Economia Romaniei: discutii, proiecte, conexiuni cu infrastructura

Started by Ionut, April 18, 2015, 09:00:58 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

perfidus

Pun aici luarea de pozitie, dar daca prin nuantele politice vi se pare nepotrivit locul, se poate muta la Parcare.

Senatorul PNL Florin Cîţu i-a cerut preşedintelui Klaus Iohannis, sâmbătă, prin intermediul unei scrisori deschisă, să convoace partidele pentru elaborarea şi asumarea unui Pact Naţional pentru Dezvoltarea Infrastructurii României, dar şi să constituie o Comisie Prezidenţială pentru acest proiect.

Quote"Comisia Prezidenţială va elabora un proiect privind perspectiva dezvoltării infrastructurii României pe următorii 8 ani. Proiectul va fi supus votului Parlamentului României şi asumat de toate partidele politice. La sfârşitul fiecărui an Comisia Prezidenţială prezintă Parlamentului României un raport cu stadiul de realizare al proiectelor incluse în Pactul Naţional pentru Dezvoltarea Infrastructurii României. Asumarea şi bugetarea prin acest pact a 3% din PIB anual, în următorii 4 ani, pentru implementarea acestui Pact Naţional pentru Dezvoltarea Infrastructurii României, indiferent de partidul sau coaliţia care asigură guvernarea. Elaborarea unui act normativ pentru ca acest Pact să fie susţinut financiar prin bugetare multianuală, astfel încât indiferent de cine vine la putere acest Pact să fie finanţat în permanenţă", se mai arată în setul de propuneri al senatorului liberal.

Eu vad totusi o problema, dam o lege ca se aloca 3% din PIB la implementarea PNDIR dar ce facem ca sa se si respecte? Invatamantul are prin legea educatiei asigurat minim 6%. dar legea e de forma.

stirea este preluata din GdS
http://www.gds.ro/Actualitate/2017-07-22/senatorul-florin-citu-ii-cere-presedintelui-iohannis-sa-demareze-proiectul-prinvind-pactul-pentru-infrastructura/
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

TibiV

S-a puiblicat astazi executia bugetara pe primele 6 luni...

Pun un singur paragraf:
Quote
Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 6,0 miliarde lei, respectiv 0,7% din PIB."

Nu au facut nici o comparatie cu primele 6 luni din 2016...
Stiti de ce ?
Pentru ca anul trecut, investitile dupa 6 luni erau de 11 miliarde lei, 1,5% din PIB.

Deci au reusit sa le injumatateasca.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GDPR

Executie Ian-Iun 2017:

- Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile pentru agricultura): 6,599.8 mil lei;
- Cheltuieli aferente programelor cu finantare rambursabila: 128.1 mil lei;
- Cheltuieli de capital (active nefinanciare): 3,991.5 mil lei.
- Total: 10,719.4 mil lei.

Dar conform Notei privind execuţia bugetului general consolidat - iunie 2017, cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 6,0 miliarde lei, asa ca facem urmatoarea corectie, scazand si activele financiare:

- Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile: 1,793.7 mil lei;
- Cheltuieli aferente programelor cu finantare rambursabila: 128.1 mil lei;
- Cheltuieli de capital (active nefinanciare): 3,991.5 mil lei.
- Total: 5,913.3 mil lei.

Executie Ian-Iun 2016:

- Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile: 5,755.3 mil lei;
- Cheltuieli aferente programelor cu finantare rambursabila: 136.7 mil lei;
- Cheltuieli de capital (active nefinanciare): 4,973.3 mil lei.
- Total: 10,865.3 mil lei.

Sa vedem si unde vin diferentele la cheltuieli de capital (2017 / 2016):

Buget de stat: 753.5 / 701.9 mil lei;
Unitati adm. teritoriale: 2,406.3 / 3,485.2 mil. lei;
Institutii publice finantate integral sau partial din venituri proprii: 337.9 / 425.4 mil lei;
CNAIR: 509.0 / 400.2 mil lei.

Asa ca la pauza scorul e Dâncu 1, Sevil 0.  :lol: Stimati ascultatori, in mod neasteptat, Ionita il depaseste pe turnanta pe Homor, dar meciul nu este inca jucat. Ramaneti cu noi.

florin74

Scade din executia din 2017 fondurile pentru agricultura. Sunt subventiile pe ha si alte subventii platite fermierilor, asta e un artificiu de anul asta, sa creasca veniturile. Efectul e 0, intra si ies din buget. E prima oara cand sunt prinse ca si venituri in bugetul de stat. Sunt 5,1 mld. lei.

"Sumele de la Uniunea Europeană în contul plăților efectuate sunt în sumă de 5,6 miliarde lei, din care 5,1 miliarde lei reprezintă sume aferente proiectelor din domeniul agriculturii."

Deci fantastica suma de 500 mil lei  fonduri europene atrasa in 6 luni.

GDPR

N-are cum, nu da totalul de 6 miliarde pentru investitii.

florin74

Ma refeream la prima pozitie din comparatia ta
2017
Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile pentru agricultura): 6,599.8 mil lei
De fapt sunt 1,5 mld lei.

2016  5,755.3 mil lei;
Cam despre asta vorbim, sa comparam mere cu mere.  :) Dupa care  :bash:

GDPR

Pai am zis deja: 1,793.7 vs. 5,755.3 mil lei. Diferenta dintre 1.79 si 1.5 miliarde poate sa fie din corectii.

TibiV

Ma bucur ca a starnit (in cele din urma) interesul...
Dar sa nu cumva sa nu vedem padurea din cauza copacilor...

Executia arata clar ca bugetul are ... mumu pentru investitii ! :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Goldmund

Am citit despre tari precum Grecia, Spania, Portugalia care pana nu demult nu puteau rivaliza cu nordul UE in infrastructura(pana prin anii '80 era jale in acele tari, iar pana prin anii '70 chiar si in Franta!) Aceste tari s-au imprumutat masiv, au facut si eforturi financiare si au reusit ceea ce in trecut nici cei mai optimisti nu credeau:  au ajuns din urma nordul european...
Romania poate sa se imprumute de multi bani(datoria externa e relativ mica in comparatie cu tarile mai sus amintite), totusi ne trebuie proiecte bine elaborate, dar mai ales avem nevoie de oameni competenti...
Cu " eu stiu mai bine" ne-a aratat pana acum ca Romania are o grava problema : ocuparea posturilor cheie cu oameni competenti.  Poate cineva sa ne spuna cati bani s-au cheltuit din 1990 si pana acum cu modernizarea DN-urilor? Miliarde de euro?...Iar DN1 ramane in continuare cea mai periculoasa sosea importanta din UE...

pasadia

Orice ai zice, multe DN-uri modernizate arata mult mai bine si aduc beneficii semnificative pentru soferii romani. Adica deh, daca compar DN1C, DN15A, DN6 (cel putin partea din Banat) si chiar si DN2 cu ce gasesc pe DN11, DN 2F sau DN17B e clar ca a fost necesara acea modernizare.

Da, putea fi facuta mult mai bine:
- DN2 trebuia 2+1 alternativ,
- centuri macar la jumatate de sate se puteau face (DN13 cu centurile de la Maierus, Hoghiz si Rupea ramane exemplu singular in domeniu, nu-i asa?),
- lipsa de coerenta e incredibila (pe unele DN-uri banda suplimentara e in dreapta, pe altele la mijloc)
- insulele de calmare reprezinta inca un haos, fiind construite diferit pe fiecare proiect in parte (asta daca sunt construite).

adrian-FSB

Salut tuturor.

Ceea ce ati remarcat voi in privinta scaderii dramatice a cheltuielilor cu investitiile a aparut astazi in ZF: http://www.zf.ro/banci-si-asigurari/finantele-mentin-deficitul-bugetar-sufocand-investitiile-asimetria-economisirii-in-fata-investitiilor-este-perfecta-niciodata-in-ultimii-cel-putin-zece-ani-invesitiile-nu-au-fost-atat-de-jos-16637227

Practic, asa cum se intampla de multi ani incoace, atingerea tintei de deficit este realizata strict prin sacrificarea investitiilor, cu efectele adverse pe termen lung.

Ceea ce nu s-a spus, deocamdata, o reprezinta evolutia in perioada urmatoare a principalilor piloni de crestere a cheltuielilor bugetare, respective cheltuielile cu salariile bugetarilor si cheltuielile cu plata pensiilor. Salariile bugetarilor o sa creasca in perioada urmatoare in urma implementarii Legii salarizarii unitare (chiar daca implementarea legii se va face in etape). Mai mult, incepand cu luna August pensile o sa creasca in urma majorarii punctului de pensie cu cca 10% (de la 917 RON la 1000 RON).

Avand in vedere evolutiile de mai sus in privinta cheltuielilor plus trendul de scadere a consumului fata de perioada de "boom" din anii 2015-2016 perspectivele nu sunt foarte roz pentru tinta de deficit. Singura sansa ar fi sa accelereze procesul de aprobare a autoritatilor de management si de atragere a fondurilor europene, dar si in acest caz banii de la Bruxelles o sa vina abia anul viitor.

Numai bine

TibiV

O sa mai vina niste bani europeni si anul asta...

Avalansa aia de comunicate de ieri ale CNAIR inseamna de fapt aprobarea finantarii pe POIM pentru diverse proiecte. Practic UE va incepe sa faca plati pentru ceea ce s-a realizat din 2014 pana acum (chiar si lucrari in derulare).
Este valabil inclusiv pentru proiectele "fazate", care pana acum au fost platite de la buget, dar fara ca UE sa faca rambursari.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Bogdan_Cluj

Impartirea banilor prin PNDL 2 - comparatie pe regiunile de dezvoltare:
https://clujeuropean.com/2017/07/29/alocari-pndl-2-analiza-pe-regiuni/

Teaser:



Vreau sa fac si separat pentru cat au alocat pentru transporturi (asfaltari, poduri, etc), dar mai dureaza pana reusesc sa centralizez toate informatiile

Neufunk

FSDI este o idee buna intr-o tara ca o tara, unde vrei sa faci colaborari direct cu producatorul, pentru fabrici in tara ta sau alte alea. Acolo nu-ti mai trebuie licitatie, ci vorbesti de la egal la egal si poti spune si face ce vrei tu (more or less). Dar da, daca nu avem de gand sa facem asta, si probabil ca este mai bine sa nu avem avand in vedere clasa politica actuala, nu are rost sa riscam inutil. Ba chiar cred ca per total iesim mai ieftin cu credit decat FSDI.

adiarc

"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura