Surse de energie: discutii diverse si proiecte

Started by stangabriel, January 14, 2015, 02:13:00 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ado87

Correct. Asta ar fi pretul in Europa, doar ca mai ai nevoie si de un 'slot' la terminalele de gazifiere la destinatie. Au si acelea un cost dar e infim.

nicolaem

#226
merci de info.
in cazul asta nici nu e asa de rea situatia cum credeam.
35euro e un cost ok daca ne uitam evolutia pe10 ani.



LE exista undeva posibilitatea de a urmari aceste costuri dar in aceasi unitate de masura si moneda?
    ma uita pe https://tradingeconomics.com dar devine complicat sa compari cand pe langa moneda diferita si unitatea de volum/energie e alta.(USA/UK/UE au fiecare sistemul lor)

LE 2 In Japonia vad ca pretul de LNG imortat e 15$/MMBTU. Asta inseamna 50euro/MWh, tot mult mai mic decat 70 cat e la Amsterdam.

ado87

=>HH (Henry Hub) e cotat in $/MMBTU si JKM e cotat in $/MMBTU, deci comparatia poate fi facuta direct. Doar TTF e cotat in EUR/MWH, deci tre sa faci conversia 3,41/rata FX EUR/USD, actual ar fi pe la ~3.
=>In surse deschise nu cred ca poti undeva gasi comparatia intre acesti 3 indicatori impreuna, doar separat si tre sa faci singur conversia. Cu siguranta daca ai acces la un terminal Bloomberg sau alte surse 'Inchise' gasesti aceste comparatii pentru ca in baza lui e calculat Spread-ul/Arbitrajul deschis.
=>JKM-ul e astazi pe la 23 $/MMBTU, deci ~69EUR/Mwh si TTF la 74EUR/Mwh, deci da e mai convenabil sa aduci LNG-ul in Europa la moment. Dar astea sunt doar preturi spot. Marea majoritate a gazului lichefiat in miscare este contractat in baza LTC (long term contracts), contracte pretul carora este setat in baza unor formule, fie legate de HH/JKM/TTF sau Brent. Fiecare producator/cumparator isi diversifica formulele contractuale pentru a evita impactul direct a volatilitatii unui singur indicator.


dr4qul4

intr-un reportaj Digi24 despre furtuna Eunice, se poate observa cum eolienele (amplasate pe mare) sunt oprite din cauza vantului puternic.
Stiam ca eolienele pot functiona doar pana in o anumita viteza a vantului, dar imaginea este incredibila.
Oare cand vor face eoliene care sa poata capta energia imensa a furtunilor? Pentru ca doar atunci vor deveni o sursa de energie de incredere!
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

TibiV

^

Poti proiecta avioane "agricole" care sa zboare cu 150 km/h, si avioane de lupta care sa zboare cu +2000 km/h - dar care la 150 km/h abia se tin "pe picioare".

Cele doua nu vor putea face "schimb de performante".

Avioanele "agricole" vor zbura, ieftin, pe toata durata unu an agricol normal.
Avioanele de lupta vor zbura, scump, tot timpul, in cel mult 5% din durata lor lor de viata (probabil unele in 0% din perioada respectiva, pentru ca multe avioane militare nu "vad" un razboi real in toata viata lor...)

Cam asa si aici:
  De ce mama naibii sa proiectezi ceva (o eoliana) care sa functioneze OK pe timpul furtunilor, care reprezinta 2-3% din timp?
  Nu este mai logic sa proiectezi ceva care functioneaza +95% din timp, si le opresti atunci cand vantul bate prea tare?
  Varianta ta este sa proiectezi eoliene "de furtuna", care sa capteze "forta urgiei" cateva zile pe an, iar in rest sa stea, pentru ca la "vant domol" de 40-50 km/h nici nu s-ar urni...

Iar furtunile NU sunt, prin definitie, "de incredere". Vin peste tine cand ti-e lumea mai draga....  ;)

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

daca ar fi 95% din timp ar fi bine. Dar nu functioneaza nici cand nu bate vantul. Nu stiu daca trec de 60% din timp.
Si nu vad de ce nu ar putea sa functioneze si cand bate vantul normal si cand bate vantul puternic.
O fi vorba doar de 5% din timp, dar s-ar putea sa fie 25% din energie.

E ca la racheta SpaceX.  Era greu sa faci o racheta care sa mai si aterizeze, asa ca zeci de ani erau de unica folosinta.
Acum e ceva banal (pentru ei) sa faca una reutilizabila si astfel sa beneficieze de un avantaj economic imens.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

nicolaem

https://www.brusselstimes.com/belgium-all-news/207016/storm-shuts-down-all-wind-turbines-in-sea-for-first-time

"This is the first time since 2009 when the first wind turbines were installed at sea, that this has happened. In a storm, there is always some production, but today, for the first time, they are all at a standstill,"
The blades of the wind turbines will be blocked, which will result in the turbines automatically shutting down. This means they will stop producing electricity for one hour, between 15:30 and 16:30 on Friday afternoon, when the storm is expected to be at its worst.

By 17:00, they are expected to be running at 50% capacity again, and by later this evening, they will be running at full capacity (2.2 GW) again.

per total in ultimele zile eolienele in marea nordului au livrat mult peste normalul perioadei.
https://inews.co.uk/news/storm-eunice-turbines-generate-almost-50-per-cent-of-uk-electricity-needs-during-gale-force-winds-1470963
Storm Eunice: Turbines generate almost 50 per cent of Britain's electricity needs during gale force winds

Vanturi extreme se repeta ff rar.

carutasul

ce nu înțeleg eu ( mă rog, poate dacă aș face un calcul.... ) e : dacă blochezi turbina presupun că forța vântului e foarte mare în palele blocate, poate  e mai bine decât să se învârtă de nebună, aș putea înțelege, dar dacă îi aplici o frână ar trebui să fie mai bine: forța de forfecare e mai mică decât dacă o blochezi, iar forța centrifugă... în funcție de frânare, ar putea fi adusă spre maximumul admis, nu?

dumbravaandrei

Complexitatea unui astfel de sistem de franare si fiabilitatea lui, nu cred ca sunt mai rentabile decat sa blochezi palele. Totusi, turnul si nacela sunt proiectate sa reziste unor forte destul de mari care, cu palele blocate deci beneficiul ar fi cel mult marginal.

istvan78

Palele turbinei nu sunt fixe. Ele se rotesc in jurul axei proprii pentru a controla unghiul de incidenta a vantului asupra palei. In vant prea puternic rotorul e orientat in directia vantului, iar palele sunt orinentate la unghiul de incidenta minim, astfel incat vantul sa produca forta minima asupra palelor. In configuratia asta fortele ce actioneaza asupra intregului ansamblu sunt de fapt mult mai mici decat in functionare productiva.

La turbinele maritime asta se face la o viteza avantului de peste 25m/s (la unele modele pana la 30m/s). 25m/s = 90km/h  Vanturi atat de puternice sunt pentru perioade scurte de timp, chiar si in marea nordului. Nu merita proiectate turbine care sa functioneze productiv in asemenea condtii, pentru ca costul echipamentului ar fi mult mai mare si castigul de productie relativ mic.

In configuratia "de furtuna", instalatia e proiectata sa reziste fara avarii la vant peste 200km/h, cu rafale pana la 250km/h

paulmare

^ ca la avioanele cu elice, care au "pas drapel" cand motorul care o antreneaza e defect, ca sa reduca la minim rezistenta la inaintare

carutasul

ah, merci, eu credeam că le opresc, de fapt le "deconectează" asta explică ...

nicolaem

Romgaz poate plăti pe certificate CO2 pentru Iernut mai mult decât a încasat pe energia produsă de centrală

sursa


carutasul

văd că producția pe gaze a fost scăzută sub 1000 MW, nu știu dacă s-a defectat ceva, uzual era pe la 1800, sau economisim gaze...