Conexiunile retelei CFR cu liniile cu ecartament larg din Ucraina si R.Moldova

Started by TibiV, June 10, 2022, 01:39:20 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sorinus

Nu vede nevoie, e clar ca in Ucraina, nu mai sta nimeni sa urmeze 'calea clasica'. La fel cum e clar si ca CFR e varza, dar in cazul acesta, conexiunile cu Ucraina erau aproape irelevante, si pt noi si pt ei.

Se poate si la noi asa hei-rup, vezi ce s-a facut in Portul Constanta in timp record.


shift2rail

^^dupa 15 ani de pauza, s-a redeschis linia cu ecartament larg Campulung la Tisa (Ro)- Teresva (Ua):

https://www.g4media.ro/punctul-feroviar-de-frontiera-campulung-la-tisa-redeschis-dupa-15-ani.html

dupa ce in Oct, s-a reactivat si linia Valea Viseului (Ro)- Berlebash (Ua).

profitand de oportunitate, CFR promite sa modernizeze si sectorul romanesc - cu ecartament european -  Campulung la Tisa-Valea Viseului. (scenic!)

le: f. interesant, conectia feroviara Teresva(Ua) - Berlebash (Ua) se realizeaza prin...Romania. (l'empire austro-hongrois oblige)

TibiV

Eu zic ca "la noblesse oblige" inseamna sa luam prima sursa, nu ceea ce au inteles altii...

QuoteBucureşti, 15 noiembrie 2022
📢 Punctul feroviar de frontieră CÂMPULUNG LA TISA redeschis după 15 ani!

SRCF Cluj a redeschis astăzi, 15 noiembrie, punctul feroviar de frontieră CÂMPULUNG LA TISA, pentru reluarea circulației feroviare la granița cu Ucraina, pe relația TERESVA (UZ) - CÂMPULUNG LA TISA (CFR)!
📢 Menționăm faptul că, în anul 2007 a circulat ultimul tren de călători între Ucraina și România, prin cele două puncte de frontieră Teresva (UZ), respectiv Câmpulung la Tisa (CFR).
🚆 Reamintim faptul că, pe 12 octombrie, SRCF CLUJ a redeschis punctul feroviar de frontieră VALEA VIȘEULUI, care permite reluarea circulației trenurilor de călători la granița cu Ucraina, pe linia cu ecartament larg Berlibas (UZ) - Valea Vișeului (CFR)!
👷 SRCF Cluj continuă programul de reparații la infrastructura feroviară, lucrări care au drept scop fluidizarea traficului feroviar transfrontalier pe relația direct Teresva (UZ) - Câmpulung la Tisa (CFR) - Sighetu Marmației - Bocicoi - Valea Vișeului (CFR) - Berlibas (UZ), în prezent fiind în derulare reparațiile pe linia cu ecartament larg Câmpulung la Tisa - Sighetu Marmației, respectiv Sighetu Marmației - Valea Vișeului (ecartament mixt), lucrări estimate a se finaliza până la finalul anului.
ℹ De la începutul anului, odată cu izbucnirea conflictului din Ucraina, CFR SA a depus eforturi susținute pentru a face față creșterii capacității transportului feroviar de călători și de marfă, înregistrat atât în punctele de frontieră de la granița cu Ucraina (Valea Vișeului, Halmeu și Vicșani), dar și cele de la granița cu Republica Moldova (Cristești Jijia, Socola, Fălciu și Galați Largă), prin lucrările executate în regie proprie, lucrări care au avut drept scop atât reluarea traficului feroviar pe linii CF (ecartament larg/ecartament normal) închise cu ani în urmă, dar și îmbunătățirea condițiilor de tranzitare și de manevră pe liniile din stațiile de cale ferată.
ℹ Lucrări finalizate de CFR SA în zonele feroviare de frontieră:
✔️STAȚIA DE FRONTIERĂ VALEA VIȘEULUI - granița cu UZ
► redeschisă larg Valea Vișeului (CFR) - Berlibas (UZ), linie cu ecartament
✔️STAȚIA DE FRONTIERĂ HALMEU - granița cu UZ
► redeschise 4 linii CF (2 linii cu ecartament larg și 2 linii cu ecartament normal)
► consolidare 16 linii CF (ecartament normal/ecartament larg)
► consolidare 47 de aparate de cale
✔️STAȚIA DE FRONTIERĂ VICȘANI - granița cu UZ
► redeschise 13 linii CF (6 linii cu ecartament normal, 7 linii cu ecartament larg).
STAȚIA DE FRONTIERĂ FĂLCIU - granița cu CFM
► redeschisă linia CF Zorleni - Fălciu - Fălciu Frontieră
✔️STAȚIA DE FRONTIERĂ CRISTEȘTI JIJIA - granița cu CFM
► redeschise 5 linii CF (3 linii cu ecartament larg și 2 linii cu ecartament normal)
✔️STAȚIA DE FRONTIERĂ SOCOLA - granița cu CFM
► redeschise 2 linii CF (ecartament larg și ecartament normal)
✔️STAȚIA DE FRONTIERĂ GALAȚI LARGĂ - granița cu CFM
► redeschise 2 linii CF, respectiv linia CF Galați Largă Ana - Galați Bazin - Galați Mărfuri - Port Docuri (ecartament larg) și linia CF Siloz Port Docuri - Galați Mărfuri - Galați Călători (ecartament normal)

Multumim Rusiei ca ne-a reamintit "lucrurile esentiale".
Cei de varsta mea stiu ca "lumina vine de la rasarit!"...  :lol: 
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

shift2rail

sursele sunt concordante, dar, intr-adevar, de la rasarit, o data cu lumina vine si...ecartamentul larg. >:(

tom_sawyer

Transportul feroviar între Republica Moldova și România va fi îmbunătățit

În perioada 15-17 noiembrie, în orașul Târgu Neamț, România, delegația Î.S "Calea Ferată din Moldova" a participat la Comisia feroviară de frontieră a Societăților Naţionale de Transport Feroviar din România și CFM.

➡️ În vederea unei mai bune cooperări feroviare dintre CFM și cele trei Societăți Naționale Feroviare CFR SA, CFR marfă, CFR călători, în cadrul ședințelor de lucru, părțile au convenit asupra unui plan de acțiune comun în domeniul dezvoltării infrastructurii feroviare pentru următorul an. În cele din urmă, s-a decis:

🔹Extinderea liniei cu ecartament- 1520 mm de la stația Socola până la stația Iași. Urmează a fi construită o linie suplimentară cu ecartament 1520 mm paralel cu linia existentă de la stația Ungheni Prut, până la stația Socola ( aproximativ 17,1 km) utilizată atât pentru transportul mărfurilor, cât și pentru transportul de călători.

🔹În vederea optimizării timpului livării mărfurilor și micșorarea numărului de traversări, s-a convenit cu operatorii feroviari privați din România posibilitatea ca CFM să transporte trenuri de marfă mixte, cu gruparea vagoanelor în tren și întocmirea separată a borderourilor de transmitere. (Un singur tren va transporta mai multe vagoane pentru diferiți destinatari). Acest lucru va mări capacitatea de primire-predare a vagoanelor și mărfurilor din și spre România.

🔹Sporirea traficului de vagoane pentru livrarea păcurii prin punctele de trecere a frontierei între România și Republica Moldova va crește cu 10-15%. Astfel, vor fi mărite volumele transportate și va fi micșorat timpul de livrare.

Pe ordinea de zi au mai fost analizate și discutate subiecte precum graficul de circulație a trenurilor, reducerea timpului de staționare a vagoanelor și turnusului locomotivelor. De asemenea, au fost abordate și dificultățile apărute în activitatea stațiilor de frontieră, dar și aspecte referitoare la derularea traficului de călători.

https://www.facebook.com/cfm.md

frunzaverde

Efectiv, nu-mi vine sa cred... Fac larga pana in Iasi, o sa fie vis pentru utilizatorii si navetistii Chisinau - Iasi, e "biggest bang for the buck" posibil!
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!


frunzaverde

Mi se pare socant de jos nivelul de discutii de-acolo... Hai s-o luam in ordine:

1. Nu exista nici o problema tehnica majora. Sunt 5.5 km de la capatul liniei existente pana in gara Iasi. Gabaritele sunt deja disponibile, linia a fost istoric proiectata si construita pentru cale larga - Iasi-Ungheni a fost initial larga. Solutia tehnica e simpla - cea mai facila solutie e folosirea liniilor excedentare pana in Nicolina, 1+2 in Nicolina convertite la ecartament dublu, apoi ambele linii din dubla facute la ecartament dublu pana la gara mare, unde liniile 5-6 ar fi cele mai usor de convertit.

2. Cu tot cu un RK de linie normala pe segmentul, vorbim de vreo 15-20 milioane de Euro care vor fi aproape gratuiti.

3. TSI nu cere ERTMS decat daca se schimba sistemul de semnalizare ca parte a reabilitarii liniei. De asta, de exemplu, Ungaria sau Cehia pot upgrada sute de kilometri de linie fara a monta ERTMS simultan (avand un alt program, national, de ERTMS). Aici nu e vorba de asta, ci de o lucrare punctuala de conexiune internationala. In Romania se face, de altfel, reconstructia Vidra - Gradistea - Giurgiu N. fara ERTMS. Si se pot obtine exceptii cu usurinta chiar si cand se reface semnalizarea complet, cum s-a facut pentru Lugoj - Ilia, unde s-a montat CE fara ERTMS pe fonduri UE.

Cand se va monta ERTMS in complexul Iasi, nu e nici o problema : balizele ERTMS nivel 2 sunt balize statice, practic transmit doar o singura informatie, un identificator cu pozitia kilometrica, tot restul informatiei, inclusiv autorizatia de miscare este transmis prin GSM-R. Asta inseamna ca aceleasi balize se pot folosi simultan pentru ambele ecartamente, trenul identificand ce sina foloseste, si primind autorizatia corecta. Pentru Indusi, singura problema este efectiv latimea inductorului fizic : dar e o problema minora, se rezolva prin deplasarea incalecarii. De altfel, standardul de incalecare curenta permite introducerea inductorilor de cale.

3. Exista o cerere uriasa de transport pentru Iasi - Chisinau, studenti, muncitori (Romania are criza de forta de munca, si Moldova are muncitori care vorbesc limba si stiu cultura), aerportul Iasi cu destinatiile lui ieftine, oameni care vin la distractie si cultura intr-un oras mare al unei tari civilizate, dezvoltate. Si daca ar fi legaturi mai bune, ar fi o cerere uriasa si invers - Chisinaul are atractiile lui - de la vin si divin (gustati!) si mancare fabuloasa (noi avem influente austriece si turcesti si unguresti, ei au influente rusesti, ucrainiene, dar si exotice, tocmai din stepele Asiei si din padurile Nordului) la o cultura romaneasca care a fost expusa la un cu totul alt imperiu si la cu totul alte influente. Un tren decent va face muuuult bine aici - turism, business etc., mai ales ca rutier, legatura e destul de rea.

4. Exista cel putin 642,149 de romani de origine moldoveana, in sensul cel mai strict, de cetateni romani. Adica 642,000 de oameni pentru care statul roman are obligatii si care au drepturi in fata statului roman. Iasiul este, pentru multi din cei care aleg sa locuiasca in Moldova, punctul de contact cel mai rapid, usor si avantajos cu tara. Cu tara lor. Acesti 642.000 de romani sunt la fel de de-ai nostri ca cei din Timisoara, Iasi, Cluj, Oradea, Focsani sau Bucuresti. Legaturile mai bune nu sunt neaparat pentru Moldova, ci pentru romanii nostri din Moldova, cei care au jurat credinta steagului nostru albastru-galben-rosu. Pentru ei avem obligatii! Si merita cei 10 km de sina noua - chiar si daca avem linii rurale in curs de inchidere - Ineu-Cermei si Deva-Brad nu serveste juma' de milion de oameni!!

5. E cea mai facila, ieftina, rapida si eleganta solutie sa ajutam o tara prietena si vecina, cu care impartim istorie, si cu care vrem sa ramanem macar prieteni si buni vecini. Asa cum vecinii nostri mai bogati ne-au ajutat pe noi, acum, ca incepem si noi sa fim bogati, avem datoria sa ii ajutam pe ei, macar un pic, cu cele mai importante lucruri, care costa putin si fac mult. Iar daca vreodata noi si ei vom decide sa fim sub acelasi steag albastru-galben-rosu, nu sub doua steaguri diferite, facem integrarea mai facila.

6. Cine sa ne invadeze? Ucraina? Ucraina acum ne apara pe toti! De pe 24 febuarie suntem mai mult decat aliati, suntem frati de sange.
Iar de ailialti, rusii au aratat clar neputinta lor... Nimanui nu le mai e frica de ei - pentru ei s-a terminat, gata.

Acum :

Moldova si Ucraina nu se vor converti prea curand la ecartament normal.. Chiar si daca se vor integra in UE, 1520/1524 este ecartament european, standardizat TSI. Finlanda si balticii sunt tari TSI, cu ecartamentul asta.

Moldova nu are momentan bani, si are probleme mult mai importante. Si noi ne cacaim pentru 6 km, ei ar avea 107 km de facut. Noi avem o podisca, ei au multiple poduri, inclusiv peste Prut. Noi am avea o baza de deservire cale larga la 17 km de terminus (Ungheni e un depou si baza de reparatii mare), ei ar avea la 124 km, ceea ce e nefezabil (deci ar trebui si un depou, o baza de revizie minimala etc. etc., ceea ce in Romania nu e nevoie).

Iar Ucraina a demonstrat ca are poate cel mai robust sistem feroviar din Europa. Nu cel mai rapid, nu cel mai confortabil, dar cel mai rezilient, ca e la moda cuvantul si-asa. In mare parte din Europa ne plangem ca avem frunze pe linii, si avem intarzieri ca pica ba calculatoare, ba locomotive, ba semnale... In Ucraina, la nici 48 de ore dupa Hersonul a fost eliberat, dupa ce primul steag a fluturat a libertate, printre gauri de srapnel si gloante, ecranele garii se aprind, pentru prima oara in luni si luni de zile, si cateva ore mai tarziu, trenul 101, Trenul Victoriei, cu farurile camuflate, cu parbrizul acoperit sa nu fie detectata lumina si sa fie bombardat, cu doua vagoane pilot sa explodeze eventualele mine lasate de sabotori, isi aduce primii calatori la destinatie. A ajuns cu o ora si doua minute intarziere, cat expresul Budapesta - Bucuresti intr-o zi buna. In aceasi Ucraina, trenurile de naveta din Kiev nu s-au oprit o zi. Asediu? Ce conteaza! Oamenii trebuie sa traiasca, si calea ferata pentru Ucraina, e viata. La propriu. Se opreste roata, se moare. Dupa razboi, nu te apuci sa transformi asa ceva, este ceva ce a trecut prin foc si a demonstrat "ca tine" -- cu asa ceva dai lectii, nu iei. Si Ucraina exporta masiv, contrar a ce zice "trenuletz" si functionarimea CFR. Exporta fix marfa vrac cea mai importanta pentru calea ferata : grau, cereale, carbune... 70.000 vagoane de marfa in uz, 3000 de calatori in uz, de 4 respectiv 3 ori cate are Romania, la o populatie aproape dubla. Magistralele sunt toate la viteze de 120-175 km/h, exista semnalizare in cabina pe magistrale... Nu e totul roz, dar de ce ai transforma, la costuri de miliarde, un sistem comparabil cu cel din Polonia si la ani lumina fata de Romania? In care deja ai bagat miliarde, si si-a dovedit calitatile in foc?

A, si Ucraina are aproape-HSR. Singurii vecini care au HSR sunt polonezii... Noi n-avem.

De ce s-ar decupla Moldova de la asa ceva si s-ar cupla la reteaua romaneasca muribunda?.

A, si sistemul 1520 e mai avansat tehnologic la partile "hard" decat sistemul 1435. Ei au cupla automata (SA3), pot forma trenuri de marfa in un sfert din timpul, si cu un sfert din forta de munca pe care cupla noastra arhaica, manuala, cu carlig, o necesita (la ei mecanicul poate compune singur trenul, tot ce trebuie sa faca personalul auxiliar este sa lege conducta de frana). Ei pot trage 10.000 tone la cupla, noi 3.000-4.000, si se rupe fir-ar-a-dracu (de altfel, cea mai grea linie europeana ca tonaj, Malmbanan, merge pe cupla de 1520, SA3). Ei au 23.5 tone pe osie, la noi e "de perspectiva" 22.5. Ei au semnalizare in cabina (KLUB) din anii '80. Ucraina are versiunea digitalizata pe magistrale. Noi in UE acum facem. De ce ar cheltui sute de miliarde de $ sa treaca la un sistem tehnologic inferior? Macar de-ar fi versiunea japoneza sau americana de 1435, dar cea europeana, cu lest tehnologic din 1835, chiar si eurocrateza numita TSI, nu prea atrage. Nu pe conventional!

P.S. Asa, ca fapt "misto", si apropo de ecartament, nu-i rusesc, ca-i e american la origine. 1524 mm inseamna exact 5 picioare americane, sau 5 ft. Daca stii asta, poti rapid si mental converti rapid orice dimensiune americaneasca. 10 picioare? 3 metri si 48 mm. 30.000 ft? Iar cand avionul e la FL350, aplicam ecartamentul de 700 de ori, si ne da 10668 metri.

Ca apropo, asa arata serviciul "aproape-HSR" al UZ, 175 km/h, daca nu venea razboiul aveau roadmap pentru 210 km/h + 30 trenuri noi deja comandate:



Romania la cati ani lumina in spate e?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

presupun că digitalizarea și cupla nu au legătură cu ecartamentul, ar merge și pe cel european, nu?
Evident că schimbarea ar putea lua și 50 de ani, dar eu zic că tot ar trebui făcută. Însă evident pentru linia Iași-Chișinău, e quick win să o faci pe ecartamentul lat, dacă tot există...

frunzaverde

@carutasul - cupla europeana primitiva e rezultatul faptului ca nu ne-am inteles intre noi, tarile europene, si am ramas cu o tehnologie primitiva, arhaica, scumpa, si foarte restrictiva.

Europa este ultima jurisdictie mare care are cuple manuale, toti ceilalti au evoluat la cupla automata. Inclusiv pe ecartament normal : SUA, Australia si China au trecut la cuple Janney, zona 1520/4 la cuple SA3, Japonia la cuple Shibata. Europa s-a tot mosmondit, s-au tot certat, au tot venit cu solutii hiper-complexe ca C-Av... Rezultatul e o varza. La automotoare e si mai rau, aici avem o cupla automata (Schaku), dar nu a standardizat nimeni UNDE e pusa, asa ca un Desiro nu se poate cupla la un Hyperion, pentru ca... deh. TSI ar fi putut sa rezolve asta, dar a rezultat in 1.000.000 pagini de maculatura tip UE, care nu rezolva problema.

Cand vine un american, japonez, rus, chinez, australian, ba chiar moldovean, si se uita in triaj cum compunem noi trenuri in Europa, pentru el e muzeu.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

eu nu am nimic împotrivă să luăm exemplele bune chiar și din fosta Uniune Sovietică, au chestii ingenioase, voiam doar să subliniez că nu e un argument în favoarea ecartamentului lat :)

tom_sawyer

Comunicatul de pe site-ul CFM diferă față de cel de pe facebook, nu știu dacă și unde este greșeala de redactare:

QuoteTransportul feroviar între Republica Moldova și România va fi îmbunătățit

În perioada 15-17 noiembrie, în orașul Târgu Neamț, România, delegația CFM a participat la Comisia feroviară de frontieră a Societăților de cale ferată de stat ale României și Republicii Moldova.

În vederea unei mai bune cooperări feroviare dintre cele două țări, în cadrul ședințelor de lucru, părțile au convenit asupra unui plan de acțiune comun în domeniul dezvoltării infrastructurii feroviare pentru următorul an. În cele din urmă, s-a decis:

· Extinderea liniilor cu ecartament  larg- 1520 mm până la Socola. Urmează a fi construită încă o linie cu ecartament 1520 mm paralel cu linia încălecată de la stația Ungheni Prut, până la stația Socola ( aproximativ 17,1 km) utilizată atât pentru transportul mărfurilor, cât și pentru transportul de călători.

· În vederea optimizării timpului livării mărfurilor și micșorarea numărului de traversări, s-a convenit cu operatorii feroviari privați din România posibilitatea ca CFM să transporte trenuri de marfă mixte, cu gruparea vagoanelor în tren și întocmirea separată a borderourilor de transmitere. (Un singur tren va transporta mai multe vagoane pentru diferiți destinatari). Acest lucru va mări capacitatea de primire-predare a vagoanelor din și spre România.

· Mărirea circuitului de vagoane pentru livrarea păcurii cu 10-15%. Astfel, vor fi mărite volumele transportate și va fi micșorat timpul de livrare.

Pe ordinea de zi au mai fost analizate și discutate subiecte precum graficul de circulație a trenurilor, reducerea timpului de staționare a vagoanelor și turnusului locomotivelor. De asemenea, au fost abordate și dificultățile apărute în activitatea stațiilor de frontieră, dar și aspectele referitoare la derularea traficului de călători.

CFM

Deci mister: nu se știe dacă mai construiesc un fir de linie largă de la Prut la Socola sau chiar duc linia largă până la gara centrală din Iași.

De ce CFR-ul nu comunică nimic?

shift2rail

^cine ar finanta aceasta liniei cu ecartament larg pe teritoriul Ro, CFM?

frunzaverde

UE prin unul din programele curente (asistenta transfrontaliera, asistenta pentru transporturi combinate civil/militare, asistenta pentru Ucraina). Costurile sunt oricum relativ modeste : vorbim de o linie de 80-100 km/h, Diesel, cu regim de circulatie tip "cale libera" (e imposibil de implementat KLUB si utilitatea Indusi pe cale larga e 0).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!