Energie hidraulica | hidrocentrale si MHC

Started by stangabriel, January 20, 2015, 12:31:30 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

GDPR

Quote from: adrian rosca on October 09, 2018, 01:07:26 PM
In data de 05.10 a fost lansata licitatia pentru "AHE a râului Argeș pe sectorul Oești Curtea de Arges. Trecerea pe derivație a CHE Oești. Lucrări rest de executat''.

Licitatia a fost atribuita in 08.01.2019 catre Hidroconstructia.

GDPR

In data de 23.11.2018 a fost adoptata Hotararea AGEA Hidroelectrica nr. 30/2018 prin care a fost aprobata finalizarea lucrarilor la aductiunea secundara Bistra-Lac Poiana Marului din cadrul AHE Bistra-Poiana Marului-Ruieni-Poiana Rusca.

Acum a fost lansata licitatia pentru intocmirea documentatiilor cadastrale necesare intocmirii proiectului de HG de expropriere a imobilelor afectate de captarile secundare Bistra, Valea Lupului si Bucova (ultima fiind deja in functiune). In caietul de sarcini gasim date interesante despre istoricul amenajarii:









GDPR

Am trimis niste intrebari catre Hidroelectrica la care am primit urmatoarele raspunsuri:

QuoteÎntrebarea 1. Având în vedere mențiunea cu privire la "contractarea și finalizarea lucrărilor minim necesare pentru finalizarea treptei de cădere Râul Alb" din Nota către AGEA Hidroelectrica cu nr. 110078/05.11.2018 și urmare a adoptării punctului 1 al Hotărârii AGEA nr. 30 din 23.11.2018 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai AHE Bistra-Poiana Mărului-Ruieni-Poiana Ruscă, vă rog să precizați dacă aceste lucrări minim necesare includ finalizarea, respectiv conservarea sau abandonarea aducțiunii secundare Râul Lung.

Răspuns 1. Lucrările minim necesare pentru finalizarea treptei de cadere Râul Alb includ lucrările de închidere (abandon) pentru aducțiunea secundară "Râul Lung-Poiana Ruscă".


Întrebarea 2. Cu privire la AHE a râului Olt pe sectorul Cornetu-Avrig, vă rog să precizați: care este stadiul actual al obținerii Hotărârii de Guvern pentru exproprierea terenurilor aferente CHE Racovița tranșa a III-a;  care este stadiul realizării instalației SAT de trecere la nivel cu calea ferată Podu Olt-Brașov, instalație necesară în vederea deschiderii circulației pe noul traseu al DJ 105G, desființării vechiului pod rutier din avalul CHE Racovița și amenajării debusării pârăului Sebeș în Olt.

Răspuns 2. În ceea ce privește Hotărârea de Guvern de expropriere pentru terenurile aferente CHE Racovița tranșa a III-a, documentația a fost transmisă la Minister și au fost actualizate despăgubirile la nivelul anului 2018.

Referitor la stadiul realizării instalației SAT Racovița, a fost încheiat un contract (pe tarif de racordare) cu CFR Brașov în data de 13.09.2018 și s-a transmis de către acesta anunțul de participare pentru procedura de achiziție lucrare, pe data de 01.11.2018. Deschiderea ofertelor a fost făcută în perioada 03.12.2018-05.12.2018.


Întrebarea 3. Cu privire la AHE Siriu-Surduc, CHE Nehoiașu II, vă rog să precizați care este stadiul actual al obținerii Ordinului Ministrului Apelor și Pădurilor în vederea transmiterii definitive a unei suprafete de teren din fondul administrat de RNP Romsilva pentru continuarea lucrărilor la barajul Surduc.

Răspuns 3. Ordinul Ministrului Apelor și Pădurilor nr. 846 a fost emis în data de 03.09.2018 și terenul a fost preluat în data de 27.09.2018

TibiV

Răspuns 1 - ce "frumos" suna cuvantul abandon...

Răspuns 3 - macar o veste buna...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GDPR

La punctul 1 abandonul era solutia logica, tinand cont ca din 9,6 km de galerie s-au excavat doar 35 m, iar amplasamentul captarilor secundare Raul Alb si Raul Lung se afla intr-un sit Natura 2000.

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GDPR

Cu ocazia asta o sa fie ecologizata si platforma tehnologica de la coada lacului Poiana Rusca:


GDPR

Quote from: adrian rosca on December 17, 2018, 05:09:04 PM
Quote from: adrian rosca on November 16, 2018, 04:26:26 PM
Quote from: adrian rosca on September 06, 2018, 01:34:40 AM
Quote from: adrian rosca on August 07, 2018, 03:58:02 PM
Pe SEAP a fost publicat anuntul de participare pentru: Lucrări de reparații zone cu deficiențe galerie betonată aducțiune principală Bistrița-Tismana

Nu a fost depusa nicio oferta, asa ca licitatia a fost anulata.

Licitatia a fost azi reluata, valoarea estimata crescand de la 3.057.873 lei la 5.017.580 lei. Data de deschidere a ofertelor este 17.12.2018.

De data asta s-a depus o oferta de catre Hidroconstructia.

A doua anulare, singura oferta primita fiind inacceptabila/neconforma.

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GDPR

Stai ca nu e singura:

QuoteHidroelectrica a anulat, pentru a doua oară la rând, licitația de atribuire a contractului de retehnologizare a amenajării hidroenergetice de la Vidraru, contract estimat la 94 milioane de euro, inclusiv TVA. Ca și la prima anulare, din primăvara anului 2017, argumentul oficial este că a primit doar oferte inacceptabile și/sau neconforme cu specificațiile din caietul de sarcini.

Profit.ro

GDPR

Quote from: adrian rosca on January 15, 2019, 04:56:53 PM
Acum a fost lansata licitatia pentru intocmirea documentatiilor cadastrale necesare intocmirii proiectului de HG de expropriere a imobilelor afectate de captarile secundare Bistra, Valea Lupului si Bucova (ultima fiind deja in functiune).

Licitatia a fost anulata, nefiind depusa nicio oferta.

GDPR

#236
Ce zicea Hidroelectrica in ianuarie:

Quote from: adrian rosca on January 22, 2019, 12:02:12 PM
Întrebare. Cu privire la AHE a râului Olt pe sectorul Cornetu-Avrig, vă rog să precizați: care este stadiul actual al obținerii Hotărârii de Guvern pentru exproprierea terenurilor aferente CHE Racovița tranșa a III-a;

Răspuns. În ceea ce privește Hotărârea de Guvern de expropriere pentru terenurile aferente CHE Racovița tranșa a III-a, documentația a fost transmisă la Minister și au fost actualizate despăgubirile la nivelul anului 2018.


Si ce zice acum Ministerul Energiei:



Quote from: adrian rosca on January 22, 2019, 12:02:12 PM
Întrebare. Care este stadiul realizării instalației SAT de trecere la nivel cu calea ferată Podu Olt-Brașov, instalație necesară în vederea deschiderii circulației pe noul traseu al DJ 105G, desființării vechiului pod rutier din avalul CHE Racovița și amenajării debusării pârăului Sebeș în Olt.

Răspuns. Referitor la stadiul realizării instalației SAT Racovița, a fost încheiat un contract (pe tarif de racordare) cu CFR Brașov în data de 13.09.2018 și s-a transmis de către acesta anunțul de participare pentru procedura de achiziție lucrare, pe data de 01.11.2018. Deschiderea ofertelor a fost făcută în perioada 03.12.2018-05.12.2018.


Contractul pentru Înființarea unei treceri la nivel dotată cu SAT pe linia 205 Brașov - Podu Olt km 123+800 și desființarea instalației SAT km 125+580" SRCF Brasov a fost atribuit in data de 25.02.2019 catre CONSTRUCTII FEROVIARE MURES S.A., valoarea contractului fiind de 767,034.64 lei.

GDPR

Quote from: adrian rosca on January 22, 2019, 12:02:12 PM
Întrebare. Cu privire la AHE Siriu-Surduc, CHE Nehoiașu II, vă rog să precizați care este stadiul actual al obținerii Ordinului Ministrului Apelor și Pădurilor în vederea transmiterii definitive a unei suprafete de teren din fondul administrat de RNP Romsilva pentru continuarea lucrărilor la barajul Surduc.

Răspuns. Ordinul Ministrului Apelor și Pădurilor nr. 846 a fost emis în data de 03.09.2018 și terenul a fost preluat în data de 27.09.2018

Astazi a fost lansata licitatia pentru intocmirea documentatiei cadastrale necesare inscrierii in Cartea Funciara a terenului cu suprafata de 1,1754 ha necesar realizarii obiectivului "Amenajare Hidroenergetica Surduc-Siriu, Caderea Surduc-Nehoiasu - Suprainaltare drum mal stang in zona barajului, incastrare baraj in versantul stang".

GDPR

#238
Din Raportul Curtii de Conturi pe anul 2017 cu privire la investitiile derulate de Hidroelectrica:

QuoteAu fost imobilizate fonduri bănești în sumă de 1.781.431 mii lei pentru realizarea unor obiective de investiții care nu au fost finalizate, generând cheltuieli cu utilitățile (pază, iluminat, încălzire, ventilație etc.), nefiind îndeplinit scopul pentru care au fost proiectate. Obiectivele de investiții începute în perioada 1972-1990, direcționate spre amenajarea hidroenergetică a unor râuri pentru valorificarea energetică a acestora, aveau ca scop producerea energiei electrice, dar nu au fost finalizate. Unele dintre acestea sunt supuse degradării în timp, iar altele sunt abandonate. SPEEH Hidroelectrica SA a constituit ajustări în sumă totală de 1.772.003 mii lei pentru deprecierea imobilizărilor în curs de execuție.

Pentru investițiile nefinalizate aferente a 10 obiective (nouă obiective aprobate înainte de 1990), în perioada 2016-2018, au fost alocate fonduri în sumă totală de 10.839 mii lei pentru cheltuieli cu paza, iluminat, încălzire, epuizmente și personal de inspecție periodică la fronturile de lucru deschise. În programele de investiții aprobate pentru anii 2016, 2017 și 2018 nu au fost incluse, cu prioritate, obiectivele de investiții în curs, sumele aprobate pentru investiții în curs scăzând de la un an la altul (41,3% în anul 2016, 40,75% în 2017 și 31,36% în anul 2018), ponderea fiind alocată pe alte obiective de investiții ca urmare a includerii unor obiective noi de investiții. Totodată, s-a constatat neutilizarea integrală a sumelor alocate prin buget pentru investiții în curs, gradul de realizare fiind de 42,85% în anul 2016, de 68,21% în anul 2017 și de 11,18% în anul 2018 (până la 30.06.2018). Au fost analizate 11 obiective de investiții aflate în curs de execuție, iar comisia numită a efectuat recomandări de abandonare a lucrărilor realizate doar în cazul a trei obiective, pentru restul obiectivelor analizate, recomandările se referă la efectuarea de studii de optimizare și actualizare a indicatorilor tehnico-economici, finalizarea lucrărilor într-o valoare optimizată etc.

În baza recomandărilor efectuate de comisie, în cazul a trei obiective de investiții în curs de execuție, conducerea SPEEH Hidroelectrica SA a aprobat efectuarea demersurilor pentru obținerea unei hotărâri de guvern de optimizare a schemei de amenajare a obiectivului de investiții.
...
Hidroelectrica nu a procedat la preluarea și predarea bunurilor în cazul cărora s-a emis decizie de expropriere pentru lucrări de utilitate publică și de interes național, pentru care a primit sume ca despăgubiri de la bugetul de stat. Valoarea bunurilor ce nu au fost preluate și predate este în sumă de 187 mii lei, această situație având consecințe asupra neactualizării Inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului. Prin HG nr. 900/2017 s-a aprobat amplasamentul și declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată în suprafață de 120.548 mp, care fac parte din coridorul de expropriere a lucrării de utilitate publică de interes național ,,Amenajare Hidroenergetică Răstolnița" și despăgubirile aferente în sumă totală de 187 mii lei, asigurate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Energiei. SPEEH Hidroelectrica SA a emis decizia de expropriere și decizii de constituire a comisiilor de verificare a dreptului de proprietate sau a altor drepturi reale și acordarea despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată supuse exproprierii.

La nivelul sucursalelor societății s-au constatat următoarele abateri și nereguli:
...
• au fost efectuate cheltuieli pentru proiecte și studii de fezabilitate aferente unor investiții viitoare, menținute în soldul contului ,,Imobilizări corporale în curs de execuție", în sumă de 2.276 mii lei, fără a exista posibilitatea unei utilizări viitoare a acestora (Sucursala Hidrocentrale Bistrița și Sucursala Hidrocentrale Cluj);
...
• pentru 11 obiective de investiții, în condițiile în care pentru unele dintre acestea au fost întocmite procese-verbale de recepție la terminarea lucrărilor, iar, în cazul altor obiective, lucrările au fost finalizate, dar nu au fost întocmite procesele-verbale de recepție, la terminarea lucrărilor fiind menținute sume (3.265 mii lei) în contul ,,Imobilizări în curs" (Sucursala Hidrocentralei Râmnicu Vâlcea). În timpul misiunii au fost luate măsuri pentru remedierea abaterii;
...

Recomandări
...
 dispunerea de măsuri pentru:
- analiza soldului contului ,,Imobilizări corporale în curs de execuție", concomitent cu analizarea cauzelor care au condus la neincluderea în programele de investiții, cu prioritate, a obiectivelor aflate în curs de execuție, stabilirea consecințelor economico-financiare aferente, inclusiv remedierea acestora;
...
 stabilirea cauzelor care au condus la nepreluarea și nepredarea bunurilor pentru care s-a emis decizie de expropriere pentru lucrări de utilitate publică și de interes național, pentru care au fost încasate sume, ca despăgubiri de la bugetul de stat, și dispunerea de măsuri în condițiile legii.

GDPR

Pe site-ul Ministerul Energiei s-a publicat Strategia Energetica 2019-2030, impreuna cu Raportul de Mediu si Studiul de Evaluare Adecvata. Pe parte de hidroenergie, lucrurile stau in felul urmator:

QuotePrin aplicarea graduală a politicilor  prevăzute de strategie, până în anul 2030, capacitatea instalată în centralele hidroelectrice din România va creşte, faţă de anul 2018, cu circa 750 MW. Centralele care vor asigura această creştere de capacitate instalată vor asigura o producţie suplimentară de energie de circa 1,8 TWh/an. Ţinând cont de faptul că amplasamentele cele mai favorabile din punct de vedere hidroenergetic au fost deja amenajate, noile proiecte vor avea indicatori de rentabilitate a investiţiilor mai reduşi şi vor trebui să fie dezvoltate pentru a asigura şi alte beneficii decât energia (ex. prevenirea viiturilor, alimentarea cu apă, irigaţii etc). 

Deşi se va înregistra o creştere a capacităţii instalate până în 2030, producţia totală de energie care se va înregistra în hidrocentralele din România se va păstra la valori apropiate celor din 2018, adică de circa 17,6 TWh/an, întrucât se vor implementa toate normele cuprinse în politicile europene privind protecţia mediului. Faţă de situaţia reglementată din anul 2018, diminuarea stocurilor de apă utile ce pot fi turbinate, ca urmare a majorării debitelor de servitute/ecologice, va corespunde în anul 2030  unei producţii nerealizate de circa 2 TWh/an.

Evoluţia sectorului hidroenergetic pentru perioada 2019-2030 se va realiza în următoarele coordonate:
1.   armonizarea cu politicile europene privind protecţia mediului;
2.   planificarea integrată a valorificării resurselor de apă şi reluarea implicării financiare a statului în proiectele hidroenergetice cu folosinţe complexe;
3.   investiţii noi şi modernizarea centralelor existente; menţinerea unui grad ridicat de siguranţă în exploatare.

Aceste coordonate de evoluţie sunt atinse prin implementarea unor politici energetice specifice după cum urmează:

Dezvoltarea de microhidrocentrale cu centrale pe derivație

Întrucât s-a constatat că acest tip de centrale pot avea un impact negativ semnificativ asupra stării ecologice a apelor curgătoare, până în anul 2030 realizarea de noi proiecte de acest tip nu va beneficia de susținere.

Autoritățile competente de mediu și cele responsabile de administrarea apelor  vor institui norme specifice prin care vor fi definite și reglementate condițiile privind realizarea și exploatarea acestui tip de centrale hidroelectrice.

Armonizarea cu politicile europene privind protecţia mediului

Întrucât centralele hidroelectrice mari sunt şi vor rămâne un element de bază pentru securitatea SEN, în modul de implementare a politicilor de mediu se va ţine seama de acest rol.

Debitele ecologice
Pentru amenajările hidroenergetice mari, trecerea către standardele mai ridicate privind debitele ecologice se va realiza gradual până în anul 2030, prin trei etape de ajustare, pentru a se ajunge la conformarea cu stadardele medii europene în domeniu. Pentru amenajările hidroenergetice de mică anvergură, conformarea cu standardele medii europene se va realiza până în anul 2025.

Pasajele pentru migrarea faunei acvatice
Lucrările de captare a apei aferente amenajărilor hidroenergetice trebuie să asigure circulaţia faunei acvatice. Prin identificarea unor soluţiile fezabile, până în anul 2030 lucrările de barare a albiilor naturale vor fi echipate cu astfel de sisteme.

Arealele Natura 2000
Pentru stabilirea modului de reglementare al amenajărilor hidroenergetice care au lucrări în arealele Natura 2000 (sau influenţează aceste areale), sunt în exploatare, în curs de construire sau în fază de proiect şi deţin autorizaţii de construire valabile,  se vor aplica următoarele principii:
o   în arealele Natura 2000, nu se vor mai realiza noi proiecte hidroenergetice de amploare, cu excepţia celor care au obţinut aprobările necesare până în anul 2018. Doar pentru asigurarea alimentării cu energie a comunităţilor izolate care nu au acces la rețelele de distribuţie a energiei electrice,  cu respectarea principiilor conservaţioniste acceptabile pentru arealele Natura 2000 se vor mai putea realiza centrale hidroelectrice cu capacităţi instalate de până în 1 MW, care să alimenteze reţele în sistem insularizat;
o   în funcţie de stadiul de implementare a proiectelor cu lucrări în curs şi cu autorizaţii de construire valabile, titularii investiţiilor împreună cu autorităţile competente pentru protecţia mediului, precum şi cu cele pentru gospodărirea apelor, vor identifica soluţiile fezabile pentru adaptarea proiectelor hidroenergetice astfel încât impactul asupra mediului să fie cât mai redus;
o   pentru amenajările hidroenergetice în funcţiune,  cu ocazia actualizării autorizaţiilor de mediu şi gospodărirea apelor, se vor impune progresiv, între 2020 şi 2030 toate măsurile necesare pentru minimizarea impactului asupra mediului.

Planificarea integrată a valorificării resurselor de apă şi reluarea implicării financiare a statului în proiectele hidroenergetice cu folosinţe complexe

Amenajările hidroenergetice cu folosinţe complexe sunt proiecte care produc efecte la nivel local şi regional. Realizarea şi exploatarea acestor amenajări, care în afară de energia electrică aduc şi alte beneficii sociale, va fi susţinută în continuare, până în anul 2030. În acest sens în perioada 2019-2025 vor fi promovate o serie de politici de dezvoltare economică prin care să se asigure:
o   simplificarea procedurilor de asociere între companiile cu capital de stat, autorităţile publice locale şi investitorii privaţi care doresc să dezvolte sau să finalizeze proiecte hidroenergetice cu folosinţe complexe;
o   participarea statului la investiţii prin alocări bugetare, pentru acele obiecte ale schemelor de amenajare care în final se vor regăsi în domeniul public al statului;
o   stabilirea unui regim fiscal special precum şi taxarea diferenţiată în ceea ce priveşte utilizarea apei;
o   suportarea costurilor serviciilor asigurate de amenajările hidroenergetice cu folosințe complexe de către beneficiarii reali ai acestora prin contribuţii la costurile de întreţinere şi operare a acestor amenajări.

Investiţii noi şi modernizarea centralelor existente; menţinerea unui grad ridicat de siguranţă în exploatare

Dezvoltarea sistemului energetic înseamnă, în primul rând, creşterea capacităţii de producţie.

Ţinând cont de potenţialul tehnic amenajabil, până în anul 2030 vor fi finalizate proiectele care în anul 2018 se află în execuţie, însumând o putere de circa 500 MW. De asemenea se vor iniţia şi alte proiecte noi, atât de către investitori privaţi cât şi de către compania cu capital majoritar de stat Hidroelectrica.

Pentru capacităţile aflate în operare, eşalonat, pe măsură ce duratele utilizării normale vor fi atinse, toate echipamentele şi construcţiile vor fi modernizate.

Prin faptul că produc energie electrică, dar asigură şi servicii de sistem, amenajările hidroenergetice sunt un factor-cheie pentru asigurarea securității energetice a României. Prin urmare, este vital ca aceste capacităţi să fie exploatate având o stare  tehnică corespunzătoare. În  perioada 2019 – 2020 se vor promova politici specifice care vor viza:
o   evaluarea stării tehnice a construcţiilor, echipamentelor precum şi a modului în care se desfăşoară activităţile de mentenanţă şi urmărirea comportării construcţiilor;
o   revizuirea reglementărilor, normelor şi normativelor tehnice privind activităţile de urmărire a comportării construcţiilor şi de monitorizare a echipamentelor;
o   actualizarea reglementărilor, normelor şi prescripţiilor privitoare la proiectarea lucrărilor de reparaţii, pentru a corespunde soluţiilor tehnice moderne;
o   actualizarea reglementărilor şi normelor privitoare la lucrările de modernizare şi retehnologizare;
o   implementarea şi menţinerea în stare conformă de funcţionare a tuturor sistemelor de avertizare şi intervenţie în caz de calamităţi provocate de avarierea construcţiilor hidrotehnice.

Până în anul 2020, schemele de amenajare hidroenergetică având folosinţe complexe, aflate în  portofoliul de dezvoltare al Hidroelectrica, vor fi redimensionate conform nivelurilor actuale ale acestor folosinţe complexe şi vor fi finalizate până în anul 2030, în baza politicilor de planificare integrată şi prin participarea statului în asigurarea finanţării.

Recuperarea fondurilor bugetare, angajate de stat pentru finanţarea acestora, se va realiza prin stabilirea unui nivel corespunzător al redevenţei pe care statul o percepe Hidroelectrica pentru utilizarea întregului pachet de bunuri aparţinând domeniului public concesionat.