[CJ] PMUD Cluj-Napoca

Started by StefanCelMare, December 23, 2015, 05:06:27 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

StefanCelMare

#15
Salut
Dat fiind viitorul (gri) al traficului după deschiderea turnurilor de la fabrica de bere Ursus, și de mai sus puțin (se mai fac blocuri măricele un pic mai sus) + blocul cel mai mare de la podul de la intrare în Mănăștur (20 de etaje!), cred că Clujului nu-i va fi suficientă centura sud (mai ales la ritmul la care se dezvoltă aceasta).
Să nu mai zicem de cele 600 de locuințe din curba de pe Frunzișului, care vor aglomera centura Zorilor-Mănăștur, sau de mallul de la piața Abator + dezvoltarea imobiliară de acolo...
Propunerea mea (futuristă) este pe modelul centurii feroviare a Bucureștiului.
Cu un tunel de cca. 4 km + vreo 4 km de CF nouă (și un pod peste Someș), cred că problema traficului din TOATE comunele din jurul Clujului s-ar cam rezolva. Partea bună ar fi că traficul spre gara Florești ar fi în sens invers traficului spre Cluj, deci fluxul de trafic s-ar mai împărți. 20 de minute Gară Florești - Gară Cluj ar fi un timp de luat în considerare pentru orice șofer.
PS - când spun tunel, spun un singur sens, cu semaforizare. La fel și podul. Asta ar trebui să reducă sensibil costurile.

Aș propune o stație de cale ferată între Florești și Gilău, plus una mai spre Gilău, fiecare cu parcare sub/supra terană în față.
Trenuri la fiecare 15 minute la ore de vf. pe traseul Gilău - Florești - Baciu (stație nouă CF cu parcare mare) - Gara Cluj - Pod Mărăști - Aeroport - Apahida - Jucu.
Traseu total cca. 40 km.
Cu 60-70 km/h în medie, cred că în cam 40-50 de minute ajungi dintr-un capăt în altul.

Estimare de preț la un tunel mare, 4 km ar fi 150 de mil euro... Pentru o linie, cred că tot proiectul ar putea fi cuprins pe la 100 mil. euro, poate mă contraziceți. În cel mai rău caz, renunțăm la gara Gilău și facem o parcare mai mare la Florești.



Ionut

Solutii de genul asta tin de PMUD. Se poate discuta pe acest thread fara probleme.

cristi5

#17
Quote from: StefanCelMare on October 26, 2016, 07:52:53 PM
Propunerea mea (futuristă) este pe modelul centurii feroviare a Bucureștiului.
Cu un tunel de cca. 4 km + vreo 4 km de CF nouă (și un pod peste Someș), cred că problema traficului din TOATE comunele din jurul Clujului s-ar cam rezolva. Partea bună ar fi că traficul spre gara Florești ar fi în sens invers traficului spre Cluj, deci fluxul de trafic s-ar mai împărți. 20 de minute Gară Florești - Gară Cluj ar fi un timp de luat în considerare pentru orice șofer.
PS - când spun tunel, spun un singur sens, cu semaforizare. La fel și podul. Asta ar trebui să reducă sensibil costurile.

Sunt foarte de acord ca la Cluj CF nu e folosit la potentialul sau pt transport urban, mai ales ca spre dormitorul Apahida este deja cale, si ar putea lega si aeroportul. Asa cum spui, ar ramane dormitorul Floresti unde nu este CF.

Dar ca sa fie competitiv, cred ca trenul urban trebuie sa ajunga in centru, mai ales ca nu exista metrou. In plus, traficul fiind concentrat pe axa  est-vest, acea axa trebuie "acoperita" cu statii. De aceea am propus incepand de aici (eventual acele mesaje se pot muta aici, daca-mi amintesc bine nu era thread PMUD atunci) un tren urban prin/pe lnga albia Somesului, la Parcul Feroviarilor, Central, Grigorescu/Manastur, apoi Floresti, Gilau, cu posibilitate de continuare spre Capus. Avantajul folosirii albiei in oras e ca nu trebuie demolat nimic si nu sunt necesare exproprieri. Viena foloseste albia pe un debit maxim mult mai mare.

Cred ca daca s-ar face o asemenea investitie (CF nou in zona urbana) s-ar face cu doua sensuri.

StefanCelMare

#18
Referitor la șina pe Someș, aș puncta ceva aici.
S-ar putea - cu un pic de cap - să nu fie nevoie.
Ar putea fi făcut tramvai cu sens dedicat pe 80% din traseu.
Să explic:
1. traseul Mănăștur - Polivalentă: de la Calvaria ar putea fi sens dedicat tramvaiului. Pe strada Plopilor mai ales o bandă este ocupată de mașini parcate. Ar trebui găsită o zonă pentru parking supra-teran. Nici nu e dificil, platoul de la Sala Sporturilor e aproape.
2. zona Splaiul Independeței (Polivalentă) - Piața M Viteazu: idem, cu mutarea întregului trafic auto peste Someș prin crearea unui sens adițional pe piloni pe partea opusă și desființarea parcărilor acolo; PMUD prevede de altfel crearea unui pod acolo la Opera Maghiară, pe care sensul de mers spre centru ar putea reveni înapoi peste Someș. S-ar crea un spațiu adițional de recreere prin conectarea Parcului Central la Someș... Oricum ar fi o soluție mai estetică decât o șină pe tot Someșul.
3. de la Opera Maghiară, via strada Emil Isac, se poate intra cu tramvaiul pe Memo (cum prevede și PMUD), și de acolo...
4.  teoretic se poate continua șina dedicată, până în capăt Mărăști, cu retur pe sub podul IRA.
Poate părea OZN ce zic, dar fiți atenți: de la Piața Avram Iancu până la biserica Sf Petru (sediul BRD) este sens dedicat deja spre Mărăști pentru transportul comun. Unul dintre avantajele tramvaiului este lățimea sa mai redusă față de autobuz. Un sens dublu dedicat pentru tramvai va salva spațiu. Iar strada este lată, are parcări pe ambele părți, 4 benzi spre centru + 1 spre Mărăști.
De la BRD mai sus, situația este nesperat mai bună: până pe la OMV este zonă verde pe centrul străzii! Acolo se pot duce șinele, cu păstrarea aspectului verde (evident, separat cu gărduleț de traficul auto).
Mai departe de OMV teoretic s-ar putea lăsa șina în trafic, asta e, devine mai dificil. Problema este nodul de la benzinăria MOL, care ar trebui lățit, iar parcările dinspre Apahida de pe margini ar trebui anulate.

Avantajele prelungirii tramvaiului spre Mărăști ar fi multiple:
- conectarea reală a sistemelor pe șină / pe roți în oraș (actualmente sunt disparate, mai ales fiindcă tramvaiul nu intră pe centru).
- spațiu mai puțin necesar decât sensurile distincte pentru bus;
- asigurarea unui sistem de transport pe sens dedicat pe direcția est-vest - cel puțin pe zona centrală, sufocată mai ales la unele ore, cu o conectivitate bună cu gara;
- ar permite eliminarea multor rute redundante, și scurtarea rutelor de autobuz, care ar duce doar în zone ne-acoperite de șină
- coroborat cu prelungirea tramvaiului spre Florești, ar fi o soluție validă de transport la nivelul orașului

ciprebbe

Vise..., nu au bani sa faca niste intersectii denivelate (in subteran) la giratoriu Marasti, la Regionala-Prefectura, o amarata de giratie la Campului cu Calea Manastur.... si tu vrei astfel de proiecte. Ti-o taie cu "daca facem asta incurajam traficul sa vina in centru".
CFR-ul nu vrea sa ii foloseasca municipalitatea tren urban pt Baci-Apahida.Stat in stat...
PMUD-ul e facut doar ca trebuia facut ceva pt a putea demara proiecte se duce spre 2030 si nu  vede in acel an(ATENTIE , peste 14 ani!!! ) Florestiul sau Apahida ca si cartiere ale orasului.
Un mare kkt ce are in cap primarul cu tot planu de dezvoltare DURABILA. 80% din discutiile de la dezbaterea publica au fost paralele fata de ce trebuia sa se discute si nu aveau o viziune dincolo de 2020.
Nu au fost analizate variante alternative centurii de sud, totul sta pe baza ei. Nimeni nu a cerut un scenariu in care in anul 2020 nu avem aprobata centura si orasul se sufoca(deja).
Nu suntem in stare sa legam aeroportul de CF aflat la 150 cu un pod rulant.Nu suntem in stare sa prelungim linia de troleu cu 300m. Luam in calcul statisticile din care alfam cate procente vin cu masina, cate cu busul , cate cu taxi-ul si facem simulari fara sa ne gandim o secunda ca pana acum ai procente proaste la tren si la autobuz pt simplu motiv ca nu iti ajunge nici unu in incinta aeroportului (si romanul e invatat sa mearga pana la usa). 2 solutii simple si rapid de pus in practica, cu bani putini pentru o poarta principala de acces a orasului (imediat ai 2 000 000 pax/an) si care ar schimba obiceiurile.
Imi place sa vad idei si proiecte indraznete, si orasul asta merita asa ceva insa decidentii nu sunt capabili sa vada atat de departe si sa aiba coj(h)ones sa se lupte pt oras.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

Bogdan_Cluj

#20
Quote from: StefanCelMare on October 26, 2016, 07:52:53 PM
Cu un tunel de cca. 4 km + vreo 4 km de CF nouă (și un pod peste Someș), cred că problema traficului din TOATE comunele din jurul Clujului s-ar cam rezolva. Partea bună ar fi că traficul spre gara Florești ar fi în sens invers traficului spre Cluj, deci fluxul de trafic s-ar mai împărți. 20 de minute Gară Florești - Gară Cluj ar fi un timp de luat în considerare pentru orice șofer.
PS - când spun tunel, spun un singur sens, cu semaforizare. La fel și podul. Asta ar trebui să reducă sensibil costurile.

Desi nu cred ca autoritatile o sa mearga pe aceasta idee, mi se pare una interesanta si as vrea sa continui putin discutia. Cred ca ideea ta este buna (cu tot cu feedbackul dat de Cristi5), dar cred ca pot sa vin cu un improvement. As propune, plecand de la ideea ta, sa sa schimbe putin ruta, sa fie tunelul mai scurt (2.5 km) dar partea fara tunel este mai lunga (10km). Bineinteles ca s-ar incepe dinspre partea cu tunelul iar dupa finalizarea garii Floresti (punctul C pe harta) s-ar putea da in folosinta, iar doar ulterior continuat cu partea spre Gilau. La partea spre Gilau singurul  loc de a trece de autostrada este pe portinea unde acum lipseste podul peste Somes. Nu sunt sigur daca ca si inaltime ar incape un tren pe dedesubt. Daca nu incape, atunci statia Gilau probabil ca ar urma sa fie unde ai reprezentat-o tu (punctul B pe harta), adica intre Luna si autostrada.

Dar cristi5 are dreptate. Tot ce poate sa faca aceasta solutie este sa duca pe cei din Floresti, Luna, Gilau (valea Somesului  cald si rece + dinspre Huedin) la Tetarom 1(punctul D), la Gara sau in Marasti, Ira, Aeroport, Apahida, Jucu), dar nu ii duce in zona de centru. Dar acea zona poate sa fie acoperita de autobuze (electrice). Partea de sud, probabil ca este nevioe de acea centura despre care se tot vorbeste.
Daca faci pe partea de nord acest "semi-inel" de cale ferata cu statii modernizate si mai ales (ideal) cu ticketing integrat cu CTP atunci rezolvi o mare parte dintre problemele centrului si ale nordului.

Chiar si fara aceasta adaugare in zona Floresti, calea CFR ar trebui utilizata mai mult prin adaugarea unei halte la Aeroport si prin modernizare + integrare ticheting cu CTP. Astfel rezolvi macar partea de Vest (Apahida ....).

Ca si concluzie, poate este de luat in calcul in locul centurii AUTO de nord a Gilaului si Florestiului descrisa in PMUD ca si C9B, mai bine o ruta CFR pe aproximativ aceeasi aliniament (+ tunelul ca sa ajunga la sinele existente din Baciu). Sau si mai bine poate este si mai ieftin si eficient sa fie facut impreuna cu C9B.



Quote from: frunzaverde on December 03, 2016, 01:38:12 AM
Quote from: BogdanCluj on December 02, 2016, 11:56:06 AM
- cat costa constructia de la zero pt o linie simpla (atentie, doar un fir) de 10 km

Depinde foarte mult de standardul dorit, teren, lucrari de arta.
O cale ferata electrificata, fara lucrari de arta, standard 100-120 km/h, costa in jur de 1.5-2.5 milioane de euro/km.

Quote from: BogdanCluj on December 02, 2016, 11:56:06 AM
-- alternativ cat costa o linie dubla de 10 km

Acelasi standard ajunge la 3-4 milioane de euro/km. Dar, daca ai foarte-foarte multe lucrari de arta (poduri, viaducte etc.) si multe excavatii si umpleri, poti ajunge usor si la 9-10 milioane de euro/km.

Quote from: BogdanCluj on December 02, 2016, 11:56:06 AM
- cat cost constructia de la zero pt un tunel de 1,7 km pe un singur fir
-- alternativ cat costa un tunel de 2.5 km pe un singur fir
-- alternativ cat costa un tunel de 4 km pe un singur fir

Depinde foarte mult de standard, metoda folosita (cut-and-cover, NATM, TBM), geologie etc. O medie rezonabila e pe la 40-50 milioane Euro/km "cu totul", dar poate ajunge usor la 150-200 milioane de euro pe kilometru sau chiar mai mult (metroul din Copenhaga, noua linie din San Francisco).

Quote from: BogdanCluj on December 02, 2016, 11:56:06 AM
- cat costa constructia de la zero pt doua gari/halte mici (pt Floresti si Gilau)

Propunerea e de trafic metropolitan la 15 minute, inclusiv un terminus (care are nevoie de cel putin 4 linii pentru a functiona, pur tehnologic). Garile alea vor trebui sa poata procesa fluxuri de 5000+ pasageri pe ora la ora de varf (4 trenuri de naveta pe ora), deci nu vorbim de gari mici.

Oricum, nu vor fi scumpe (vorbim de maximum 2-5 milioane de euro cu totul pentru o gara), nimic comparativ cu tunelul.

Tot proiectul, ca sa fie functional, eu il estimez la minimum 200-250 milioane de euro.

P.S. Un singur fir nu prea are cum asigura trafic la 15 minute, adica 8 tph total, chiar daca serviciul metropolitan e singurul care circula. Din descrierea proiectului, trafic la 20 minute e maximum posibil teoretic (6 tph total), si asta doar daca Baciu - Cluj e dublata, dar orice problema va duce la o cascada de intarzieri si anulari. Probabil sistemul propus suporta "confortabil" trafic la jumatate de ora (4tph), cu trafic la 20 minute doar infrecvent (maximum 2 ore pe zi).

kumar

Paşi mici cu parcările. Haideţi să ajutăm primăria să fie mai curajoasă

Primăria va pune în dezbatere publică, săptămâna aceasta, cele câteva măsuri privind managementul traficului pe care vrea să le implementeze. Acestea sunt doar un prim pas spre aplicarea ideilor din planul de mobilitate urbană durabilă, care vin în sprijinul fuidizării traficului. Poate nu ar fi rău să vii şi tu la dezbatere, să ajuţi municipalitatea să fie mai curajoasă.

Primăria clujeană încearcă să se alinieze trendului european în domeniul managementului traficului, dar o face cu paşi nu foarte curajoşi. Prima mutare este aceea că administraţia locală intenţionează să schimbe preţurile de parcare pentru zona centrală: costul parcării pentru zona I ar urma să crească de la 2 la 4 lei pe oră, dar cea mai radicală măsură este că abonamentele pentru această zonă au fost eliminate. Pentru zona II, în schimb, se eliberează abonamente de toate felurile, la aceleaşi preţuri ca până acum. În fapt, sunt ideile propuse încă de anul trecut de viceprimarul Horvath Anna şi respinse de Consiliul Local, pe motiv că nu s-a făcut o dezbatere publică în prealabil.

Măsurile apar în proiectul de hotărâre de consiliu local prin care se propun valorile impozabile, impozitele şi taxele pentru anul 2017. Pentru parcări, însă, nu este suficient atât; ar fi nevoie de un regulament nou, care să conţină prevederi din planul de mobilitate urbană durabilă (PMUD). În acest articol vă arătăm încotro mergem, fie că o facem cu paşi minusculi, nu cumva să afectăm procentele vreunui partid la alegeri, fie că o facem cu paşi mari, ştiind exact unde trebuie să ajungem. Spunem asta pentru că nu e totul pierdut: problema parcărilor va fi discutată săptămâna aceasta la primărie, în cadrul unei dezbateri publice.

http://ziuadecj.realitatea.net/administratie/pasi-mici-cu-parcarile-haideti-sa-ajutam-primaria-sa-fie-mai-curajoasa--152924.html

Bogdan_Cluj

Quote from: ciprebbe on October 27, 2016, 12:18:10 PM
Vise..., nu au bani sa faca niste intersectii denivelate (in subteran) la giratoriu Marasti, la Regionala-Prefectura, o amarata de giratie la Campului cu Calea Manastur.... si tu vrei astfel de proiecte. Ti-o taie cu "daca facem asta incurajam traficul sa vina in centru".
CFR-ul nu vrea sa ii foloseasca municipalitatea tren urban pt Baci-Apahida.Stat in stat...

1. Nu stiu daca e de la campanie sau nu dar iara insista Boc pe traversare sub/supraterana la giratoriu Marasti. Intre noi fie vorba clar este nevoie de asa ceva acolo, dar vedem dupa alegeri daca a fost doar o promisiune de campanie sau chiar e pe bune. Detalii aici.

2. Cica se lucreaza (sau e chiar gata, nu am inteles) documentatia pentru fonduri europene pentru o pasarela de la Aeroport la calea ferata (e la 200 m de aeroport) si ceva piateta acolo. Dar cum ziceai si tu sunt sunt probleme cu Ministerul Transporturilor ca nu vor sa investeasca intr-o minigara, desi ar avea de castigat. Ar avea foarte multi pasageri, mai ales daca aeroportul se va dezvolta prin prelungirea pistei si cresterea volumului de pasageri de la 2 milioane la 5 milioane calatori. O sa fie nevoie de o modalitate de transport mai mare intre aeroport si oras. Probabil ca o sa mai treaca ani buni pana se va materializa (2-3 ... cam pe la urmatoarele alegeri locale as zice eu). De parca CFRul nu ar merge pe pierdere si nu ar avea novoie de venituri in plus.

ciprebbe

Cel mai nasol e ca aceste solutii au fost aduse la cunostinta primarului inclusiv de API si aproape ca ne-au ras in fata. "Nu incurajam traficul spre centru cu pasaje denivelate, CFR e bau bau, CJ Cluj nu reactioneaza la solutii " ... bla bla bla, iar cand vine vorba de alegeri ...hopa sunt cele mai bune solutii si le luam in calcul.
Cand ii zici sa se apuce primaria de SF si proiect pt centura ( sa ia exemplul primarului de la Oradea) si sa dea executia, doar, la CNIR ti-o taie ca el a vb la MT, ca e in MP...ca se face.... Alte povesti.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

Bogdan_Cluj

#24
frunzaverde multumesc mult de tot pentru informatii.

Quote from: frunzaverde on December 03, 2016, 01:38:12 AM
P.S. Un singur fir nu prea are cum asigura trafic la 15 minute, adica 8 tph total, chiar daca serviciul metropolitan e singurul care circula. Din descrierea proiectului, trafic la 20 minute e maximum posibil teoretic (6 tph total), si asta doar daca Baciu - Cluj e dublata, dar orice problema va duce la o cascada de intarzieri si anulari. Probabil sistemul propus suporta "confortabil" trafic la jumatate de ora (4tph), cu trafic la 20 minute doar infrecvent (maximum 2 ore pe zi).

In legatura cu frecventa trenurilor: eu ma gandeam, avand in vedere ca sunt doua gari, poate chiar trei (daca se face si halta intermediara la Spitalul Regional) ca in dreptul garii (in gara) sa fie linia dublata. Adica un tren sa vina in gara intermediara (fie Spital, fie Floresti) si sa vrea sa mearga spre terminus/Gilau. Asteapta in gara, pe linia 2 pana vine trenul care pleaca din Gilau. Cand acesta ajunge in gara, pe linia 1, cel care asteapta isi poate continua drumul pe singura linie (1) catre Gilau. Adica un fel de asteptare in gara, pana vine "perechea". Nu stiu daca exista asa ceva ca si "standard de semaforizare/mers alternativ". In capul meu de nestiutor al cailor ferate, ca sa ai un cost mai mic, faci doar o linie, mai ales ca e vorba doar de o ramificare scurta, iar pentru a putea creste frecventa, faci aceste mici "side-steps" in garile intermediare, sau daca e nevoie si cum vi de la Gilau inainte de tunel.

Da, intre Baciu si Cluj Centru, dar si intre Baciu si est (Nadaselu / Oradea) este linie dubla. Singura linie simpla care o propun este sa fie aceasta ramificatie catre Gilau. Avand in vedere costurile mari ale tunelului, poate sa fie singurul cu linie simpla, iar restul sa fie cu dubla.

Ca si lucrari de arta nu cred ca o sa fie prea multe, sau mai corect spus, uitandu-ma pe harta sunt doar mici podete pentru scurgerea micilor paraiase. Nu vad un pod peste un DJ sau peste Somes, pentru ca linia este la nord de Somes.

PS: Florestiul are in acest moment 30.000 de oameni (cu potential de 40.000), majoritatea lucrand in Cluj. In Gilau nu sunt asa de multi, dar oricum vin multi dinspre acea parte, iar un park-and-ride la terminus Gilau ar muta traficul auto pe tren pana in Cluj.

frunzaverde

#25
^
Bineinteles ca se poate circula pe linie simpla in ambele directii, cu incrucisari de trenuri in garile de pe parcursul liniei simple. Asa se circula pe mare parte din liniile din intreaga lume - exact asa se circula pe doua segmente intre Cluj si Oradea, de exemplu.

Chestia e ca capacitatea liniei este cam 1/5 - 1/7 din capacitatea unei linii duble. Tocmai pentru ca segmentele intre gari nu sunt egale, si trenurile ori trebuie sa se astepte, uneori timp indelungat fata de timpul total de mers) prin gari la incrucisari, ori trebuie facuta planificarea traficului cu suficiente goluri pentru ca crucile sa se faca cu asteptari cat mai scurte. Apoi, in cazul unor deranjamente in trafic, intarzierile sunt mult mai greu de rezolvat pentru ca se perpetueza in cascada.

De asta, la viteza relativ mari (100+ km/h) nu poti avea in mod eficient trafic la mai mult de 20-30 de minute. Cu viteze mici (v. max 50-60 km/h) poti avea frecvente de 20 minute daca exista puncte suficiente de incrucisare si stocare a trenurilor la capete (in mod exceptional 10-15 minute daca incrucisarile sunt dese, se poate opera cu multiple trenuri in interiorul unei sectiuni in aceiasi directie, ceea ce la CFR nu se permite etc.).

Din motivul asta, pentru toate liniile noi periurbane se cam prefera solutia liniilor duble.

Propunerea din desenul de mai sus sufera de o alta problema - trenurile nu sufera pantele si rampele.

La caile ferate pantele se masoara in promile (‰), adica cati metri urca linia pe kilometru; la sosea se masoara in procente (%) adica cati metri urca linia pe suta de metri. Exista sosele cu 15-20% panta/rampa (150‰ - 200‰). La calea ferata, limitarile incep la 10‰ (1%). La 20‰ (2%) e considerata linie foarte grea pentru o linie marfa + pasageri. 35‰ e in principiu maximul pentru o linie de trafic de naveta deservita exclusiv cu automotoare sau pentru o linie de metrou (pe care nu intra niciodata marfa). 36-40‰ e limita maxima pentru o linie dedicata de mare viteza (unde toate rotile sunt motoare si puterea transmisa rotilor e mare pentru ca motoarele sunt foarte puternice). Iar 55‰ e maximul in Europa pe calea ferata, punct (la sosele, semnul de panta/rampa se monteaza doar daca panta e peste 70‰).

Traseul propus, chiar si cu lucrari de excavari/umpleri are declivitati de peste 50‰, ceea ce-l face nefezabil in forma curenta.

Solutia e ori bagat (aproape) complet in subteran, ca un fel de linie de metrou, ori un sistem train-tram, cu standard de tramvai pe racord si eventual prin centrul Clujului (care permite declivitati mai mari, curbe mai stranse, costuri mai mici de constructie etc.) si de tren pe sectiunea comuna cu CFR (exista vehicule care pot face treaba asta deja in trafic in Europa).

Mie imi suna mai "future proof" solutia cu tunel lung, statie (semi-)subterana in centrul Florestiului. Dar costurile vor fi mari (4-500 milioane de Euro). Insa, impreuna cu un set de gari urbane prin Cluj, o modernizare Dej - Cluj - Alba Iulia inapoi la 120, poti face o retea excelenta suburbana (care sa serveasca nu doar suburbiile apropiate, ci si orasele gen Alba Iulia, Gherla, Turda, Dej) - Clujul e unul dintre orasele care au potential de transport suburban feroviar (impreuna cu Brasov, Timisoara si poate Constanta). Acum intrebarea e unde gasim miliardul de euro pentru asta.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Bogdan_Cluj

Mersi.
Nu stiam ca e asa mare problema cu diferenta de altitudine (defapt panta) pentru trenuri. Diferenta intre sinele de la Baciu si albia Somesului este de 15m si de 35 metri pana la traseul propus... (pe altitudine ma refer) - 350m la Baciu vs 365m la albie si vs 380 cam pe unde am sugerat eu sa fie traseul lung, adica unde sa fie linia lunga est-vest. Dar distanta tunelului creste la 3km (bine, cam 500 nu e chiar tunel e debleu. Totusi daca am inteles eu bine ce ai explicat la 3km, 380-350=30m e ok, rezulta o panta de 1 la mie, corect? Deci s-ar incadra in specificatiile tehnice, nu?

Dar se ridica costurile si mai mult, si cel mai probabil ca nu o sa se gaseasca bani pentru asa ceva. Si 200 milioane euro erau prea multi, sau la limita.

frunzaverde

30 m in 3000 m inseamna 1% sau 10 la mie, ceea ce e perfect acceptabil.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

Dealul dintre Baci si Somes fiind cu 2-300m mai sus, vorbim de un tunel de vreo 3 km. Daca Boc ar avea banii aia... ar face centura ocolitoare sud :)

Cred ca asta trebuie sa pricepem: cand vor fi bani, se vor duce pe rutier. Dupa aia noile artere se vor umple de masini (multa lume isi va lua masina pt ca centura ii va incuraja) si se vor cauta noi solutii. Cand iar vor fi bani, se va invoca costul urias pe feroviar si numarul mare de masini, si se va mai face o centura. Si tot asa. La un referendum local, feroviarul n-ar avea nicio sansa.

Cum se iese din acest cerc vicios?

ciprebbe

^Descurajand venirea in centru cu masina.
Din ianuarie au adoptat dublarea pretului parcarii pe zona centrala, au suspendat emiterea de abonamente (lunare, anuale) pe aceeasi zona, si limiteaza timpul de stationare in parcare. E un prim pas.
Se va incuraja transportul in comun (in CJ nu te poti plange de conditiile de calatorie) si sistemul velo. Totul se va face progresiv.
Dupa ce va exista centura pe sud pentru tranzit as sustine si introducerea unei taxe de poluare cum e pe afara pt masinile care "vor in centru".
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe