[B] Stiri si discutii diverse despre STB

Started by Ionut, August 12, 2015, 06:36:41 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Duta C

Are dreptate Crit cu caracatita.A lasat maicutza din Voluntari un stb sufocat de salarii mari ,ciordeli pe toate nivelele,datorii imense. Sper sa nu cedeze Nicusor.Cei care circulati cu stb stiti cit de aroganti sunt unii soferi de parca ar fi stapinii calatorilor.
Asa este cind te duci cu somoiogul la viespar.Sa-i dea bine macar.

frunzaverde

Nu are nimeni dreptate aici...

- Sindicatele sunt o mafie jegoasa, a caror grija este nu pentru angajati, ci pentru sefimea sindicatului si pentru interesele politice ale astora? Da.
- Managementul este o porcarie inutila, politizata, cu oameni incapabili sa ia pana si cele mai simple masuri, dar stau "cu reforma in gura" fara a face nimic? Da.

STB, RATB, are probleme structurale grave, si astea nu stau in sindicat, nu stau in "mafiiiie" (ca a ajuns discursul de demn de Romania Mare din anii '90, toata lumea vede numai mafii), sta in prostul management. Care are zeci de ani. Hai sa vedem problemele:

1. Reteaua de rute necompetititva. Reteaua de rute este aproape identica cu cea de la mijlocul anilor '80--'90. Desi nu mai stau in Bucuresti de mai bine de vreo 15 ani, dar, cu surprindere, de fiecare data cand ma intorc, pot folosi RATB/STB fara harti si fara aplicatii, doar pe baza cunostintelor din copilarie, cand bateam orasul...

Poti ajunge cu mare usurinta la Faur Poarta 4, la Republica, la Imeghebeu. Dar e aproape imposibil sa ajungi in zonele noi industriale sau rezidentiale.
- Pipera - Barbu Vacarescu? Un tramvai vai de el pe o linie vai de ea. Doua linii de autobuz care merg pe la marginea zone de afaceri...
- Zona Industriala de pe A1? O singura linie, cu vehicule vai de ele, care doar serveste marginea zonei industriale - fara masina ai de mers si 5 km pe jos pana la fabrica/depozit...
- Cartierele noi (de exemplu zona Domnesti/Drumul Taberii Sud, zona de nord) sunt neservite ori, in cel mai bun caz, printr-o prelungire a unei linii vechi de 20 de ani, care duce nicaieri util... Si tot asa.

2. Integrare cu metroul inexistenta. In schimb, RATB/STB se incapataneaza sa suprapuna rute peste metrou 1:1... 381 (M2), 61/336 (M3), 1/10 (M1), 97 (M4) - sau peste metrou "cu o schimbare" (de exemplu 62 - M3+M1, rutele din Drumul Taberei). Desigur, transportul la suprafata nici nu degreveaza metroul (capacitatea STB oferita e <5% din cea a metroului), si viteza infecta de deplasare (7-12 km/h) face ca si metroul cu 3 schimbari sa fie mai rapid ca un 336 direct.

3. Terminusuri aiurea, in parte rezultate din taierile de infrastructura incepute in anii '80 si continuate pana azi. Sf. Vineri, Sf. Gheorghe/km. 0, Vasile Parvan (taierea rutelor care "taiau" Dambovita in anii '80), oribilitatea de capat la Gara de Nord pentru tramvaie (unele tramvaie fac un 8 urias de la Gara de Nord - Occidentului - Victoriei Sus - 1 Mai - Filantropia - Dr Felix - Victoriei Jos, dureaza pe jos un sfert din timp), Sala Palatului, bucla Palatul Regal - Amzei - Ciclop, etc. Zone "moarte", departe de puncte de interes, si pentru care orice schimbare necesita mers pe jos semnificativ.

4. Rute serpuite si foarte lungi, gandite in epoca in care schimbarea necesita "un bilet in plus". 178, 105, 205, 182, 282... Traverseaza orasul in serpuieli uriase, stai si doua ore in autobuz, cand cu metrou + Uber/pe jos faci 15 minute.

5. O politica tarifara imbecila, bazata pe gratuitati peste gratuitati si un tarif practic inexistent, care a dus la 6. Politica tarifara care costa mai mult decat incaseaza...

6. Vehicule vechi, antice si de-de-mult (troleibuzele si tramvaiele din Bucuresti sunt o rusine nationala...), si o politica idioata de achizitii, mai ales la tramvaie (40 de ani de manufactura de atelier manual la URAC a unui model furgasit nemtesc).

Pentru reparat 1...6, managementul e de vina 100%.

Sindicatul e de vina pentru ca timp de 20 de ani s-au facut absenti la

1. Furturi de piese, motorina...

2. Au acceptat, cand era partidul "lor" la putere sa se faca 0 investitii in RATB, incat din 2008 in 2018 nu s-a cumparat nici macar un vehicul nou la RATB, astfel incat am ajuns in situatia ca majoritatea parcului sa fie format din epave casabile. Problemele la depouri si capete de linii sunt la fel din anii '70 (confirmat de taica-miu, care a lucrat la ei, inclusiv in spatele volanului, cand inca era "itebeu"). Rezultatul e situatia social exploziva de-acum.

3. Au acceptat ca atunci cand era partidul "lor" la putere ca salariul real al angajatilor, dpdv comparativ, sa scada. Rezultatul este ca, daca in 2005-2010, salariul la RATB era cu adevarat competitiv astazi nu mai e.

4. Au acceptat sa nu se creasca tariful de la nivelul modic din 2007 pana in 2021, cand costa mai mult suportul de plastic decat pretul biletului.

5. Nu au fost de acord cu nici o modernizare pe partea de reducere de personal - gen eliminarea tonetelor si inlocuirea cu automate.

Iar marotele cu angajati lenesi, lasati-le, sunt argumente de libertarieni boi. Nu salariile mari sufoca STB-ul. Salariile sunt absolut rezonabile, ba chiar sub media pietei. Sunt comparabile cu cele din Brasov sau Cluj, si mult sub ce face un sofer comercial de vehicul greu in piata libera. Soferii RATB pot sa-si gaseasca rapid de munca ca soferi de camion, de TIR.

Nu uitati ca practic toti au C, majoritatea au C+E, si permisul de C,D si E, in momentul asta, e marfa de super-pret in UE si nu numai : isi gasesc instant la salarii semnificativ mai mare de munca, ori in Romania, ori "pe comunitate". E criza de soferi de TIR, camion si autobuz in toata Europa, si nu numai (UK, Canada si SUA), cu bonusuri mari la angajare, cu angajatori platind vize... Si sa conduci pentru RATB, TfL sau RATP este fix acelasi lucru. Si sa inveti sa zici "prochain arrêt" nu e mare filosofie, limba straina ceruta fiind adesea nivel A2... Si pierderea soferilor, si criza de personal, se vede in multe locuri in Romania in domeniul asta, si RATB/STB nu e departe de momentul in care nu va mai avea soferi.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

alexandru_m

@frunzaverde

De acord cu aproape tot ce spui, mai putin ultimele 2 paragrafe.

Un sofer de tir in momentul acesta castiga intre

- 5000 de Ron (curse interne, ajungi acasa o data pe saptamana, maxim de 2 ori, nu se respecta timpi de condus, se supra-incarca masinile care in mare parte sunt niste epave, ca sa nu mai spunem nimic de infrastructura pe care trebuie sa mergi)

- aproximativ 1500 Euro pentru cine face tur-retur (incarci in Bucuresti, mergi pana in...Stuttgart sa zicem si revii in Bucuresti). O cursa de genul dureaza cam o saptamana, deci pleci luni si revii sambata daca nu ai ghinion la Nadlac sau la vreo incarcare / descarcare. Daca stai jumatate de zi in rampa sau prinzi coada de 15 km la Nadlac adio revenire acasa in aceeasi saptamana.

- 2300-2500 euro sau mai mult "pe comunitate". Aici stai plecat minim 3 saptamani, cel mai probabil 4 plecat cu 1 acasa, 6 cu 2 sau 9 cu 3 ca sa ajungi la banii astia.

Pe langa toate cele de mai sus la camion pui mana si arimezi marfa, uneori descarci sau incarci cu propria mana, tragi de prelata pe ploaie / viscol/ -15 grade, etc. Un dus costa 3 euro, o cafea tot pe acolo, iar masa calda servesti numai daca te apuci de Master Chef la roata masinii ca altfel lasi jumatate din venituri prin restaurante / fast foods.

Daca pui la calcul faptul ca esti zilnic langa familie, iar la salariul de la STB adaugi macar vreo 4 ore suplimentare si bonuri de masa vezi ca munca la STB este la ani-lumina mai bine ca efort  / recompensa. Nu spun nimic de "economie" la motorina si alte traznai care inca se practica.

frunzaverde

#289
@alexandru_m : Pai ce descrii nu difera mult de ce zic si eu, doar ca in alte cuvinte.

La STB, din datele publicate de diverse surse media, care sunt confirmate si de datele din BVC, si de oameni "de pe teren", salariul unui sofer de autobuz, cu toate sporurile, suplimentarele etc. etc., cu o incarcare "normala" de ore suplimentare si ture de noapte e undeva la 4500 - 5500 lei, adica in partea cea mai de jos a "ofertelor" de munca pe care le propui tu (900-1100 euro net)... Salariile astea sunt dupa ce se adauga "munca nasoala" (confirmat de sursa directa; fara ore si fara noapte iesi la 4000 lei, dar practic nu se poate nici sa vrei) - bani in mana pe fluturas (din nou, BVC confirma asta). Si da, dupa cum zici, exista avantaje (ajungi zilnic acasa), dar si dezavantaje la fel de mari:

- epave. Mai bine de jumatate din autobuzele din parc (600-700 de Citaro 1+2) sunt epave cu mai multi kilometri pe bord decat aproape orice camion din Romania - productie 2006-2009... Troleibuzele sunt toate epave (doua treimi din parcul total are 20-25 de ani vechime, si vorbim de un model de inceput de anii '90). Tramvaiele sunt inca si mai rau, niste improvizatii, design "clonat" de anii '70, vechi de 40 de ani, vesnic carpite si "modernizate" (inca poti merge cu Tatre din 72-73). Nu cred ca mai ai camonagii pe "Bucegi", dar ai vatmani pe tramvaie de-o varsta...

- Bucuresti. Sa conduci in iadul ala 8 ore pe zi, zi de zi, mi se pare un atentat la sanatatea mintala a oricui... De la injuraturi la agresivitate,  la blocaje permanente, la miticisme... Si sa mai ai si un grafic? Aoleu... Intre 8 ore pe zi Bucuresti si DN-urile patriei prefer DN-urile... Macar mai variezi privelistea, mai prinzi un drum gol... Supraincarcarea la STB la fel, ciorchini de calatori, si nu cari saci, faci o greseala, ranesti pe vreunul, iei si dosar penal.

- de luxuri normale chiar si in dubele de curierat gen aer conditionat nu se pune problema decat la cei poate 25% norocosi sa prinda masini mai noi... La tramvai sau la troleibuz, ia-ti gandul...

- munca in schimburi. Superb ca ajungi seara acasa, dar pacat ca pleci la 3 dimineata la munca...

- dependenta de un sindicat politizat incompetent si ineficient... Care nici nu-ti garanteaza ca ai un viitor decent - cred ca si asta e o problema... In 2010 au publicat lista cu toate veniturile salariale defalcate individual (anonimizat) la RATB: comparativ cu atunci, venitul pe salariat la RATB/STB a crescut cu jumatate din viteza cu care a crescut venitul mediu in Romania. Din nou, ciocul mic al sindicatului mizerabil in administratia Oprescu/Firea.

Asa ca da, daca vrei neaparat sa stai pe langa Bucuresti, STB e o alternativa. Dar cati vor? Cand RATP si Transport for London angajeaza? Si multi altii ca ei... Si e deja plin de soferi romani acolo, gasesti usor un contact... Naibii, in oraselul meu suedez avem sofer roman de autobuz, am mers cu el recent, fost RATT omul.

Mie unuia mi-e clar ca probleme sunt de ambele parti la STB, capitale, poate chiar mai rau ca la Metrorex, dar nici managementul (incompetent si politizat), nici sindicatele (incompetente si politizate) nu sunt capabile sa faca nici macar primul pas "spre-mai-bine"...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

elphax

nu am citit cu foarte mare atentie, ati pus si canistrele cu motorina avantaje pt angajatii STB ? desi are si dezavantaj - ceva stres in plus sa nu te prinda, pe langa stresul din trafic .

alexandru_m

Nu voi incepe acum sa fac concurs de parti negative, ar mai fi destule de spus dar nu sunt neaparat relevante pentru topicul acesta.

Perfect de acord cu radiografia pe care ai facut-o, mai ales cu
Quote from: frunzaverde on January 25, 2022, 02:19:23 AMMie unuia mi-e clar ca probleme sunt de ambele parti la STB, capitale, poate chiar mai rau ca la Metrorex, dar nici managementul (incompetent si politizat), nici sindicatele (incompetente si politizate) nu sunt capabile sa faca nici macar primul pas "spre-mai-bine"...

Vreau doar sa adaug 2 chestii:

1. Inainte de pandemie am pierdut un zbor Bucuresti-Timisoara pentru ca dragutul de sofer de pe 381 a mers "la consum". Am luat 381-le de la Straja (prima statie dupa capat) si la Tineretului (aprox jumatatea traseului) a fost depasit de 381-le care a plecat in urma lui. Pana am schimbat la Romana cu express-ul, pana am ajuns la aeroport mi s-au inchis portile in fata in timp ce treceam de security. Degeaba m-am zbatut prin aeroport ca tot la gara am ajuns si apoi la 14,5 ore cu trenul. In loc sa ajung la 8-9 dimineata in Arad am ajuns pe la 3 dimineata urmatoare.

2. Imi aduc aminte perfect o emisiune la TVR cu "domn' doctor" invitat unde marele primar spunea ca cei care il acuza de coruptie sunt idioti si tampiti (a folosit cel putin unul din aceste cuvinte), iar mai apoi se jura ca nu exista tramvaie produse in Romania, fiindca ar cumpara atunci, pe loc daca ar exista. In timpul acesta Imperio imi trecea usurel pe sub geam.

De aproape 5 ani eu m-am mutat definitiv in Arad, dupa ce vreo 4 ani am "facut naveta" Arad-Bucuresti. STB-ul este tinut in viata de subventii, iar justitia a declarat greva ilegala acum 4 zile. Deci niste oameni savarsesc fapte ilegale in fata camerelor de filmat pe banii nostri, ai tuturor. Inclusiv ai celor care nu locuiesc in Bucuresti. Daca nu as avea o viata aici mai ca as pune mana pe topor si as porni usor spre Bucuresti...

oc7avian

De acord cu lucrurile punctate. O să comentez doar unde nu sunt de acord.

Înainte aș mai puncta că după casarea DAF-urilor acum un deceniu și ceva, nu au fost înlocuite cu nimic ani buni. Abia cu venirea Otokarelor s-a început reechilibrarea parcului auto.

Quote from: frunzaverde on January 24, 2022, 10:40:11 PM
2. Integrare cu metroul inexistenta. In schimb, RATB/STB se incapataneaza sa suprapuna rute peste metrou 1:1... 381 (M2), 61/336 (M3), 1/10 (M1), 97 (M4) - sau peste metrou "cu o schimbare" (de exemplu 62 - M3+M1, rutele din Drumul Taberei). Desigur, transportul la suprafata nici nu degreveaza metroul (capacitatea STB oferita e <5% din cea a metroului), si viteza infecta de deplasare (7-12 km/h) face ca si metroul cu 3 schimbari sa fie mai rapid ca un 336 direct.
Locuind în zona Lujerului, am ajuns să migrez masiv spre STB tocmai pentru că door to door spre oraș STB e mai rapid. De ce? Scurta bandă unică de pe Iuliu Maniu. În cel mai rău caz fac spre Universitate 40min, exact cât cu metroul. Deobicei sub 30min, iar la orele fără trafic intens 20 minute. În sens invers e întradevăr horror când e trafic pentru că peste jumătate din timp stau pe Șoseaua Cotroceni (semafor horror cu verde scurt) + Iuliu Maniu. Dar apariția unei benzi unice doar între Politehnică și Lujerului ar schimba raportul de timp masiv.

Distanțele dintre stațiile de metrou sunt mari. Nu neapărat doar în metri, ci ca timp: Iuliu Maniu + intersecțiile sale sunt niște bariere antropice. Teoretic stau lângă metrou, practic fac 7-10 minute până la el. Deci și dacă am drum cu metroul, oricând prefer să iau primul autobuz până la Politehnica. O utilizare de fapt sănătoasă.

Din ce am observat chiar și azi dimineață, de la Gorjului încep să se umple autobuzele pentru că deja sunt competitive cu metroul (spre centru). La distanță mai mare metroul câștigă.

Trebuie regândite liniile? Garantat. Pentru că acum pot schimba eficient cu același bilet ori abonament (nu mai există per linie). Pot crește capacitatea introducând benzi unice în punctele critice. Revenind la 336&co, doar încă 300m de bandă unică la Leu ar salva 10 minute la orele de vârf. Dar până când nu avem M4/M5 prelungite, aș păstra legături directe spre Gara de Nord și Universitate. Pot fi foarte utile dacă sunt predictibile. 62 e util că nu mă trambalez cu bagaje, dar ocolește (vs orice schimb cu 105 sau chiar 1/10) și vine rar (chiar și frecvență la 20min).

În Drumul Taberei însă avem distanțe mici între stații, deci dublarea chiar nu are logică.

Quote from: frunzaverde on January 25, 2022, 02:19:23 AM
- de luxuri normale chiar si in dubele de curierat gen aer conditionat nu se pune problema decat la cei poate 25% norocosi sa prinda masini mai noi... La tramvai sau la troleibuz, ia-ti gandul...

În 2021 e primul an când foarte rar am dat de AC defect. Pe troleibuzele Citelis nu au mai ținut închis AC-ul, deci au riscat să crape troleibuzele pe drum (cădeau câteva pe zi, inclusiv eu pățit să rămână în loc, dar am preferat riscul ăsta decât toropeala). În multe Citaro dotate cu AC am prins sitemul funcțional și mult mai eficient decât la Otokare (unde fac ger în față și rămâne cald în spate).

Personal, a fost primul an în care chiar a fost decent vara. Și am urmărit foarte atent să văd câte vehicule merg cu geamuri deschise, observând destul de puține în situația asta.

La tramvaie nu avem ce comenta. Avem un singur model dotat cu AC într-un program recent, dar eu încă nu l-am prins funcțional. Am auzit doar de câteva la care întradevăr mergea.


rt25

#294
Parerea mea e ca e rau. Nicaieri in lumea civilizata nu cumperi 2 bilete (metrou/autobuz/tren) daramite sa ai bilete separate in interiorul orasului. In situatia asta ar fi un haos extrem.

Inteleg ca ei se refera la traseele regionale. Eu am vazut ca un lucru bun introducerea STB pe astfel de trasee. Nu putem face si noi totusi zone concentrice?

Un exemplu off-topic: Nu merg la ski in Sinaia pentru ca au 2 domenii schiabile intr-unul de nu mai stii ce si cum. La plecare daca nu esti atent poti sa ramai in varf de munte :)

Hef

COTAR încearcă si ei marea cu degetul. Pe site-ul lor nu găsești nici măcar o lista cu membri ce sa mai vorbim de trasee deservite.
Membrii COTAR au ținut atâți ani niște rute captive cu microbuzele lor aflate intr-o stare de degradare mare si fără ra respecte nici un standard, cu bilele rupte sau nu de șofer si cu banii carati la sacoșa cum au arătat multe reportaje de presa.

Pe de alta parte se pot scoate le concurs si către privați anumite trasee, cu mașini care respecta niște standarde si cu taxare integrată.
Poate ca sistemul de taxare nu mai trebuie sa fie la un operator ci la cel care gestionează (ATPBI) si care repartizează încasările si subvenția către operatori. Si de asemenea Controlorii trebuie sa treaca la ATPBI nu sa fie la un operator sau altul.

Iar subvenția nu cred ca vine de la bugetul general ci de la București si Ilfov. Si este si va fi nevoie de subvenție mereu. Pentru ca transportul public în comun are si o latura socială foare mare. STB, STV ete nu trebuie sa fie pe profit ca nu fac afaceri. Dar nu trebuie nici sa fie pe pierdere. Că nu ele isi aleg traseele sau tarifele.


panzer

Si nimeni nu evoca lipsa culoarelor unice pentru STB.

- 41 este cel mai bun exemplu. Acum e nevoie de tramvaie si refugii mai lungi sa faca fata nr de calatori. Cea mai buna ruta a CFR calatori (sa zicem Bucuresti BV sau Bucuresti Constanta) sau metroul de la Cluj nu pot rivaliza cu 41 la nr de calatori.
- linia lui 1 plus accesul ambulantelor, cred ca singurul lucru bun facut de Galina Blanca pt Bucuresti.
- 21 similar.

Dar pentru bus-uri nu se poate. Si aici e vorba de managementul de la Primarie. Alti competenti!

oc7avian

Aș vedea niște diferențe față de tramvai, unde montarea gardurilor a fost o acțiune simplă, directă, unde s-au putut monta

Din micro-benzile unice făcute până acum observ niște probleme ce trebuie luate în calcul la implementare. Altfel proiectul riscă să fie un eșec:

  • trebuie eliminate parcările în spic accesibile doar direct de pe banda unică (mașini prea lungi care forțează reducerea vitezei la sub 5km/h, ori pur și simplu oferă scuza caut loc de parcare când intri pe bandă
  • refacerea covorului asfaltic calumea (am observat extrem de multe tasări pe benzile unice, valuri în stații etc. Devine super neplăcută călătoria și duce la scăderea vitezelor de deplasare. Când nu e aglomerat, sunt șoferi de autobuz care ies de pe banda unică)
  • eliminarea refugiilor (unele oricum sunt impracticabile)
  • resistematizare anumite intersecții/drumuri (ex. bandă unică pe Șoseaua Cotroceni spre Militari ar lăsa doar una pentru restul mașinilor, însă există și cârnat de autobuze blocate)
  • regândire lățime benzi (ex. pe Splai)
  • gândit integrat cu transportul alternativ (ex. tot Splai, combinat cu punctul anterior, permite și bandă unică bus, și bandă unică de biciclete, păstrând 2 benzi auto)

Din declarații, știm că blocajul implementării acum e cauzat de Regulamentul de Parcare, despre care n-am mai auzit nimic..

frunzaverde

Una din problemele cu "culoarele unice" e tot reteaua STB : e atat de descentralizata si dezorganizata, adesea preferand strazi inguste in locul bulevardelor late, incat constructia de benzi dedicate e dificila. De obicei, culoarele unice se instaleaza in zone "trunchi" ale retelei, care in Bucuresti nu sunt foarte multe. Intai ar trebui regandita reteaua...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!