News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

[B] Știri și discuții diverse despre infrastructura de metrou

Started by Goldmund, August 19, 2014, 07:04:12 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

qionescu1

@cristi5
Simplu, prin hotărâre de guvern. Nu exista impediment juridic aici, iar "transferarea" se poate rezolva prin mai multe moduri. Asta e cea mai mica problema. Ceea ce zice AndreiB e perfect adevarat doar la noi Min. Transporturilor concureaza RATB Buc... Si as zice ca face concurenta neloiala cu subventii platite de intreaga tara...

subway

Problema e mai complicata, la STB subventia e 90% datorita gratuitatilor fara de numar.

voicul

Termenul limită pentru eliberarea spaţiilor comerciale de la metrou expiră astăzi

Termenul limită pentru eliberarea spaţiilor comerciale amplasate în incinta staţiilor de metrou expiră vineri, 2 aprilie, conform unei notificări transmise de Metrorex firmei care administrează aceste unităţi.

Reprezentanţii Metrorex precizau în 25 martie că această măsură a fost luată deoarece, în urma analizelor efectuate pe teren, s-a constatat că spaţiile comerciale care activează în reţeaua de metrou pun în pericol siguranţa transportului subteran, cu afectarea directă a exigenţelor de securitate la incendiu şi evacuarea persoanelor în caz de urgenţă.

,,În acest context, ţinând seama şi de expirarea contractului încheiat cu firma care administrează spaţiile comerciale, a notificărilor transmise anterior prin care Metrorex a solicitat în repetate rânduri dezafectarea acestor spaţii, dar şi ca urmare a Raportului de control întocmit de Metrorex cu privire la luarea măsurilor ce se impun în concordanţă cu respectarea Normativului pentru proiectarea Construcţiilor şi Instalaţiilor Specifice de Metrou privind prevenirea şi stingerea incendiilor, Metrorex a notificat firma care administrează spaţiile comerciale ca, în regim de urgenţă, să fie eliberate şi predate către administratorul reţelei de transport subteran toate spaţiile comerciale amplasate în incinta staţiilor de metrou până la data de 02.04.2021", se arăta în comunicatul semnat de directorul general Ştefan Paraschiv.

În replică, reprezentanţii Unităţii - Sindicatul Liber Metrou (USLM) au precizat, săptămâna trecută, că toate magazinele de la metrou au fost construite conform legislaţiei in vigoare, cu aprobarea Metrorex, iar 80% dintre acestea sunt proprietatea sindicatelor din metrou.

Anunțul Metrorex a dus la un protest spontan al sindicaliștilor, iar metroul a fost total blocat vineri. Mai multe plângeri penale au fost depuse în urma acestei acțiuni.

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a subliniat, la începutul acestei săptămâni, că, în condiţiile în care acele chioşcuri nu vor fi ridicate până la data limită, ,,se va restabili legea".

,,Este domeniul public, aflat în administrarea Ministerului Transporturilor dat în concesiune companiei Metrorex. Şi eu şi directorul general al Metrorex suntem obligaţi să acţionăm pentru a apăra interesul public şi interesul companiei, nu interese private. Acolo e un contract expirat din 2018 şi acele spaţii sunt ocupate fără drept", a spus Drulă.

Ministrul a pus protestul sindicaliștilor pe seama anunţului privind eliberarea spaţiilor comerciale şi i-a sfătuit pe angajaţii de la metrou să nu se lase amăgiţi.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2021/04/02/termenul-limita-pentru-eliberarea-spatiilor-comerciale-amplasate-in-incinta-statiilor-de-metrou-expira-vineri--689559

qionescu1

@subway. Ce e așa complicat? Nu e vorba de procentul subvenției...ci de cuantumul ei.  Poate fi de 90% la RATB dar cat înseamnă asta in lei? MT la Metrorex ar plăti parca 1 miliard de lei pt anul ăsta. Soluția e că MT sa continue ce a început apoi sa transfere în administrare primăriei Metrorex.

subway

N-am spus sa nu continue MT ce a inceput, am vrut sa subliniez un alt aspect de distorsionare a pietei...


GAC

Daca este sa analizez situatia metroului din perspectiva alocarii de active financiare pot face urmatoarele constatari:
1. Nevoia de metrou survine de la faptul ca traficul de suprafata depaseste capacitatea de transport a drumurilor;
2. Capacitatea de transport este depasita ca urmare a cresterii numarului de masini;
3. Din cauza aglomerarii, multi renunta la a folosi transportul in comun si cauta solutia "rapiditatii" in masina mica, actiune care generalizata generalizeaza blocaj total;
4. Multe calatorii cu masina se suprapune peste retelele de transport in comun;
5. Asadar, cei ce folosesc masina ca sa se deplaseze pe aceleasi culoare pe care deja exista transport in comun, fac ceea ce se numeste alocare ineficienta de resurse;
6. Astfel, apare nevoia de metrou, adica o alocare de capital substantiala (+subventiile anuale) pentru a incerca o corectare a consecintelor unei "alicari eronate" de capital initiale;
7. Asadar avem de-a face cu o alocare ineficienta de capital "geamana" pe de-o parte a celor ce-si cumpara masini si merg cu ele pe distante care se suprapun cu transportul in comun de suprafata si alocarea de capital aferenta metroului.
8. Solutia: Intrucat problema traficului aglomerat este din cauza celor ce-si aloca gresit capitalul, ar fi corect ca "nota de plata" aferenta metroului sa fie imputata tot lor. Asadar, avem nevoie de o metoda de taxare a celor care vor neaparat sa foloseasca masina acolo unde exista o alternativa rezonabila mult mai buna, ieftina si ecologica.
As mai spune ca in viata mea am folosit masina doar de cateva ori ca sa ajung la locul de munca si asta doar pentru ca aveam de facut ceva dupa (si aveam nevoie de masina). De fiecare data a trebuit sa ma scol mai devreme (ca sa nu ajung sa fac 2 ore+ si ca sa nu fac ture in jurul cladirii cautand loc de parcare), de fiecare data am ajuns la locul de munca stresat inutil, usor sictirit si obosit (si fara sa fi stat in vreun blocaj) si nu am facut mai putin decat daca as fi mers cu metroul.
Eu chiar nu inteleg aceasta alura de a folosi masina mica acolo unde am alternative...
Oricum, eu incerc sa vad partea plina a paharului: exista multi oameni care au capital de risipit...

TVlad

De acord insa, pe vremea lui Ceausescu, cind a fost construita cea mai mare parte a retelei de metrou, traficul de suprafata nu era congestionat ca astazi. Nu din cauza autoturismelor. Intr-adevar mijloacele de transport de suprafata erau foarte aglomerate si nu puteau fi nici suplimentate, motiv pentru care s-a hotarit constructia metroului.
Cea mai mare parte din cei care astazi aleg masina personala desi ar putea merge cu metroul, cred ca o fac pentru ca in cursul zilei au mai multe obiective de atins: cumparaturi, dus copiii la scoala (pentru ca locuiesc probabil intr-un oras-parazit gen Militari Residence unde lacomia 'dezvoltatorilor' nu a lasat loc si pentru activitati neprofitabile precum constructia de scoli sau gradinite), etc.
Pe ceilalati care pur si simplu merg cu masina pentru ca nu au chef sa ia metroul sau ale mijloace de transport in comun ii taxeaza automat situatia prin consumul suplimentar de combustibil, nervii si timpul pierdut. Din pacate din cauza lor sint 'taxati' si altii. Pina sa ma conving ca astia sint de fapt foarte putini, eram si eu foarte inversunat impotriva lor si ma gindeam la tot felul de metode de a-i descuraja.

Valentin

Vlad, eu ma indoiesc ca lumea isi face cumparaturile in fiecare zi (chiar si asa, e greu sa ti le faci in weekend pentru toata saptamana si daca ai nevoie sa mergi la un magazin "de colt"? Nu inteleg argumentul asta sincer, ma indoiesc ca numarul de angajati care lucreaza in weekend e mai mare ca numarul celor care nu fac asta), asta cu dusul copiilor la scoala cu masina, in 85-90% din cazuri e un moft, aia care pleaca sa zicem din "Residence-uri" construite la .... fata de oras, sa zicem, dar chiar si asa, cand te muti se presupune ca te gandesti si la aspectul asta, nu? Sa zicem ca trecem peste, aia care vin de acolo da, inteleg, nu prea ai transport in comun decent, etc. Dar de la asta, pana la a fi in mijlocul orasului si a avea acces la diferite mijloace in comun, fara suparare, e moft. Eu nu provin din generatia "veche", dar din clasa a 5-a m-am mutat dintr-o scoala de cartier in inima orasului la Piata Victoriei si ghici ce, 41+M1, 69/90/93 si 1/10 si am ajuns singur, dar hai sa zicem ca e un caz "ideal", ca ai transport in comun, hai sa vorbim de problema scolilor de cartier mai bine? Acolo trebuie umblat si se rezolva "argumentul" copilului, dar hai sa zicem ca inteleg cazurile unde nu ai scoala aproape de tine si copilul e relativ mic, exista si astfel de cazuri, nu contest, dar ce procent din toata populatia orasului? 1%? 2%?

Revenind la metrou, eu inca astept cu interes sa aud ca metrorex a reanalizat ofertele pe M5.1 si da un castigator ca oricum sigur probabil dupa vin contestatii, speram ca ultimele.
Astept cu interes si scoaterea PT pentru M4.2, pentru care nu inteleg intarzierea, avand in vedere ca s-a incheiat faza SPF+SF de ceva timp.
Astept cu interes evaluarea tehnica si economica a M6.1
Astept cu interes o licitatie pentru un SF pentru M7 (actualizare)
Astept cu interes o licitatie pentru un SF pentru M8

Nu inteleg, de ce nu se poate face partea asta de analiza/studii in paralel? Se schimba solul bucurestean in 5-10 ani? Daca liniile sunt fezabile acum, in 2025-2030 ar trebui sa fie si mai fezabile, deci de ce nu se fac din timp studiile astea? Sa faci SF si apoi PT sau direct SF+PT, nu inseamna ca dupa terminarea lor sa te apuci sa construiesti efectiv, poti "prioritiza", dar macar sa ai ce, nu ca acum... unde prioritizarea nu presupune absolut nimic, sa scoti executia unui tronson de metrou pentru executia altui tronson care nici macar nu are PT gata.

GAC

In MT, dezorganizarea generalizata a domnit 30 de ani. Abia acum se pare ca s-au desteptat cei din MT.
Daca ma gandesc la proiectele de metrou, eu banuiesc ca intarzierile sunt din urmatoarele motive:
M5 - traseul pana la Iancului trece prin centru, pe sub bulevarde inguste cu cladiri la trotuar - surparile o sa fie la ordinea zilei (sanse mari sa ai proiectul mai mult blocat); Nu cred ca este vreo administratie dispusa sa-si asume riscul de a avea centrul orasului ravasit pentru 10 ani. Pur si simplu infrastructura institutionala nu are capacitatea de a gestiona un proiect asa complex, in care vor fi o infinitate de probleme la care nu s-a gandit nimeni.
M4 sud - traseul trece si prin zone cu densitate redusa;
M7  &M8 - nici nu au fost discutii serioase;
Singura cu sanse serioase de santier in viitorul apropiat e M6

TVlad

Au inceput evacuarea sau a fost o furtuna intr-un pahar cu apa? Parca vad ca 'ramine cum am stabilit', salarii marite (e adevarat cu o sincopa uriasa de 3 luni) si marirea aferenta a pretului calatoriei pentru ca nu-i asa, 'bucurestenii are de unde'. A, si inflatia, argumentul economic suprem care se aplica intotdeauna preturilor nu si salariilor sau, in orice caz nu la privat.

TibiV

https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/scandalul-spatiilor-comerciale-de-la-metrou-magazinele-inca-functioneaza-desi-termenul-limita-de-evacuare-a-expirat.html

Sorry, mi s-a stricat calculatorul, și de pe mobil este greu al naibii să iei citate...  :(

LE
Am ajuns la un calculator....
QuoteMagazinele închiriate de sindicaliștii de la metrou în stațiile subterane funcționează fără probleme, deși a expirat ultimatumul prin care Ministerul Transporturilor și Metrorex au cerut desființarea lor.

Luni, spațiile comerciale ar fi trebuit golite, dar nu s-a întâmplat nimic. Sindicatele de la metrou susțin că măsura ar fi un abuz și anunță că vor cere despăgubiri în instanță dacă vor pierde spațiile comerciale.

Activitatea din magazinele metroului bucureștean era în toi, deși ar fi trebuit închise toate din 2 aprilie. Angajații aduceau marfă, iar clienții cumpărau de la merdenele și covrigi până la șosete, inele și cercei.

Conform conducerii Metrorex, încă din 2018 a expirat contractul de asociere cu firma Sindomet, controlată de Sindicatul Liber din metrou. Prin urmare, spațiile comerciale sunt ocupate acum ilegal.

În plus, aceste chioșcuri nu ar avea autorizații de construire și reprezintă un pericol, pentru că sunt obstacole în evacuarea în caz de urgență. De asemenea, ar îngreuna accesul la hidranți și pentru ele nu există aviz ISU.

Ion Rădoi, liderul sindicatului Metrorex acuză că nici stațiile de metrou nu au aviz ISU. În plus, susține că Metrorex nu are dreptul să evacueze spațiile comerciale, pentru că există un proces pe rol în instanță. Dacă instanța va decide totuși acest lucru, sindicatele vor cere despăgubiri de la statul român.

Valoarea ar trebui să reprezinte cota parte de 80 la sută, pe care sindicatele o dețin în contractul pe care l-ar fi semnat cu Metrorex acum 30 de ani.

Ion Rădoi, liderul sindicatului de la metrou: ,,Sindicatul le-a creat din '90. Să ni se dea 80 la sută din partea administrației. Dacă aveți un apartament pe care îl dați în chirie nu este normal să fiți despăgubiți? Până acum nu deranjau evacuarea, acum îl deranjează pe Drulă."

Ministrul Transporturilor, dar și conducerea Metrorex nu au anunțat până acum ce vor face în cazul spațiilor comerciale care nu au fost deocamdată închise. În timpul grevei de acum o săptămână, Cătălin Drulă părea decis să ducă la bun sfârșit ultimatumul.

Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor: ,,Ion Rădoi, s-a terminat!"

Responsabilii nu au spus nici dacă în locul magazinelor vor fi amenajate altele, după evacuare. Cele mai importante rețele de metrou din lume au magazine moderne.

Bătălia pe spațiile comerciale din subteranul Capitalei se dă și pentru că veniturile generate de ele sunt mari. În 2019, compania SINDOMET SERVCOM SRL, care aparține sindicatului, a avut o cifră de afaceri de peste 1.6 milioane de euro. Profitul net a depășit 1.2 milioane de euro.

Ion Rădoi spune că în stațiile metroului din București sunt 330 de spații comerciale, adică magazine și chioșcuri în care se vând produse de tot felul. Liderul sindicatului din metrou nu știe însă cât este chiria și nici care este suprafața totală a spațiilor comerciale. Pe de altă parte, Metrorex ar fi calculat că suprafața totală ar fi de 6.400 de metri pătrați, iar chiria de opt euro pe metrul patrat.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

ionut_16

^
Pentru cei cu spatiile lor ocupate abuziv, n-avem o lege "zădărnicirea combaterii incendiilor"? 😅

P.S. merge cu citate și de pe telefon, eu așa puneam citate 🤓

Duta C

Astept cu nerabdare ......demolarile....nu-s userist dar are dreptate ministrul Drula....sper sa aiba o tarie ca a lui Base si nu oricum ,ci indoita,altfel nu facem nimic drept in tara asta! :)

Cristi N

Actiunea a inceput la statiile din Sectorul 2. Primele 2 poze sunt de la statia Stefan cel Mare si urmatoarele 2 de la Pipera.

Sursa: Radu Mihaiu

Sursa: Vitalie Cojocari








Powered by API/PUM imgur uploader