Vagoane de călători

Started by Ionut, July 17, 2022, 02:13:06 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ionut

Nu știu cum am reușit să șterg tot thread-ul. Ghinion.

TibiV

Nu ai recovery?!...

Chiar ghinion...

Dar poate pun expertii inventarul vagoanelor CFR - serie, vechime, viteza, confort, nota: "junk" "merge" sau "OK"....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

@TibiV

Ai aici:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1WCeN7L7ZyCuNWKlJV7FguB8O2WAJffP_F9nAVTjVjOI/edit?usp=sharing

Lista e facuta de mine si @alinuttt. O actualizam cand apar noutati. Cifrele de parc sunt foarte aproximative.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

AndreiB

Intr-un viitor potential cred ca CFR ar trebui sa standardizeze parcul cu 4-5 serii de vagoane maxim, eventual construite pe o platforma comuna.

E bizara strategia de parc rulant.

TibiV

#4
@frunzaverde,

multumesc!
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

@AndreiB - reteaua CFR are nevoie de, in principiu, o singura platforma pentru vagoane. Cerintele ar fi astea:

- 1. 200 km/h pe fisa UIC, care, pe lungimile de bloc romanesc, permit circulatia la 160 in siguranta (a se vedea Bucuresti - Constanta).
- 2. Mono-etaj, mono-sistem electric (pot circula de la Atena la Budapesta si Bratislava pe 25 kV, este suficient pentru 99% din nevoile CFR).
- 3. Format standard contemporan pentru cost redus si usurinta intretinerii (UIC-Z2, 11 ferestre in cl. 2, 9 in clasa 1, 26.5 metri lungime). Vagoane scumpe, non-standard, presurizate (ca CD interjet) de-abia in viitor, dupa stabilizare.

Ar trebui sa vina in doua scheme de echipare la interior:

1. Schema "distanta scurta-medie" : 74-84 locuri, in format salon la clasa a 2-a, 54-64 de locuri in format salon la clasa 1, scaune "anti-vandalism", probabil tapiterie de piele (care e cea mai resistenta si ca TCO cea mai ieftina), salon. Undeva la 60-70% din totalul necesar. 20-83 sau 21-76.950 poate fi un model pentru cl. II, la clasa I ar fi ceva intre 19-83 si 10-90.

2. Schema "distanta medie-lunga" : 66-76 locuri la clasa a 2-a, 54 locuri la clasa 1, fotolii cu textil, la clasa I fotolii confortabile, impartit in 3 sub-saloane cu separatoare vitrate, combinatie de scaune "fata in fata" si salon, varianta cu bar si compartimente multifunctionale etc. Undeva la 30-40% din totalul necesar. 10-90 si 20-76.0 pot fi luate ca model, dar cu finisaje mai solide.

Ar fi nevoie de 1000 vagoane de clasa per total.

Mai trebuie o platforma dedicata pentru vagoane de noapte:

1. Dormitoare pentru intern - terminat cu aberatia compartimentarilor tip U, facuta si la 70-91, cu cabine lux cu dus, care adesea nici nu merge, doar consuma spatiu. Pe interne, WLB, format 70, 30 paturi, vandabil ca WLA sau single prin incuierea unuia sau a doua paturi. Doua dusuri la capatul coridorului, incuiere cu cartela, solutii relativ simple.

2. Cusete - la fel, Bc, 6 cusete / vagon, vandabile ca cusete de 4 prin incuierea unui pat. 60 paturi pe vagon, format simplu, cu dus la ambele capete, tot asa, acces cu cartela la pat.

Ar fi nevoie de vreo 150 de cusete si 100 de dormitoare. 44-31-urile raman, ca si vagoanele de dormit moderne, mai ales pe trenuri unde 120-140 e viteza maxima a liniei.

Si ar fi nevoie de o mica flota pentru "extern", dar nu e asa greu de facut:

- Parcul curent de 10-90/1 si 21-76.0 apt international poate fi retrogradat la clasa II si folosit pentru internationale cu un "mid-life upgrade".
- Parcul curent de dormitoare 70-91 si 71-70 e suficient pentru internationale; eventual completat, mai ales spre Budapesta, cu cele din seria de mai sus.
- Cusete din setul de mai sus impreuna cu 44-31-uri pentru Budapesta.

Ar fi un proiect pe 10 ani, undeva la 150.000.000 euro pe an, finantabil european. La asta s-ar adauga inca 100 locomotive Diesel si 200 de electrice, tot asa, 10 ani esalonate, fonduri UE pentru electrice si fonduri partial UE (pe infra strategica) pentru Diesel.

Din ce exista azi raman in jur de 500 de vagoane, in principiu AVA si cele cateva Grivita "mid-life". Pentru trenuri locale raman temporar etajatele, care sunt in excedent urias fata de cerere, 20-68-urile si 20-49-urile, cu un plan de re-echipare, impreuna cu administratiile locale si fonduri UE, pe un orizont de 15-20 de ani.

Cam asta ar fi planul meu... In loc s-a mers pe rahaturi gen hidrojen, automotoare scumpe struto-camila si alte povesti.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

tom_sawyer

Anunt de consultare a pietei [MC1022614] - Achizitie servicii de proiectare, modernizare si mentenanta vagon de dormit.

rio tinto

Cu parere de rau, cu ocazia intrarii in vigoare a noului mers al trenurilor din 11 dec. 2022 nu mai circula nici un vagon bord restaurant in Romania (ultimul de acest gen circula o data la 2 zile cu perechea de trenuri 346/347 pana la Arad)  :(
https://clubferoviar.ro/exclusiv-nu-mai-sunt-vagoane-restaurant-la-cfr-calatori/

AndreiB

Oricum noile rame nu au bucatarie, asa ca dispare conceptul. Dar cu niste cuptoare cu microunde si ready meals se rezolva.

rio tinto

Tin minte ca pe 346/347 de multe ori erau turisti straini care erau placuti surprinsi sa afle ca exista WR pe ruta asta
Insa, si ceva de genu ar fi binevenit: http://don.at/references/don-denrailjets-der-oebb/

frunzaverde

Erau mereu pline WR-urile, pe oriunde circulau. Ca nu se taia bon, asta-i alta poveste. Am mancat de zeci de ori la WR, n-am vazut niciodata bon, niciodata meniu, niciodata lista de preturi. Si intotdeauna, cat costa masa era mai degraba la "ochi" decat la "tarif". Intotdeauna a fost rezonabil, mai ieftin decat in oras, dar era clar ca CFR nu facea vreun leu din masa mea. Barurile in principiu vand apa, bere calda, si cateva senvisuri, care nu-s deloc apetisante, si practic nu au cautare. Multe vagoane bar circula goale, ca vagon de clasa fara serviciu (am mers ieri cu unul pe 1645, nu pare a mai fi fost folosit de muuulti ani). E destul de clar ca CFR vrea sa ingroape serviciul de catering, la fel cum vrea sa ingroape serviciul de vagoane de dormit (0 investitii, vagoane extrem de vechi si fara intretinere, instalatii de aer conditionat abandonate etc.)

Cat de ramele noi, vor fi esec daca le folosesc la lung parcurs, ca si "noile intercity-uri" (care-s dotate cu vagoane 21-76.9xx, cu scaune de tren regional, ca deh). Vor vinde, ca si barurile, maximum apa, alune, si daca reusesc sa aduca berea la vagon suficient de devreme cat s-o raceasca frigiderul, bere, in limita capacitatii frigiderulu.

Mancarea la microunde, in Romania, n-o sa mearga veci. Nu exista nici un motiv - in orasele mari si medii unde se urca pasagerii exista intotdeauna optiuni vaste de mancare portabila disponibila (Gara de Nord din Bucuresti are 5 patiserii, 2 cafenele mari, trei fast food-uri "lant", doua fast-food-uri locale, doua super-marketuri, o autoservire, si cel putin 20 de restaurante, fast-food-uri, cafenele etc. pe o raza de 350 metri) si exista cultura "traistei". Cultura mancatului in oras este vasta, variata si generalizata (inclusiv istoric), cu o scurta "gaura" in anii '80. Nu exista cultura mancarii la microunde, sufertasul cu mancare de-acasa e vazut ca solutie de penurie de anii '80, pranzul se ia la cantine, restaurante, impinge-tava, sau sanvis la pachet. A-ti reincalzi mancare calda e cultural vazut ca un surograt inferior (si Romania aici are ideea corecta, si mancare comestibila).

De altfel, deja se practica o alta solutie - Glovo (si alti livratori) la vagon la opriri in orase mari. Am vazut asta la Brasov, unde trenul sta in general 5-10 minute.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

subscriu și aș zice că nici Glovo nu e chiar așa de nou, s-a practicat "servirea la compartiment" încă de la început:

https://historia.ro/sectiune/general/un-brand-al-orasului-restaurantul-lui-gherea-din-580890.html

Cred că e în text, Caragiale a încercat fără succes să copieze ideea în gara Buzău dar nu prea se descurca în biznis (din fericire pentru literatură probabil).
Probabil că CFR ar trebui să abordeze altfel problema restaurantului, poate punând la dispoziție vagonul și percepând doar o chirie fixă (așa ar rezolva problema cu bonul în sensul că  nu ar mai fi la ei).

AndreiB

#12
Mancarea la microunde se vinde brici in LCC spre Romania. Cred ca s-ar descurca si in CFR, ca nu e alt public.

S-a dezvoltat picnicul in tren pentru ca nu te puteau baza pe WR, erau doar pe 2-3 trenuri. Eu cred ca viitorul de catering e un trolley. Alcool, apa, snacks-uri ar acoperi 80% din cerere. Mai ales la un tren full de 10-15 vagoane spre Bv/Ct.

E clar ca CFR nu se mai pricepe la catering deloc. Eu sunt 100% pentru externalizare. Si da, ramele noi vor ajunge pe IC (vezi rutele planificate), la un confort net inferior unui 10-91. Asa e cand am vrut sa fim moderni de forma, in loc sa cumparam vagoane si sa facem un fel de RailJet local.

Eu sunt fan enorm de WR. Ce m-a oprit recent la CFR in materie de mancare e standardul de igiena. Efectiv cand te uiti la bar, arata naspa.

oc7avian

Quote from: tom_sawyer on December 24, 2022, 02:52:58 PMVor să modernizeze și EC-uri.
http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=187.msg401541#msg401541

Monitorul Oficial, nr. 1185bis din 09.12.2022, pag. 1004, anexa 9.2
https://monitoruloficial.ro/e-monitor/
În Monitorul Oficial pare că se regăsesc și vagoanele ce vor fi modernizate prin PNRR. La nivel de număr de identificare actual.

Pe scurt, asta vom avea:
- vag 19-76: 30buc
- vag 20-76: 22buc
- vag 19-80 -> 19-76 (varianta II, serie nouă): 10buc
- vag dormit 71-80: 6buc
- vag 20-76 (frână Mg): 20buc
- vag 89-76: 10buc
- vag 21-90 -> 21-91 (salon, serie nouă):  27buc
- vag 21-90 -> cușetă: 15buc

*-> înseamnă upgrade/conversie

frunzaverde

Ce mizerie...

19/20-76-urile, care sunt "grosul" reconstructiei PNRR-iste sunt deja vagoane reconstruite in trecut (din 19/20-50) - ar fi acum la a doua reconstructie. Cele mai noi 19/20-76 au undeva la 33 de ani, cele mai vechi trec de 40. 71-80-urile sunt coapte, nu stiu daca mai gasesc vreunul in care sa nu fi plouat de vreo 10 ani...

Iar 21-90 cuseta? Care idiot o mai fi venit cu ideile astea? E vagon de clasa, sa-l convertesti in cuseta moderna te va costa mai mult ca o cuseta nou-nouta.

Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!