Termenii tehnici din construcții pe înțelesul tuturor

Started by Ionut, May 05, 2016, 10:11:58 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TibiV

Ei, si tu acum...
Stabilizeaza tersamentul? Aparent, da! Deci este stabilizant!... :lol:

Iar Academia Romana a devenit foarte permisiva si accepta preluarea tuturor ineptiilor... Institutionalizarea prostiei.
Pe vremea mea nu se accepta nici o greseala.
Acum iti dau astia tineri in cap ca n-ai fost in stare sa scrii corect nicio propozitie...
Azi maine Academia va institutionaliza limbajul de FB...  >:(

(Iar eu cat voi trai nu voi scrie niciodata "nici o greseala" legat...)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

paulmare

^ si la o scara mai mica, izvorul 24 de la baile olanesti https://www.olanesti-romania.ro/Res/Articles/_205072056_1b-izvorul-24-baile-olanesti.jpg
si hiperboloizi de rotatie engros la turnurile de racire

alecu26

Drumurile noastre POATE;

elphax

Quote from: vladb on July 22, 2019, 06:22:22 PM
Din ce in ce mai mult in jurul meu, apare termenul/tehnologia EarthZime. Poate cineva care a avut de a face cu asa ceva sa expca pentru o persoana atehnica ce inseamna, cu ce se mananca si care e raportul cost-beneficiu? Multumesc anticipat

De "dorosol" ai auzit ? Este de fapt o denumire comerciala
Este o varianta de schimbare a compozitiei solului argilos - se adauga diversi compusi ca si ciment si var calcic, clorura de calciu etc. Exista multe astfel de produse care ajuta la stabilizarea solului. Se folosesc de zeci de ani la diguri, baraje, substrat drumuri etc.

Earthzyme este una din cele mai eco-friendly solutii, totodata mult mai noua, practic este varianta secolului 21. Componenta de baza este bazata pe oligozaharide dar contine si componente bazate pe var/calciu insa in proportie mica. Din ce stiu eu este mai scumpa decat cele vechi bazate exclusiv pe var/calciu/ciment. Si nu stiu cu cat de mult este mai eco

TibiV

Quote from: alecu26 on December 19, 2019, 09:11:16 AM
... temperature minima a betonului trebuie sa aiba +15 grade in santier, altfel reactia de hidratare nu prea se intampla. (OK...aceleratorul de priza costa cvasi la fel cu intarzietorul de priza vara)...

Pentru cei care suntem familiarizati mai mult cu aliajele metalice...
Poti sa ne explici fenomenele?
De ce este nevoie de accelerator iarna si de intarzietor vara?
Ce este pana la urma priza, ca in mod cert nu este vorba de aia de 220V?....

Multumesc.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

Simplist: întărirea betonului e rezultatul unei reacții chimice. Aditivii respectivi (^) sunt catalizatori de reacție, cu rolul de a grăbi sau încetini durata reacției.
Paranteză: am folosit de multe ori pe vremuri ciment amestecat cu sare pentru a grăbi timpul de întărire (ciment rapid ad-hoc), când betonam o gaură de apă.
"A face priză" = a se întări (de fapt se referă la reacția chimică propriu-zisă din care rezultă întărirea).
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Granata06

Priza este un termen care descrie rigidizarea pastei de ciment (apa+ciment), practic este trecerea dintr-o stare fluida in una rigida. 
Priza este provocata de  hidratarea compusilor chimici din ciment (silicat tricalcic, silicat dicalcic, aluminat tricalcic etc). Timpul de priza este strict legat de temperatura intrucat creste sau diminueaza viteza  reactiei de hidratare. Acesta se diminueaza paralel cu cresterea temperaturii iar la temperaturi joase priza este intarziata. In laborator timpul de priza se determina la o temperatura de 20 de grade C. Deasemenea epruvetele din beton care se incerca cand isi ating varsta de incercare se pastreaza in apa la o temperatura controlata la 20 de grade C.

alecu26

Acesta se diminueaza paralel cu cresterea temperaturii iar la temperaturi joase priza este intarziata.

Cred ca ai o mica greseala la inceputul frazei. In rest....multumesc pentru lamuriri. Nu am mai apucat sa dau eu raspunsul lui Tibi.

Pe scurt, vara, la 30 si de grade afara, daca nu pui intarzietor de priza e riscul sa ajunga betonul in santier deja intarit in betoniera. Mai ales in trafic gen Bucuresti...sau unde durata de transport e oricum mare, adica acolo unde nu ai statie aproape de locul de turnare. (Apropo...in santier se accepta beton doar sub 30 de grade vara, asa cum iarna se accepta peste 15). E fenomenal cum in tarile arabe fabriciile de gheata sunt mai mari ca statiil de betoane.

Iarna, acceleratorul de priza, face ca toata reactia de hidratare sa fie mai puternica si mai rapida, si sa degaje mai multa caldura, asta odata ajutand betonul sa isi pastreze temperature la care reactiile chimice inca se produc, plus ca ajunge mult mai repede la o rezistenta minima, de la care oricum frigul nu-l mai afecteaza asa ca nu mai e enevoie de protectie, aeroterme...etc.
Drumurile noastre POATE;

Granata06

* timpul de priza se diminueaza in functie de cresterea temperaturii

bucur_2020

Buna ziua,
As dori sa primesc informatii mai detaliate și exacte privind un articol de deviz, de la un membru al forumului - proiectant si/sau constructor de drumuri. Mentionez ca nu am studii de specialitate in constructii și din acest motiv am nevoie de o parere avizata.
Ma confrunt cu urmatoarea situatie: am vizualizat un proiect tehnic privind constructia unui drum judetean care la lucrarea de terasamente cuprinde articolul de deviz DA09A1 - tratarea pe loc a pamantului argilos cu liant hidraulic hidratat in pulbere pentru imbunatatirea caracteristicilor acestuia.
În antemasuratoarea drumului, anexată proiectului tehnic, acest articol reflectă cantitatea de pamant tratata.
În schimb, conform Indicatorului de norme de deviz pentru lucrari de drumuri, acest articol DA09A1 trebuie sa reflecte tona de liant pus in opera conform retetei stabilită de proiectant.
Cum este corect? Acest articol trebuie sa reflecte în tone, cantitatea de pamant tratata sau cantitatea de liant folosita pentru tratarea pamantului? Este important raspunsul avizat deoarece si costurile articolului difera semnificativ in cele doua variante.
Multumesc si o zi buna va doresc!

subway

Quote from: alecu26 on April 25, 2020, 06:27:14 PM
Probabil podurile metaluce sunt ceva mai elastice decat cele de beton...dar cu siguranta au si ele rosturi de dilatatie...dar sunt mai simple si nu se vad.
Nope, coeficientul de dilatatie termica la metal e mai mare ca la beton...
La podurile pe grinzi simplu rezemate rostul e la capatul tablierului pe culee.

Europiu

^
Depinde de metal, nu? La orele de fizică le explicăm copiilor că betonul armat de aceea funcționează pentru că atât fierul (oțelul, ce-o fi) folosit cât și betonul au același coeficient de dilatare și nu apare fenomenul de curbare întâlnit la bimetale.
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

bucur_2020

Buna ziua,
As dori sa primesc informatii mai detaliate și exacte privind un articol de deviz, de la un membru al forumului - proiectant si/sau constructor de drumuri. Mentionez ca nu am studii de specialitate in constructii și din acest motiv am nevoie de o parere avizata.
Ma confrunt cu urmatoarea situatie: am vizualizat un proiect tehnic privind constructia unui drum judetean care la lucrarea de terasamente cuprinde articolul de deviz DA09A1 - tratarea pe loc a pamantului argilos cu liant hidraulic hidratat in pulbere pentru imbunatatirea caracteristicilor acestuia.
În antemasuratoarea drumului, anexată proiectului tehnic, acest articol reflectă cantitatea de pamant tratata, nu este aplicat niciun procent care sa reflecte dozajul de liant.
În schimb, conform Indicatorului de norme de deviz pentru lucrari de drumuri, acest articol DA09A1 trebuie sa reflecte tona de liant pus in opera conform retetei stabilită de proiectant.
Cum este corect? Acest articol trebuie sa reflecte în tone, cantitatea de pamant tratata sau cantitatea de liant folosita pentru tratarea pamantului? Este important raspunsul avizat deoarece si costurile articolului difera semnificativ in cele doua variante.
Multumesc si o zi buna va doresc!

rota

Bucovina sustine autostrada A7
Pariu 500 lei: UMB termina tot Buzău - Focșani, 4 loturi, 82 km pana in 5 iulie 2025!

Cristi N

#224
Cum se stabilesc limitele de viteza pe autostrazi sau: despre geometria drumurilor.



De ce dureaza atat de mult constructia drumurilor sau: despre terasemente si cum se determina gradul de compactare.



Cum functioneaza semafoarele sau: despre sistematizarea traficului.



Despre upgrade-ul la semafoare cu LED-uri si pericolul lui: si daca uneori...