[B] Magistrala M6 1 Mai-Otopeni

Started by Ionut, October 03, 2011, 06:05:55 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

subway

#885
Nu exista solutii <perfecte>, orice solutie are plusuri si minusuri ce trebuie puse in balanta.
E foarte posibil sa fi preferat solutia cu costuri minime...
In ce priveste alegerea peronului solutia e simpla, panou la nivel vestibul care sa-ti spuna ce tren soseste primul.

Pelicanul

#886
Cei care vor să  ia metroul fix de la 1 Mai spre GdN. Așa pățesc eu la NG când cobor în stație și vreau să iau metroul până la Unirii. La care peron mă duc ? La trenul care vine de la Anghel Saligny sau la cel de la Republica ?
___________
Guru, eu spun că o să se adopte soluția cea mai ieftină. Oricum după ceva exercițiu trenurile nu vor sta în tunel, o să stea în stațiile de dinainte de 1 Mai, respectiv Jiului și Pajura. La 1 Mai se va veni candențat. Sunt absolut convins de asta.
Dar vorbim de anul 2030 sau chiar mai departe, ești de acord ?
Dacă era mai spre vremurile noastre nici montarea Dimetronicului pe noul tronson  Laminorului - Străulești nu avea sens...
Vroiaţi putere ? Vă imprumutam o locomotivă...

subway

Depinde de cadenta, la interval de succedare mare pot stationa in statiile precedente, la frecventa ridicata vor sta in tunel.

subway

In legatura cu creditul Jica nu exista posibilitatea de modificare <in sus> a sumei. Ce se incearca acum e ca in loc de alocarea uniforma de 30% pe toate componentele sa se aloce suma totala doar pe componentele cu deficit de finantare.

Ionut

Am vorbit la Metrorex si am gasit diferenta de 380 milioane. :) Este bagata in exproprieri, monitorizarea tehnologică, avize și autorizații, consultanță și supervizare, alimentarea cu energie electrică, cheltuielile diverse și neprevăzute și alte categorii de costuri. Bun, ne-am lamurit.

Cert este ca avem asa:
- deviz general, cam cat ne costa distractia (ESTIMAT): 1,4 mld euro
- avem fonduri UE nerambursabile: 517 milioane euro
- avem imprumut JICA ieftin: 317 milioane euro
- restul pune statul din imprumuturi si de la buget: 566 milioane

Evident, sunt unele diferente din cursul valutar... si calculul este pe costuri estimate si este totusi destul de grosier. Dar ne facem o idee.

AndreiB

#890
Si aici intervine efectul multiplicator al fondurilor europene. Avem o magistrala pe care UE nu o finanteaza din motive de rentabilitate scazuta. Asta o sa consume 566m euro din bugetul MT. In realitate, avand in vedere starea proasta in general a bugetului, precum si planificarea financiara YoYo a guvernelor in Romania in general, probabil o sa blocheze in viitor magistrala 6.

Hai sa zicem ca sunt pesimist, si de fapt, avand in vedere impactul santierelor asupra DN1, guvernul are capacitatea financiara sa sustina investitia. Cati km de metrou am fi realizat daca alocam cei 566m in proiecte sustinute de Uniunea Europeana, cu o rentabilitate mai crescuta? Gen M5 central, M4 sud si M7. Avand in vedere efectul multiplicator, cred ca mult mai multi.

As prefera sa petrecem mult mai mult timp in a gandi o prioritizare reala a retelei, inainte sa ne apucam sa construim. Argumentele ca aici avem finantare (JICA), aici e usor de construit (extensia M4 cu 2 statii) si aici e proiectul pregatit (vs. M5 central) sunt un argument slab de prioritizare a retelei.

Ionut

Nu cred ca mai conteaza pozitia API... dar am dat-o, sa fiu eu impacat ca am zis.




API pe Facebook

Conform unui răspuns primit ieri la solicitarea noastră, Metrorex a decis să construiască TOATĂ Magistrala M6 de metrou până la Aeroportul Henri Coandă, chiar dacă săptămâna trecută Comisia Europeană a aprobat suma de 517 milioane de euro pentru DOAR JUMĂTATE din linie, adică primele 6 stații, între 1 Mai și Tokyo.

Se pare că autoritățile se ambiționează să facă toată Magistrala M6 deodată, însă statul român trebuie să bage adânc mâna în buzunar și să scoată peste 550 milioane euro, la un calcul grosier.

Valoarea totală estimată a proiectului este de aproape 1,392 miliarde de euro cu TVA (vezi captură atașată din prezentarea Metrorex de la Comitetul de Monitorizare POIM din 29-30.01.2019).

Principalele lucrări și echipamente sunt descrise în graficul de implementare și sursele de finanțare trimise ieri de Metrorex (atașate la acest comunicat) și au, împreună, o valoare estimată este de 1,013 miliarde euro cu TVA (la cursul 4,7 RON/EUR).

Pe lângă acestea, în jur de 380 milioane euro vom da pe exproprieri, monitorizarea tehnologică, avize și autorizații, consultanță și supervizare, alimentarea cu energie electrică, cheltuielile diverse și neprevăzute și alte categorii de costuri.

Ce bani avem acum: 517 milioane euro din fonduri europene nerambursabile la care se adaugă 317 milioane euro din împrumutul JICA (Guvernul Japoniei), dar suma va fi renegociată cu partenerii niponi, așa cum ne-a confirmat Metrorex. Restul (aproape 560 milioane euro) trebuie acoperit de la bugetul de stat și/sau din alte împrumuturi!

O spunem din nou: credem că autoritățile trebuie să înțeleagă semnificația reală a deciziei Comisiei Europene, să își regândească strategia și să-și concentreze resursele pe accelerarea Magistralelor 5 (Eroilor-Iancului), 4 (Gara de Nord-Progresul) și 7 (Rahova-Colentina), linii care deservesc cartiere foarte dense, prioritare în fața secțiunii Tokyo-Otopeni a M6.

voicul

Dar Iancului-Pantelimon de ce nu a fost pusa in comunicat? Nu se mai face?

GDPR

@AndreiB, nu esti deloc pesimist. La M4 si M5 s-au blocat efectiv lucrarile prin 2013-2014 cand s-au taiat finantarile de la buget, chiar daca exista credit de la BEI. Solutia la ambele proiecte a fost sa se treaca pe fonduri europene, dar aici nu e cazul.

Ionut

Am reusit sa trimit acum, scuzati intarzierea!

Avand in vedere ca:
1. am castigat in instanta prima cerere de clarificari (request for clarifications)
2. deznodamantul este deja clar, CE finanteaza doar 6 statii din M6

... ar trebui sa nu fie probleme si sa primim documentele imediat. Dar la noi e ca la nimeni, nu se stie niciodata.



Ionut

Debriefing de la intalnirea cu Metrorex de azi. Vedeti mai intai aici.

Noutati de azi:
- vor sa dea avans de 20% din contract pentru 1 Mai-Tokyo (da, stiu, nu au lansat licitatia inca, dar ca idee)
- AM POIM (Autoritatea de Management) va da OK-ul pentru documentatia de licitatie, nu ANAP
- scot proiectare si executie pentru 1 Mai-Tokyo (STRUCTURA) imediat, probabil in martie (AM aproba, nu ANAP)
- in aprilie vor sa lanseze licitatia si pentru Tokyo-OTP (STRUCTURA) - fonduri BERD!
- in T4 2019 lanseaza finisajele pentru TOATA magistrala (12 statii)
- in T4 2019 lanseaza si licitatia pentru trenuri (12 trenuri) si automatizarea - NU stiu daca SEPARAT sau IMPREUNA (mai analizeaza)


Am discutat mult si despre M6. Le-am zis inca o data pozitia API ca Tokyo-OTP nu e prioritara. Am dat de-o parte si de alta argumente. A ramas ca "we agree to disagree". Ca decizia politica e sa se faca ACUM pana la aeroport si cu asta basta. N-am mai insistat. Cetatenii de mana a doua si a treia din Iancului, Pantelimon, Rahova, Colentina, Giurgiului etc... mai asteapta.

subway

E bine ca nu mai repeta prostia lui Homor de la contractul de finisaje si echipamente M5DT, fara avans contractual si decontari la trei luni...in rest nu prea au ce <accelera>, degeaba insisti, au suficiente fonduri doar sa se tina de <program>.

sab

Surse metrou: dacă magistrala spre Otopeni se face la suprafaţă, Voluntari devine ghetou

https://www.economica.net/mobile/surse-metrou-daca-se-face-la-suprafata-magistrala-spre-otopeni-voluntari-devine-ghetou_164882.html


Construirea la suprafaţă a metroului către Aeroportul Otopeni este imposibilă, pentru că nu este loc, spun surse apropiate metroului pentru  ECONOMICA.NET . Ipotetic, dacă linia s-ar face la nivelul solului, locuitorii din Voluntari nu vor mai avea acces la DN1, iar dacă ar fi urcată pe estacade, va fi ca un roller coaster ce va trece şi prin blocurile celor din Otopeni.


Vehiculată în spaţiul public, soluţia liniei supraterane de metrou între Băneasa şi Aeroportul Otopeni este criticată de surse apropiate metroului. Acestea au explicat pentru Economica.net de ce metroul nu poate fi construit la suprafaţă, precum şi ce s-ar întampla în situaţia ipotetică în care acesta va fi scos din subteran.

"Metroul are şina la minus 12 metri, la etajul patru de subsol. Dacă îl ridici, trebuie să ai grijă să nu blochezi totul. Dacă îl aşezi pe pământ nu mai trece decât pasărea pe acolo, cum se întâmplă în Berceni, unde e linia de probă. Apoi vor plânge că nu pot ajunge la bulevard. Pe ai lui Pandele în Voluntari îi facem ghetou, nu mai vin la DN1 sub nicio formă", a explicat una dintre surse.

Roller coaster cu metroul pe estacadă

Aceasta contestă şi soluţia realizării liniei de metrou către aeroport pe estacade. "Dacă îl pui pe estacadă trebuie să urci la plus şapte metri, ca să poată trece pe sub el şi camioanele. Şi estacada aia trebuie să aibă o înălţime de construcţie. Deci te duci pe sute de metri cu şanţ, cu dâmb, ca să ajungi la etajul al doilea, după care după foarte puţin timp constaţi că trebuie să cobori. Deci n-ai făcut nimic decât un montagne russe sau roller coaster", continuă sursa.

"Iar în Otopeni pe unde să mergi pe la suprafaţă, prin blocurile celor de pe marginea şoselei?", întreabă retoric sursa.

O opinie similară are şi un alt specialist în metroul bucureştean, care spune că principalul impediment în realizarea metroului la suprafaţă este lipsa spaţiului. "Am studiat şi noi soluţia, dar nu ai pe unde să ieşi cu el la suprafaţă. Principalul obstacol este că nu este loc în zonă, zona este deja edificată", a explicat acesta.

El a detaliat la rândul său cum ar arăta traseul în contextul variantei supraterane: "La Băneasa trebuie să ieşi la suprafaţă undeva aproape de Ikea, apoi mergi în faţă unde dai de blocurile de lângă Ambasada SUA, care sunt până în DN1, unde te bagi cu metroul? Mai departe, mergi la Liceul Francez, la Willbrook, pe unde te duci cu el? Pe urmă, în niciun kilometru, trebuie să cobori cu el la subsol, pentru că ai ajuns la Centură şi trebuie să cobori pe sub ea, pentru că e şi cale ferată şi drum. Pe urmă intri în oraş, în Otopeni".

Costuri mai mari în special iarna şi vara cu metroul la suprafaţă

În ceea ce priveşte costurile mai mici cu soluţia supraterană, specialistul spune că cei care au propus această variantă nu au luat în considerare şi costurile de operare, ulterioare construirii liniei.

"Un alt impediment sunt costurile de operare. Dacă ai o iarnă cu viscol, trebuie să ai staţiile complet închise, să asiguri servicii de operare cum se cuvine, cu scări, cu lifturi, climatizate staţiile, pentru că vara pe căldură cine mai stă la 10 metri deasupra solului. N-au luat deloc în calcul costurile de operare în cazul liniei la suprafaţă", a adăugat specialistul.

Magistrala 6 de metrou 1 Mai – Otopeni este cel mai matur proiect al Metrorex. Cu Acordul de Mediu emis şi exproprierile declanşate, proiectul mai aştepta undă verde de la Comisia Europeană.

Comisarul european Corina Crețu a aprobat pe 13 februarie alocarea a peste 517 milioane de euro pentru proiectul Magistralei 6 de metrou, care va lega Capitala de Aeroportul Otopeni. Cofinanțarea europeană este destinată construcției secțiunii 1 Mai - Tokyo, cu lungime de 6 kilometri din totalul de peste 14 kilometri cât urmează să aibă la final întreaga magistrala de metrou M6 (1 Mai – Aeroport Henri Coandă Otopeni).

În ceea ce priveşte restul secţiunii de la staţia Tokyo (Băneasa) şi până la aeroport, comisarul european a declarat încă din ianuarie că nu se justifică propunerea Guvernului privind realizarea unui metrou subteran şi că ar fi mai eficientă o linie supraterană până la aeroport, "mai ales că de la Băneasa la Otopeni nu este o zonă intens populată sau care ar crea mari probleme". Potrivit Corinei Creţu, în varianta supraterană s-ar economisi 200 de milioane de euro.

Magistrala 6 realizează extinderea reţelei actuale de metrou din staţia 1 Mai până la Aeroportul Internaţional 'Henri Coandă' Bucureşti. Noul tronson va permite legarea directă între Gara de Nord şi Aeroportul Otopeni, fără transbordarea călătorilor prin schimbarea peroanelor şi a trenurilor.

Linia nouă de metrou va avea un traseu de 14,2 km şi va cuprinde 12 staţii, cu următoarele denumiri: Staţia 1 Mai (existentă), Pajura, Expoziţiei, Piaţa Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Bratianu, Aeroport Otopeni.

Pentru pregătirea şi implementarea proiectului a fost semnat un acord de împrumut (martie 2010), între Ministerul Finanţelor Publice şi Agenţia Japoneză de Cooperare Internaţională (JICA), în valoare de 41,87 miliarde Yeni (circa 317 de milioane de euro).

Ionut

#898
^ Am primit ieri mai multe documente din conversatia oficiala dintre Comisie si autoritatile romane cu privire la M6, ce am cerut pe 23 februarie. Bine, din ce-mi dau seama nu e chiar toata conversatia, lipsesc anexe si alte documente de la Comisie. Dar in esenta, cam asta a fost comunicarea intre Comisie si Bucuresti.

Primul document primit
RASPUNS AUTORITATI LA REQUEST FOR CLARIFICATIONS - 06.06.2018

Este raspunsul trimis de Metrorex/MT/Metroul catre Comisie dupa ce au primit Request for clarifications, documentul de la care a inceput lupta, refuzat, dat in judecata, castigat in instanta.






















Ionut

Al doilea document primit
RASPUNSUL COMISIEI DUPA CE A PRIMIT TOATE CLARIFICARILE CERUTE - 12.09.2018