electrificarea s-ar justifica pt transportul feroviar de marfa, adica pt Azomures, dar am impresia ca si pt AzoMures principala ruta de transport a produselor este prin Brasov.

Legat de costuri, o amarata de linie simpla costa undeva la 1 mil de euro pe km, iar un tunel undeva la 20 mil euro / km (10 mil daca e Cut & Cover)
http://www.acwr.com/economic-development/railroads-101/rail-siding-costs
https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/studies/pdf/assess_unit_cost_rail/annex_13_case_study_tunneling.pdf
https://drive.google.com/open?id=1mL-rLhC3GmkS9pXncX2L6r2oBguVJprN

Electrificarea costa vreo 0.7 mil euro per km de cale ferata simpla, deci pt calea ferata Tg Mures Razboieni am discuta de vreo 35 mil euro, un RK costa si el vreo 0.3 mil euro pe km, deci in total ar trece de 50 mil euro.

Poate n-ar strica un pre-SF pt proiect

vancouver

#1694
Poate merita si o discutie intermodala rutier-feroviar. Datele problemei:

- in Germania DB (CFR-ul lor) a cumparat si autocare si pe anumite rute pe care legatura feroviara este ocolita si anevoioasa pun la dispozitie autocare. Acestea - EVIDENT - sunt corelate in punctele nodale cu trenurile proprii.
- autostrada A3 Tg. Mures - Sighisoara este in aer (pret + relief)
- o cale ferata Tg. Mures - Sighisoara este in aer (pret + relief)

Propun:
- sa se faca NUMAI autostrada A3, nu si o cale ferata pe aceeasi ruta
- operatorul feroviar de stat sa fie obligat sa ofere o legatura cu autocare moderne de la gara din Tg. Mures pana la gara Sighisoara. Autocarele sa plece de asa natura ca sa ajunga cu 20-30 de min. inaintea trenului spre Brasov-Bucuresti la Sighisoara, respectiv in sens invers sa plece din Sighisoara dupa imbarcarea calatorilor veniti cu trenul dinspre BV-Buc.
- implementare efectiva din 2024, dupa ce se termina reabilitarea CF Sighisoara-Brasov
- biletele se rezerva direct pe ruta Tg. Mures - Bucuresti (sau alt oras)
- 3-4 autocare disponibile, care sa plece in functie de rezervari, plus 1-2 microbuze de 15-20 de locuri, daca sunt putini calatori
- daca exista cerere, extins serviciul pana la Reghin (ca sa nu fie necesara inca o schimbare in Tg. Mures)


Dupa ce linia Arad-Deva-Sighisoara-BV este gata reabilitata este de asteptat si normal (zic eu) sa avem minim 8 trenuri pe zi pe sens prin Sighisoara spre Bucuresti (4 Cluj-Buc si 4 Arad-Buc, incl. internationalele). Ca atare serviciul suplimentar de autocar spre Tg. Mures chiar ar putea fi util si destul de flexibil, la 8 plecari / sosiri pe zi.

In conditiile acestei rezolvari nu vad utila o linie directa CF Sighisoara-Tg. Mures. Pentru marfa linia actuala este ok, mai ales ca si Tg. Mures-Campia Turzii va trebui la un moment dat sa fie reabilitata.

O astfel de linie de autocar a CFR ar fi o justificare suplimentara pentru construirea autostrazii.

PS. Discutam de ca. 33 km de autostrada intre intersectia A3/A8 si intersectia A3/DN14
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.