News:

.

Main Menu

Discuții cu și despre CNAIR

Started by Ionut, October 12, 2015, 06:17:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

myid

Si secretari de stat preocupati, in domeniu si cu mult entuziasm.  ;)
Probabil e cea mai buna perioada a CNAIR de cand ii monitorizam

Sa le tina moravul..

horatiu.cosma

Într-adevăr, putem spune că e cea mai bună perioadă CNAIR din ultimii câțiva ani, dar deocamdată e doar o sforțare de la nivelele de sus care încearcă să împingă la deal pietroiul incompetenței, miserupismului, fugii de responsabilitate de eșaloanele inferioare. Deci deocamdată e doar un efort susținut care necesită foarte mult ficat, nervi, răbdare pentru a sta non stop cu gura pe unii să își facă treaba. Poate fi un foc de paie nesustenabil dacă nu se rezolvă câteva chestiuni care trenează în continuare:

1. Foarte greu pot fi dați afară personaje din CNAIR (Bășulescu, Ioniță, Scarlat, Dicu, Diamandi și alții asemenea). E codul muncii, sunt sindicatele, CA-ul părtinitor care fac dificil zburatul incompetenților ce în continuare sunt în posturi cheie și de a căror semnătură depind multe în Companie.

2. Frica de Curtea de Conturi, DNA, bau bau și altele e în continuare acolo la orice fel de modificare contractuală sau plată justificată suplimentară pe contracte. Vezi cazul Straco, unde în ultimele luni au fost n ședințe, au chemat Curtea de Conturi, au întors-o pe toate fețele și în continuare nu reușesc să iasă din aberația "să mergem până în pânzele albe în justiție cu revendicările constructorilor și nu facem nicio modificare contractuală de frica controalelor".

3. Pe partea de SF-uri în continuare echipa care se ocupă e subțire (calitate și cantitate), în condițiile în care volumul de proiecte în pregătire e la un nivel nemaivăzut până acum în CNAIR. Pur și simplu nu au capacitatea să meargă să vadă că Acciona face cu adevărat foraje la Miercurea Nirajului sau că Search identifică corect restricțiile în teren pe Timișoara-Moravița. Așa că nu știm ce ne așteaptă pe proiectele în pregătire (eventual cu excepția A7 unde sunt toți ochii ațintiți), mai ales că grosul banilor pe contractele de SF (și eventual PT) vin după aprobarea SF-ului final, așa că va fi o cursă "să ajungem cât mai repede la CTE CNAIR de avizare SF, no matter what".

Așa că deocamdată vorbim de niște opinteli punctuale care rezolvă din efectele problemei, însă nu rezolvă cauza, problema de fond. Trebuie luat taurul de coarne, reformat din temelii întreg CNAIR-ul (sau lansat CNIR-ul), asistență externă pentru o nouă structură cu organigramă diferită, roluri clare, responsabilități, contracte de performanță individuale și la nivel de echipe de proiect, echipe dedicate pentru licitații, niște tipi super profi la HR pentru organizarea concursurilor de recrutare, transparență, încredere, colaborare cu piața, dat un semnal că se poate și se vrea, că doar așa vin specialiștii să pună osul la noua construcție.

MihaiD

Opinia mea e că, deocamdată, suntem martorii unei conjuncturi fericite, în care s-au aliniat mai multe astre: revenirea financiară a unor constructori, care demonstrează că își merită contractele câștigate (după perioade complicate pentru companiile respective) + fondurile disponibile + măsuri punctuale (nu neapărat ale actualei conduceri politice, precum maxim 5 luni pentru evaluare la licitații) + valul de SF-uri în atribuire, care dă senzația de ,,lucru", poate justificată, dar e un rezultat a ceea ce s-a întâmplat în trecut + alegeri anul ăsta, deci nevoie de rezultate ,,acum" + dna Ioniță + prețul unor materiale de construcții + legislația din domeniu cu salariul minim etc. Nu neapărat în ordinea asta. Dar am și exemple negative destule, unele unde se vede rea-voință (nu știu încă dacă ține de CNAIR sau de factorul politic), deci mai aștept cu concluziile referitoare la CNAIR.

vancouver

#1833
Ceea ce vedem acum este intr-o buna masura ceea ce eu predic de multa vreme. Cu aceeasi oameni se poate face treaba. Nicaieri in lume, nici in Japonia, nici in China, nici in Germania, nici in SUA, oamenii din companiile de drumuri nu sunt sclipiri de inteligenta, clarviziune, inventatori, etc... Nici un Bill Gates, Jeff Besos, Elon Musk, nici un mare inventator sau om de stiinta nu a lucrat inainte sa devina celebru intr-o companie de drumuri !

Peste tot sunt oameni normali si printre ei mediocri. Cei deosebiti s-au facut PILOTI, MEDICI, programatori, administratori de retele etc.. Sau antreprenori. Iar cei harnici sunt fermieri sau mecanici auto sau mecanici de locomotiva sau ... si nu au ajuns intr-o companie de stat... La stat sunt oameni care nu sclipesc cu nimic si nici nu debordeaza de harnicie. SI TOTUSI CU EI SE POATE FACE TREABA si in definitiv fiecare om are locul lui in societate si ca sa progresam trebuie folosita si aceasta resursa a oamenilor NORMALI, medii, comozi (cum poate si noi suntem).

Nu mai explic acum, ca mi-am mai racit gura de pomana de n ori si nu asculta nimeni, ce anume trebuie facut si care sunt masurile concrete pe care eu le-am inteles comparand sistemul din Germania cu cel din Romania (eu cunosc ambele si atunci pot sa vad diferentele, la fel ca si altii plecati gen cristi5 - cei care stau permanent in Romania nu pot sa vada si sa inteleaga asta, nici macar cand li se explica, pentru ca proiecteaza o imagine idealizata despre tarile vest-europene, o imagine in care totul merge de la sine, oamenii sunt toti inteligenti si nimeni nu trage pe turta lui, nu e nevoie de nici un control, etc... - ca in esenta asta e cuvantul esential: CONTROL. El face diferenta intre haos si civilitatie, intre atmosfera de aiureala de la stat din Romania si atmosfera de seriozitate din afara. Dar cei care traiesc permanent in Romania URASC acest cuvant, il asimileaza cu Securitatea si controlul de stat din dictatura, si atunci orice discutie se duce in amanunte stupide si idioate, gen "in Romania nu e ca la voi, e altfel...." etc... adica incerci sa explici cum este altfel acolo si contraargumentul este ca ... este altfel acolo . . .  Bai inteligentule.... cum ti-ai dat seama ? --- deci in final ma las de meseria asta)


Ce se intampla acum, asa cum au spus si antevorbitorii mei, nu este insa o modificare a sistemului, in sensul indicat de mine. Este doar o conjunctura CU PRESIUNE DE SUS. O persoana care conduce CNAIR dornica sa faca treaba si capabila sa o si faca (mai ales prin atitudine pro-activa si anti-conflict, fara veleitati personale) plus o conjunctura politica pro-investitii. DAR E O SITUATIE INTAMPLATOARE.

Cand o sa vina la conducerea CNAIR un nou Ionita pus pe harta si pe BLOCAJE, sau idiotul de Scarlat, care credea ca prin atitudinea DURA fata de Comsa pune in sfarsit lucrurile la punct ca sa se stie o data pentru totdeauna ca in Romania se cere calitate in mod INTRANSIGENT (O IMBECILITATE, doar generezi conflicte asa) - ei bine cand o sa revina astfel de persoane foarte inteligente (cred ele) - atunci o sa se revina la starea anterioara.


Aceasta atitudine dura si intransigenta, promovata aici de ex. de @adiarc (cu ideea desfiintarii totale a CNAIR), promovata in CNAIR de oameni gen Scarlat, NU PRODUCE REZULTATE. Rezultatele vin din atitudinea maleabila, impaciuitoare, cautatoare de rezolvari si nu de razbunari. Nu conteaza cine e vinovat, conteaza cum dam inainte. Atitudinea asta mai maleabila este oarecum specific feminina, si iata intr-adevar cateva femei au facut mult bine Romaniei in zona infrastructurii: Anca Boagiu, Raluca Manescu si Mariana Ionita. BRAVO.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

cristi5

#1834
@vancouver, inteleg principiul tau, respect expertiza in orice domeniu dar la CNAIR cred ca-i mult mai complicat.

Tot respectul si admiratia pt Mariana Ionita, aceasta LCK a drumurilor romanesti.
- are vointa, nu e "timpul trece leafa merge"
- razbunarea pe straini nu o preocupa, nu are nici complexele lui Cuc-StefanIonita-Scarlat
- are si ceva rezultate
- a deblocat cateva licitatii, s-au retras niste contestatii
- a miscat niste evaluari de oferte
- gaseste si cativa colaboratori mai rasariti in companie

Pe de alta parte
- SFurile, proiectele, contractele sunt scrise demult si prost, nu are cum sa le schimbe.
- Romania si politicul au in continuare nevoie disperata de autostrazi asa ca antreprenorii sunt intr-o pozitie de putere, si vor exploata orice slabiciune a CNAIR sau statului
- asa ca Straco, Aktor, Pizzarotti si altii nu mi se pare ca sunt impresionati. Da, se misca mai cu talent (mai putin Straco care nici simbolic nu mai poate misca) dar de terminat in 2020 va fi probabil cum a fost si in 2017. Si autoritatea Marianei va fi stirbita incet-incet de astfel de nerealizari
- stalpul tot stalp ramane. Cum se iese din ograda ei si mergem la Electrica de exemplu, treaba e cam aceeasi ca inainte.
- porcariile facute de altii in trecut ii iau mult din energie. Vedem Salini, va urma probabil Comsa etc
- are si ea comanda politica, si asta ii limiteaza performanta pe alocuri.  Bode e un nationalist destul de limitat, Orban e si mai periculos pt ca fiind fost ministru, crede ca se pricepe. Si pt orgoliul lor, vor sa fie ei cei care rezolva unele probleme, sa dea pe sticla...
- cand vine vorba de semnat un aditional, platit un claim, ceea ce ar ajuta cazuri gen Straco, situatia e fix ca la trio-ul Scarlat, Stefan Ionita si Cuc: nu se intampla nimic. Adica in momentul in care e nevoie si de alte semnaturi decat a ei, Mariana e la fel de limitata.
- sistemul de incompetenti de la drumurile locale si centrale incepe sa produca anticorpi la virusul Mariana-20. Ba ca e blonda lui Dragnea, ba ca un incompetent din Focsani va deveni seful CNAIR (o denigrare cu talent, ca nici macar nu-i pomeneste Marianei numele)

——
Mai multe despre CNAIR si expertiza: stereotipul tau despre drumari ma surprinde. Exista foarte multa expertiza la drumuri, si sunt convins ca stii asta mai bine ca mine. Nu-i stiinta spatiala, dar exista drumari excelenti, trecuti prin multe proiecte, si programatori prosti :) Si nici la navete spatiale nu putem spune ca a fost mult succes (nici americane, nici rusesti). Vedem acum cu parteneriat public-privat (SpaceX) cum o sa mearga.

Sunt de acord insa ca daca ne uitam la mediile cu care se intra la facultate acum 10-30 de ani la diferite specializari, CFDP nu era printre cele mai dorite facultati, nici mecanica. Dar uite ca economia face acum drumuri, cai ferate si automobile, sper ca studentii s-au reorientat. Din pacate universitatile s-au compromis cu plagiate si examene cumparate, si multi studenti buni au votat cu picioarele si nu fac nici o ora de facultate in Romania.

Cu astea fiind spuse, argumentul tau "cu leadership bun se poate face treaba cu oricine" se loveste de problema coruptiei in recrutari in sectorul de stat. Mi se pare (si s-a confirmat big time in ultima perioada) ca CNAIR este rezultatul unui proces de anti-selectie. Salarii mari, productivitate foarte scazuta, asa ca daca nu prindem un post gras la CNAB, hai la CNAIR ca acolo se freaca menta original. Si asa ajungem cu niste locuitori din capitala, cu neveste si toate neamurile prin agentii si ministere (am intalnit cativa la congresul de siguranta rutiera la Stockholm, nu stiau pe ce loc e Romania la siguranta rutiera, la o simpla cautare am descoperit ca si nevestele tot prin ministere etc), care habar n-au unde-i Grindul dar "fac" autostrazi pentru patrie. Motiv pentru care am propus mutarea agentiei in provincie. Si o propun in continuare. La Ditrau mi se pare cel mai potrivit, aproape de proiectele viitoare: A7, A8, A13.

Plus ca prin legislatia actuala acesti oameni nu pot fi dati afara. Un director cazut in dizgratie poate fi mutat, ii mai scade salarul, dar nici asta nu se face pe merit. Inteleg ca unul din lucratoril care a promovat Sinesti-Movilita a fost pedepsit de politicienii cu masini bengoase din Moldova. Noroc ca a cazut Cuc, ca se zice ca se pregatea de "razuit" acolo.

cristi5

#1835
Ca zici de Boagiu, cred ca Mariana ar face treaba si mai buna ca ministru. Problemele cu care se confrunta sunt deseori interministeriale. Plus ca din pozitia aia ar avea autoritate sa restructureze CNAIR.

Ramona Manescu nu-mi amintesc ce realizari are, oricum nu mi se pare ca se compara cu Boagiu ca activitate (despre rezultate, nu eram pe forumuri pe timpul lor asa ca nu ma pronunt)

adiarc

vancouver...te rog sa nu vezi doar partea cu desființarea
si sa nu ma compari cu idioti gen Scarlat
Nu am lucrat niciodata la stat si am colaborari plus afacerea mea proprie in Romania si in Anglia...stiu ce vorbesc...

...eu sunt pt ceea ce s-a demarat pe vremea guv.tehnocrat si ceea ce zice si Horatiu...o noua structura supla,facuta de la zero cu consultanta de la profesionisti...si da... apoi desfiintarea cancerului cnair....

au trecut 30 de ani si  nu s-a intamplat nimic.Degeaba predici tu cu oamenii normali...nu s-a intamplat nimic.Nu poți sta zeci de ani sa astepti ca marmota sa inveleasca ciocolata

"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

vancouver

#1837
@adiarc: nu te compar cu scarlat, a fost o alaturare nefericita.

Revenind la ideea de intransigenta / duritate. As vrea sa precizez ca oamenii care promoveaza astfel de idei (ca si tine) sunt de regula oameni inteligenti si care IN MEDIUL PRIVAT au reusit in acest mod. Fie ca patron, fie ca manager, fie ca angajat pe un post de coordonare. In mediul privat NU TREBUIE SA FII CONCILIANT, ci DUR, altfel vei muri in valtoarea concurentei. Sigur exista si exceptii, mai ales atunci cand anumite tipuri de angajati / meserii nu se mai gasesc si trebuie sa te porti cu manusi cu cei pe care-i ai, desi oftezi din greu vazand ce tâmpenii fac... E un slalom interesant...

LA STAT INSA E ALTCEVA. Credinta ca un bun manager privat poate sa aibe bune rezultate la stat ESTE TOTAL FALSA SI GRESITA.

Daca vreti rezultate la stat luati EXEMPLUL ALTOR institutii de stat care au avut succes (in tara sau in alte tari). Cautati oameni care lucreaza sau au lucrat la ASFINAG sau in Germania la Autobahnmeisterei (pentru activitatile de intretinere) sau copiati structurile si modul de verificare / promovare / luarea deciziilor din structuri asemanatoare din Austria sau Germania.

Daca vreti rezultate la stat IMBUNATATITI CONTINUU PROCESELE EXISTENTE. Cu aceeasi oameni, care treptat se specializeaza. (incl. participare la seminarii si schimburi de experienta)

-----

Oamenii care lucreaza la stat sunt practic angajati acolo pe viata. In Germania acest lucru este garantat bugetarilor, dar in schimb primesc salarii mai mici decat la privat (cu ca. 30-50% mai mici). Siguranta loc de munca vs. salariu mai mic. Si in Romania prin lege este f. greu sa dai afara un bugetar, DECI LUATI ASTA DREPT "ASA ESTE".

Este ipoteza de plecare. Input. La input intra "trebuie sa lucrezi cu acesti oameni si nu cu altii". De aici puteti continua disertatia.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

horatiu.cosma

Am fost de n ori în CNAIR și am luat parte la o grămadă de ședințe și discuții cu cei de acolo în 2016. Iar în ultimii ani am mai discutat cu cei de acolo sau cu cei care au participat la discuții acolo. Eu i-aș grupa în 3 categorii:

1. cei ok cu care se poate face treabă și care cam țin în spate 90% din activitatea companiei
2. cei mai simpluți intelectual, neconflictuali, nu sunt neaparat dintr-o gașcă sau alta, dar nu prea poți să faci nu știu ce cu ei în afară de a muta niște hârtii dintr-o parte în alta
3. Șmecherașii unși cu toate alifiile, grupați pe clanuri și pe rețele de interese, aduși de x sau de y politician, care știu când să își ia concediu, când să bage strâmbe, știu cum funcționează administrația românească și se folosesc la maxim de toate chichițele pentru a-și rotunji veniturile, știu să se pună bine cu toți, să se facă utili, să pară că rezolvă chestiuni dar de fapt își urmăresc doar propriul interes

Problema e că prima categorie e minoritară și a 3-a îi pune bețe în roate prin simplul fapt că e la butoane undeva pe firul decizional (mai sus sau mai jos, spre exemplu Scarlat e director pe proiecte de investiție, omul 2 în CNAIR sub Mariana). În plus, cei din categoria 3 au strâns de-a lungul timpului o grămadă de orgolii cretine, grupări rivale de interese își dau maxim la gioale, departamente care țin hârtii cu lunile și le dau înapoi cu 1000 de comentarii doar ca să facă rău unui departament "rival", șerpărie în toată regula între ăștia.

Poate să vină și Iisus la ăștia din categoria 3 și să le zică că pentru binele infrastructurii românești ar trebui să lase orgoliile deoparte și să lucreze ca o echipă ca să rezolve diversele probleme, că nu va funționa. Pur și simplu așa sunt oamenii ăștia, am fost naiv la început în 2016 să cred că se poate raționa cu așa mentalități, nu există, nu se poate. Anul trecut la deschiderea nodului Ilia cei din comisia de recepție erau în nod și discutam cu ei amical, ziceau super relaxați că până la urmă se rezolvă cu LD3, o să ajungă la un consens cu Comsa, termină Comsa mărunțișurile și gata, se deschide și acolo. A venit la un moment dat și Scarlat relaxat, zâmbitor, rezolvăm și cu LD3 curând, circulăm, e corespunzătoare. Și câteva zile mai târziu, reziliere.

Eu înțeleg foarte bine că nu umblă câinii cu covrigi în coadă în vestul României, am lucrat în SUA câteva luni, am bătut toată Europa de vest la amici stabiliți acolo sau la soție când era cu Erasmusul și am văzut/discutat diferențe/asemănări România/vest o groază. Am văzut tot felul de comportamente și mentalități pe care le regăsesc și la noi sau, dimpotrivă, sunt complet diferite, dar nu despre asta e vorba, CNAIR e o situație aparte, nu o pot compara nici măcar în România cu ceva asemănător.

Ipoteza mea e că totul pleacă din sistemul educațional de CFDP din țară, unde niște dinozauri care se cred zei și care predau "Iptana 1970 vârful ingineriei de drumuri și căi ferate de pe planetă dintotdeaua și care nu va putea fi egalat vreodată" toarnă prostie în creierele studenților într-un stil arogan, menținând o relație cu studenții de tip vătaf-sclav. Și ies ăștia din facultate și ajung în CNAIR unde toate inferioritățile și frustrările acumulate în facultate pot fi vărsate prin inversarea rolurilor împotriva constructorilor care acum trebuie să stea la cheremul lor. În 2016 mi-a picat fața când ceva director de la Tehnic, parcă Tănăsescu îi zice, l-a chemat din Germania pe Retter pentru ceva discuție despre proiectul podurilor pe ST2, a venit Retter din Germania la ședință și Tănăsescu l-a lăsat cu buza umflată, să vină altădată, că nu are chef. Același personaj avea prin CTE-uri expresii frecvente de genul "treaba asta trece doar peste capul meu". Bășulescu urla prin ședințe la toți, după care adormea și sforăia de față cu toți. Elena Dan înjura constructorii ca la ușa cortului. Pe Ștefan Ioniță îl știți, a întrebat constructorii că dacă condițiile impuse de el sunt așa de rele, de ce mai participă la licitații? Tot el s-a îmbolnăvit în 2016 fix în ziua în care trebuia să se avizeze proiectele tehnice la ST2 și Ogra-C.Turzii. La LD2 nu a avizat ceva modificare de soluție (piatră pe ramblee sub 3 metri) fiindcă avea cerință expres de la Dragnea să nu se inaugureze niciun km de autostradă, să blocheze orice șansă. I-am spus atunci că nu are niciun argument tehnic pentru respingere, că toate cele 3 expertize au aceeași concluzie și că o să îi propun lui Cioloș să îl dea afară, s-a speriat și în aceeași seara a organizat din nou ședința și a avizat soluția tehnică. Ăia din consiliul tehnico-economic pentru siguranță rutieră au zis inițial o prostie cu nodul Grind că nu îl pot aviza că e aproape calea ferată, au chemat apoi Comsa de 47 de ori să găsească o altă soluție și la final au ajuns tot la soluția inițială. Dar fiindcă există o hârtie semnată de ei prin care zic că nu e safe să deschidă nodul, au refuzat să semneze o alta în care să își recunoască greșeala și să zică că e safe nodul. Am luat personal la mână proiecte de indicatoare rutiere (vezi cazul nodului Turda de pe ST4) și le-am desenat ca la cretini, pur și simplu nu înțelegeau ce e greșit, mă simțeam ca în fața unui copil care nu înțelege de ce 1+1=2, nu mai știam cum să explic evidența. Să nu mai vorbesc de conspirațiile ce se învârt pe acolo, că nu mai termin.

Chestia e că am convingerea că o bună parte din oamenii din CNAIR nu pot/nu vor să facă treabă și soluția asta cu cineva care își stoarce nervii stând lângă ei la fiecare mișcare, cu amenințări, cu rugăminți, cu explicații, cu argumente logice e o muncă sisifică nesustenabilă. Normal că fiecare trebuie să își găsească locul în societate și că nu o să apară din neant după alegeri sute de genii care să facă din CNAIR cea mai performantă instituție din țară, însă cei din categoria 3 trebuie eliminați/înlocuiți ca să ai vreo șansă pe termen lung.

MihaiD

Quote from: horatiu.cosma on May 24, 2020, 10:13:41 PM
avea cerință expres de la Dragnea să nu se inaugureze niciun km de autostradă

Unde, mai exact, și cum a fost comunicată această solicitare expres a lui Dragnea?

Ionut

CNAIR nu se (mai) poate reforma. Desființată sau lăsată fără atribuții. Noapte buna.

vancouver

@horatiu.cosma: am citit cu atentie ce ai scris si multumesc pentru descrierea clara si detaliata a realitatii de acolo.

Remarc ideea ta cu "rugamintile" "argumentele logice" etc... Eu nu am fost niciodata adeptul unor astfel de procedee. Eu am sustinul permanent necesitatea unui SISTEM DE CONTROL. Aici insa in Romania apare o bariera in creierul celor care ma asculta. Cand au de SISTEM si CONTROL toti se gandesc la Securitate, la DNA, la KGB sau mai stiu eu ce, si orice discutie s-a terminat.

SISTEMUL DE CONTROL are principalul scop de a EVALUA ACTIVITATEA DECIDENTILOR. Inainte de a incepe insa cu evaluarea, trebuie sa exista UN RESPONSABIL per decizie. Subliniez cuvantul UN. Adica numai unul si profesionist. Un om semneaza un act de decizie, nu 10 si nu la urma ministrul sau doamna Ionita sau presedintele tarii sau extraterestii.

DECI PUNCTUL ZERO AL DESCALCIRII PROBLEMELOR ESTE SEMNATURA. UNA SINGURA.

Mai departe trebuie sa existe pe acelasi nivel decizional MAI MULTE PERSOANE. Daca una este bolnava sau nu are chef nu inseamna ca PROCEDURA S-A BLOCAT.

DECI MAAARE MAAARE ATENTIE: DACA SEMNATURA ESTE UNICA, NU INSEAMNA CA UN SINGUR OM POATE SA SEMNEZE. NU. Exista UN SISTEM. Daca A nu este prezent, se ocupa AUTOMAT B. Daca B nu, atunci C, etc... Daca A se eschiveaza mai mult de "q" dati sau lipseste de mai mult de "q" dati, fie si motivat, PLEACA DIN FUNCTIA DECIZIONALA si se duce la plimbat de hartii.

DECI EXISTA UN SISTEM PREDEFINIT PENTRU AJUNGEREA LA DECIZIE
SI CINE IL IMPIEDICA REPETAT ARE SANCTIUNEA PREDEFINITA (cunoscuta dinainte), sanctiune care este doar de mutare in alt post, evident mai slab platit.

Cum e acum? Deciziile sunt diluate total prin faptul ca este pus ministrul sau secretarul de stat sau directorul sa semneze, oameni care habar n-au si nu POT FIZIC sa stie tot ce semneaza.

Dupa ce am stabilit nivelul ZERO, si avem o decizie semnata de un singur om, ACEA DECIZIE CU TOATE ARGUMENTELE EI VA FI ULTERIOR, subliniez ULTERIOR, VERIFICATA de cel putin DOUA ENTITATI. Aflate pe alte paliere. Daca omul a gresit va fi sanctionat cu sanctiuni iarasi predefinite. La repetare pleaca pe alt post mai slab, in caz de fapta penala e clar ca se informeaza parchetul.

De ce ULTERIOR? Ca sa nu impiedice decizia rapida. Ca si actele prezentate de ofertanti la licitatii. E o cretinitate si o nebunie sa le verifici autenticitatea. Si trebuie sa fii bolnav ca firma sa minti. Pe baza actelor se ia decizia. Verificare lor se face ulterior si cine a facut fals in declaratii va ajunge la inchisoare. PUNCT.


--> am incercat sa fiu succint. Mai sunt multe de spus.
--> SISTEM. PEDEPSE ADMINISTRATIVE PREDEFINITE. CONTROL. RECOMPENSE PENTRU CINE MUNCESTE MULT. DECIZIE UNICA. etc..
--> nu se rezolva tot, nici vorba. Scara valorilor se instaleaza cu un astfel de sistem abia peste 10-20 de ani. Dar unele progrese vor fi rapide.

Culmea, ca multi din CNAIR chiar si-ar dori un sistem bine pus la punct si predictibilitate. Nu "rugaminti" si "hai sa facem" si "explicatii logice". Multi ar accepta asa ceva. Si culmea, in comunism exista un astfel de sistem. Si fix de aceea acum nu vrem sa auzim de el. Inclusiv rotatia cadrelor e importanta, cadrele de conducere nu au ce cauta la infinit in post IN ACELASI LOC. Ca sa se faca clanuri si mafii. Cine vrea sa conduca departamente trebuie sa fie flexibil si sa poata fi mutat la 4-5 ani. De aceea se fac alegeri la 4-5 ani, cine a inventat sistemul exact asta a urmarit, sa nu apara "inradacinari".
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

@Ionut, poti sa desfiintezi si sa faci o mie de noi CNAIR-uri, nu vei avea nici un rezultat mai bun, daca nu implementezi SISTEMUL. Te concentrezi pe oameni, dai afara pe cei de acum. Si. De ce crezi ca o sa ai altii mai buni. Cu acelasi sistem prost alti oameni se vor plia pe sistem si se va ajunge tot acolo.

Intreaga postare a lui @horatiu.cosma se concentreaza pe OAMENI. E gresit din start. Nu conteaza oamenii. Daca ai sistemul prost, orice om tot aia va face. Prost. Cu mici exceptii, de rabufnire cand INTAMPLATOR un om de calitate ajunge sa conduca. Atat.

Daca conteaza OMUL, atunci toata activitatea va fi OK numai cata vreme acel OM va conduce CNAIR. Dar nimeni nu ramane vesnic. Vine altul, se prabuseste la loc.

Oameni gen Dragnea abia asteapta sa poata sa desfiinteze ministere intregi si sa faca altele numai cu oameni proprii. Mare atentie!
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

pasadia

#1843
Poate pentru unii pare ciudat, dar eu ii dau dreptate lui Vancouver. Ce nu înțelege el corect e motivatia din spate a celor care nu iau în considerare propunerea lui: nu e vreo teama de "securitate" sau de înțelesurile cuvantului "sistem", ci dorința de a menține pârghiile de control centralizat. Dorința de a exista un singur buton care sa controleze pârghiile și inabilitatea de a accepta că se poate altfel.

Să îți amintesc că mi s-a spus inclusiv aici pe forum că există o expertiză mult prea redusă în RO și că de asta e nevoie că ea sa fie concentrată exclusiv în CNIR?

No, ideea asta eu încă nu o cred și pentru mine în continuare soluția e să descentralizezi decizia și urmărirea proiectelor spre niște structuri similare (în arie geografică de răspundere) actualelor DRDP-uri.

horatiu.cosma

Vancouver, exact dilema asta o aveam și eu în 2016 că o fi o problemă de sistem, ceva lege e scrisă prost și care încurcă, proceduri interne prea complicate din care nu reușesc să iasă, fiindcă eu veneam din privat, programator dintr-o companie măricică din Cluj cu tot sistemul de responsabilitate/raportare/feedback/comunicare pus la punct până la cele mai mici detalii. Și într-adevăr am găsit destule hibe legislative și probleme interne CNAIR de sistem, însă am ajuns la concluzia destul de rapid că problema de fond nu e lipsa unei virgule într-o lege/procedură/sistem de raportare/responsabilitate care poate întârzie mersul lucrurilor cu 20-30-50%, ci oamenii din spatele procedurilor. Îți dau câteva exemple:

1. Echipele de licitații. Conform legii și a procedurilor interne CNAIR, aceste echipe au responsabilitatea de a primi, evalua ofertele și a stabili câștigătorul într-un interval de timp care poate fi extins doar în cazuri excepționale. Procedura e bazată pe directiva europeană, deci la fel fac peste tot și pare o procedură normală la cap. Doar că OAMENII din comisii sunt slabi/dezinteresați/mizerabili și apelează la excepția aia cu situația excepțională de n ori, de se ajunge la licitații de 3-4 ani. Am scris recent despre situația PiSi5, unde le-a luat 2 ani jumate evaluarea. Dacă îi iei la întrebări, zic că nu ai voie, independența comisiilor de evaluare (care iar în teorie e o chestiune normală, să nu se pună presiuni externe pe ei să dea pe x sau pe y câștigător). Ideea e că nu poți suplini din lege/procedură/sistem incompetența/reaua voință/lenea/fuga de responsabilitate decât până la un anumit nivel. Cristi5 zicea parcă că există și o denumire pentru acest formalism dus la extrem prin care un angajat respectă totul din fișa postului fără să facă de fapt mai nimic. Până la urmă dacă iei sistemul legislativ/procedural din Japonia și îl copiezi în Mali nu înseamnă că cei din Mali vor ajunge să funcționeze ca în Japonia și vor avea nivelul de trai de acolo.

2. O echipă de proiect are responsabilitatea individuală să managerieze un contract. Acel contract funcționează pe legile/normativele de la momentul depunerii ofertei. Dacă între timp apare un normativ nou care presupune un metru în plus de fier și tu ca echipă de contract îi soliciți constructorului să aplice normativul nou, conform contractului FIDIC trebuie să îți asumi o modificare de contract prin care să îi plătești constructorului un metru în plus de fier. E normal, evident, simplu, există toate procedurile perfect aliniate pentru a face asta. Și totuși, nicio echipă de proiect din CNAIR nu își asumă treaba asta, dând vina pe Curtea de Conturi și zicând constructorului "dă-ne în judecată, să zică Curtea de la Paris că trebuie să vă dăm 5 lei pentru un metru în plus de fier și atunci vă dăm".

3. Lansarea unei licitații pentru realizarea exproprierilor presupune niște pași foarte clari în interiorul CNAIR, nu sunt imposibili, că altfel nu am fi văzut niciodată lansată vreo licitație pentru exproprieri. Și totuși, PiSi5 e semnat, A0 Sud e semnat și cu un PT aprobat și celelalte două în diferite faze, și totuși, nu există exproprieri finalizate. CraPi3, PiSi4, A3 Transilvania Sălaj azi mâine se semnează contracte și încă nu au fost lansate exproprierile. A zis API de nu știu câte ori că trebuie lansate de urgență, deci nu există să nu știe, pur și simplu își bat joc. Și chiar și atunci când lansează licitațiile o fac prost. Spre exemplu pe A0 Sud le-au ajuns banii din licitația inițială pentru jumate din terenuri și acum se chinuie să facă o achiziție directă cu același prestator ca să finalizeze documentațiile și pentru cealaltă jumătate. La fel putem vorbi și despre grămada de licitații anulate din cauza documentației proaste/sumei estimate prea mici pentru forajele pe PiSi2&3, parcările de pe OS3, relocările de utilități la Brăila și multe altele. Din păcate nu există un sistem care să îți asigure realizarea unei documentații complete/performante care să aducă prestatorii la licitație.

4. Vorbești de control. Și eu sunt de acord că e nevoie de un sistem de control bine pus la punct. Dar asta se face cu oameni, nu cu roboți. Ziceam de departamentul de studii din CNAIR care nu are capacitatea să meargă să vadă că studiile de teren se desfășoară ok pe Tg.Mureș-Tg.Neamț sau pe Timișoara-Moravița. Cât despre control intern în CNAIR, cred că tot la 2-3 luni mai vine un corp de control, Curte de Conturi, DNA etc pe la ei, deci sigur sunt controlați la sânge. Problema e că toți știu că mai devreme sau mai târziu vine controlul și se acoperă cu 1000 de hârtii, forme fără fond de care vorbeam la punctul 1. Ștefan Ioniță e campionul lor, știm cu toții că e un incompetent ultra naționalist mizerabil pus pe distrus cotropitorii străini veniți să ducă profitul afară. Omul e complet nociv, însă dacă vrei să îl iei la rost, are 10 rapoarte și documente și teste și verificări și justificări pentru fiecare situație în parte, o încrengătură de încrengături menite să acopere adevărul. La fel cum încearcă cu ceva licitație de foraje suplimentare pe LD3, pe lângă sutele de găuri pe care le-a dat pe lot fără să găsească nimic. Pentru noi, oamenii normali, e clar ca lumina zilei că acel tronson trebuia deschis și că e safe, dar dacă prostul și-a pus în cap că nu e și vede doar conspirații străine cu ambasadori și spioni care fură asfalt și îl duc în Spania, nu prea ai cum să îl readuci pe calea normală cu o procedură. E o diferență imensă între a merge la birou și a complota cum să îl blochezi pe unul sau a încerca să îl ajuți să iasă din blocaj. Orice sistem îți dă portițe să alegi ambele căi (chiar și drumul spre iad e pavat cu intenții bune).