Conexiunile retelei CFR cu liniile cu ecartament larg din Ucraina si R.Moldova

Started by TibiV, June 10, 2022, 01:39:20 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

carutasul

Dacă mă uit pe hartă îmi cam dau seama de ce a refuzat Finlanda, însă balticii nu cred că vor refuza, probabil suntem într-o perioadă în care încearcă să ajusteze cererea cu oferta :) O problemă e că în general Europa obișnuiește să fixere termene din astea triumfaliste, ca și cu tranziția energetică, probabil că un plan realist se va întinde pe multe decenii timp în care trebuie inventate soluții de coexistență - dar eu sunt convins că de făcut se va face. 

tom_sawyer

vicepremierul moldovean Andrei Spînu, ministru al Infrastructurii:

- Când o să putem merge cu trenul de la Chișinău la București fără să schimbăm roțile trenului la vamă?

- Avem un proiect în fază finală cu Agenția Franceză de Dezvoltare, care a identificat resurse pentru reabilitarea tronsonului de cale ferată Iași-Chișinău prin electrificarea lui și trecerea de la ecartament sovietic la ecartament european. Sau s-ar putea să avem dublu ecartament. Cred că la începutul anului 2023 va fi semnat un acord în acest sens ca să demarăm studiile, proiectarea și construcția. Un termen realist pentru realizarea acestui proiect ar fi de 4 ani.

dw.com


frunzaverde

@dumghen : Da, desigur ca se poate. Nu e nimic revolutionar, exista multiple sisteme automate de conversie de ecartament (Talgo, CAF, SUW2000...), in Spania sunt folosite pe scara larga. Intre Polonia si Ucraina si Lituania exista trei sisteme automate SUW2000, dar au fost inchise in 2016 din cauza unor probleme de proiectare a sistemului, si nu au mai fost redeschise. Intre Polonia si Belarus exista un sistem Talgo care a fost folosit de trenul rusesc Strij, la fel, inchis momentan din cauza razboiului. S-ar putea cumpara echipament si trenuri, dar pe liniile curente ar rezista cateva luni...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

tom_sawyer

,,Calea ferată Bogdănești – Dimitrie Cantemir nu va fi funcțională niciodată". Aceasta este concluzia la care a ajuns Neculai Moraru, primarul comunei Fălciu.

,,Nu se vrea ca această cale ferată să fie funcțională de pe ambele maluri ale Prutului. Nu se vrea! Nu va fi niciodată! Când sunt cozi interminabile la Siret și noi putem duce cu trenul cerealele către Constanța sau Vestul Europei, Și este podul cu calea ferată, este vama, problema infrastructurii este rezolvată. Poliție de frontieră este, cu tot ce înseamnă sistem informatic în gările Fălciu și Bogdănești. Înse nu se vrea, nu este interes la cele două guverne", a spus Neculai Moraru.

Edilul a adăugat că a discutat și cu conducerea Ministerului Transporturilor. Am spus ministrului că sunt cozi interminabile la Huși, 12 kilometri de TIRuri care transportă cereale. Descongestionați toate vămile!

,,Ministrul Sorin Grindeanu mi-a spus că această problemă îl depășește. Unde să te mai duci? Ce să mai spui? Nu ai unde să te duci", a completat Neculai Moraru.


estnews.ro

frunzaverde

Linia Falciu - Cantemir (nu "Dimitrie Cantemir", e un pic ciudat ca primarul din Falciu nu stie numele oficial al localitatii de pe partea opusa a granitei) e taiata pe partea moldoveneasca (scos macazul si un podet, scoase partial liniile). Pana nu vor vrea moldovenii reactivare, nu se poate face nimic.

Si moldovenii pare ca trebuie sa bage o gramada de bani in reactivare, bani pe care nu-i au, pentru ca toata linia Revaca - Cainari - Abaclia - Cahul arata la limita functionalitatii (pare ca se poate circula exclusiv in regim de avarie).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dumghen

Multumesc pentru explicatii si informatii tehnice. Totusi nu inteleg aceasta afirmatie.

"S-ar putea cumpara echipament si trenuri, dar pe liniile curente ar rezista cateva luni... "

Daca la elvetieni le rezista (banuiesc) ani/decenii, oare e cu mult mai diferit fata de un sistem obisnuit? Pana la urma, daca deja exista astfel de sisteme, nu e vorba de sateliti de trimis pe Enceladus sa sape gheata de 10 km grosime.

Cat despre liniile de cale ferata din Moldova, cu ceva ajutor (nu doar financiar ci si tehnic/supervizare/etc) cred ca in mai putin de 1 an se pot reface, nefiind multe (a se vedea cum au faut ucrainenii toate liniile lor pana la granita cu Romania in cateva luni).

Parea unui neavizat.

frunzaverde

Nu sistemul de conversie e problema. Adica nu "aparatul", care e o cladire, si s-ar plasa la Ungheni sau la Cristesti.

Problema sunt osiile. Care sunt osii monobloc, foarte complexe, cu senzori electronici si protectii mecanice. Osiile alea trebuie sa circule pe retelele RO si MD, care sunt praf-si-pulbere. Inclusiv pe liniile reconstruite, gen Bucuresti - Predeal, exact zonele care pun probleme maxime osiilor sunt pulbere, cu inimi de incrucisare roase, cu ace uzate etc. Apoi avem sine praf, gaurite, exfoliate, vai mama lor. Joante uzate iesite din toleranta. Toate astea afecteaza osia mult peste normal. E problema suficienta ca vagoanele conventionale cu osii monobloc ajung la gard frecvent pentru ca se uzeaza extrem de repede, si nu poti doar inlocui bandajul.

La vagoanele de ecartament variabil, osia e mult mai complexa si mai sensibila, iar la Talgo e cu adevarat o bijuterie tehnica. Rezultatul e ca uzura va fi muuuult peste design, si viata activa a vagonului redusa masiv. Elvetienii au cea mai buna intretinere feroviara din lume, sunt zile fara restrictii de viteza pe toata reteaua (in RO sunt vreo 7000, e o cartulie, unele vechi de 30 de ani). Spania foloseste sistemul doar pe liniile de mare viteza, la fel, cu intretinere excelenta.

RO+MD nu au resursele si nici vointa politica pentru alocari de intretinere la nivelul necesar. Ar fi nevoie de bugete de reparatii curente si capitale de zeci de ori celor curente. Si lucrari necesare pe sute si sute de km de linii. Si in RO si in MD.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dan tm

https://sighet247.ro/s/incepand-cu-data-de-17-ianuarie-cfr-reintroduce-dupa-17-ani-trenul-valea-viseului-mm-rou-rakhiv-ucraina-63c12bca9f5aa/


Începând cu data de 17.01.2023 se introduce în circulaţie trenul 755 – rang IV, în relaţia Rakhiv – Valea Vişeului, cu plecare din Rakhiv ora 15:10 şi sosire în Valea Vişeului ora 15:45;

Din aceeaşi dată se introduce în circulaţie trenul 756 – rang IV, în relaţia Valea Vişeului – Rakhiv, cu plecare din Valea Vişeului ora 18:15 şi sosire în Rakhiv ora 18:50;

Începând cu data de 18.01.2023 se introduce în circulaţie trenul 753 – rang IV, în relaţia Rakhiv – Valea Vişeului, cu plecare din Rakhiv ora 07:10 şi sosire în Valea Vişeului ora 07:45;

Tot din aceeaşi dată se introduce în circulaţie trenul 754 – rang IV, în relaţia Valea Vişeului – Rakhiv, cu plecare din Valea Vişeului ora 11:45 şi sosire în Rakhiv ora 12:20.

Cursele vor fi operate cu un tren automotor de producție ucraineană. Linia ferată este cu ecartament lat. CFR a reușit finalizarea lucrărilor de reabilitare a acestei linii ferate cu ecartament lat lăsate în paragină în urmă cu 17 ani.

Muncitorii de la căi ferate au înlocuit 1400 de traverse speciale din lemn, au pus 36 de tone de material mărunt de cale și completarea liniei cu 400 de tone de piatră spartă.

oneLess


TVlad

Nu continua macar pina la Sighet? Altfel ce noima are sa se limiteze la Valea Viseului? Sint legaturi convenabile la orele respective?

dan tm

Aici cîteva discutii si linkuri, referitoare la redeschiderea circulatiei

https://trenuletz.forumgratuit.ro/t45p210-423-berlibas-sighetu-marmatiei-teresva

linia in Romania e mai rea decît în Ucraina.

tom_sawyer

Din 2015:

Obiectiv 2  Reabilitarea şi construcţia liniei de CF (1520 mm) pe tronsonul Nicolina – Socola  6,300 km (409+600 – 415+900)

Pentru realizarea tronsonului de linie CF cu ecartament larg Nicolina – Socola în lungime de 6,3 km, urmare analizei pe teren au fost transmise datele pentru întocmirea proiectării si execuţiei, urmând să se materializeze în perioada viitoare, în funcţie de obţinerea alocaţiei necesare.

BUGETUL ESTIMAT pentru realizarea proiectului a fost evaluat la aproximativ 9.879.911 Euro

SERVICII:

-CFR Călători poate realiza acest tip de transport, frecvenţa trenurilor fiind stabilită de comun acord cu partenerii din Moldova, în conformitate cu solicitările şi potenţialul de călători existent, în condiţiile includerii acestui trafic în cadrul serviciului public de transport.

-Condițiile pentru ca Staţia Nicolina să poată răspunde cerinţelor impuse de realizarea unei transbordări a călătorilor între trenurile care circulă pe infrastructura de cale largă şi cea de cale normală, după realizarea conexiunii între linia de ecartament larg (1520 mm - Socola) şi staţia de călători (1435 mm - Nicolina), sunt necesare lucrări de amenajare a peroanelor şi facilităţilor comerciale, astfel încât călătorii să poată trece de la un tren la celălalt cu asigurarea tuturor normelor de securitate şi siguranţă indiferent de condiţiile atmosferice.


https://www.mt.ro/web14/spatiul-media/comunicate-de-presa/938-09-09-2015


De atunci, România n-a găsit 10 milioane de euro...

În 2021 încă discutau:

Totodată, în cadrul întrevederii s-a discutat şi despre extinderea liniei de cale ferată cu ecartament larg până la staţia Nicolina pentru circulaţia trenurilor pe cale largă pe direcţia Ungheni - Cristeşi Jijia - Socola - Nicolina

http://m.tvrmoldova.md/actualitate/vicepremierul-andrei-spinu-a-avut-o-intrevedere-cu-secretarul-de-stat-de-la-ministerul-transporturilor-si-infrastructurii-din-romania-irinel-ionel-scriosteanu/

tom_sawyer

România și Republica Moldova vor colabora mult mai strâns în domeniul infrastructurii!

Am discutat astăzi cu omologul meu din Republica Moldova, Andrei Spînu, despre cum ne putem dezvolta parteneriatul pe toate sectoarele de transport!

[...]

În domeniul infrastructurii #feroviare am discutat despre extinderea liniei de cale ferată cu ecartament larg până la Stația Nicolina. Astfel, trenurile ar putea circula pe cale ferată cu ecartament larg pe relația Ungheni - Cristeși Jijia - Socola- Nicolina.


https://www.facebook.com/grindeanusorin/

tom_sawyer

^
Poate depun o aplicație pentru fonduri CEF pentru extinderea liniei largi, cum au făcut cu (infrastructura de lângă) podurile rutiere de la Ungheni și Albița.

Au fost depuse în cadrul programului Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility #CEF) primele două aplicații de finanțare comune, care contribuie la dezvoltarea conectivității infrastructurii de transport atât pe partea română, cât și pe partea moldoveană. Este vorba de dezvoltarea infrastructurii transfrontaliere Ungheni (RO) - Ungheni (MD) și Albița (RO) - Leușeni (MD).
https://www.facebook.com/IrinelScriosteanu