[B] Știri și discuții diverse despre infrastructura de metrou

Started by Goldmund, August 19, 2014, 07:04:12 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

BIGRED1984

Tehnic e realizat ok, mesajul filmului e transmis coerent. 
Sunt oameni care vad frumosul, arta in orice, vad 'orasul' care ne vorbeste.

Eu insa vad doar vandalism, mizerie si miserupism fata de spatiile comune de convietuire, lipsa unei tesaturi sociale care ar ajuta o comunitate sa traiasca mai bine.

tom_sawyer

05.02.2022

La începutul lui 2021, Ministerul Transporturilor a decis că e vremea să elibereze spațiile comerciale și a notificat toate cele 7 primării din București. Și - cu excepția Primăriei Sectorului 3 a lui Robert Negoiță - toate celelalte primării de sector au dispus demolarea chișcurilor.

Operațiunea a început pe 7 aprilie 2021, în stația Ștefan cel Mare din Sectorul 2. În următoarele 9 luni, din 325 de spații comerciale întinse pe 5.657 metri pătrați, au mai rămas doar 98 de spații care ocupă numai 1.043 metri pătrați, a transmis Metrorex la solicitarea SpotMedia.ro.

Dintre aceste spații comerciale, doar 61 mai sunt active, potrivit informațiilor comunicate de Metrorex SA, la solicitarea Spotmedia.ro.

Mai există, încă, spații comerciale în 3 stații din Sectorul 1 (Piața Romană, Piața Victoriei și Aviatorilor) și în 9 stații din Sectorul 3 (Dristor 1 și 2, Costin Georgian, Mihai Bravu, Nicolae Grigorescu, Muncii, Unirii și Titan).

În tabelul de mai jos regăsiți o situație cu spațiile comerciale încă nedemolate, cu suprafețele lor și stațiile în care sunt amplasate. De asemenea, tabelul conține lista chioșcurilor încă funcționale, așa cum ne-a fost ea comunicată de Metrorex:





https://spotmedia.ro/stiri/social/ce-a-castigat-metrorex-dupa-demolarea-a-doua-treimi-dintre-chioscurile-din-subteran-cine-ia-chirie-de-la-magazinele-inca-deschise-si-ce-urmeaza

dr4qul4

pai cum e exceptie Negoita daca si clotilde e in aceeasi situatie?
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Deschideri 2024: Intaia Cocoasa + L3, Lotul Coni , T1DX12, A0L3,

tom_sawyer


zeckesan

Este legat de ministrul transporturilor la acea dată, dar nu știu dacă e locul corect pe forum, mutați dacă există un loc mai potrivit vă rog.

Stenograme din dosarul Rădoi. Sindicaliştii stabileau strategii pentru protestele ,,spontane" de la metrou, printre ele și angajarea unor racheți: Punem preț pe două capete, Drulă și directorul

QuoteSindicaliştii de la metrou conduși de Ion Rădoi au discutat anul trecut, pe un grup de WhatsApp, mai multe strategii, în contextul disputei dintre liderul sindical şi Cătălin Drulă, ministru al Transporturilor, pe lângă varianta declanşării unor proteste care să pară spontane, unul dintre ei invocând şi varianta apelării la serviciile unor racheţi. ,,Punem preț pe două capete: Drulă și directorul (Ştefan Paraschiv, director Metrorex – n.r.). Şi-ai să vezi cum ne lasă lumea în pace. Păi, altfel, nu se mai poate. Ajungem la disperare", a spus acesta, conform rechizitoriul din dosarul penal în care Ion Rădoi este trimis în judecată pentru şantaj. Acelaşi sindicalist mai propunea ca fiecare angajat de la metroul bucureştean să doneze câte 1.000 de lei, astfel încât să se strângă suma de 1 milion de euro pentru plata racheţilor, arată rechizitoriul obţinut de News.ro.

Pe grupul de WhatsApp al salariaţilor Metrorex, Cristian Cozonac, unul dintre angajaţii apropiaţi de Ion Rădoi, a venit cu ideea angajării unor racheţi ucraineni, "ceva de calitate".

,,Hai pe ei...Cât <<dreaq>> costă niște racheţi d-ăia ucraineni? Hai naiba să punem preț pe capetele lor. 5.000 de angajați, dacă donează fiecare 1.000 lei, facem vreun milion de euro. Și luăm ceva de calitate. Punem preț pe două capete: Drulă și directorul ( Ştefan Paraschiv, directorul Metrorex de la acel moment -n.r.). Şi-ai să vezi cum ne lasă lumea în pace. Păi altfel nu se mai poate. Ajungem la disperare", a propus Cristian Cozonac, potrivit rechizitoriului DNA.

https://www.g4media.ro/stenograme-din-dosarul-radoi-sindicalistii-stabileau-strategii-pentru-protestele-spontane-de-la-metrou-printre-ele-si-angajarea-unor-racheti-punem-pret-pe-doua-capepe-drula-si-directorul.html
-----
Bonus:

QuoteRăzvan Rădoi, fiul sindicalistului Ion Rădoi, a închiriat un spaţiu comercial din staţia de metrou Grozăveşti cu 1.250 de lei lunar. Apoi, a subînchiriat spaţiul către un hipermarket cu 3.000 de euro pe lună, arată procurorii DNA. Fiul lui Ion Rădoi a obţinut din această afacere 237.600 euro, transmite News.ro.

SINDOMET, firma sindicatului de la metrou, condus de Ion Rădoi, a subînchiriat spaţiul comercial din staţia Grozăveşti (punct studenţesc) societății RFIT GYM, deţinută de Răzvan Rădoi, fiul lui Ion Rădoi. "Chiria maximă lunară plătită către SINDOMET fiind de 1.250 lei fără TVA; în schimbul unei chirii mult mai mari, variind între 2.600 euro-2.800 euro /lună, RFIT GYM a subînchiriat, cu acordul SINDOMET, acest spațiu comercial în suprafață de 155 mp către MEGA IMAGE din decembrie 2012 și până la data de 06.05.2021, când contractul a fost reziliat; sumele obținute de firma controlată de Rădoi Răzvan din subînchirierea spațiului către MEGA IMAGE din anul 2012 și până în 2021, astfel cum rezultă din documentele înaintate de MEGA IMAGE variau între 31.200 euro fără TVA și 33.600 euro fără TVA/an, beneficiul total obținut din subînchiriere fiind de 237.600 euro fără TVA", arată procurorii DNA.

Aşadar, pentru un spațiu de 155 mp, firma condusă de fiul lui Ion Rădoi plătea o chirie lunară către sindicat de 1.250 lei. Comparativ, un alt comerciant din stația Grozăvești plătea pentru un spațiu de doar 3,50 mp o chirie lunară de 800 lei, potrivit rechizitoriului.

https://www.g4media.ro/fiul-lui-ion-radoi-inchiria-spatii-la-metrou-cu-1-250-de-lei-pe-luna-si-le-subinchiria-cu-2-800-de-euro-castig-peste-237-000-de-euro.html

pest1969

Mda, cred ca in final aia au platit ceva racketi din PSD&PNL si au rezolvat problema.
Si cel mai probabil, s-au aliat cu fratii intru suferinta din alte ministere.

mirceaeliade

sunt curios cat a contribuit la inlaturarea fortzata a lui Drula tot efortul care l-a depus el pentru secerarea ciupercilor sindicatelor de la metrou.....

b1

Ce a obținut noul sindicat Metrorex de la administrație la negocierile CCM. Drulă, ministru de ,,tristă amintire"

Noua conducere a USLM menționează într-o adresă trimisă membrilor de sindicat principalele realizări la negocierea unui nou CCM.

Sindicaliștii ce i-au luat locul lui Ion Rădoi (foto Marian Artimon, USLM) salută participarea în premieră în mod ,,efectiv" la negocieri  a președintelui CA al Metrorex și plâng de mila administrației și situației financiare Metrorex (,,datorii istorice uriașe", ,,incapacitatea ministrului de tristă amintire" – referire la Cătălin Drulă).

Sporul de salarii negociat este de 7,5% față de grila anterioară, spor care s-a ,,reușit" a fi negociat.

,,Poate părea puțin, dar nu poți îndrepta într-un singur an tot ceea ce s-a stricat anul trecut",  spune oarecum filozofic Comisia de Negociere a USLM, a cărei componență nu este dezvăluită.

Bonurile de masă ajung la valoarea de 20 lei de la 1 noiembrie, urmând ca de la 1 ianuarie să se analizeze posibilitatea creșterii valorii la maximul legal (30 de lei).

O altă realizare este deblocarea situației concediilor efectuate de angajații hotelului sindicatului din Bușteni. În cazul sejururilor la hotelurile Scoica din Jupiter și Anina din Techirghiol există procese în instanță privind decontarea cheltuielilor de către administrație, dar sindicatul USLM este optimist că le va câștiga.

,,Sunt multe de spus despre acest nou CCM, despre importanța acestuia, dar nu pot fi scrise într-un singur comunicat", spune Comisia nenominalizată de negociere.

CCM a fost înregistrat în urmă cu două zile la ITM, fiind ,,legal întocmit" și ,,legal încheiat".

Sursa.
Gândirea de grup presupune că valorile grupului nu sunt doar indicate, ci și corecte și bune.
--------------------------------------------------
Un pic de istorie 1, un pic de istorie 2, un pic de istorie 3, un pic de istorie 4, un pic de istorie 5, un pic de istorie 6, un pic de istorie 7, un pic de istorie 8, un pic de istorie 9, un pic de istorie 10 (Nou)

horatiu.cosma

Au durut rău tăierea vacanțelor pe banii noștri ai tuturor la mare și la munte, in timp ce situația financiară a companiei e in plop.

frunzaverde

Deci problema Metrorex este ca... angajatii au ca beneficiu vacante subventionate? [ironie] Imbuibati mai sunt muncitorii astia [/ironie]... Datul vinei pe angajati nu a reparat niciodata o problema structurala - Thatcher a incercat cu industria britanica, rezultatul este ca... nu mai exista mare lucru din industria britanica. Rezultatul final? Brexit.

A, si inclusiv framing-ul e populisto-libertarian : angajatii aia "merg pe banii nostri". Nu, nu merg "pe banii nostri" - e un beneficiu fringe al salariului, in schimbul muncii lui. Beneficiile astea sunt extrem de comune in Romania, si in mediul privat si in mediul public, in parte pentru ca salariile sunt relativ mici fata de restul pietei europene, si trebuie sa-ti tii salariatul. In mediul public fringe benefit-ul principal este tichetul de masa si de vacanta, si aici vorbim de peste jumate din angajatii publici, asa ca nimic ciudat. In mediul privat fringe-urile cele mai comune sunt abonamentele medicale private, transportul gratuit la serviciu si evitarea legala a taxarii la nivel de paradis fiscal (PFA/Pausal/Micro).

Si nici macar faptul ca sindicatul si angajatorul contribuie la vacante nu e ciudat. Da, sindicatul meu (suedez, tot la stat) are case de vacanta. Ba chiar are si hoteluri in Franta si Spania. Si primesc o prima de vacanta, modesta in cazul meu (vreo 15 euro pe zi peste salariu). Si primesc ca beneficiu sala de sport platita. Mi se pare absurd sa zici ca asta inseamna ca merg la sala pe banii contribuabilului - nu, nici vorba : sunt platit sa fac o munca, si plata vine in salariu + fringe benefits.

Si nici macar nu sunt banii contribuabilului - hotelul sindicatului era platit din merdeneaua vanduta la patiseria din statia Gara de Nord, si din "fardul de la metrou" din statia Eroilor, comert capitalist. Da, pe baze nu foarte neaose, ca doar sunt chestii facute in anii '90, dar nu erau bani de la stat. Acum, in locul sandramalelor sindicale, azi demolate (cu ranga) sta doar mizerie si jeg - ca atat i-a pasat statului si menejmentului eficient strategic de sursa aia de venituri ca dupa ranga n-a mai urmat nimic, nici macar refacerea suprafetelor - planul a fost "ranga si-atat". Sindicatul si-a pierdut banii de hotel, statul a castigat... gaura din covrig. Si calatorul a pierdut si merdeneaua, si acum se bucura de niste hrube cu daramaturi (tunelul de la GdN e dezastru). Lose-lose-lose. Populism libertarian. Halal. A pierdut si un mafiot sindical, cateva luni, acum e back on track, ca astia isi revin intotdeauna (e relatie monopolistica intre angajat si angajator, e rar sa nu fie asa).

Acum, hai sa intram in chestiuni strategice. Sa incepem cu personalul. Metroul e condus de mecanici de locomotiva (AFER-izati) si dispecerizat de IDM (AFER-izati). Lucratori feroviari calificati - exact ca cei care conduc trenuri (doar cu o specializare suplimentara in metrou). Ambele profesii sunt pe cale de disparitie in Romania - varsta medie la mecanici de locomotiva in RO e undeva la 51 de ani. Scolile nu produc mare lucru - e o meserie grea, greu de invatat, care nu se traduce intr-o calificare europeana. Practic investesti ani de viata ca sa lucrezi in sistemul feroviar pe cale de prabusire din Romania. Metrorex, care are nevoie de mecanici nu cu mult mai putini decat CFR Calatori, concureaza pe piata asta cu putini nou-intrati, cu operatori europeni de marfa ca OeBB si DB, care au programe de recalificare in sistemul austriac si german, care proceseaza 50+ mecanici pe an (care dispar pe 2500-3000 euro/luna + beneficii ca lumea, in Germania). Criza de personal e suficient de mare incat in martie au fost nevoiti sa taie programul de circulatie (https://clubferoviar.ro/metrorex-la-ora-de-vara/). Deci nici vorba de imbuibati, chiar si la nivelul de salarizare de 1000-1500 euro / luna nu e personal, e o problema in tot sistemul feroviar - si e structurala - faptul ca reteaua primara feroviara e praf nu atrage lucratori sa se califice in ea.
 
Si da, contabelul auditor new public management thatcherist va zice ca "Metrou' costa multe subventii". Pai da, costa, pentru ca si are beneficii uriase pentru oras. Fara Metrou, Bucurestiul nu ar fi avut Pipera si "corporatistii", care aduc muuulte miliarde de euro. Fara Metrou, Bucurestiul ar fi avut un trafic mult mai rau ca astazi (cu vreo 25-30% mai rau), cu costuri undeva la 2-3 miliarde de euro anual doar din externalitati de timp pierdut, investitii ratate si poluare suplimentare. De asta, to'arasi libertarieni, bagam sobventii. Sunt prea mari? Poate. Dar de ce?

Pai bai nene, pentru ca managementul de stat (nu angajatii) e de-o incompetenta crasa. Si asa a fost mereu... Hai sa vedem erorile de management:

1. M2 e supra-saturata de trafic, si nu-si acopera cererea (adica oamenii iau masina ca sa nu se inghesuie la ora de varf in conserva de sardine, mai rau ca japonezii) pentru ca managementul nu a fost in stare sa lanseze modernizarea magistralei de ani de zile. In loc sa ai un tren la 40-50 secunde (posibil tehnic post-modernizare), te chinui la 2-3 minute. Nu c-ai avea trenuri (vezi 2).

2. M1, M3, M4 si M5 are nevoie de forta de munca excedentara (mecanici suplimentari, circulatie cu mecanic ajutor, d-aia greu de pregatit si scumpi) pentru ca nu a fost in stare managementul ani de zile sa omogenizeze parcul de trenuri, si ai IVA fara automatizari (si cu circulatie cu 2 mecanici / tren) intercalate intre trenuri moderne. Si aici intra si politicul, care a dat o lege atat de tembela de achizitii publice, ca dureaza sa cumperi un tren 10 ani. Si managementul din diversele epoci, care a facut o treaba asa buna ca s-a anulat totul de cateva ori.

3. Nu exista o integrare macar minimala Metrou - STB, rezultatul fiind duplicari de rute (si subventie), ineficiente majore la conexiuni (care pierd clienti complet la transport public), lipsa unui bilet integrat (oferta curenta nici macar gluma proasta nu se numeste)...

4. Nici macar chestii simple nu se pot face... Programul de circulatie la Metrou e stupid, gandit pentru programul de lucru la uzina din anii '80. Metrourile pleaca la 5:00 (cu sporuri de ora matinala), si circula practic complet goale pana la 6:15, desi frecventele sunt mai bune decat la pranz pe M1+M3 (deh, circulatie gandita pentru schimbul la 23 August, Republica si Imeghebe). Si programul se incheie la 23, ca "nani-nani tovarasi", fix cand se deschide viata de noapte in oras. S-a gandit cineva la 6:00-00:30 cu reorganizarea palierelor orare de frecventa? Sau la metrou de noapte in weekend cu tarif suplimentar?

5. De reducerile si gratuitatile cu toptanul (inclusiv bilete reduse, deci nu doar abonamente), unde juma' din Bucuresti (elevi, studenti, donatori de sange) merg gratis, ce sa mai zic...

In schimb, dam vina pe muncitori ca nu vor sa-si piarda din beneficiile salariale, in conditiile in care deja e penurie de angajati si salariile din RO sunt jale fata de salariile din restul pietei de munca comune... Suna ca SAS, care, in prag de greva care-i va baga in faliment, se plange ca pilotii concediati in pandemie din joburi normale nu vor sa se intoarca pe contracte gen Uber semnate prin paradisuri fiscale, fara siguranta jobului si a zilei de munca. Management strategic (TM) - sa traga angajatu' la jug mai greu. Scuze, dar cu metode d-astea de management fanarioto-medievale, primii care-ar trebui dati afara sunt managerii ca aia nu contribuie nimic!
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

Păi acum e clar că unii din noi suntem mai de stânga și alții mai de dreapta, eu personal nu văd nici o problemă în asta (dimpotrivă, aș vedea o problemă dacă nu ar fi așa). Dar unde cred că e fisura evidentă a discursului ( trec peste gaura din covrig, că și acolo mi se pare că sunt niște lucruri de discutat) este la "subvenții". Da, metroul merită subvenții, pentru că produce niște beneficii orașului. Dilema e cât de mare să fie subvenția ca beneficiile să fie mai mari ca pagubele. (chestia asta e mult mai clară la liniile CFR care transportă aer, unde eu nu văd beneficiul social să mă pici cu ceară. La metrou e un beneficiu real). Dacă subvențiile sunt practic nelimitate e extrem de evident că managementul nu va avea nici o grijă să facă... management, pentru că e un efort inutil în economia instituției, ea va primi oricum banii de care are nevoie. (Bucureștiul, cu toate dificultățile, e un oraș bogat care poate). Inclusiv acele "beneficii pentru sindicat" erau în mod mult prea evident ca să poată fi negate de fapt probleme de dezinteres al managementului. Publicitatea și comerțul (cât poate fi legal) sunt niște asset-uri ale companiei pe care compania "alesese" să nu le valorifice și să le cedeze "sindicatului" ( eu chiar aș fi curios cât ajungea la sindicaliști, pentru că, fără să fiu implicat în vreun fel, aș fi gata să pariez că de fapt sumele la alb erau mult mai mici decât cele la negru, care ajungeau în altă parte, și cred că nu are sens să facem pe proștii pentru că știm și unde și la ce partid anume... )  Din punctul meu de vedere singura metodă de responsabilizare a managementului este tot introducerea de criterii de profitabilitate, chiar dacă trebuie luat în calcul și beneficiul social într-un fel, pentru că toate problemele pe care le menționezi, legate de management, sunt de fapt tipice pentru managementul socialist, în care nu contează activitatea propriu-zisă. Păi de ce i-ar păsa directorului că spațiile publicitare nu sunt valorificate ( îmi aduc aminte că la Munchen toată zona scărilor rulante era pur și simplu "tapetată" cu anunțuri de mică publicitate). Sau de ce să îi pese că metroul circulă plin sau gol ? Nici măcar nu mai apare "Urzica" în care să îl critice careva...

frunzaverde

In ce fel e "fisurat"? N-am zis ca subventiile ar trebui sa fie nelimitate; ideal ar trebui ca externalitatile (beneficiul social al serviciului) sa fie evaluate, impactul subventiilor simulat, si astfel sa ai o serie de scenarii pentru subventionare, din care guvernul sa aleaga una. Dar pentru asta trebuie competenta.

In Romania se poarta balcanismul de care zici - cu negocierea la taraba intre un ministru in general incompetent, cu un DG+AGA in general numit politic, deci incompetenti si cu sindicatele, care isi apara felia. Si, la CFR, adesea cu interese corupte. Rezultatul e o politica de subventionare idioata si cretina. Si sunt de acord cu tine ca subventiile in RO sunt idioate. Incepem cu subventioarea directa a cetateanului, care tinteste upper-middle-class-ul prin programe inutile (si dovedit daunatoare) precum Rabla, ajutoare de fertilitate artificiala, gratuitati pe linie la elevi si alte aberatii stupide si scumpe (la nivel la care tarile scandinave nu si-ar permite asa ceva) in conditiile in care ai 30% din tara la nivel sub-saharian, fara vreun program functional de a-i scoate din foame. Deci aici suntem de acord.

Dar, din nou, problema e intre ministerul politic si managementul incompetent:

1. politicul, care e incapabil sa determine si sa cuantifice efectele subventiilor si sa genereze o politica de subventionare normala la cap, si nebazata pe "talcioc politic".

2. politicul, care determina structura tarifara a biletelor ("out of pocket") si reducerile obligatorii (non-comerciale). Politica de preturi (dictata prin OMT) este absolut imbecila, si atat la CFR cat si la Metrorex cat si la RATB, era bazata pe o societate ultra-saraca in bani, dar bogata in resurse de transport, si gandita in anii '90. Acum situatia e pe dos, dar politica de preturi e la fel de stupida. Desigur ca daca tu ceri 1.3 lei pe bilet la STB, daca vei face biletele de uz ocazional ieftine si abonamentele complexe si nu foarte ieftine, daca dai rabaturi de 50% cu toptanul si gratuitati la sute de mii de oameni, va trebui sa... compensezi prin subventie.

3. managementul, care e incapabil sa-si managerieze ograda. Desigur ca managementul ar trebui sa foloseasca tehnicile contabile normale - e simplu de calculat profitul dupa transfer.

Sindicatele intra aici (si nu doar in Romania) in a reprezenta interesele muncitorilor (si sefilor muncitorilor, si elitelor de sindicat, care sunt o chestie peste tot in lume). Oriunde in lume, sindicatele vor vrea subventie infinita, dar de asta, vocea lor in chestia asta, cam peste tot in lume, conteaza putin spre deloc. Dar nu acolo e problema Metrorex.

Cat despre banii negri ai lu' Sindomet, nu-i neaga nimeni. Problema mea nu e ca s-au stopat (era o practica balcanica), ci ca stopul ala nu a rezultat in banii aia devenind albi, ci in banii aia disparand, distrugandu-se fluxurile generatoare de bani, probabile definitiv. Si odata cu banii aia disparand, au disparut si fluxurile albe sau gri care chiar aveau rost; multi-putini, cati erau ei. Si stopand banii aia privati, s-a pus presiune inca si mai mare pe management sa acopere si beneficiile alea pe care si le auto-asigurau salariatii prin talciocul anilor '90.

Acum, ce era de facut cu spatiile alea comerciale? Foarte simplu, in loc de ranga populista la teve (ce stupid! ce balcanic! chiar nu ma asteptam), trebuia facut un plan de dezvoltare a zonelor comerciale din metrou care sa fie brici, si dus pana in starea in care putea fi implementat in ziua Z+1. Adica materiale disponibile pentru noile spatii, discutii cu proprietarii spatiilor respective daca doresc continuitate dupa o data X. Si masuri politice: schimbarea legislatiei stupide care cere autorizatii de consturire si desfiintare de la sectoare pe teritoriul metroului (care e "its own thing in proprietatea guvernului tocmai pentru ca primariile nu il inteleg si pot administra"). Asa ai fi avut servicii pentru calatori mentinute (nu moloz si devastare cu anii), fluxuri banesti trecute imediat la metrorex, si un cadru legal mai civilizat. Dar s-a preferat Balcaniul.

P.S. Legatura sindicatelor mainstream cu partidele social-democrate este practic universala in Europa (inclusiv de Vest). In Suedia, unde traiesc si sunt membru de sindicat, sindicatele sunt legate direct de partidul social-democrat prin confederatia nationala (LO), care e parte integranta din partid. La fel in Norvegia, Danemarca, Germania, chiar si Austria... In SE, legatura era asa puternica ca pre-1988, toti membri de sindicat erau si membri de partid. Istoria e simpla : sindicatele s-au nascut ca vehicule ale partidelor de stanga. In Romania, desi istoria e mult comprimata, nu difera cu mult.

Si da, sindicatele sunt o mizerie, PeSeDe-ul un gunoi fara margini. Dar problema este efectiv in organizatii, nu in legaturile intre ele.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

Dilema generală e asta, că într-un monopol nu ai o referință ca să poți spune că managementul e bun sau prost. Toți managerii de pe la firmele de stat sunt extraordinari dar condițiile nu le permit :) Nu numai modalitatea de subvenționare e idioată ( probabil ai rezolva 60-70% din problemă legând subvenția de numărul de călători, cel puțin Malaxa de Corabia ar dispărea așa :)) Dar Metrorex are un număr impresionant de călători. De unde știm  că numărul ăsta e sub potențial sau peste? De unde știm că o creștere cu 10% e din cauza managementului bun sau pur și simplu s-a mutat o firmă nouă pe M1? Nu știm.  De unde știm că Metrorex nu face risipă ? Nu știm. Nici măcar nu știm dacă Metrorex are nevoie de subvenții (ok, săpatul de tunele nu s-ar pune, asta e investiția orașului, ar trebui să o suporte orașul, dar aici e simplu, faci licitație și obții un preț de piață). Sunt de acord că problema e la management, dar orice manager funcționează pe principiul efortului minim: câtă vreme am hotârît noi așa, că metroul are nevoie de subvenții nimeni nu se va strădui să îl facă profitabil. Deci nu o să valorifice chioșcurile de merdenele, nu o să valorifice ( mai mult, cred că e mai mare venitul aici) spațiul publicitar. Că după ce că muncește în plus mai poate fi și acuzat că l-a dat pe ăla la o parte doar ca să se așeze el... De asta nu pot fi de acord cu respingerea liberalismului inclusiv în zona de stat. E drept că e delicat, că e monopol, trebuie cumva găsite alte pârghii, dar nu poți să zici că e normal să plătești cât vor ei și să nu te uiți pe ce se duc banii. Da, meseria de mecanic e pe cale de dispariție, poate ar trebui să facem ca francezii și să automatizăm și noi o linie... :)

carutasul

Mă gândeam așa, offtopic dar nu de tot, ce s-ar fi întâmplat dacă prin anii '30 guvernul s-ar fi apucat să subvenționeze diligențele. Că sunt și ele un serviciu public, nu, e nevoie de ele... Probabil ar mai fi circulat și azi pe Corabia-Caracal, sau în oraș, făceau concurență la Uber... :)

carutasul

btw, m-am uitat pe wiki că nu mai eram sigur când a ieșit la pensie madam Thatcher, nu prea cred că poți să dai vina pe ea pentru situația industriei britanice, nici măcar politicienii noștri nu mai au curaj să mai zică de "greaua moștenire" , sunt 30 de ani de populism de atunci :)