Drumuri Expres în România: discuții diverse

Started by NGC, December 17, 2014, 08:37:43 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

mirceaeliade

Cateva updateupri pt DXurile listate de CNAIR:


RaduG

O să-mi spun și eu părerea foarte pe scurt despre DX și A și upgrade-ul de la DX la A. Din punct de vedere administrativ și juridic, normativul statului român prevede că autostrăzile sunt clasa tehnică I, iar DX clasa tehnică II. Sunt foarte multe diferențe, și vă invit să citiți normativul de proiectare, care împiedică upgrade-ul unui drum clasa II la clasa I (raza curbelor, pantele, podurile - dublu față de simplu). Odată ce ai construit un drum cu raza curbei de 650 m, este fizic imposibil să o lungești la 1000m.
Iar din păcate, normativul de proiectare este literă de lege, adică legea nu-i permite statului român să recepționeze (pe fonduri UE sau nu, nu contează) o lucrare sub normativ. End of story, ca să nu se mai discute în buclă despre upgrade-uri imposibile în practică.
Singurul subiect de discuție în această direcție poate fi o schimbare legislativă a normelor legale. Atât. Ai 2-3000 de km de drumuri expres în Romania și constați că nu te lasă legea să le upgradezi, deși situația de trafic o cere? Schimbi legea. Dar asta e cu totul alt subiect.

carutasul

Normele tehnice sunt limite minime; e adevărat că proiectantul o să optimizeze costurile și o să ajungă la un moment dat la limită, dar dacă o rază a curbelor minimă e dată nu înseamnă că nu poți face curbele mai largi dacă poți și e convenabil; la limită poți să nu ai curbe prea accentuate deloc, într-o zonă de câmpie e chiar posibil; nu cred că e interzis să mai adaugi o bandă la un drum expres etc. Chiar dacă oficial rămâne drum expres, important e confortul utilizatorilor finali. Singura interacțiune cu normativul ar fi viteza maximă admisă, lucru pe care îl poți rezolva fie legislativ ( permiți CNAIR de exemplu să mărească limita de viteză) fie "românește" ( nu amendezi decât ce trece de 130) .

Bachus01

#258
Pitesti - Craiova T1 finalizare poate in 2023 , dar T2L1 & T2L2 exista vreo sansa sa fie finalizat macar unul dintre ele la sfarsit de 2021? Din ce reiese de pe filmari nu prea , dar poate un coleg cu experienta poate confirma .

Otopeni - A3 , ar trebuii prioritizata . Cand va fii gata A7 Ploiesti - Buzau (pana atunci terminam si cu pandemia) , va fii ceva trafic spre Otopeni aeroport .

Suceava- Botosani ar trebuii sa vedem o colaborare la nivel de CJ , nu e mare lucru dar ar ajuta mult mai ales judetul Botosani care este capat de linie din toate punctele de vedere. Un proiect gandit bine sa vina ca o completare gen semi-centura la ambele capete + o descarcare la Salcea (avem aeroportul acolo) + un nod cum trebuie unde va intersecta Dx/A 13 . Momentan de la Salcea la SV cam mergi in coloana .

In rest nu cred ca vom vedea in 2021 vreo licitatie de executie pentru  DX-uri  noi . Cam toate SF-urile au ca termen de finalizare 2022-2023 exceptie fiind Bacau- Piatra Neamt .

voicul

Pentru ca toti UMBistii o sa dea navala pe CraPi (cel putin in prima parte a anului 2021) o sa fie un alt ritm de lucru.
Totusi finalizare completa a unui lot eu nu prea cred. Pe sectiuni posibil si parca era o idee de ocolitioare Bals sa fie data mai repede in folosinta.

paullie

#260
Nici cu tronsonul de la Bals nu e roza. Teodosescu, fostul primar PNL-ist refuza sa dea ceva avize de demolare. Interese... penale as zice, desi nu am probe. Acum la Bals e primar PSD. Faceti voi socotelile ca mie imi da cu minus.

Si nici la Bârza nu stiu daca s-a rezolvat.

vasile.silion

Deja avem atâtea drumuri expres, că nu ne mai ajung topicurile.
Iată un nou exemplu: drumul expres Jibou - Baia Mare. Nu-i vorbă: aș fi foarte încântat să se facă acest drum: fac traseul ăsta de câteva ori pe an, iar pentru restul lumii ,, ;) ar fi un acces facil la A3 atunci când UMB-ul va termina autostrada până la Poarta Sălajului!
http://www.sportulsalajean.ro/articol-126102/drum-expres-intre-jibou-si-baia-mare/
,,România are un sens întrucât o începem. Trebuie s-o creăm lăuntric, pentru a putea renaște în ea. Plăsmuirea acestei țări să ne fie singura obsesie." Emil Cioran

hvm

S-a mai discutat acest lucru. si sincer acela ar trebui sa fie traseul care leaga Satu Mare/Baia Mare de reteaua de A3. Ar transfera tot traficul care acum merge pe Dej - Baia Mare, si ar fi mult mai usor de construit din punctul meu de vedere. Cu conditia sa fie continuat pana la Poarta Salajului nu sa se opreasca in Jibou.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

horatiu.cosma

Eu tare m-aș bucura ca toate aceste întâlniri județene și interjudețene pentru preluarea unor proiecte de interes național să nu se oprească brusc după 6 decembrie, însă sunt destul de sceptic. În afară de Oradea (și acum Bihor) care a demonstrat că are viziune și capacitate administrativă să ducă proiecte de infrastructură de la zero, în rest nu există această capacitate mai departe de monitorizarea asfaltării unei străduțe. Și până se construiește o asemenea capacitate, e nevoie de multe lucruri (viziune, perseverență, competență, curaj pentru măsuri nepopulare uneori, bani, timp etc).

hvm

^
Total deacord. Si eu ma tem de acelasi lucru. De fapt sunt aproape sigur. Sper totusi sa ne inselam.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

qionescu1

#265
Se incearca de unii copierea modelului proiectelor si strategiei de la Oradea. Nu ca ar fi un lucru rau dar pe langa capacitatea administrativa lipseste viziunea de ansamblu a conectivitatilor si a strategiei acestor cai de comunicatie. Un drum de asemenea importanta nu se poate lasa la latitudinea a doua consilii judetene. DX Arad-Oradea e simplu, nu mai ai nimic de legat e in linie dreapta daca vreti... 

Dar Jibou -Baia Mare arata limitele acestor administratii, care nu pot gandi la nivel regional sau national si care nu tin cont de viitorul DX Turda Satu Mare  asa cum a fost gandit el in masterplan. Daca duci conexiunea pe varianta gresita pe care o aud repetata destul de des pe aici si pe care am vazut-o acum si in hartile din articol, adica aproape paralel cu DN1C si viitorul DX Turda-Satu mare, efectiv tai regiunea de nord vest in doua. Adica partea de est si vest ale regiunii de NV nu vor fi legate prin conexiuni rapide ci doar prin cel mult DN si asta doar pentru cativa km mai putin. 

dragos76

Apropos de ce zice și horațiu mai sus, un exemplu din Caraș. Bine, e clar un act de reavoință, dar s-a bazat mult și pe incompetența multor din sistem. Așa că și dacă e vorba de intenții bune, și eu sunt foarte sceptic în privința acestor tipuri de proiecte mari.

rekul

#267
Legat de drumurile expres din regiunea Nord-Vest care au fost introduse în draft-ul PNRR, exista vreo șansă ca acestea sa fie realizate, având în vedere ca trebuie semnate contractele de execuție pana în 2022?
DX SM-BM trebuie reactualizat SF. Dacă pana în 2022 o sa fie contract semnat pt actualizare SF de către cele 2 CJ sa fim mulțumiți. Sa nu mai punem la socoteala licitație-contestații etc.
DX Apahida-Dej-Bistrița: Exista SF pt acest traseu sa fie vreo șansă pt semnare contract pana în 2022?
Pe contractele semnate BM-Dej-Bistrita-Suceava de realizare SF abia dacă s-ar finaliza și recepționa acestea. Sa nu mai vb de licitație și semnare contract.

Conditionalitatile privind semnarea contractelor pana în 2022 se prelungi sau se pot obține derogări?
Ca altfel nu prea vad cum s-ar putea implementa aceste contracte prin PNRR.

vancouver

In Germania pe un drum cu caracteristicile DX-urilor din Romania (asa cum se face de ex. CraPi) nu se poate circula cu mai mult de 100 km/h. Asta e limita maxima pe un drum cu benzi ingustate. Drumurile express (Schnellstraßen) din Germania au indicativ B (Bundesstraße), in afara localitatilor au latime la fel ca autostrazile si ca atare nu exista limita de viteza. In localitate se ingusteaza si de regula au 100 sau 80. Aceste Schnellstraßen sunt practic parti de drumuri federale, care, pe zonele aglomerate, au fost denivelate si dublate. Nu prea exista astfel de drumuri mai lungi de 40-50km, pentru ca dupa parerea lor nu se preteaza pentru trafic intens de camioane si pentru circulatie la drum lung.

Pe de alta parte autostrazile din Elvetia sunt aproape toate facute cu latimea DX-urilor de la noi. Si se numesc autostrazi! Limita de viteza e 120 km/h si orice depasire e drastic pedepsita (daca esti prins. daca nu, nu...). Deci ceea ce nemtii considera a fi doar de max. 100 km/h si nu prea fac deloc, elvetienii numesc autostrada.

In Franta drumurile gen DX (un fel de autostrazi cu capu' spart) au limita 110, dar se mai reduc cateodata si la 1+1, mai apar intersectii la nivel (cu restrictiile de rigoare, 70 la ora, etc...), iar indicativul este N (drum national).

Polonia stim ca a dezvoltat multe drumuri DX ca solutie rapida cu costuri mici de a iesi din nenorocirea drumurilor 1+1 prin localitati. Unele acum le largesc si le fac A (asa era planul de la inceput).

In Italia avem asa-zisele SS, un fel de autostrazi inguste si mai prost ingrijite, care mai trec si prin localitati. Nu e chiar cel mai bun exemplu de cum ar trebui sa arate un drum modern. De altfel recent a si fost un pod peste un astfel de SS, care a cazut (nu vorbesc de podul mare de la Geneva, de pe autostrada), si s-a vazut ca intretinerea structurilor de pe aceste SS este catastrofala. Legaturile importante prin Italia sunt insa la nivel de A.

Parerea mea personala e asa: DX cu benzi ingustate se justifica in 2 situatii:
-> aproape de localitati mari, unde e spatiu putin si pe cel existent trebuie inghesuite cat mai multe benzi, pentru ca traficul e f. mare. In majoritate vor fi autoturisme la intrarea in orasul mare, deci ok sa fie benzile mai inguste.
-> drumuri care se infunda. De exemplu spre ceva statiuni turistice, pe unde nu vor veni camioane, ci doar multe autoturisme. De ex. A4 pana la Mangalia e ok si ca DX4.

Si nu e ok sa facem DX in camp, unde e loc destul de A normal. De ex. Arad-Oradea sau Craiova-Pitesti. Astea trebuiau sa fie cu profil A complet. Sau macar prevazute sa fie largite in viitor.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

horatiu.cosma

Vancouver, o mică precizare, benzile îngustate de pe DX-ul românesc sunt de fapt benzile normale de pe DN-uri, adică 3,5 metri (față de 3,75 pe autostrăzi). Înțeleg că prin Europa avem autostrăzi chiar și cu benzi de 3,25 metri, deci 3,5 nu cred că e ceva nasol. Eu și pe DN cu 2 benzi de 3,5 nu mă simt înghesuit/nesigur/emoționat etc dacă trec cu viteză mai mare pe lângă un TIR. Iar pe DX senzația va fi chiar mai lejeră decât pe DN, fiindcă pe mijloc e new jersey așezat pe zona mediană, iar în dreapta acostament consolidat, deci spațiu există. Dacă pe DN e ok 100, eu zic că pe DX 110-120 ar fi o viteză rezonabilă în condițiile actuale de DX românesc (separare pe mijloc, noduri denivelate etc).