[B] Mentenanța, modernizarea și extinderea infrastructurii STB

Started by doryan93, November 14, 2013, 02:56:59 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

misiekwas

De altfel, un loc unde as fi văzut un P+R este la ieșire de la Dncb către Prelungirea Ghencea. E zona cu densitate mare, dar tot spațiu suficient, și este deja în construcție (adevărat ca se mișcă precum melcul) bulevardul cu linia de tramvai prevazuta în viitor (eu as expedia aia un pic), cu legătură comoda la 41 și destul de comoda la metrou (dacă genii de la Metrorex vor fi în stare sa deschidă gura la statie de 41 la DT, ceea ce nu prea sunt în stare sa facă). Deci, îmi se pare ca ar fi o opțiune ft ok.

carutasul

păi una din condițiile necesare pentru P&R e să ai transportul public funcțional. Eu am mai zis pe aici că la Gara de Nord soluția de transbordare la metrou nu există (așa cum eu nu consider că tunelul de la Piața Unirii e o soluție de transbordare). Pe de o parte e problema că majoritatea destinațiilor implică schimbare la Victoriei și pe de altă parte transbordarea de la GdN la metrou durează ea însăși 10-15 minute... Metroul de la gară e cam ca în secolul XIX când călătoria cu trenul era o aventură, toată ziua era dedicată evenimentului, se fluturau batiste, se lăsa bacșiș gras la birjar :) Ceea ce merge și acum dacă te duci cu trenul în vacanță la băi, dar e total nepotrivit pentru naveta de zi cu zi. Pe de altă parte P&R are marele dezavantaj că mergi cu STB-ul dar tot nu poți bea o bere :)

misiekwas

Pai, la GdN e în opinia mea not great, not terrible. Unirii e jale in aceasta privința, Victoriei surprinzător de ok (probleme cu capacitate sunt alta poveste). În schimb, la Gr. B/Basarab e mult mai comod. Oricum, cu metrou se va îmbunătăți cu M4 către Progresu, deci nu prea curând. Ceea ce în schimb lipsește de tot sunt terminale OK pentru STB în GdN (și de altfel la Unirii), care ar oferi spațiu suficient pentru mai multe linii și o transbordare ok. În caz de Unirii, as prefera și sa fie mutat și undeva cu ocazia lucrărilor pe planșeul "terminal" de autobuze de noapte, fiind acum în zona de facto periferica. De altfel, asta este unul dintre lucruri ca lucruri care cresc cererea pt taxiuri și uber și ridica circulație noaptea: dacă ieși dintr-un bar, nu prea ai chef sa te duci per pedes pana Patriarhie, deci iei uber.
În GdN as face asa: acolo unde e parcare vizavi de case de bilete, as face terminal pentru autobuze/troleibuze și as desființa parcare care oricum este o debandada totala. Și terminal cu platforme normale și copertine. Tramvaiul rămâne pe Golescu cu întrarea comoda în gara. Locuri de parcare pe Griviței (este acum o parloaga, care parca e și teoretic parcare), iar parcări pentru autoturisme pe locuri albastre pe Golescu, unde și sunt acum.

frunzaverde

Orice P&R in Bucuresti va fi esec sau aproape-esec (ca cel de la Straulesti, care si gratis are utilizare modesta). Orasul e prea mic ca suprafata, si prea dens, ceea ce :
1. face ca transferul parcare-transport public sa fie foarte lung in economia navetei;
2. P&R-urile vor fi automat la marginea orasului, cu acces automat modest la retea - intotdeauna vei fi la un terminus extrem, ceea ce inseamna multe schimbari suplimentare - fiecare schimbare e incomoda, mai ales cand vorbim de schimburi intre sisteme.

P&R la Ghencea va fi cvasi-inutil si gol. 10-15 minute sa parchezi intr-o structura multi-etajata, ca apoi sa iei "41 barat", care te duce unde? La M5 la Parc Drumul Taberei/Moghioros, la M3 la Lujerului, La M1 la Crangasi sau la (singurul) punct de interes de pe ruta, zona Romexpo. Pentru orice alta conexiune, metrou, si eventual inca o schimbare. 40 minute - o ora numai transferuri, plus timpul de mers... Timp in care, chiar si cu viteza melcului, vei ajunge cu masina oriunde.

De asta, e nevoie de transport public, nu de P&R. Si transport public decent, din suburbiile astea "McMansion", care, dat fiind densitatile reduse, vor putea fi numai cu autobuze expres, pe benzi dedicate sau semi-dedicate (BUS/HOV) sau in cazurile cel mai dense. Transportul public nu te va forta la o conexiune nasoala la limita orasului, ci te va duce undeva unde sa ai un transfer rapid, de exemplu direct la Lujerului, sau direct la Unirii, sau direct la Crangasi.

Si chiar si pentru cazul "edge" in care 41 este de ce ai nevoie, autobuzul direct de acasa este mereu mai avantajos. Va merge pe segmentul suburban aproape la fel de repede ca masina personala, pentru ca tot strazi in suburbii apropiate sunt si pentru bus si pentru masina, deci tot 30-40 km/h viteza (in Domnesti sau Pipera-Tunari). Transferul insa poate fi sincron si imediat si fara parcare, coborit cu lifturi etc. Si cu banii de o structura P&R ca la Straulesti, poti cumpara 50 de autobuze si plati 100 de soferi sa ofere intregului Domnesti++ o super-retea suburbana de tranzit.

Singurul mod in care P&R merge este acolo unde "suburbia" este foarte nedensa, si nu ai cum rula un serviciu de autobuze, si unde distanta cu tranzit rapid compenseaza transferul rutier-tranzit. Adica cateva orase americane (Toronto, extremitatile zonei Chicago si Washington DC... si cam atat). In Bucuresti nu are cum merge.

Iar pe calea ferata e inca si mai rau, prin natura lucrurilor, CF nu poate oferi frecvente mai mari de 4 tph cu cea mai buna infrastructura, dincolo vorbim de solutii cu infrastructura dedicata. Sa parchezi la Chitila ca apoi sa astepti 10 minute trenul, ca apoi sa iei metroul e ineficient, sunt prea multi timpi morti pe distante foarte scurte. Merge daca poti oferi "naveta expres" care sa aduca orasele limitrofe in raza de naveta (Urziceni, Pitesti, Ploiesti, Giurgiu), dar atat.

Plus ca GdN este "terrible" ca punct urban, este efectiv o zona moarta in oras, pe doua parti zone rezidentiale (Grivita si Golescu-Plevnei), in fata o mahala aproape periculoasa (Matache-Buzesti-Cameliei-Stefan Furtuna) si in spate complexul feroviar. La 10 minute pe jos nu ajungi nicaieri de interes, la vreo 20 ajungi la Victoriei, desi drumul pe jos nu e prea placut. Automat vei face transfer ca navetist.

@carutasul - de ce ti se pare primitiv transferul tren-metrou in Bucuresti? In momentul asta e asa:

1. cobori din tren si mergi spre terminal.
2. faci stanga pe peronul central (acoperit) al terminalului.
3. cobori scara rulanta aflata la capatul peronuli (sub copertina).
4. Alegi magistrala dorita, mergi pe tunelul corect ~75 metri.
5. Cobori si te sui in metrou.

E un transfer complet acoperit (in limita in care o gara tip "copertina" de secol XIX permite asa ceva). Ce solutii mai bune exista? Ca in Europa solutia e similara (GdN are o solutie practic identica cu cea de la Londra Waterloo si King's Cross/St. Pancras, Roma, Frankfurt, Viena, Stockholm, Oslo, Bruxelles, NYC...). La Helsinki, Kiev, Budapesta (Keleti si Nyugati) si Skt Petersburg (Finlandskaia si Moscovscaia) e mai complicat, ca trebuie sa iesi afara si sa faci cativa pasi pana la metrou, uneori si sa treci o strada, te ploua/ninge. La Sofia e un fel de pasaj subteran / debleu, dar care e partial descoperit de niste luminatoare deschise. In Toronto trebuie sa mergi prin "orasul subteran", la fel si in Montreal.

In Bucuresti nici macar nu ai mult de mers - ca la Bruxelles sau ca la Montreal... Ce solutii mai bune de interconectare a unei retele feroviare cu una de metrou ai vazut?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

E util că e copertină și e totul acoperit, mai ales când plouă, dar mie mi se pare că durează foarte mult. Stația  e pe undeva aproape de Polizu dacă nu mă înșel. Prin comparație, troleul și autobuzul vin "la coloane"; asta înțeleg eu prin transfer decent. Încă o dată: e absolut decent pentru vremea în care a fost făcut. Când veneam în Regie de pe "plaiurile căruțești" unde "se auzise de tren" oricum alocam toată ziua deplasării, așa că nu era important că mergeam 10 minute prin tunel ( desigur, noi în Regie nu veneam de regulă cu metroul ci cu tramvaiul 35 care avea transfer "aproape decent", dar asta depinde de căminul în care stăteai, cu toate că și acolo metroul era departe față de tramvai care mergea pe Orhideelor, în fine, scuze de paranteză). Dar dacă faci naveta să zicem că primul traseu nu contează, trenul are orar, te organizezi după el. Dar dacă pierzi 10 minute cel puțin la transfer evident că dacă nu lucrezi la sediul MT aproape nici o altă destinație nu "rentează" din Gara de Nord. În fine, nu știu nici eu ce să zic cu Park&Ride, eu mai folosesc parcarea Cora în acest scop dar aproape exclusiv dacă am treabă pe linia lui 32 sau într-o zonă unde e imposibil să parchezi. Și ai dreptate că dacă liniile preorășenești merg bine nu mai e nici un motiv să vii cu mașina. La noi deja sunt supraaglomerate în zilele lucrătoare, se plâng copiii, dar e un mare progres. Cred totuși că transformarea zonei de la GdN într-un nod mare STB ar permite naveta pe unele linii... Exact cum spuneai și de Ghencea: dacă nu ai destinații rapide în cât mai multe zone de interes degeaba ajungi repede la gară. Apropo de Regie, în cei cinci ani cât am stat acolo ca "aproape toată lumea" nu am găsit aproape nici un avantaj să vin cu metroul. Pe când tramvaiul era ok: stație aproape de gară, linie directă, stație aproape de Regie. Tot ce metroul nu avea :) Partea proastă e că în afară de Ciolacu ( care ar avea doar o stație de mers, iar trenul de Buzău e relativ decent) nu văd cine ar găsi avantajos metroul...

misiekwas

Eu as fi un pic mai îngăduitor în privința de schimbări. Având pe vremuri troleibuz direct la munca sau mașina, făceam ruta tramvai+metrou+autobuz pentru ca a fost mai rapid.
Problema însă legata de schimbări și AICI mi se pare ca se pierde ft mult timp este organizarea teribila de potențiale puncte de transbordare: și nu vorbesc metrou-stb, care în multe locuri e decent (v. Crangasi sau multe stații de pe m5). Vorba de STB.
1. Sistemul de informare și comunicare vizuala sub orice critica. Plăcute de stații sunt ft des greu de găsit iar modul da a enumera linii nu prea îți spune mare lucru. Sigur, poți sa găsești în aplicație, dar nu prea e lucru pe care vrei sa faci. Și nu vorbesc despre panouri cu leduri (de fapt îmi se par în multe locuri pierdere de timp și resurse, pentru ca mentenanță costa) ci despre un stâlp, semnul (vizibil!), lista de linii clar și pe panouri și lista de stații și străzi pe care se duce +orar. Atât. Lo-tech is good. Incapacitatea de STB sa facă asta este cu atât mai surprinzătoare încât TPBI face hărți de rute ft bune.
2. Stații unde aștepți. Afara de faptul ca foarte des e spațiul îngust, nu ai niciun fel de copertina la stații de legătură ceea ce înseamnă că te ploua constant,bate soare și vântul. Lipsa de copertine și model standardizat și funcțional (nu vorbesc de cotețe aia care a pus administrația Firea) descurajează orice schimbare și prin urmare folosirea de transport în comun.
3. Lipsa de informații în autobuze/tramvaie etc. privind ruta. Iar, nu trebuie panou sau LCD, ajunge imprimat pe carton și pus în loc la vedere. Mai ales în caz de devieri.
4. Distante intre și amplasamentul de stații care - înțeleg - este și dictata de structura străzilor etc., dar dacă vreodată ai încercat sa schimbi stb la Unirii, înțelegi despre ce vorbesc. Ft des te uiți la trecere cum autobuzul tău pleacă fix înainte sa se facă verde după ce ai mers 10-15 minute de la o statie la alta.
5. Același lucru mi se pare privește și stații cfr în București cu o problema în plus, anume pasarele pietonale. Înțeleg de ce exista și de ce sunt opțiunea mai ieftina decât trecere subterana, dar ft des nu au nici rampe (numai lift în cel mai bun caz, de obicei stricat), iar sa te urci 10 m pentru mulți e greu. Si da, dacă faci trecere subterana, bănuiesc ca în contextul bucureștean vei avea nevoie de paza, dar e una dintre piedici majore de transbordare.
De aia as spune ca da, ai dreptate, door-to-door e esențial, dar transbordare și schimbare este în multe privinte transformata într-o experienta jalnica și prin unele decizii, care țin de lucruri banale și relativ ușoare (bine, nu treceri subterane) de corectat. În plus, avem nevoie de terminal civilizat pentru autobuze de noapte.

PS. Cum m-ai nimic interesant pe lângă GdN? Pe vulcanescu e Muzeul Militar, poți sa faci un studiu privind o instituție în descompunere.

carutasul

aia cu "nu ai nimic interesant" nu ai prins-o. Era o aluzie - eu nu am avut de-a face, dar așa era bârfa, că unii din șefii din MT erau din Ploiești și făceau orarul trenurilor ca să ajungă la timp la serviciu, lângă gară. Ideea e că nu există în zonă poli de afaceri, deci de la gară musai trebuie să ajungi "altundeva" dacă faci naveta. Și pentru asta trebuie să ai legături cât mai bune cu principalele concentrări de "oameni ai muncii", dacă nu ai n-o să funcționeze niciodată. Dar nici măcar în Regie nu ai legături decente (nici nu știu dacă mai merge 35 :) ), nici în Pipera și în general cam nicăieri. M4 ar putea schimba lucrurile fundamental dar e amânat sine die...

misiekwas

^M-am prins :) și da, polii de afaceri nu prea ai. În general, afara de faptul ca-i dubioasa zona spre Buzești, zona către Dâmbovița este în sine ciudata, cu colac peste pupăză fiind șantier de așa-zisa Casa Radio. Bănuială mea este ca la un moment dat asta se va schimba destul de mult, pentru ca e teren uriaș și totuși creste presiunea pe imobiliar, nu neapărat pentru locuințe dar și birouri.
În direcția aia problema principala de transport este faptul ca troleibuzul de la GdN trece pe lângă Gradina Botanica dar nu prea ai o conexiune comoda cu Eroilor, care a devenit nod major din toate puncte de vedere. Și ești forțat sa faci cu metrou ruta turistica prin Petrache Poenaru etc. 

nirolf

Gara de Nord nu (mai) e chiar așa rău poziționată: ai Piața Victoriei/Buzești la 15 minute pe jos (știu de la cineva care făcea naveta cu trenul de la Buftea și era foarte încântată că a scăpat de trafic) și la 2/3 stații cu 1/10. Tot cu 1 ai Regie și birourile de acolo la o stație și birourile de la Apaca și AFI la 2/3 stații.

P&R o să fie mai atractive când parcarea va fi pe bani. Când poți să-ți lași mașina cam pe oriunde ai chef și gratis normal că P&R e gol. Plus că din Străulești până în Pipera cred că ajungi mai repede cu trotineta decât cu metroul. Mai bine făceau o ramificație spre Pipera de la Băneasa, decât spre aeroport.

misiekwas

Eu n-aș spune rău poziționat dar nefiresc, și aceasta nu face niciun avantaj garii. Dacă te uiți la cum e poziționat pe harta, e ok. Dar, zona este una care e dubioasa, nu are mare activitate economica, și parte este efectiv scoasa din folosință publica. Efectiv nu ai niciun motiv sa stai acolo în zona dacă nu te duci 9n gara și rutele de acolo sunt cam nefirești.

frunzaverde

35 nu mai circula de un car de ani - a fost redus la Basarab si "fantomizat" candva prin epoca Oprescu, si apoi scos complet. A ramas doar 44 pe Dinicu Golescu. Solutia cu 1/10 ca sa ajungi in Regie sau la Victoriei nu prea este o solutie. De la orice linie din GdN (in afara de peronul liniei 1) e de mers aproape 800 metri pe jos (fara copertina, e superb cand ploua sau ninge) pana la statia "Pasaj Basarab" (sau poti traversa ilegal si periculos liniile pe "la dale") - bine macar ca au reparat liftul/scara rulanta. Apoi ai de asteptat 5-10 minute (frecventa nu e cine-stie-ce), 900 metri de mers cu tramvaiul, si apoi pe jos pana in Regie. Fara bagaje dureaza cam la fel pe jos... Am stat de multiple ori la Ibis pe partea cu Politehnica, a fost constant mai usor si de obicei mai rapid cu metroul decat cu tramvaiul (ambele incercate). Iar la Victoriei ajungi mai repede pe jos, problema e ca drumul este neplacut (Polizu + Buzesti), foarte neplacut (Grivitei + Buzesti) sau lung (Duca + Titulescu).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

"35 nu mai circula de un car de ani - a fost redus la Basarab si "fantomizat" candva prin epoca Oprescu, si apoi scos complet"
"sensul progresului" :)
Soluția cu 1/10 e chiar mai proastă decât metroul, aici ai dreptate De fapt nici măcar nu m-aș fi gândit la ea. 35 era perfect pe traseul ăsta, dacă ar fi mutat stația după intersecție, chiar la ieșirea din gară ar fi fost "mai mult ca perfect".
Și da, ajungi mai repede pe jos, noi chiar mergeam în studenție pe jos Regie-Polizu, uneori ne mai certam cu "biletele de peron" pentru că "scurtam" prin gară, deși la cât drum făceam nu mai conta ocolul.

BGP2597

Pentru zona Grozăvești, Regie, AFI există și varianta 105 care e destul de rapidă, singurul semafor cu probleme la unele ore este cel de la Pod Grozăvești, dar pentru Regie are o stație și pe Orhideelor în zona intersecției cu Bd. Regiei. La Gară are legături destul de ok, are stații la Coloane și pe Dinicu Golescu (colț cu Witting).

Zona în general este un no man's land destul de dubios pe alocuri. Deși locuiesc în zonă, nu am trecut vreodată pe jos pe Plevnei, Mircea Vulcănescu sau Witting. dar din loc în loc au început să mai apară unele clădiri de birouri și încă se mai construiesc. Zona Grozăvești a devenit un nou pol de birouri cu vreo 5 clădiri de 10+ etaje, la Apaca alte 2-3, mai sunt 3 pe Plevnei chiar în spatele Carrefour, pe Griviței, colț cu Buzești mai sunt 2 clădiri destul de mari și chiar acum mai e în construcție ceva aproape lipit de Kauflandul de la Basarab.

Legătura cu Eroilor se face acum cu un troleibuz (96) care circulă more or less cam la 10-12 minute și un autobuz (196) care e destul de fantomatic. Nu e foarte grozavă, dar mi se pare mai rapidă decât cu metroul prin Crângași.

oc7avian

Avantajele 1/10 vin abia când pleci din zona Lujerului/Politehnica și e trafic cât să nu merite 105 care te lasă la intrarea în gară. Iar 62 vine prea târziu. O să devină mai avantajos peste câțiva ani, când vor face o pasarelă pentru schimbat peroanele mai spre Basarab. Iar cu tramvaie low floor cu AC e mult mai ok.

O soluție pe termen lung cu rentabilitate o văd mutarea buclei 24/44 de la Cișmigiu la Eroilor. Așa se rezolvă și problema cu proiectarea M4+M6 care nu au transfer decât cu M5, deci trămbălău cu bagajele. Iar implementarea poate fi mult mai rapidă decât metroul, cu avantaje majore în legarea M3+M5 de Gară și Victoriei mult mai direct.

misiekwas

În general, problema zonei dinspre Gară de Nord către Dâmbovița este una de urbanism, mai ales de grea moștenire (la figurativ și la propriu) de Casa Radio, care ocupa un teren uriaș și constituie o gaura neagra. Insa, mi se pare ca ținând cont de trendul existent în ceea ce privește dezvoltarea orașului și faptul ca terenul aia este în centrala, spațiu e amplu și presiunea asupra terenuri e cum e, as spune ca probabil va fi următoarea zona de birouri. De altfel, e cam ciudat, pentru ca fiind zona dubioasa are și doua locuri ca importante (universitatea de sport, e și bijuterie campusul aia) și spital. Vom vedea ce o sa producă planuri urbanistice acolo.