News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

Complexul Feroviar București

Started by TibiV, March 26, 2024, 05:23:37 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TibiV

Dragi colegi,
am constatat cu tristete ca exista doar cateva postari "aruncate" pe diverse topice care abordeaza (tangential) unul dintre cele mai importante proiecte feroviare din Romania: Complexul Feroviar Bucuresti.

A fost abordat "sectorial", cu multa atentie acordata in special segmentului GdN-OTP (Gara de Nord - Aeroport Otopeni), in principal privind posibilitatea dublarii liniei macar pana la Mogosoaia.

Doar ca acest complex feroviar este imens, si de o importanta mult mai mare decat simpla calatorie a pasagerilor in trenurile spre/dinspre aeroportul Otopeni (chiar daca de 2 ani pe forum s-a discutat 95% dintre postari fix despre GdN-OTP).

Parerea mea este (desi accept pareri contrare si argumentele respective...) ca, pentru Romania, acest Complex Feroviar Bucuresti este cel putin la fel de important ca autostrada PiSi.
Si muuuuult mai putin bagat in seama, incepand chiar cu sefii cei mari, care au birourile fix cu vedere spre "HM halta de miscare" cunoscuta (in general) drept Gara de Nord... (am fost in biroul ministrului, parcul garii se vede frumos de acolo. nu se vad intarzierile si toate rahaturile care ii privesc doar pe amarastenii care nu au masina si folosesc trenul...  >:( )

Cred ca merita un topic separat, mai ales ca (teoretic) este "in lucru". Tinand seama de varsta mea, nu cred ca voi apuca sa vad varianta finala/modernizata a Complexului Feroviar Bucuresti, dar sper sa o vada colegii de forum mult mai tineri....

Anyway...
Am initiat acest topic pur si simplu pentru ca m-a "fermecat" o filmare superba, teoretic despre podul Grant, dar in care vedem toata "nebunia" de linii din GdN (este drept, fara peroane... dar nu peroanele "ne doare").
Deci GdN este km 0 (kilometrul zero, nu kilometrul O cum au spus unii prezentatori TV...) al Cailor Ferate Romane (adica varianta feroviara a pietei Sf.Gheorghe pentru rutier) am considerat ca merita sa pun filmarea respectiva ca prima postare a unui nou topic care ar trebui sa fie foarte activ in urmatorii 5-10 ani (10-15 ani, daca punem la socoteala micile "micile extensii de timp" de pe toate lucrarile CF...  :( )

Filmarea despre care vorbeam:
Quote from: TibiV on March 26, 2024, 11:39:15 AMIar aici este o filmare excelenta, "de manual", (desi este deja "veche", are 2 saptamani - 10 martie 2024) realizata de Romanian Landscapes. Are o multime de date tehnice si istorice despre Podul Grant, de la inceputurile istorice (ale podului si ale complexului feroviar Gara de Nord).

Pe YouTube filmarea se numeste Podul Grant, Sectorul 1 | Bucuresti


Pe video sunt mult mai multe informatii (tehnice si istorice), dar pun aici descrierea din postarea YT:
"10 mar. 2024
Podul Grant este un pod pentru șosea și tramvai din București, inaugurat în 1982, care traversează liniile de cale ferată ce pătrund spre Gara Basarab și Gara București Nord.
Numele podului vine de la Effingham Grant (1820--1892), secretar al consulatului Regatului Unit la București în prima jumătate a secolului al XIX-lea. După falimentul fabricii sale "Fonderia de la Belvedere", Grant este nevoit să vândă statului o parte din terenurile moștenite de la boierii Golești (Grant fiind căsătorit cu nepoata marelui logofăt Dinicu Golescu). Restul proprietății a fost parcelat de Grant, terenurile fiind vândute lucrătorilor de la CFR."


Respect familiilor Grant si Golescu! (Asta pentru cei care se intreaba - sau poate nu s-au intrebat vreodata...) de ce Ministerul Transporturilor are sediul pe Bulevardul Dinicu Golescu nr.38 ...)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Vlad94

Ma bucur că ai deschis acest topic. Complexul Feroviar București este foarte important pentru buna funcționare a traficului. Remarc însă lipsa de strategie privind acest complex. Mai redeschidem o linie, mai licităm un macaz, mai prelugim un fir de trafic, dar nimic integrat.

cristi5

#2
https://pum.project-online.se/doclic/Feroviar/ComplexFeroviarBucuresti/

O varianta incipienta  (din 2022 cred) a SFului pt complexul feroviar Bucuresti (605 km!)
E totusi utila pt ca se vad temele de proiect.

In acelasi folder sunt si documentele proiectului Gara de Nord faza 2

Zicea @Vlad94 de lipsa de strategie. Acest SF face strategia. Ceea ce nu inseamna ca este si buna:)

Se  pare ca vor pastra majoritatea TNurilor existente, inclusiv celebrele Petricani si Andronache. Se vor denivela in schimb (nu stiu daca apare in document, dar a zis Scriosteanu) trecerile pietonale de la Parc Mogosoaia. O analiza a TN din Bucuresti pe alt topic
https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=1093.msg449878#msg449878

Puteti extrage text si grafica si posta aici.


Stadiul celor doua proiecte. Termenii de predare sunt nerealisti, cel putin pt complexul feroviar, daca e in lucru de 2 ani si e sub 50% nu are cum sa fie terminat in august.



dan tm

Popesti Leordeni 1 si 2 ? e doar la stadiul de idee?

in Romania a fost alta abordare la denumirea statiilor, 1 si 2 e mai... estic, sovietic poate.

cristi5

#5
Din SFul complexului feroviar Bucuresti: trenurile de calatori de la Constanta se vor termina la Baneasa, care va fi o statie mult mai mare, cu cladire noua.



Dupa parerea mea, daca se face asta, si tot bucuresteanul va sti ca trenul de Constanta pleaca de la Baneasa (putini stiu acum ca acolo e gara), ar trebui ca toate trenurile spre Constanta (dinspre Ploiesti, Craiova) sa nu mai intre in Gara de Nord (economisind spre 30 min) si sa fie transformata Baneasa in gara principala, cel putin pe axa est-vest si est-nord.

Dar Ram Pajura e lasata pe un singur fir, deci probabil ce sper eu nu se va intampla. Deci mi se pare o treaba facuta pe jumatate.



Se aude tot mai des ca sunt prea multe trenuri de calatori si nu au loc cele de marfa. Mare parte din problema pare a fi la Bucuresti. Din acelasi SF:

QuoteLipsa liniilor din stații și faptul că inelul are linie simplă și parțial electrificată face ca în situația actuală să apară următoarea situație: O garnitură de marfă care pleacă din Portul Constanța poate să facă până la Curtici, la ieșirea din țară, chiar și câteva zile datorită așteptărilor mari și tranzitării greoaie a centurii feroviare a Bucureștiului datorată capacității insuficiente a stațiilor, secțiilor și rutelor de circulație pentru transportul de marfă. Din acest motiv trenurile de marfă staționează pe liniile din stațiile c.f. de pe magistrala 800 Constanța – București așteptând eliberarea unei trase pe inelul c.f București. Sunt situații când unele trenuri de marfă chiar nu pleacă din Constanța Port din lipsă de capacitate de circulație

tom_sawyer

#6
Soluția: electrificare Ploiești-Urziceni-Slobozia-Țăndărei(-Fetești) pentru marfă. Iar în perspectivă un nou pod/tunel feroviar la Hârșova și linie nouă spre Constanța.

150 km.

Exemplu de linie din Cehia, aceeași lungime, care a obținut finanțare prin CEF pentru studiile preliminare modernizării:




https://cinea.ec.europa.eu/document/download/ce7b409a-595c-48ce-92ed-3e71b4ef971e_en?filename=List%20of%20selected%20projects_FINAL.pdf

Konter

Pai marfa nu ajunge toata la Ploiesti sa zici ca rezolva complet problema. PL-Urziceni sigur ar trebui refacuta total pt marfa, nu doar electrficare, e nevoie de un SF din care sa reiasa utilitatea unui asemenea proiect. Dar chiar si asa, slabe sanse sa fie gasita finantare.

TVlad

Interesant e ca nu au redeschis nici acum al doilea fir al centurii feroviare de nord dar de vina sint trenurile de calatori ca-s prea dese...

denis2001

Nu ar fi o investitie asa mare, electrificarea, dublarea portiunilor simple si rk pentru 100 pe Ploiesti-Slobozia-Tandarei si Mogosoaia-Urziceni, asa s-ar elimina cam tot traficul de marfa pe M800 Bucuresti-Fetesti, iar de la Fetesti ar putea adauga inca un fir care sa se foloseasca de podurile vechi peste dunare.
Iar la Bucuresti, in loc sa mareasca gara baneasa si sa reconstruiasca relicva Bucuresti Nord, puteau sa faca o gara complet noua pe modelul Berlin Hbf, in locul unde se intalnesc acum M100,M800 si M300, unde este si racordul prin Bucuresti triaj intre M800 si M100 cu directia Est-Vest(M800-M100) cu peroane la etaj peste M300 si jos linii infundate pe directia nord spre Urziceni, Ploiesti si Pitesti. Oricum era in plan demolarea garii de Nord, inainte de 1989, si construirea uneia noi mai la nord.

survola

Frumos era să construim o gară nouă mai în centru, nu mai departe de el.

dr4qul4

la Bucuresti este nevoie de o gara noua in zona Pipera. + o linie de tren care sa plece de acolo si sa mearga spre T2 OTP/M700 si mai departe spre M300 sau M701.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Deschideri 2024: Intaia Cocoasa + L3, Lotul Coni , T1DX12, A0L3,

AndreiB

Traficul predominant are ca origine / destinatie Bucuresti - Tara. Traficul Tara - Tara care doar tranziteaza Bucurestiul e minoritar.

Prin urmare solutia cea mai buna e o gara plasata pentru nevoile Bucurestiului, nu traficului de tranzit - i.e. cat mai centrala si cat mai bine legata la reteaua de metrou.

Despre calitatea urbanismului pre-1989, de unde vine si ideea Eurogarii Chitila nici nu mai are sens sa comentez.

Gara noua la Pipera (utila si pentru CBD) pentru putinele trenuri de tranzit (predominant in sezon), cu prelungirea M2, si cam atat. In rest, RK, RK, RK, dublari, dublari, dublari.

alecs1

#13
Vechea idee din comunism de a muta Gara de Nord la periferie revine o dată la cîțiva ani (cronologic: 2003 consilierii CGMB ai PSD plus Adrian Năstase, 2004 Mircea Geonă, 2017-2018 Daniel Tudorache, 2024 Cătălin Cîrstoiu). 
Oricum pleacă din aceeași desconsiderare a populației de rînd de către ,,conducători", în ideea că doar ea folosește trenul. Înainte de revoluție mașini avea mai mult ,,nomenclatura", acum are mai multă lume, dar multora le sclipesc ochii pentru valoarea terenului.

GdN nu e chiar Eroilor sau Universitate, cum ar fi fost mai bine, dar tot e bine conectată. Lăsăm ca exercițiu colegului Denis să găsească pe hartă un loc numit ,,hauptbahnhof" care să fie mai prin extravilan decît în centru.

Referințe:
https://jurnalul.ro/special-jurnalul/planul-secret-al-lui-ceausescu-pentru-gara-de-nord-518728.html
https://romanialibera.ro/investigatii-romania-libera/de-ce-a-costat-200-milioane-de-euro-pasajul-basarab-realizat-in-11-ani-228824/
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/social/gara-de-nord-ar-putea-fi-mutata-la-periferie-1057285
https://www.g4media.ro/video-catalin-cirstoiu-despre-gara-de-nord-e-necesara-constructia-unei-noi-gari-gara-de-nord-poate-fi-restransa-ca-activitate-transformata-in-muzeu-medicul-l-a-criticat-pe-oprescu-pentru-proiec.html

TibiV

#14
@denis2001 ,

din fericire "monarchul" a desfiintat butonul "dislike"...  :(

Probabil iti doresti o gara CF la fel de accesibila ca un aeroport. O fi chestie de gusturi sau de neintelegere a rolului unei gari?....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)