Economia Romaniei: discutii, proiecte, conexiuni cu infrastructura

Started by Ionut, April 18, 2015, 09:00:58 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ionut

Date ANAF: Încasările au fost cu 2,6 mld lei mari în 2016 decât în 2015
și cu 3,5 mld peste programul din legea bugetului

Profit.ro

INS a revizuit în scădere rata de creștere economică din trimestrul III 2016, de la 4,4% la 4,3%
Profit.ro

Premieră: România a încheiat 2016 cu rată negativă a inflației, de -0,5%
Profit.ro

Ionut

Lucian Croitoru: Mi se pare dificil să ai un deficit bugetar de 3%
și o creștere economică de 5%, concomitent


"Tehnic, este posibil ca deficitul bugetar să fie ținut în jurul cifrei de 3%. Deși, dacă ne uităm numai la măsurile considerate favorabile prin ochii publicului (măsurile din programul de guvernare n.r) și numai atât, e greu să duci sub 4%. Problema este dacă două lucruri pot fi realizate în același timp. Dacă deficitul e redus la 3%, creșterea economică mai poate fi de 5,5%?. (...) Pentru că această creștere de 5,5% sigur conține efectele benefice ale măsurilor stimulative, dar reducerea deficitului la 3% înseamnă că se introduc în raționament și măsuri care au un efect destimulativ din punctul de vedere al creșterii economice. (...)Nu mi se pare dificil să aduci deficitul la 3%, asta e fezabil... Mi se pare dificil să ai un deficit de 3% și o creștere de 5% în mod concomitent, asta mi se pare mai dificil", a declarat Lucian Croitoru, duminică, la Digi24.

"Nu este vorba de nicio gaură. De la un an la altul bugetul nu își transferă resurse. Orice nou an fiscal începe de la zero, începe cu veniturile pe care planifică să le colecteze și cu cheltuielile pe care le planifică a le face. (..) Toate guvernele fac acest lucru. De mai bine de 10 ani toate guvernele reușesc să mențină deficitul bugetar sau să mențină chiar un surplus în timpul anului, până prin lunile octombrie, noiembrie, și după aceea, când suntem aproape la un surplus trecem la niște cheltuieli masive ca să putem face deficitul programat, de 2-3%. Această practică nu este bună, dar nu este a unui guvern.În ultimele luni ale anului se cheltuie și câte trei miliarde. De obicei se fac plăți în avans, de TVA (...) E o practica nesănătoasă", a explicat Croitoru.

Agerpres

GDPR

S-a publicat proiectul de buget pe anul 2017 pe site-ul MF: http://www.mfinante.gov.ro/proiectbuget2017.html?pagina=domenii

Spor la citit!

PS atentie la ordinea din tabel referitoare la:
I - Credite de angajament
II - Credite bugetare

dr4qul4

QuoteMinisterul Transporturilor are unul dintre cele mai mari bugete, de 13,76 miliarde lei, în creştere cu 60,3% faţă de nivelul preliminat pentru 2016, însă nivelul fondurilor depinde de absorţia de bani europeni, în condiţiile în care pentru proiecte cu finanţare din fonduri UE sunt alocate 8,3 miliarde lei, cu 177% mai mult faţă de anul trecut.

Acum sa vedem cum se vor descurca si cu executia. Dar cel putin, daca se adopta asa, CNADNR-ul si CFR-ul nu mai pot anula licitatii pe motiv de "lipsa sursa finantare".
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

TibiV

http://www.mfinante.gov.ro/acasa.html?method=detalii&id=151428

Quote
Proiectul de buget pe 2017

Proiectul de buget pe anul 2017 este configurat pe un cadru macroeconomic cu o valoare a PIB de 815,195 mld. de lei și pe o creștere economică de 5,2%. Deficitul bugetar (cash) este estimat la 2,96% din PIB, în timp ce deficitul ESA este de 2,99% din PIB, cu încadrare în ținta de deficit bugetar de sub 3% din PIB, potrivit Tratatului de la Maastricht.

Veniturile bugetare proiectate pentru 2017 reprezintă 31,3% din PIB, fiind estimate la 254,717 mld. de lei. Cheltuielile bugetare sunt estimate la 278, 817 mld. de lei, ceea ce reprezintă 34,2% din PIB.

Pentru proiectul de buget pe 2017 au fost luați în considerare următorii indicatori macroeconomici: o inflație medie anuală de 1,4%, un câștig mediu salarial net de 2.274 lei și un curs mediu al euro de 4,46 lei. Se așteaptă o majorare a numărului de salariați de 4,3%, concomitent cu reducerea ratei șomajului înregistrat la 4,3% la finalul anului 2017.
(...)
◦La capitolul ,,Investiții" alocarea bugetară prevede investiții în infrastructură, sănătate, educație, agricultură, creșterea absorbției fondurilor europene, prin finanțarea unor proiecte prioritare care să conducă la realizarea unor rezultate concrete.
◦ Se estimează că investițiile vor reprezenta 4,2% din PIB, în creștere față de execuția pe 2016 care a fost de 3,9% din PIB.
(...)

Crestere economicxa de 5,2% ?!?!?!...
Puteau sa scrie in buget si capitolul "Scufita Rosie"... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GDPR

Guvernul este super optimist si in privinta absorbtiei de fonduri europene nerambursabile:

Total buget: TITLUL X PROIECTE CU FINANTARE DIN FONDURI EXTERNE NERAMBURSABILE AFERENTE CADRULUI FINANCIAR 2014-2020:

Executie preliminata 2016: 7,587,901 mii lei
Propuneri 2017: 26,430,506 mii lei.

Din care Ministerul Transporturilor:

Executie preliminata 2016: 2,993,311 mii lei
Propuneri 2017: 8,300,094 mii lei

Vise umede!  :-[ Asa ca e simplu de ghicit ca rectificarea bugetara din vara va fi una foarte abrupta.

adrian-FSB

Salut tuturor.

Cresterea economica estimata pentru 2017 de 5,2% intr-adevar este dificil de atins, mai ales avand in vedere contextual indernational destul de nefavorabil (Trump, Brexit, alegeri in Franta si Germania, problemele economice ale Italiei, Rusia, China etc) dar si trendul descrescator de crestere a cererii interne. Una din putinele elemente care ar putea sprijini cresterea economica din 2017 ar fi atragerea de fonduri europene insa asta presupune ca autoritatile romanesti sa impulsioneze procesul de aprobare si acordare a finantarilor din bani europeni. Cel putin din proiectul de Buget se pare ca sunt prevazute fonduri pentru cofinantarea proiectelor din fonduri UE iar Min Transporturilor a primit mai multi bani decat in 2016. In consencinta, daca respecta programul de investitii prevazut in Buget, am putea avea rezultate bune pe partea de infrastructura. Sa speram la un an 2017 cu mai multe realizari decat in 2016.

http://www.economica.net/guvernul-reduce-fondurile-pentru-educatie-interne-aparare-si-servicii-secrete-aloca-mai-multi-bani-pentru-agricultura-si-transporturi_132066.html

lupu.irimie

^^

Adica ei estimeaza o crestere de aproape 400% .
Si marmota ???
"Only the shadows know"  - daca, si cand o sa avem infrastructura!

dr4qul4

Cat este executia pe 2015 si care a fost propunerea pt 2015?

Nimeni, in sectorul bugetar din Romania nu va reusi vreodata sa cheltuie 100% din cat bugeteaza initial. Nu poti porni o licitatie daca nu ai intai finantarea asigurata.
Vad ca pe fb se face mare caz ca nu au alocat nimic pt A8 si CoBra...de parca aveau pentru ce sa aloce ceva acolo.
Trebuiau insa sa prevada sume si pt pasajele de la Arad. Chiar daca le fac in regie proprie, tot au nevoie de buget si acolo. Sau mai crede cineva ca regia proprie se face cu resursele existente?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

GDPR

Bun, s-au publicat datele privind executia bugetara pe tot anul 2016: http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget/executii/BGC31122016.pdf

si spre comparatie cifrele pe 2015: http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget/executii/BGCdec2015.pdf

Cheltuielile cu investitiile ar fi urmatoarele:

2016:

- Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile: 10,371.7 mii lei;
- Cheltuieli aferente programelor cu finantare rambursabila: 444.5 mii lei;
- Cheltuieli de capital (active nefinanciare): 18,738.8 mii lei.
- Total: 29,555 mii lei.

2015:

- Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile: 24,565.6 mii lei;
- Cheltuieli aferente programelor cu finantare rambursabila: 455.9 mii lei;
- Cheltuieli de capital (active nefinanciare): 17,288 mii lei.
- Total: 42,309.5 mii lei.

Daca am scoate investitiile pentru autoritatile locale, adica:

2016:

- Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile: 2,324.2 mii lei;
- Cheltuieli de capital (active nefinanciare): 11,423.3 mii lei.
- Total: 13,747.5 mii lei.

2015:

- Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile: 11,123.1 mii lei;
- Cheltuieli de capital (active nefinanciare): 9,488.7 mii lei.
- Total: 20,611.8 mii lei.

am avea o imagine destul de buna asupra investitiilor "statului" (a se citi autoritati centrale = companii si administratii nationale, etc), astfel:

- Total 2016: 15,807.5 mii lei.
- Total 2015: 21,697.7 mii lei.

Deci diferenta de doar un miliard de lei in minus de la sfarsitul lui noiembrie a crescut la aproape 6 miliarde la sfarsitul lui decembrie.

Iar pentru CNADNR/CNAIR avem urmatoarele cifre privind cheltuielile de capital:

2016: 2,001.7 mii lei;
2015: 2,412.9 mii lei.


TibiV

De astazi Bugetul 2017 intra in dezbatere in Parlament, deocamdata in comisiile reunite ale celor doua camere.
Comisia pentru transporturi si infrastructura incepe dezbaterile azi, la ora 13.

Asa ca pun si aici, pe topicul "specializat", prevederile despre credite bugetare vs. credite de angajament din Legea 500/2002 - Legea Finantelor Publice:

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GDPR

@cutter a anuntat pe FB ca va depune un amendament la legea bugetului in vederea cresterii gradului de transparentizare:

QuoteEste vorba de modificările ce intervin asupra bugetului după adoptarea în Parlament. Proiectul de lege așa cum a fost propus de Guvern are foarte multe prevederi care permit modificări și redistribuiri de sume pe parcursul anului.
Acestea se fac la simpla inițiativă a unui ministru. Prin urmare, putem ajunge într-o situație în care bugetul suferă numeroase modificări față de ce a adoptat Parlamentul.
Singura obligație specificată este comunicarea acestor modificări către Ministerul Finanțelor Publice, dar nu și către public sau Parlament.
Aici intervine amendamentul propus de mine care introduce un articol prin care Ministerul Finanțelor este obligat să publice pe site-ul propriu toate aceste modificări.

Desi sansele de a fi adoptat sunt mici, initiativa mi se pare excelenta. :gj:

TibiV

Pe site-ul Min.Finantelor, la documentele aferente Bugetului 2017, apare si acest "Raport privind situaţia macroeconomică pe anul 2017 şi proiecţia acesteia pe anii 2018-2020" care poate fi descarcat aici: http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/proiect_buget_2017/Raportbuget2017_27ian2017.doc

O scurta analiza a MTO (pomenit candva de Basescu, si Ponta nu intelegea...)
Ce a fost a fost, ce va fi va fi - dar nu va fi bine deloc.
Analiza pe care o puteti gasi la pagina 25 spune ca vom incepe sa avem bani pentru infrastructura abia undeva dupa 2019... :(

Quote
2.2.2 Evoluția deficitului structural în perioada 2014-2020

Deficite bugetare în perioada 2014-2020                                                                                                                                                                           - % din PIB

                             2014   2015   2016   2017   2018   2019   2020
Deficit Structural   -0,6      -0,5    -2,57   -2,91   -2,97   -2,68   -2,25

După cum se observă in tabelul de mai sus, România a înregistrat progrese depline în ceea ce privește încadrarea în obiectivul bugetar pe termen mediu, definit în termeni de deficit structural  în perioada 2014 - 2015, care a atins un nivel de 0,6% din PIB, și respectiv 0,5 % din PIB, ceea ce corespunde prevederilor Tratatului privind Stabilitatea, Coordonarea şi Guvernanța în cadrul Uniunii Economice şi Monetare.

Se constată că soldul structural se abate de la MTO (1% din PIB) începând cu anul 2016. Motivul principal pentru care se înregistrează această evoluție îl constituie relaxarea fiscală începută în perioada 2015-2016 (noul cod fiscal și majorările salariale și ale unor drepturi de natura asistenței sociale) și continuată prin măsurile adoptate recent (eliminarea contribuțiilor pentru pensionari, neimpozitarea pensiilor sub  2000 lei, lege privind eliminarea a 102 taxe) care produc efecte începând cu anul 2017,  precum şi prin măsurile prevăzute de Programul de guvernare 2017-2020.

În contextul celor prezentate mai sus, în termeni structurali, se estimează o deviere pe orizontul de referință de la Obiectivul Bugetar pe Termen Mediu (OTM) stabilit pentru România, respectiv 1% din P.I.B., deficitul structural pe anul 2017 fiind estimat la 2,91 % din P.I.B., în anul 2018 la 2,97% din P.I.B. urmând să înregistreze o traiectorie descendentă începând cu anul 2019, respectiv 2020.

Chiar în condițiile manifestării acestui risc, devierea de la OTM s-ar produce în condițiile menținerii, pe întreg orizontul de planificare, a unui nivel sustenabil al datoriei publice de sub 40% din PIB, obiectivul final al regulilor europene în materia deficitului bugetar fiind astfel asigurat.

2.2 .3 Importanța respectării obiectivului bugetar pe termen mediu

Recuperarea din devierea OTM  începând cu anul 2019 ar putea genera spaţiu fiscal suficient pentru unele măsuri discreţionare de politică bugetară, de exemplu, creșterea investiţiilor publice în infrastructură.
Recuperarea din deviere  la finele intervalului de prognoză este necesară şi din punct de vedere al faptului că o deteriorare a poziţiei structurale a finanţelor publice ar avea drept consecinţă o reacție  potențială a piețelor cu consecințe asupra majorării costurilor de finanţare a deficitului bugetar.

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GDPR

^^Se propune respingerea amendamentului întrucât prevederea din textul articolului nou introdus nu face obiectul legii bugetare anuale. Potrivit art. 4 alin. (1) din Legea nr. 500/2002, "Legea bugetară anuală prevede şi autorizează, pentru anul bugetar, veniturile şi cheltuielile bugetare, precum şi reglementări specifice exercițiului bugetar."  >:(