News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

POT și Comitetul de Monitorizare POT

Started by ionescu63, December 20, 2022, 07:26:14 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Xenos

Inteleg ca incet incet apune epoca in care ne facem infrastructura aproape numai din bani UE si mai trebuie sa punem si noi bani seriosi?

Ionut

Nu încet-încet, deja suntem în scenariul ăsta.
2007-2023, 16 ani. Cam gata cu banii ieftini pe transporturi.

shift2rail

#17
se muta centru de greutate catre feroviar&naval. ca societate, nu suntem pregatiti pentru aceasta tectonica, in special mental.

si o intrebare concreta: care vor fi cei 70 km de "cai navigabile interne modernizate sau reabilitate" in exercitiul UE 2021/2027?

Ionut

Atenție, e ceva ciudat în tabel!

Se pare că au schimbat terminologia. Până acum, "co-finanțare" se referea la contribuția statului/beneficiarului. În tabel, "co-finanțare" face referire la contribuția UE!

Deci pe rutier, P1-P2-P3, contribuția de la bugetul de stat este de 60%, iar co-finanțarea (ce plătește UE) este de 40%!

Nu înțeleg de ce s-a schimbat terminologia, o să genereze foarte multă confuzie chestia asta. Posibil să fie pe toate fondurile UE treaba asta, nu doar pe transporturi. Nu mă pricep/nu urmăresc alte tipuri de fonduri UE/pe alte domenii. Poate cineva să confirme/infirme.

tom_sawyer

#19
Da, fondurile europene vor fi doar 40% (rutier), față de 85% ca până acum. Asta a spus și directorul de la fonduri europene din MT în conferința cu Grindeanu de azi:

min. 23:55


...și tocmai se discută despre o gaură în buget.

mirceaeliade

^deci pe romana, costurile din buzunarul propriu devin 4x fata de cat erau pana acum......

Ionut

Da. Mai mult de atât, în valoare absolută banii de la bugetul de stat sunt mult mai mulți acum, mai bine de 4x față de sumele cheltuite pe proiectele POS-T și POIM pentru că: 1. Prețuri escaladate și 2. Proiecte grele (doar A1 PiSi Boița-Pitești și LD2 Margina-Holdea sunt împreună 3 miliarde de euro, contracte semnate).

Pam Pam.

ionescu63

Loturile 4 si 5 sunt finanțate parțial pe POIM (sper ca lotul 5 sa treacă bine de 50%) iar Holdea - Marginea din PNNR (si acolo cel puțin pe rutier cofinanțarea naționala e destul de mare)
Adică din cele 3 miliarde vreo 2 miliarde si ceva (cu tot cu cofinanțarea) rămân pe POT

Ionut

Pe 4 și 5 nu se vor deconta mulți bani. Ce vor reuși sa pună în teren până la finalul lui 2023. Apoi se intră în banii POT.

Într-adevăr LD2 este pe PNRR dar eu doar am zis un factor de mărime.

Sunt multe alte proiecte fazate pe care nu le-am zis și care sunt departe de finalizare.

shift2rail

In 2024, Ro va depasi Portugalia la gdp/capita ( la ppp), in consecinta, vor fi din ce in mai greu de motivat rate de co-finantare de 75-85%.

In Occident, ratele de cofinantare europeana rareori depasesc 30%.

horatiu.cosma

4,5 miliarde de euro efectiv banii europeni, 29 in total, deci 25 din bănuții noștri, adică 120 de miliarde de lei, cat două PNDL uri grase. Pe actualul PNDL reușesc cu greu sa aloce de la bugetul de stat firmituri, vom vedea de unde vor găsi cele 120 de miliarde.

mirceaeliade

Numai ca Portugalia are de vreo 2.5x in km de autostrazi la o suprafata cam 1/2.5 din cea a Romaniei. E vina Romaniei ca nu a putut absoarbe banii mai bine pana acum, si oricat de buni negociatori vom avea de acu incolo, sa faca un fel de PNRR2, ma indoiesc ca europenii se vor lasa motivati usor cand e o groapa la bugetul UE mult mai gigantica la granita de NE a Romaniei.  Eu zic ca de acum incolo, in afara de nr de km deschisi, politicienii de la MT sa fie intrebati si de cati bani aduc din afara Ro pt finantarea acestor km.  Ca daca pana acum am deschis sub 50km anual de autostrazi, cu 4x costuri, nici nu vreau sa imi imaginez ce o sa se intample. Poate se vor cere SFuri mai ok cum fac pe VP, sau cu costuri mai putin astronomice la noduri pe 3-4 nivele.

ionescu63

Trebuie sa menționăm ca POIM.ul este abia a doua perioada de fonduri UE
Adică in POST nu s-au atras toții banii
In POIM s-au atras toții banii si chiar sume in plus. Cred ca principalul motiv/lecție învățată a fost supracontractarea
Pe lângă pregătirea ceva mai buna a proiectelor

ionescu63

Materialul primit de la MT (pdf.ul) poate fi descărcat de undeva?

Earthchild

Loturile în construcție din A0, A3, A7 sunt finanțate integral din POIM, sau vor intra în POT?