Aeroportul Traian Vuia Timisoara [TSR]

Started by MHN, September 22, 2011, 02:11:12 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

iuli

Vom vedea dupa 1 noiembrie! La fel vom vedea si cum va fi dupa maturizare, adica dupa un an de operare si calculeaza si ei daca merita ori ba. Oricum, nu imi fac inca griji pentru TAROM, asa cum s-a discutat si despre faza cu cursele de pe IAS.

Umplerea pe relatia TSR-OTP va fi buna pentru ca dupa cum te uiti la dcomunicat zborul pe TSR va fi ca escala dinspre OTP spre relatiile externe si invers.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

istvan78

N-am prins din comunicat ideea cu OTP, dar pare sa merga ceva de genul:
Aeronava incepe ziua cu o cursa TSR-OTP-TSR care duce la Bucuresti oamenii ce merg cu treburi si aduce pasageri ce vor sa mearga in vest. Apoi baga ceva rotatii spre Europa, si seara iarasi Bucuresti ducand oamenii ce se intorc din Europa si aducand acasa pe cei ce au plecat dimineata cu treaba.
Asa cuma?

TibiV

iuli, am recitit comunicatul de 3 ori dar nu am vazut sa scrie undeva de faza cu escala la TSR dinspre OTP...
Dar sens economic are, cel putin pana cand cursa devine suficient de populara incat 80% din calatori sa mearga doar pe OTP-TSR.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

Quote from: iuli on January 14, 2016, 03:48:10 PM
Umplerea pe relatia TSR-OTP va fi buna pentru ca dupa cum te uiti la dcomunicat zborul pe TSR va fi ca escala dinspre OTP spre relatiile externe si invers.

Ryanair nu face conexiuni, nu face stop-over-uri, nu face overbooking-uri. Sistemul lor nu permite asa ceva.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

iuli

#169
Nu spune in comunicat in mod direct si explicit. Eu doar am dedus din frecventa si faptul ca au o singura aeronava. Deci doua zboruri zilnice OTP - TSR plus 7 destinatii externe. Deci va fi un zbor pe saptamana extern si doua legaturi cu OTP. Deci, matematic. Pleaca dimineata spre OTP, face retur. Apoi pleaca spre extern si face return. Si la final spre OTP si retur. Deci, chiar daca nu e comercial step-over, practic asta e.

LE: Am recitit mai atent ce a scris frunzaverde. Imi cer scuze dar nu am privit-o din punct de vedere al pasagerului ci al avionului si echipajului. Are dreptate si nu e de fapt zbor cu escala. Adica nu iti poti lua bilet OTP - NRN de exemplu. Si tu ca pasager sa te sui la OTP, sa stai in avion cuminte pana mai urca pasageri la TSR si apoi sa continui zborul la NRN. Poti doar cumparand doua bilete diferite, unul OTP - TSR si in aceasi zi TSR - NRN. Cand avionul ajunge in TSR te cobori frumos si faci toata procedura de debarcare. Apoi reincepi intreaga procedura de imbarcare din nou in avion pentru cealalta cursa.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

ciprebbe

Crezi ca ar fi timp pt procedura asta? cobori si urci inapoi?
Sunt curios ce interval trebuie lasat intre zboruri pentru a se putea face toata procedura.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

iuli

Cam o oră. Suficient să facă refuelling și să descărce și să reîncarce pasagerii și bagajele. Un turnover durează pentru 737 cam 20-30 minute.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

istvan78

Eu am inteles ca nu e operational "escala". Dar functioneaza ca atare. Omul isi ia un bilet OTP-TSR si un ul TSR-LGW in aceeasi zi, si merge de la Bucurest la Londra.

Timpul necesar pregatirii aeronavei pt. urmatorul zbor (alimentare, descarcare/incarcare bagaje, curatenie interioara, verificari tehnice) e suficient ca pasagerul sa intre in terminal, sa se prezinte la alta poarta si sa se imbarce din nou.

Ramane intrebarea daca Ryanair va gestiona mutarea bagajului de cala intr-un astfel de caz?? Daca nu, atunci va fi dificil de "prins" prima legatura catre Europa dupa sosirea de la Bucuresti. In general Ryanair nu se ocupa cu asta, din cate stiu.
Vom vedea...

iuli

O ora intre zboruri e mai mult decat suficient pentru a lua bagajul si al baga din nou ca pasager. Mai ales ca terminalul e mic si e simplu. Din punct de vedere a celor de la Ryanair e mai simplu asa decat sa schimbe tot sistemul lor logistic si informatic. Bagajele ar trebui sortate chiar de la plecarea din Bucuresti si asezate in cala astfel incat sa nu fie coborate la Timisoara. Prea complicat si costuri prea mari pentru ei astfel incat sa fie rentabil. Asta o fac doar companiile legacy care au infrastructura si pretul biletelor permit astfel de operatii.

Practic la Timisoara iti ia maxim 15 minute ca pasager sa iesi din avion sa iti colectezi avionul si sa reintri imediat in zona de imbarcare.

Acum multi ani Blue Air faceau si ei escala pe Arad dinspre Italia spre Baneasa. Dar nu a tinut mult desi avionul avea un grad de ocupare de peste 85%.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

cezar-mario2012

   O oră este puțin și imposibil de făcut această manevră. De obicei la astfel de companii călătorii sunt deja trecuți de poartă poartă și așteptă îmbarcarea, în timp ce ceilalți abia coboară din avion, poarta fiind deja închisă. Dacă se va face cu escală de tipul București - Timișoara - X, cei ce merg la X ar trebui să rămână în avion. Am mers cu escală la Sibiu către Munich cu Tarom, nu a coborât nimeni la Sibiu, nici măcar nu era posibilă această variantă, la fel și la Blue Air pe ruta București - Stutgart cu escală la Sibiu și nici la Turkish pe ruta Constanța - Istanbul cu escală la Varna, nu poți să cobori la Varna.

frunzaverde

#175
Quote from: istvan78 on January 15, 2016, 09:46:56 AM
Eu am inteles ca nu e operational "escala". Dar functioneaza ca atare. Omul isi ia un bilet OTP-TSR si un ul TSR-LGW in aceeasi zi, si merge de la Bucurest la Londra.

O face pe spezele proprii. Ryanair nu iti garanteaza conexiunea, nu iti emite bilet comun, nu iti muta bagajele. Daca doresti sa faci asta, cobori, treci prin vama (daca exista) iti ridici bagajele, treci din nou prin security, si apoi la boarding. Ai ratat imbarcarea, esti "prins" pe aeroportul de conexiune with no recourse.

Apropo de RYR si transfer bagajele - unde RYR isi opereaza propriile servicii de handling, masinile de etichetare pe care le folosesc nici macar nu suporta multiple destinatii printate pe eticheta de bagaje. Sistemul de check-in nici atat... Deci zero la suta sanse.

Quote from: cezar-mario2012 on January 15, 2016, 11:47:53 AM
nici la Turkish pe ruta Constanța - Istanbul cu escală la Varna, nu poți să cobori la Varna.

In cazul Turkish este vorba de o restrictie legala. TK nu are drept de trafic pe CND-VAR; chiar daca ar vrea sa vanda astfel de bilete, legal nu au dreptul sa o faca. Se pot opera zboruri cu escala (milk-run-uri) in care la destinatia/destinatiile de mijloc se poate si cobori si urca in avion; WZZ facea asta la inceputurile lor pe, de exemplu, BUD-WAW-NYO. Procedura am mai descris-o, in principiu nu se coboara din avion decat daca procedura statului/aeroportului o cere in mod expres.

In principiu se eticheteaza obligatoriu bagajele de mana cu etichete colorate, astfel incat un bagaj de mana care trebuia sa coboare sa nu ramana la bord, si dupa debarcare se face o renumaratoare cu clickerul; la fel si dupa imbarcare. Atat.

La fel, la escale tehnice, nu e in general permis sa cobori din avion in timpul escalei. Am avut ghinionul de escala tehnica. Dar asta imi trebuie daca vreau sa ma dau cu 757-ul peste Atlantic iarna... Si inspre vest!

Quote from: istvan78 on January 15, 2016, 09:46:56 AM
Timpul necesar pregatirii aeronavei pt. urmatorul zbor (alimentare, descarcare/incarcare bagaje, curatenie interioara, verificari tehnice) e suficient ca pasagerul sa intre in terminal, sa se prezinte la alta poarta si sa se imbarce din nou.

Sub nici o forma la Ryanair. Ryanair opereaza cu turn-around-uri de 25 de minute. Block time! De exemplu STN - VST are azi sosirea pe VST la 13:50, plecarea inapoi la STN la 14:15, pe orar. Operatiunea de debarcare-curatare-imbarcare dureaza la RYR 15 minute. Pe ceas. Au proceduri complet diferite de procedurile de boarding si de management de flux ale altor companii, care le face extrem de eficiente (pentru echipaj) si extrem de neplacute (pentru pasager).

Procedura Ryanair este urmatoarea:

Avionul:
- avionul opreste la pozitia de parcare.
- se coboara scarile. Ryanair opereaza cu scari proprii interioare telescopice pentru avioanele lor, astfel incat sa nu fie nevoie sa se astepte dupa vehiculul cu scari. Greutatea suplimentara a scarilor carate cu avionul e considerata un trade-off bun dpdv al timpului pierdut. Se prefera folosirea iesirilor atat in fata cat si in spate - in spate se aduc scari mobile (Boeing nu ofera optiunea cu 2 seturi de scari la bord), si se deschide mai tarziu usa (si se inchide mai devreme). Ryanair cere propriile scari, modelul cel mai light posibil, pentru a putea fi puse si extrase cat mai repede.

- in momentul in care s-a deschis usa, daca e nevoie de alimentare, se incepe procedura. Legea prevede ca daca pasagerii nu sunt legati si usa e deschisa se poate alimenta, deci, se alimenteaza (in timpul procedurii de de-boarding).

- primul care coboara din avion e CPT sau FO (sau ambii) care fac procedura de walk-around, si obtin documentele de zbor de la poarta. Daca nu e o problema tehnica, personalul de sol nu urca la bord; nu e nevoie.

- apoi coboara pasagerii care sunt marsaluiti pana in terminal. Se evita folosirea autobuzelor acolo unde e posibil (in 95% din locurile unde opereaza) pentru a se evita timpi morti cu asteptatul dupa bus. Se evita aproape peste tot folosirea jet-bridge-urilor pentru ca numai cuplarea dureaza o groaza de timp; mai mult, jetbridge-urile limiteaza folosirea a doua usi simultan.

Pasagerii:
- cu 20 minute inainte de sosirea avionului la pozitia de parcare (cam cand intra in approach) se incepe boardingul. Cum fara avion? Simplu - Ryanair si-a construit acolo unde e posibil camere de holding; unde nu e posibil, folosesc un cordon de separare a pasagerilor "imbarcati" de pasagerii "neimbarcati". Pasagerii sunt considerati imbarcati cand intra in camera de holding/imbarcare. Boarding pass-urile se verifica si manifestul se tipareste la trecerea din "poarta" in "zona/coada" de holding.

- boardingul e INCHIS cu 5 minute inainte de sosirea aeronavei pe platforma. Pasagerii sositi la poarta dupa inchiderea portii sunt opriti la zbor, chiar daca nici macar aeronava nu a sosit pe platforma. Practic, dpdv aeroportuar, avem "boarding completed" inainte ca avionul care urmeaza sa fie imbarcat sa fi sosit pe aeroport.

- se folosesc doua sau trei cozi OBLIGATORII, una priority, una non-priority. In cazul in care se folosesc ambele usi, trei cozi (priority, fata, spate). Coada non-priority este organizata in functie de locurile alocate, nu la alegerea pasagerului, aranjarea finala a cozii fiind facuta INAINTE de sosirea avionului pe platforma. Pasagerii sunt organizati in functie de locurile de pe bilete, in mod strict, conform unui algoritm staggered, care sa eficientizeze boardingul. Algoritmul de alocare al scaunelor (pasagerii nu pot sa-si aleaga locul decat pe $) este facut pentru a eficientiza boardingul (se prefera gapuri intentionate intre grupruri daca LF-ul e sub 80-90% etc.)

- cand a sosit avionul pe platforma si s-au dat jos pasagerii, imediat se deschid usile de la poarta pentru imbarcare. Manifestul e dat F/O-ului care face walk-around-ul care transmite cifra purserului. Purserul sta pe ultima treapta a scarilor cu un clicker (un FA pe ultima treapta a scarilor celorlalte, daca exista, tot cu un clicker) facand numaratoarea. In clipa in care ultimul pasager e urcat si numarul din manifest se confirma, FA-ul, purserul si F/O-ul urca la bord, "slides armed and cross-check" si away we go.

Demonstratia de securitate se face strict numai in engleza (economiseste 5 minute); au fost cazuri in care demonstratia de securitate s-a incheiat pe activa, cu avionul asteptand cu motoarele turate ca FA-ul sa spuna "Thank you and we wish you a nice flight" pentru decolare.

Total intre  wheels down - wheels up  : 20 de minute daca nu e nevoie de tow-back, 25 daca e nevoie de tow-back.

Curatenia si cateringul nu se fac la fiecare segment. In principiu se alimenteaza cateringul, se curata budele, si se face curat in avion la fiecare set de 4 segmente, cand se face si o schimbare de personal; pentru curse lungi se face (Canare, Maroc etc.), la fiecare al doilea segment. Un avion zboara intre 1 si 3 seturi de 4 segemente pe zi. O parte din curatenie (maturat etc.) se face in zbor. Dupa 4 segmente este destul de jegos avionul, dar asta e... Cand se face alimentarea cu catering si curatenia, turn-around-ul este un "generos" 40 de minute...

Dupa 4 segmente de zbor cu practic 3 minute de pauza intre zboruri, echipajul are tendinta de a fi mult mai obosit decat la alte linii; avantajul la RYR e ca niciodata nu dormi altundeva decat acasa si ca ai o garantie de maximum 4 segmente pe zi sau 9 h.

P.S. Uite aici un filmulet cu procedura :
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

istvan78

#176
Cool! Armata, tati!  :D

Ok, m-am cam lamurit, daca isi urmeaza procedurile standard (cel mai probabil), nu se va face "escala" la TSR, cel putin nu la primul zbor dupa sosirea de la OTP. In ritmul asta, daca nu esti pe faza, pierzi si al doilea zbor pana ajungi tu inapoi la poarta.

Daca ma gandesc bine, comunicatul mentioneaza 35 rotatii pe saptama, deci 5 pe zi, 10 segmente. E clar ca nu pot pierde prea multa vreme cu procedurile daca vor sa zboare 10 segmente in, sa zicem 20 ore?

cezar-mario2012

 Probabil că vor opera după sistemul Blue Air la Iași, adică aeronava staționata la Timișoara va pleca dimineață la București și de aici la o altă destinație (X), hai să facem o schemă :

- Dimineață cu avionul din baza Timișoara  TSR - OTP, OTP - X - OTP, OTP - TSR;
- Dimineață  cu avion din baza București  OTP - TSR, TSR - Y - TSR, TSR - OTP.

iuli

Revin vremurile de glorie pe Aeroportul din Timisoara. Numarul pasagerilor s-a apropiat de un milion, in 2015

QuotePeste 920.000 de pasageri au plecat sau au venit pe Aeroportul Internațional Timișoara, în 2015. Numărul acestora este apropiat de recordul din 2011, când au fost peste 1,2 milioane. Cu o mică mențiune, în urmă cu patru ani, când pe aeroport opera și Carpatair, au fost contorizați și pasagerii aflați în tranzit, ori acum acest lucru nu se mai întâmplă.

Astfel, oficialii Aeroportului Internațional Timișoara se laudă, în 2015, cu un număr record de pasageri îmbarcați și debarcați la Timișoara: 924.459. Cifra este cu 24 la sută mai mare decât în 2014 și chiar decât în anul de glorie, 2011, când numărul pasagerilor (cu excepția celor aflați în tranzit) a fost de 853.347.

,,Dacă în perioada anterioară, o pondere mare a traficului de pasageri o reprezenta traficul de tranzit (42% în 2008, scăzând apoi până la 7% în 2013), în 2015 pasagerii locali, îmbarcaţi/debarcaţi din Timişoara, regiunile adiacente, reprezintă o majoritate covârşitoare (99,93% pasageri locali şi doar 0,07% pasageri aflaţi în tranzit)", au afirmat oficialii Aeroportului din Timișoara.

Și numărul de zboruri a crescut față de anul precedent cu 13 la sută, de la 10.293, la 11.661.

În continuare, compania aeriană low-cost Wizzair deține cea mai mare cotă pe Aeroportul Internațional Timișoara, operând 60 la sută din zboruri. Ea este urmată de Lufthansa – 19 la sută – și Tarom – 17 la sută.

,,Cursele charter au înregistrat o creştere semnificativă în 2015, numărul de pasageri înregistraţi în perioada mai-septembrie fiind cu 54% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Antalya a rămas destinaţia favorită, însă turiştii s-au îndreptat şi spre patru insule greceşti Creta, Rhodos, Zakynthos şi Skiathos", mai spun cei de la Aeroportul Internațional Timișoara.

În 2015, destinaţiile preferate ale pasagerilor au fost Munchen, Bucureşti şi Bergamo, reprezentând 45 la sută din totalul numărului de pasageri ai Aeroportului Internațional Timișoara. Tot în cursul anului trecut a fost deschisă o nouă rută spre Torino, cu două curse pe săptămână, însă pe o perioadă scurtă de timp (lunile martie – mai), precum şi o nouă destinaţie de vacanţă din Grecia, insula Rhodos, care s-a clasat ca fiind a treia destinaţie favorită a turiştilor, din cele cinci existente. În prezent, Timişoara are legături aeriene cu 16 destinaţii importante din şase ţări europene, dintre care două aeroporturi (Bucureşti şi Munchen) oferă şi zboruri de conexiune, practic spre întreaga lume.

În ceea ce priveşte traficul de marfă, în cursul anului 2015 s-a înregistrat o creştere de 35% faţă de anul precedent, fiind procesate un număr de 2.606 tone. La acest rezultat a contribuit și lansarea terminalului DHL la aeroport.

,,Existenţa unui centru logistic pe Aeroportul Internaţional Timişoara al unei companii precum DHL, liderul pieţei internaţionale de curierat expres şi logistică, este extrem de importantă pentru aeroport şi nu numai. Acest fapt va conduce la o creştere semnificativă a atractivităţii economice a zonei de afaceri din jurul Timişoarei şi implicit potenţează creşterea traficului de pasageri. Estimăm pentru anul 2016 că traficul de mărfuri va înregistra o creştere de aproximativ 40%, suplimentar faţă de creşterea de 35% înregistrată în 2015 faţă de 2014", a declarat directorul Aeroportului Timişoara, Daniel Idolu.

Reprezentanții aerogării timișorene mai susțin că 2015 a fost un an cu rezultate în creştere şi din punct de vedere economic pentru Aeroportul Internaţional Timişoara. Cifra de afaceri a crescut anul trecut cu 20%, la 30.756.000 lei, faţă de 25.686.071 lei în 2014, iar marja profitului societăţii pe 2015 a fost de 4,5%, faţă de 2,2% înregistrat în 2014.

Evident, odată cu intrarea Ryanair pe Aeroportul Internațional Timișoara, conducerea instituției se așteaptă la o creștere semnificativă a acestor cifre, în 2016.

,,Ne propunem ca anul 2016 să aducă pentru Aeroportul Internaţional Timişoara, pe lângă o creştere a traficului de pasageri (peste 1 milion de pasageri) şi a traficului de marfă, introducerea unor destinaţii noi care vor fi anunţate în timp util şi care vor veni în sprijinul pasagerilor, oferindu-le posibilităţi de călătorie variate. De altfel, aşa cum ne-am propus, începutul anului 2016 a dat startul deschiderii de noi destinaţii şi noi parteneriate cu companii aeriene, respectiv destinaţia Eindhoven – Olanda, spre care se vor opera zboruri începând cu 29 martie 2016, şi noua bază aeriană a companiei Ryanair, în premieră pentru România, care va opera zboruri începând cel mai târziu de la data de 1 noiembrie 2016, spre destinaţiile: Bucureşti, Londra-Stansted, Milano-Bergamo, Bruxelles Charleroi, Berlin, Dusseldorf-Weeze, Frankfurt-Hahn", a mai spus Idolu.

Acesta a precizat că, în 2016, se vor executa și lucrări de extindere a aerogării în zona de îmbarcare pentru a face față afluxului așteptat de pasageri, conducerea AIT fiind în prezent în negocieri și cu alți operatori aerieni. Rezultatele înregistrate în 2014 și 2015 de aerogara timișoreană vin după un declin accentuat cauzat, în special, de retragerea de pe aeroport și apoi intrarea în insolvență a companiei Carpatair, care odată reprezenta cel mai important operator aerian din Timișoara.

Sursa
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

istvan78

Quote from: cezar-mario2012 on January 15, 2016, 06:05:21 PM
Probabil că vor opera după sistemul Blue Air la Iași, adică aeronava staționata la Timișoara va pleca dimineață la București și de aici la o altă destinație (X), hai să facem o schemă :

- Dimineață cu avionul din baza Timișoara  TSR - OTP, OTP - X - OTP, OTP - TSR;
- Dimineață  cu avion din baza București  OTP - TSR, TSR - Y - TSR, TSR - OTP.

Nu, comunicatul specifica clar ca destinatiile Europene sunt din TSR.
Citeste mai sus.