Sistemul Energetic National

Started by stangabriel, December 08, 2014, 12:39:03 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Io

#135
^
La hidro loc de crestere ar fi si in centrale noi si in retehnologizari. Am gasit undeva o prezentare interesanta in privinta potentialului hidro al Romaniei. Pe scurt:
1- dintr-un potential total (teoretic) de 70 TW/an avem tehnic amenajabil maximum 40 TW/an;
2- utilizarea potentialului hidrografic (la nivelul anului 2012) e buna doar pe Olt (84%) si ceva prin Banat (91%), medie pentru Dunare (53%), Arges (58%), Ialomita, Crisuri pe la 40, Mures, Siret pe la 36, Somes 28, Jiu 18%. Ce si cum functioneaza dintre amenajarile astea ...
Adica loc de crestere este berechet. Pina si in productie mica, centrale sub 10MW, am avea un potential deloc de neglijat, ~ 400 MW amenajabil (din ~ 1900 MW teoretic).
Cit si unde sa se investeasca sa decida specialistii si daca se poate investitorii. Privati daca se poate.

De acord, Radu! Degeaba ai generare wind&solar foarte buna, pe linga trebuie sa ai in rezerva ceva de incredere zi/noapte, pe cer noros si cind nu bate vintul sau cind bate prea tare!
Adica nuclear, hidro, gaz, carbune, in ordinea asta. Si pe-astea cam trebuie le tii pornite tot timpul chiar si cind nu furnizeaza mare lucru in retea pentru simplul motiv ca pornirea dureaza, nu te urci in ea si-i dai la cheie  :lol:
Discutia despre inertie si back-up cred ca e purtata zilnic daca nu chiar la fiecare ora de catre gestionarii sistemelor de transport si distributie doar ca nu transpare in abundentul discurs eco pentru ca e inginerie nu subventii.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

perfidus

Chiar asa, Tarnita - Lapustesti este in moarte clinica? N-am mai auzit discutandu-se de proiect in ultimiii ani. Chiar de nu ma pricep foarte mult, intelesesem ca este un proiect esential pentru siguranta energetica in conditiile cresterii ponderii surselor din regenerabile - foarte variabile.
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

silviu321

Cred ca un prim pas ar fi sa fim onesti cu noi insine, sa facem curatenie prin listele cu unitati disponibile. Scriptic avem vre-o 20.000 MW capacitate de productie, dar faptic suntem undeva pe la jumate cel mult.
In conditiile in care aproape in fiecare iarna se discuta despre probleme in sistemul de transport al gazelor, in principal de lipsa presiunii la gaze din cauza temp scazute si deficit gaze, ba chiar au fost recent ierni in care s-a dispus functionarea unor centrale pe gaz (si) pe pacura cred ca dicutia despre conversia centralelor pe carbune pt functionare pe gaze este  buna dar incompleta. A fost o discutie acum ceva ani despre conversia, de fapt constructia unei noi centrale electrice pe carbune pe actuala platforma a CTE Braila. Avantajele ar fi fost clare, infrastructura existenta si posibilitatilede transport a carbunelui pe Dunare.
Ca se vorbea despre echilibrarea sistemului: la momentul actual la nivelul SEN exista mai multe nivele de reglaj:
(conform noilor coduri europene denumirile sunt diferite, dar in principiu fac aceslasi lucru)
-reglaj primar:- reglaj automat, descentralizat asigurat de catre regulatoarele de viteza de pe fiecare grup( alta poveste la foto si eoliene)timp de mobilizare <30sec;
-reglaj secundar: automat, centralizat, functie de frecventa si corectie de sold. Cum frecventa este aceeasi pe intreaga arie sincrona( sa zicem Europa, fara Ucraina, Moldova, Rusia) se discuta de un reglaj centralizat pe intreaga arie, astfel la deficite in sa zicem Germania sa poata fi incarcate grupuri in Romania pentru restabilire frecventa in cel mult 15min, dar asta presupune un sistem de transport puternic;
-Reglaj tertiar: rapid  sau lent; Asta e un reglaj manual, descentralizat, cu ordine de dispecer date de Dispecerul Central.
Acum, pentru reglajul secundar si tertiar  grupurile trebuie sa fie calificate prin parcurgerea unor proceduri laborioase.  In functie de caracteristicile grupurilor, sursele primare, etc unii producatori sunt mai potriviti pentru un anumit tip de reglaj. De ex. Nuclearul nu prea se puta cu reglajul tertiar rapid.  Grupurile termo sunt primele descarcate sau chiar oprite in cazul unui excedent de putere in SEN ( conform normative aprobate de ANRE) -urmand sa fie incarcate la deficit (dupa ce se epuizeaza celelelte resurse) -Ori asta induce o uzura accentuata, si in plus si randamentul e mult mai mic la incarcari apropiate de minimum tehnic .Reglajul secundar si tertiar se plateste si plateste si cel care creeaza dezechilibrul. Ori in conditiile in care regenerabilele au prioritate, ele produc si cele mai multe dezechilibre , desi platesc aceste dezechilibre cred ca totusi ca nu e echitabil pentru restul producatorilor din SEN, in particular pentru cei termo, fie ei pe carbune sau gaze. Ori daca vrem sa incurajam aparitia unor noi producatori clasici de energie electrica cred ca ar trebui umblat si la preturile serviciilor tehnologice de sistem, si modalitatea de stabilire a costurilor dezechilibrelor.

perfidus

^ Silviu, desi e foarte lunga si detaliata interventia ta, pricep mai bine acum O PARTE a problemei, cea cu echilibrarea. Întrebarea este, atunci merita sa cheltuim cca. un miliard de euro (atât era prețuită acumularea de la Lapustesti) pentru servicii hidro tehnologice de echilibrare rapida?
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

silviu321

Eu cred ca desi e absolut necesara o hidrocentrala cu acumulare prin pompaj in SEN, la aceasta valoare estimata de 1 miliard de euro este absolut nefezabila.

dr4qul4

Vad ca exista o astfel de hidrocentrala in Bulgaria. Pare ca este putin mai mica decat ar fi Tarnita (864MW vs 1000MW). In rest insa sunt doar cateva in Europa, majoritatea fiind in USA, China, Japonia si Canada.
De fapt, in Europa avem doar cate 1-2-3 in Spania, Franta, Germania, UK, Belgia, Luxembourg, Belgia, Elvetia, Austria. Si inca vreo 2 in constructie prin Ucraina (dar nu cred ca vor fi terminate prea curand).

Oare a Bulgarilor genereaza profit? Pentru ca restul par a functiona in altfel de economii, unde cererea de energie fluctueaza f mult. Si chiar si acolo sunt o raritate.
De fapt, scopul lor principal nu pare a fi acela de a genera energie in perioadele cand cererea este mare, ci de a CONSUMA energie atunci cand exista un surplus in sistem.
Odata cu raspandirea masinilor electrice si cu interconectarea sistemelor energetice, eu unul nu-i prea vad rostul.  1000MW = 100.000 de masini care incarca 10KW  pe noapte. Nu credeti ca vom ajunge la 100k de masini electrice in 10 ani? (pt ca mai putin de atat nu are cum sa fie gata Tarnita). Eu cred ca vom avea 100k de masini electrice doar in Bucuresti.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

dimitrie

@dr4qul4 din punctul meu de vedere cele mai importante beneficii ale unei hidrocentrale cu pompare sunt următoarele:
1. Generare necesarului in perioade de fluctuații.
2. Economisirea/salvarea energiei din regenerabile, e.g avem o zi cu foarte mult vânt și producție mare din eoliene atunci se poate salva surplusul.
3. Si da cum ai zis tu CONSUMA surplusul din sistem.

Personal cred ca trebuie susținute și dezvoltate acest tip de centrale electrice care au posibilitatea de înmagazinare a energiei in contextul in care se pune foarte mult accent pe regenerabile despre care știm prea bine ca au o producție de energie volatila ce ar trebui stocata.

Ceva asemănător in UK, interesant reportaj.

A8 (Letcani - Motca) si A7 sunt prima prioritate dupa A3, A1 finalizate.


perfidus

Cu o oarecare legatura cu subiectul,o informatie cel putin bulversanta  :o. Desi Mircea Cosea sustine ca nu are ce sa-i reproseze individului ce a fost pana azi CEO-ului Transelectrica...

Șeful Transelectrica a fost revocat. Mircea Coșea: I-am cerut să vină cu dovezi oficiale, a dispărut; Procuratura s-a autosesizat
Quote
Marius Dănuț Carașol a fost revocat de către Consiliul de Supraveghere al Transelectrica din funcția de președinte al Directoratului companiei și din funcția de membru al Directoratului, a declarat joi la Digi24 președintele Consiliului de Supraveghere Transelectrica, Mircea Coșea. El a spus că instituția nu va face plângere, dar că, din câte a înțeles din presă, Procuratura s-a autosesizat în acest caz, în care șeful Transelectrica este bănuit că și-a falsificat diploma de absolvire a facultății.

Digi24.ro
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

alecu26

Probabil transportul e dificil de Cernavoda...dar sa nu uitam ca tot acolo sunt si eolienele. Momentan productia de electricitate in Romania e destul de dezechilibrata...sa zic asa. E nevoie in partea de centru vest nord de ceva maricel.

Prostia ar fi sa se faca prin PPP, acum cand banii sunt asa ieftini in lume. Sa platim dobanzi si riscuri aiurea unui investitor privat, muuuult peste costurile reale de executie...cand probabil gasesti bani in piata cu dobanzi si zero....sau pe acolo.

Ulterior se poate face o alta intelegere pentru operare.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

Dominik

You're in Steelers Country

Balto

Producţia de energie a scăzut în primele opt luni; consumul populaţiei a urcat cu 20,5% – INS

Producţia de energie a scăzut în primele opt luni ale acestui an, o evoluţie similară consemnând şi exportul de energie electrică, iar consumul populaţiei a urcat cu 20,5% potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică publicate vineri. În perioada ianuarie – august 2019, producţia internă de energie a însumat 13,429 milioane tone echivalent petrol (tep), în scădere cu 411.500 tep faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, iar importul a fost de 9,747 milioane tep.
Resursele de energie electrică au fost de 43,237 miliarde kWh, în scădere cu 1,694 miliarde kWh, faţă de perioada corespunzătoare a anului 2018.

e-nergia.ro
Suceava racord SEN 400/220/110 kV / Productie: Eolian (0,6MW), Biomasa (30,1MW), Fotovoltaic (0,64MW), Hidro (4,6MW), biogaz (2,9MW)

Balto

Comerţul cu energie al României a ajuns o afacere proastă: importuri duble faţă de exporturi, "pierdem" câte 34 de lei la fiecare MWh

România a ajuns să fie în toiul verii importator net de energie electrică, o situaţie absolut inedită, cu importuri duble cantitativ faţă de exporturi în luna iulie. În plus, importăm, pe unitate (MWh) la preţuri mai mari decât exportăm astfel că şi energia a ajuns să contribuie la deficitul comercial al ţării: 58 de milioane de lei, minus, în doar o lună.

economica.net
Suceava racord SEN 400/220/110 kV / Productie: Eolian (0,6MW), Biomasa (30,1MW), Fotovoltaic (0,64MW), Hidro (4,6MW), biogaz (2,9MW)

Balto

#148
Încă de dimineață nu funcționează site-ul Transelectrica. Știe cineva motivul? Sau importăm prea mult și mai bine nu ne arată.  :lol:

Rezolvat: se poate accesa prin cautare google (au modificat ceva la adresa web)
Suceava racord SEN 400/220/110 kV / Productie: Eolian (0,6MW), Biomasa (30,1MW), Fotovoltaic (0,64MW), Hidro (4,6MW), biogaz (2,9MW)

catalin_i

Se mai aude ceva de reactoarele 3 și 4?