Constructori, proiectanti si consultanti din Romania si din lume

Started by Ionut, February 19, 2015, 10:36:55 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

horatiu.cosma

Am mai văzut mari constructori internaționali veniți în RO cu 2 laptopuri și 3 ochelariști habarniști, așa că să nu ne îmbătăm cu apă. Pe surse, de când au fost declarați câștigători turcii pe lotul 2 din A0 Sud și s-a încheiat perioada contestațiilor, au tras de timp la greu cu semnarea contractului, negociind între timp cu potențiali constructori autohtoni la care să subcontracteze TOATĂ lucrarea. Au încercat să țepuiască niște români să le facă partea de geo din PT, deci deocamdată nu au început cu dreptul.

yetiman

Pai nu este in documentatia de licitatie ca trebuie sa aiba si o parte proprie?
Si daca nu au, nu era normal sa fie descalificati?

Sau si astia s-au prins ca in Romania se castiga la fel de bine din claimuri ca si din constructii (sau chiar mai bine, si chiar fara sa construiesti nimic)?


,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

kumar

Un Aktor-cheie în telenovela autostrăzilor întârziate

Unul dintre cei mai controversaţi contructori străini câştigă contracte majore, deşi recordul său în materie de execuţii în marile lucrări publice arată groaznic. Statul premiază, însă, în mod ciudat grupul Aktor, ultima oară în defavoarea unui constructor român.
Știrea că grecii de Aktor au fost declarat, recent, câştigători ai contractului pentru proiectarea şi execuţia lotului 3 din Autostrada de Centură Bucureşti Sud a șocat comunitatea locală din domeniul infrastructurii. Contractul de 180 de milioane de euro pentru 18 kilometri, care ar trebui să fie proiectați și finalizați în 3 ani și jumătate, a fost acordat tocmai firmei care a înregistrat cele mai mari întârzieri și probleme majore la toate marile proiecte recente derulate în țară. În orice stat normal din lume, după ce ai finalizat cu asemenea greutate contracte de anvergură, a te înscrie la o altă licitație ar fi un gest dacă nu sinucigaș, cu siguranță inutil - iar rezultatul previzibil. La noi, însă, beneficiarul, Compania de Autostrăzi, nu numai că nu penalizează în vreun fel lipsa de performanță, ba pare, dimpotrivă că o premiază.

Concret, grecii administrează lotul 2 al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda, între Aiud și Alba Iulia Nord, lucrare începută în martie 2015 și ajunsă la 49% grad de execuție în ianuarie 2019. Dacă împărțim cele două cifre, rezultă un avans mediu de 1.04% pe lună, dar anul trecut, de exemplu, potrivit calculelor celui mai important ONG de profil, Pro Infrastructura, avansul pe fiecare luna a oscilat între 0.27 si 0.62%, care arată bătaia de joc pe care o practică grecii pe bani buni: 120 de milioane de euro pentru 24 de kilometri! Jocul dintre constructor și beneficiar a semănat permanent cu o telenovelă, termenele fiind mutate în fiecare episod, la fel cum se jongla cu infiltrații, lucrări suplimentare, probleme cu plățile și subontractorii; astfel, termenul de finalizare din contract era octombrie 2016, decalat pentru aprilie 2018, mutat acum de șeful CNAIR la finele lui 2019, însă demolat chiar de propriul consultant angajat de Compania de Autostrăzi.

Relevant este că inginerul cu pricina este chiar grec, dar asta nu l-a împiedicat să susțină public că, având în vedere modul în care se mișcă Aktor, termenul cel mai fezabil ar fi anul 2020 – și asta în cel mai bun caz, adciă am putea să ne așteptăm și la 2021! Mai mult, inginerul Dimitrakopoulos spune că "am sfătuit beneficiarul să solicite un plan clar de plăți către prestatori, furnizori și un plan de sosire a utilajelor, până în februarie, să fie clar că se mișcă lucrurile și antreprenorul face ceea ce spune. Aceste demersuri ar arăta o bunăvoință din partea antreprenorului având în vedere termenul asumat". Omul este în mod clar un profesionist uitând de orgoliul national sau de alte considerente emoționale în analiza sa dură ca taietura unui bisturiu. Iar presa locală este plină de referințe despre șirul de procese aflate pe rolul Curții de Apel Alba-Iulia, pentru neplata facturilor către furnizorii Aktor, cu constituire de sechestre asiguratorii, salarii întârziate și alte diferende legate de subcontractori.

Cealaltă odisee în care a fost implicate Aktor, care a îmbrăcat forma unei adevărate tragedii grecești, poartă numele Autostrăzii Urbane, adică porțiunea celor 3,3 kilometri de la intrarea în Capitală a Autostrăzii Bucureşti - Ploieşti. Aceasta a fost deschisă traficului la finele lui 2018, cu circa un an mai târziu faţă de termenul contractual iniţial (noiembrie 2017), după ce ministrul transporturilor de la acea vreme, Lucian Șova și primarul Capitalei au început să patruleze săptămânal. În disperare de cauză, după ce și deschiderea simbolică a "ciotului" pe 1 decembrie a fost ratată cu brio, au apelat la alt constructor, Straco, care a și turnat covorul asfaltic, iar circulația a fost inaugurată haotic, vineri seara, la ora 19.00, pe 14 decembrie, dar lucrările erau departe de a fi terminate, două indicatoare de sens fiind fixate cu... borduri. Pentru această măreață realizare, numită de presă "3 kilometri în 3 ani", Aktor a primit aproape 30 de milioane de euro pentru un total de 6,5 kilometri începuți în 2014.

Interesant este că, la doar câteva zile de la inaugurare, pe toate canalele media au început să ruleze spoturi de promovare a grupului Aktor, care vorbea despre marile succese ale constructorului grec în România. E drept, la nivel de contracte semnate, grecii stau foarte bine, pentru că ei fac parte și din consorțiul RailWorks, în asociere cu Alstom și Arcada Galați, care a câștigat contractul de execuție a tronsonului de cale ferate 2C:Y Ilteu-Gurasada, peste 325 de milioane de euro pentru reabilitarea și modernizarea a 22,5 de kilometri. Semnat în decembrie 2017, nu e clar dacă până în decembrie 2018 s-a decontat vreun leu din avansul primit de acest consorțiu, iar ultimele date oficiale, din ianuarie 2019, arată un grad de execuție de 5,2%, situația lcurărilor fiind extrem de încețoșată. Cam la fel ca și urmările accidentului în care a fost implicat șeful CFR, Ion Gavrilă, în octombrie 2018, când circula cu o Dacia Duster aparținând uneia dintre firmele componente ale acestui consorțiu, vehicul pus la dispoziția beneficiarului chiar prin contractul sus-amintit!

Aktor SA România face parte din grupul grecesc de construcții și dezvoltări imobiliare Ellaktor, cu o cifră anuală de afaceri de circa 2 miliarde de euro, din care cea mai mare parte, 1,5 miliarde de euro este adusă de divizia de construcții. În România, subsidiara sa are afaceri de 30-40 de milioane de euro anual, cu o maxim de 250-280 de angajați, mult sub necesarul cerut de anvergura operațiunilor în care este implicată. De aceea, grecii obișnuiesc să subcontracteze lucrări, dar sunt rău-platnici în relația cu aceste companii, multe dintre acestea românești, de unde și valul de procese în instanță. Cert este faptul că grecii au însă avocați foarte buni, fiindcă sunt printre firmele care contestă orice lucrare pierdută. Așa au și câștigat, dealtfel, tronsonul din Centura Capitalei, obținut în primă instanță de constructorul român Dorinel Umbrărescu. Și asta deși firmele acestuia, Tehnostrade & UMB Spedition, tocmai terminaseră la timp și impecabil tehnic lotul Gilău-Nădășelu al Autostrăzii Transilvania, considerată unanim cea mai frumoasă porțiune de acest fel construită în România. 

Conform presei economice elene, grecii nu sunt deloc mulțumiți de performanțele subsidiarei din România, mai ales că ultimele audituri efectuate au arătat că afacerea de la noi are numeroase găuri, fiind nevoie de finanțări suplimentare.  Grecii se gândesc chiar să separe total activitatea firmei lcoale de cea a holdingului, iar decizia ar putea avea efecte dure asupra lichidităților Aktor SA. Deși aceste informații au ajuns și la vîrful CNAIR, cei de acolo nu par deloc alarmați. Dimpotrivă, administrația companiei este extrem de relaxată și crede în continuare că în acest an va inaugura 116 kilometri de autostradă, în vreme ce Pro Infrastructrura indică în scenariul pesimist 43 de kilometri, iar în cel realist 69 de kilometri. CNAIR mizează inclusiv pe cei 24 de kilometri de pe lotul Aktor, asta împotriva observațiilor propriului consultant, plătit bine, care îi spune contrariul! Acesta este, de fapt, leit-motivul telenovelei puse în scenă în România, de la cazul Bechtel încoace, pe banii noștri, ai contribuabililor.

http://www.economica.net/un-aktor-cheie-in-telenovela-autostrazilor-intarziate_164500.html

florin74

Este oficial, Salini Impregilo a depus oferta pentru achizitionarea Astaldi
https://www.astaldi.com/sites/astaldi16corp/files/2019_02_14_astaldi_press_release.pdf

Incep negocierile cu bancile si detinatorii de obligatiuni.

Cetatean


pentium10

Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

voicul

Preluara (daca se finalizeaza) arata ca nu va crapa Astaldi, deci toate sansele sa termine din proiectele incepute in RO.

====
L.E.

Avem si un articol in romana, dar preluat in stil romanesc "s-a facut" cand e de fapt "poate o sa se faca"

Salini și Astaldi devin ,,afiliate", nu mai pot concura liber în România
Numărul 1 și numărul 2 constructori italieni pe piața românească de construcții, respectiv firmele Astaldi și Salini-Impregilo (pe pln internațional ordinea este inversă), au decis să își unească forțele pentru salvarea în țara lor de baștină - Italia, a primei firme de la faliment. Salini-Impregilo va cumpăra acțiuni Astaldi in valoarea de 225 milioane euro. Pe piața românească însă cele două firme vor fi afiliate ceea ce înseamnă că nu vor mai putea concura în licitații.


https://www.digi24.ro/stiri/economie/companii/salini-si-astaldi-devin-afiliate-nu-mai-pot-concura-liber-in-romania-1082013

stent76


mmv1

Quote from: Ciprianul on February 16, 2019, 10:30:25 AM
Is curios de unde isi vor asigura finantarea Selina pana vor primi ceva bani de la CNAIR
Ceva indicatii despre finantare avem aici.
http://www.bvb.ro/info/Raportari/TRAM/TRAM-convocare%20AGEA%2007.03.2019.pdf
Dar era simplu sa ne inchipuim ca lucreaza cu bancile, neavand prea multe lichiditati disponibile, iar vanzari mari de active nu prea am vazut la Trameco in ultimii ani, iar alte tipuri de finantare (de exemplu, majorarea de capital social prin atragerea de noi actionari, pe langa cel majoritar, Selina SRL) au fost respinse de Rus, din ce stiu... Poate ar fi interesant de vazut si planul de reorganizare de la Selina, actionarul majoritar de la TRameco si firma mama.
https://www.citr.ro/clienti/selina-srl
https://www.jurisprudenta.com/dosare-procese/2014/3134q111q2014-111/

Ionut

Cefin: lansarea a noi tronsoane de autostradă şi drumuri expres creşte vânzările de camioane de construcţii

,,Anul acesta 11% din vânzările de camioane vor fi reprezentate de camioanele de construcţii. Au demarat diferite proiecte de infrastructură, iar constructorii investesc în flote noi. În România cele mai multe astfel de camioane au fost cumpărate înainte de criză şi pentru că au fost puţin folosite, au rezistat mai mult timp", a spus Stefano Albarosa, CEO Cefin Trucks, companie care importă şi comer­cializează camioanele Ford Trucks în România. El a subliniat că pe o piaţă normală, 25% din camioanele vândute ar trebui să fie de construcţii.

,,Acest procent reprezintă un indicator al gradului de dezvoltare al unei ţări, faptul că investeşte în infrastructură. În cazul construcţiilor civile, cele mai multe companii utilizează şi camioane second-hand, nu au nevoi la fel de mari precum cele de la infrastructura mare", a subliniat Stefano Albarosa. Claudiu Georgescu, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Materiale de Construcţii din România, declara petnru ZF că după trei ani consecutivi de scăderi, anul acesta ar trebui să avem o creştere de 7% a sectorului construcţiilor, creştere care va fi susţinută de infrastructura mare şi de cea edilitară.

ZF

ovideatza

Exista undeva date aferente constructiei de autostrazi centralizate per constructor?

- km contractati
- km reziliati
- km in lucru
- km finalizati
- procent indeplinire termen = durata totala lucrata la data analizei/ durata totala contractata.

Chiar daca sunt motive diverse pt intarzieri sau unele loturi au noroc de mai putine probleme birocratice, toti lucreaza cu acelasi beneficiar "competent" si pana la urma e un indicator al capacitatii lor de a negocia cu acesta.

Ma gandesc ca ar fi utila o astfel de sinteza. Un tablou succint pt o imagine de ansamblu.

cristi5

Am vrut eu sa fac un sistem de sinteze care ar putea produce si un astfel de raport. Problema e mai complicata pt ca constructorii se grupeaza in asocieri, etc.

Inca n-am renuntat la idee, vedem cum stau cu timpul.

vasile.silion

Cum apreciați voi, apropo de oferta Tirrena: Companiile ce activează în România pe construcția de infrastructură mare, câte șantiere pot să ducă în același timp? Adică Tirrena, UMB și ceilalți au capacitatea să ducă mai mult de 3 șantiere mari concomitent?
,,România are un sens întrucât o începem. Trebuie s-o creăm lăuntric, pentru a putea renaște în ea. Plăsmuirea acestei țări să ne fie singura obsesie." Emil Cioran

Allex

Depinde foarte mult de santiere, de lungimea lor si de complexitatea lor. De ex. am avut lot de 60 de km pe A3 (intre Suplacu de Barcau si Bors) si alt lot tot pe A3 de 3,5 km (cel finalizat anul trecut de Geiger). Si depinde si de cat de mare este compania, cate utilaje are, angajati, experienta, capacitate financiara, etc. Atata vreme cat mobilizarea e cel putin ok pe santiere nu ar trebui sa ne facem griji dpdv al constructorului ca nu poate duce.
"Asta-i ţara tuturor imposibilităţilor"

DN2 - E85 | Monitorizare A7 Autostrada Moldova

rota

^ Daca ne luam dupa Erbasu ar trebui sa vina din afara multi romani:

"Cristian Erbaşu a menţionat că prin majorarea salariului minim din construcţii la 3.000 de lei brut pe lună ar trebui să se întoarcă în ţară măcar 50.000 de muncitori din domeniu în următorii doi ani."
ZF