Coridorul Feroviar Orient/Est-Mediteranean | Curtici-Craiova-Calafat

Started by NGC, January 20, 2016, 10:42:59 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

horatiu.cosma

Vancouver, ai radiografiat foarte bine situația din CFR cu privire la alegerea traseelor și a soluțiilor tehnice. Oamenii buni au plecat, iar aia ramasi impreuna cu cei 3/4 proiectanți au adunat zeci de ani de frustrări, lipsa finanțare, cenușăreasa de la transporturi.

Asa ca acum, când s au trezit cu pixul și harta în mana, trasează obsesiv niște elefanți albi la care lipesc interese obscure locale și iese ce vedem cu toții.

Pana anul trecut, a existat zero interes dinspre politic sa între în procesul de la CFR de alegere trasee, asa ca practic CFR desena de unul singur cu proiectantul și punea în brate la MT o enormitate, "take it or leave it".

Am încercat anul trecut sa intram în paienjenisul asta, dar la modul realist nu se poate ca un ministru sa tragă linii pe harta în locul CFR.

E nevoie de specialiști, oameni buni și cu experienta care sa se bage în joc. Ne am întins antenele toată echipa sa găsim agenți ai schimbării în sistem și în afara care sa vrea sa se implice, însă dezastrul e atat de mare, încât marea majoritate a răspunsurilor au fost: știu ce e acolo, am fost, suna bine ce vreți sa faceți, va urez succes, va susțin, sprijin, ofer expertiza mea, dar nu ma bag ca am familie, cariera, nu vreau mii de flegme și salariu mic și statut de erou necunoscut pentru muntele de treaba ce trebe făcut acolo.

Așa că, în condițiile actuale, cu mulți consultanți externi, șansele să fie spart zidul opac de la CFR e mult mai dificil față de CNAIR unde lupa publică e mult mai pronunțată și durerea politicianului mai vizibilă.

motorzbh

Problema nu este la CFR, ci la proiectant. Vrei acces la SF-uri? Nici o problema. Dar o sa consumam internetul degeaba. Proiectele sunt sub orice critica. Toate proiectele au zeci de observații, chiar dupa 10 ani de făcut proiecte si observații. Practic se copiază primul proiect făcut de Italfer la Sim-Sig. Marea problema a CFR-ului este lipsa de strategie si fărâmițarea proiectelor. Din cauza proiectelor de 40 de km nu prea poți sa faci modificări adevărate. Plus ca din cauza secționării preturile cresc exponențial la semnalizări. Variantele de traseu aparțin proiectantului. Alegerea aparține CFR-ului cu observația ca pana la urma prețul contează. Eu personal nu am vazut vreun proiectant care sa aibă expert in ERTMS de la Italfer încoace. Si ala a copiat soluția italieneasca. In tuneluri ce sa zic ... nu am mai construit un tunel de zeci de ani. Cred ca ultimul tunel construit a fost făcut de nemți.

cristi5

@horatiu.cosma
@vancouver

Evident ca CFR trebuie reformat, whatnot. Dar eu zic ca trebuie intai finantat mai bine, salarii mai mari de ex. Ca in CNAIR macar. Evident ca pe ceferisti ii doare in cot de politic (da dom'ministru). Pai ia sa ne gandim cati ministri a durat Sighisoara-Simeria. Ministrii trec, cu zecile (!!!), ei raman si fac treaba asa cum au chef. Ziceti ca n-au strategie. Strategia ar trebui sa le-o traseze politicul.

Ba stai, le-a trasat politicul o strategie prin 2007. Se cheama *absorbtie*. Cam incetut, dar fac treaba tovarasii :) Proiectare monumentala... Mai e o strategie tacita, pe care pana acum au ocolit-o prin lentoarea absorbtiei: mai incet cu miliardele ca luati banii de la autostrazi.

Evident ca, asa cum se intampla in orice design, puteau exista solutii mai bune. Dar voi, fara sa fi vazut (!) macar solutia si alternativele  credeti sincer ca nimeni de la CFR nu a observat solutia prin vaile propuse de @vancouver? De ce nu au ales-o, asta putea intreba Horatiu anul trecut, cand avea acces. Putem intreba si acum pe 544, @vancouver daca te preocupa, ai acest instrument.

Bine @horatiu.cosma ca la CNAIR e ok sa scoata la licitatie tuneluri in serpentina (aberatia aberatiilor), pe deasupra fara SF, doar cu AM (LD2)!!! Aia sunt supravegheati din scurt, ce sa zic. Dar acolo filozofia e simpla, avem nevoie de autostrazi asa ca "anything goes". Chiar si coco Focsani.

Daca un loc din tara asta trebuie reconstruit, ala e Balota. La mica distanta, Predealul. Adica legat regiuni istorice peste munti, deci alt loc e (cel putin una) legatura mai buna Ardeal-Moldova, pe linie dubla.

Da @motorzbh, te rog frumos, as vrea sa primim pe surse SFul la Balota si Domasnea. Poate gasim un proiectant profesionist de tuneluri sa se uite pe planse. Umbla o barfa ca tunelul de la Balota nici nu se poate construi, ca n-o sa tina dealul etc. Asa ca ne mai trebuie si un geolog.

Cetatean

Cunosc niste baieti care au facut ridicari topo de la Caransebes spre Severin.
Ce sa ii intreb?

Nu o sa inteleg niciodata de ce nu se fac mai multe studii pe teren. Acum,cand este tehnologie,sunt drone etc,se lucreaza tot pe hartile vechi,militare. Care sunt bune,dar totusi.

Proiectele care ajung la constructori sunt VARZA! Listele de cantitati,nu mai zic.
Despre solutii...caz concret,pe coridor,la Vetel,daca se muta DN pe 1 km,se putea evita constructia a 2 poduri. Care banuieac ca sunt cateva zeci de milioane.
Lipsa de oameni in proiectare se vede.

AndreiB

Imho - trebuie reforma structurala majora cu revenirea la strucura de holding si integrarea Calatori/Marfa/Infra -e.g. OBB, SBB, MAV.

vancouver

Asta an spus si eu de mult. Holding ca sa existe o logica unitara si politicul sa poata mai bine sa urmareasca subiectul. Dar suntem off-topic aici pe tema asta.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

cristi5

Revenind la subiect. Pt ca procesul SF e opac, mai aflam lucruri din AM.

Ramane linie simpla Drobeta Est. Gr. noua - Iablanita (55 km) si Teregova - Slatina Timis (10 km). Deci in zonele astea grele au proiectat ca la Oradea-Cluj: linie simpla pe traseu actual. Probabil ridicata viteza actuala cu vreo 10-15 km/h.

TibiV

@cristi5,

si noi ne certam pe HSR - care e un fel de "sexul ingerilor"...  >:(

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

In ce sens? Trenurile HSR merg si pe linii normale, deci nu vad problema ca la un drum de 500 km sa mearga 60km mai incet de viteza maxima.  E totusi trafic mic acolo. Sigur, era minunata o dublare dar structurile necesare erau probabil in aceeasi liga de pret cu un traseu nou...

Mult mai grava mi se pare pastrarea traseului vechi pe Campina-Predeal, unde cererea e foarte mare (si potentialul de atras pasageri de pe rutier si mai mare) si acele minute in plus se inmultesc cu multe mii de pasageri pe an.

AndreiB



vancouver

http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=416.msg294676#msg294676

Aici este traseul studiat mai demult de niste profesori sau ingineri. Observati ca pentru tunel de 6,5km lungime, panta este de 2,2 la mie. Daca tunelul este mai scurt, adica 6,2km, atunci ori panta e mai mare, ori vom avea si coborarea ulterioara mai abrupta de 1,9 la mie, ori mai e si ceva debleu mai mare.

Varianta propusa de mine este cu panta maxima 1,2 la mie si tunel de doar 2km. Incepand de aici: http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=416.msg294669#msg294669
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

Cetatean

#642
Umbla o barfa ca Webuild e pe primul loc si o sa bage in jep toate cele 4 loturi de la Arad la Caransebes?
Cu FCC foarte aproape,pe secondi piatti :)
Se lasa cu contestatii?

motorzbh

Oricum ar fi se lasă cu contestații... Sa vedem cum e cu legea noua ca la Fetești Ciulnița nu s-a făcut nici o contestație. Trei zile am petrecut. Nu mai vreau sa vad prăjituri cu frișcă în viata mea!