Economia Romaniei: discutii, proiecte, conexiuni cu infrastructura

Started by Ionut, April 18, 2015, 09:00:58 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

shift2rail

^S-a acceptat traiectoria, pasul de reducere a soldului structural primar de 1 pp/an, nu si detaliile corectiei cheltuieli vs venituri.

Nici nu vom vedea acest plan detaliat de austeritate inainte de alegerile prez. din aprilie/mai '25, este exploziv politic.

qionescu1

S-a publicat deja in presa. Pozitul pe salarii si venit creste de la 2,8 la 4% in ponderea incasarilor/bugetului. Cheltuielile cu personalul scad de la 9,3 la 8,3%. Plus altele.

dumbravaandrei

sunt mega curios cum vor face asta. Mi-e că iar trag în cei care au salariile la vedere, corect înregistrate și impozitate și îi vor lăsa în pace pe ăia de au veniturile la gri...
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

florin74

Se va reduce dramatic posibilitatile de a optimiza, gen microintreprindere, PFA
Vor creste costurile pt impozitul de dividente.
Ar trebui sa se mareasca semnificativ impozitul pe proprietate, unde gap-ul fata de ce  e afara e urias, si este si milostone in PNRR, dar fiind alegerile nici dracu nu s-a atins de el.
Eu nu inteleg ce se tot codesc sa aplice cota aia unica, asa cum e definita. Ca acum orice e, numai cota unica nu e.

pista_bacsi

Jaloanele din PNNR nu au legătură directă cu deficitul (unele ajută și unele acutizează).

Dacă sunt disciplinați pot rezolva acest deficit din înghețat cheltuielile (salarii și pensii) și inflație pe 7 ani. Asta e un mare dacă pentru ca știm și noi ca disciplina e ultima caracteristică a conducătorului român.

Problema mare care nu știu câți o vedeți e de lipsa de lichiditate din piață. Cam peste tot în lume (inafara de US/Germania) dobânzile nu sunt blânde sau nici nu primești bani. Așa ca decizia UE să ne păsuiască ajuta, dar trebuie să mai găsim și bani (suntem în competiție cu toate guvernele flamande).

shift2rail

^non-starter, nu poti ingheta salariile/pensiile in contextul unor rate anuale ale inflatiei de 6-10%: e solutia sigura pentru miscari de strada si rasturnarea guvernului.

imho, ajustarea structurala de 7 pp (enorm!) in 7 ani  se va face, predominant, pe partea de venituri. cateva piste s-au prezentat mai sus (cota unica reala, indiferent de sursa veniturilor, fiscalitatea proprietatii) la care as adauga fiscalitatea ecologica, ridicol de mica in Ro.

pista_bacsi

În primul rând inflația nu e 6-10%. Are un trend descrescător (va fi între 2-4% anul viitor).

Tot ce ai enunțat tu sunt măsuri bune dar nu așa funcționează piețele financiare(pe promisiuni). Ori guvernul român va adopta aceste măsuri(sau salari/pensii înghețate) ori piețele vor forța guvernul cu dobânzi de 8% la euro și 12% în lei (am exagerat un pic). Să vezi cum pică guvernul atunci ( exemplu 2022 în UK).

Mai precis din ce știu eu asta e motivul principal pentru care s-a blocat crearea guvernului. PSD/UDMR nu vor să audă de asta și PNL/USR i-au cerut lui Ciolacu să facă asta până la noul guvern.

La noi mai intervine și problema ca vom avea prezidențiale. Până nu se rezolvă, va fi complicat financiar pentru ca nimeni nu e nebun să împrumute bani la un posibil stat care o virează spre...

PS: În caz ca ECB-ul sau Fed-ul nu încep să "printeze" bani, guvernele vor trebui să ia măsuri nepopulare care duc la probleme politice. Nu poți să ai pretenții la 8% deficit, dar no noi suntem și rupți în fund și cu pretenții. Îmi cer scuze pentru limbaj.

shift2rail

Optimist cu inflatia, anul asta suntem in zona 6%, anul trecut a fost peste 10%.

Nu stiu de unde ai dedus ca as vb de promisiuni pe partea de fiscalitate, evident ca trebuie masuri credibile, adica beton-armat din punct de vedere legal.btw, pe teava e si fiscalizarea progresiva a veniturilor, se asteapta un raport final de la Banca Mondiala in feb despre modalitati concrete de implementare, cel mai probabil din 2026
.

Afirm un singur lucru: o corectie de 3 pp a soldului structural primar in 2025=1 pp angajat deja prin MTFSP + cel putin 2 pp ptr a pune in aplicare noile legi ale pensiilor si salariilor= doar pe partea de cheltuieli este nefezabila politic si nerecomandata dpdv economic datorita efectului recesionist garantat.

Comisia nu iti va impune niciodata formal structura ajustarii, desi informal se preseaza evident pe cresterea fiscalitatii, avem cea mai mica pondere a veniturilor fiscale in pib, cu exceptia paradisului fiscal Irlanda. Nici 27%! Cum propui sa finantam sanatate, educatie, infra, samd  cu 27% cand media CEE este 32-33% iar a UE depaseste 40%?

Cat despre piete, atata timp cat livrezi pasul de corectie agreat de 1 pp in traiectoria pe 7 ani si ai thumb-up de la DG Ecfin, deci datoria publica e confirmata sustenabila pe termen mediu/lung, ofertele de bonduri rom vor fi suprasubscrise si te poti astepta chiar la o traiectorie descendenta a dobanzilor.

 

pista_bacsi

Inflația e acuma 5.1% (de la 16.7% în Nov 2022) pe un trend descrescător care a fost încetinit de anul electoral 2024. (Inflație link)

Eu încă nu înțeleg cum oameni pot să spună ca inflația va fi 6% și dobânzile vor scădea sub inflație (cu mult). Oameni care administrează pensiile private din România, Germania, Norvegia au o responsabilitate când împrumută statul român și nu își pot bate joc așa . Vezi ca se face închisoare pentru așa ceva. Ori dobânzile și inflația merg în sus ori vor merge în jos împreună. Există cazul în care vom devaloriza leul și atunci da putem ajunge la inflație mare și dobânzi politice (Turcia).

Guvernul român a aruncat marota asta cu creșterea veniturilor (ca parte din PIB) de sute de ani (glumesc) dar cred ca înțelegi ce vreau sa zic. Nimeni (care împrumuta) nu are încredere în așa ceva.

Un lucru sunt de acord cu tine licitațiile vor fi suprasubscrise la dobânzile potrivite. Criza fiscală, criza bugetară și criză politică nu îmi rimează cu dobânzi mici.

PS: DG Ecfin au un istoric amuzant în trecut referitor la predicțiile lor.

PS2: Gata ultimul meu mesaj pe subiect. Seară faină!


qionescu1

Quote from: florin74 on December 16, 2024, 08:59:02 AMSe va reduce dramatic posibilitatile de a optimiza, gen microintreprindere, PFA
Vor creste costurile pt impozitul de dividente.
Ar trebui sa se mareasca semnificativ impozitul pe proprietate, unde gap-ul fata de ce  e afara e urias, si este si milostone in PNRR, dar fiind alegerile nici dracu nu s-a atins de el.

Posibil dar nu acolo e problema cu optimizarile ci exact invers, la marii contribuabili! Te iei cu mainile de cap cand vezi structura veniturilor statului: majoritar vin din impozitul pe salarii. Salariatii platesc, in rest optimizare (evaziune) fiscala la greu. Si nu PFA, microintreprinderile au forta de a numi ministri si a negocia legi pt ei ci marii contribuabili.

Cand aud asta cu marirea impozitelor mai iau toti dracii, hai sa vedem pe ce se duc banii apoi marim impozitele daca trebuie. Adica sunt cheltuieli masive fara utilitate sau randament. Regii autonome, monopoluri, societati de stat, armate de functionari la primarii si in institutiile centrale, nu mai zic de sporuri etc etc.
Exemplu Tarom. Exemplu notarii (monopol cedat de stat - concurenta intre ei ioc) averi de milioane de euro. Dar apetenta pt reforma si integritate e nu zero ci minus pt factorul politic roman pt ca din asta traieste el. Asa ca placa asta cu impozite mai mari ar trebui sa inceteze. Nicio economie nu infloreste si nu se creaza bunastare din impozite prea mari. Efectul va fi chiar invers.

tom_sawyer

Decizia Fitch de a revizui perspectiva României la negativă reflectă nu doar o criză politică, ci și una de încredere financiară, care va avea consecințe profunde asupra economiei naționale. În acest moment, ratingul de țară BBB-, cel mai scăzut în categoria investment grade, ne lasă la limita de a fi considerați o economie cu risc ridicat. Dacă tendințele actuale persistă, există riscul să coborâm în categoria junk, ceea ce ar amplifica semnificativ costurile de finanțare externă și ar afecta grav percepția investitorilor asupra stabilității României, atenționează Veronica Duțu, consultant fiscal, într-o discuție cu Profit.ro.

Citește mai mult la: https://www.profit.ro/stiri/economie/avertisment-decizia-fitch-revizui-perspectiva-romaniei-negativa-reflecta-criza-politica-ci-una-incredere-financiara-avea-consecinte-profunde-asupra-economiei-nationale-21873162

TVlad

@qionescu

Ca observatie personala, cei care sustin marirea impozitelor ("penibil de mici") in marea lor majoritate sint angajati la stat, in Romania sau aiurea.

florin74

Daca voi in continuare sustineti ca in Romania nivelul taxelor nu este mic, in conditiile in care toate analizele de la insitutiile financiare si banci de investitii si ce mai vreti voi sustin fix contrariu, ce sa mai zicem... demagogia e in floare. Sau lipsa de cultura economica.
Primul indicator care sare in ochi e ponderea veniuturilor din PIB. Sub 30%. Urmatoare in UE? Bulgaria , pe la 38-39%.
Suntem tara in care 1/3 din contractele de munca sunt la sal minim sau foarte aprope, dar dai cu tunul sa angajezi oficial un om cu salariu asta. Tara in care a inflorit cultura PFA-urilor si micro pentru a plati salarii (multumim Orlando si Darius, cu plafonul de 1 mil euro, nemaivazut pe nicaieri).
Tara in care impozitul pe proprietati pe PF e minuscul, in schimb compensam pe PJ, de aceea cultura antreprenoriala la romani se reduce la "mai cumpar un apartament"
Tara in care tot felul de categorii sunt speciale, nu platesc impozit sau contributii, dar beneficiaza la greu si au pretentii
Si lista poate continua.

Teoria economica, cifrele, logica spune ca nu poti avea si taxe mici, si servicii publice la nivel de tari cu taxe mari.
Pur si simplu , e o aritmetica simpla. Trebuie facuta odata o alegere catre ce model economic mergem.
Dar petrecerea s-a incheiat, vine nota de plata. Si din pacate, o sa o plateasca tot cei mai defavorizati, prin cresteri de TVA. (mai mult ca sigur ca va urma).

Si inca ceva, nu am fost o secunda angajat la stat, sunt antreprenor de mai bine de 24 de ani. Ca sa clarificam un pic lucrurile.

dragos76

Aș reformula un pic ce zice colegul TVlad... mai degrabă cei care susțin ca măsură economică creșterea taxelor și atât, sunt angajați la stat. În mod cert nu ar trebui să fie asta singura acțiune, ci să vedem și o reducere/eficientizare a cheltuielilor, inclusiv cu o scădere a numărului de bugetari. Care asta vine (sau ar trebui să vină) la pachet și cu alte reforme administrative.

hefaistos

În România nivelul general al taxelor și impozitelor este MIC.
Nivelul taxării muncii este însă MARE.
De ce? Tradiție pe de o parte și simplitata colectării pe de alta. Celalalt pilon de taxare este TVA, care iar e simplu de colectat.
La impozitul pe profit și pe dividende este sita sistemul și atunci sunt ținute jos valorile ca forma de descurajare a "optimizării fiscale" sau după caz a evaziunii pur și simplu.
Cam asta e realitatea cruda, cum o vad eu, din postura de me.beu al societății și economiei românești.
Și, da, taxarea suplimentara a proprietatii ar putea fi o cale, și simpla, și echitabila. Dar sunt unii pe care i-ar durea rău, pentru ca au cumulat  proprietăți, în special imobiliare, pe care le tin neproductive. Pentru ca își permit, impozitele sunt mici.
E, dacă ar creste impozitele de 3-4 ori și s-ar și actualiza valorile, acești domni (și doamne) ar lua-o razna. Și e vorba de persoane bine conectate.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.