[B] Știri și discuții diverse despre infrastructura de metrou

Started by Goldmund, August 19, 2014, 07:04:12 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

carutasul

pai comisionul cred ca trebuie (si este) suportat de Metrorex ( care il poate negocia, ca poate ajunge la ceva milioane zilnic in cazul cel mai bun, dar cateva sute de mii cred ca tot ar fi in orice caz) . Iar ei ar trebui sa isi recupereze cheltuielile rărind încasatoarele si din cheltuielile de manipulare a banilor. Tentativa precedentă, cu distribuitoarele de cartele a cam fost in sensul pe care il zici tu, nu dădeau rest, nu mergea cardul decat din joi in pasti etc.

TibiV

@carutasul,
nu poate ajunge la milioane de lei (RON) zilnic nici daca toata lumea ar renunta la abonamente si ar trece la sistemul asta.
Pur si simplu nu ai atatia calatori, ca doar nu esti Tokyo sau NY... ;)

Dar acest sistem NU este un sistem pentru calatorii permanenti.
Aia sunt "old dogs" care nu au nevoie de "new tricks".

Asta este sistemul perfect pentru cel care de regula nu foloseste metroul, si are nevoie ocazional (de 2-3 ori pe luna... sau de 2-3 ori pe deceniu daca este un strain... Vedeti reportajul de la PRO postat de Ionut pe "Multimodal". Cu englezii "picati" din luna in minunatul sistem de transport din Bucuresti, cu angajate foarte poli-gloate din incinta aeroportului Otopeni...)

Chiar daca banca ar lua comision zero, este evident ca va fi mult mai scump sa platesti in felul asta (pentru ca va fi tarif de 1 calatorie, nu de abonament).

Poti sa fii bucurestean "neaos", dar sa nu folosesti metroul pentru ca pur si simplu NU ai metrou nici in cartierul tau, nici la munca. Si atunci daca intamplator ai nevoie sa folosesti metroul, "dai un ban dar (nu) stai la coada".

Iar daca vine matusa mea din Ardeal (la 4-5 ani odata) va prefera sa plateasca chiar si 3 lei pe calatorie, de 2 ori la fiecare 5 ani (GdN-Titan la venire, Titan-GdN la plecare) decat sa caute disperata casa de bilete, tarand bagajul dupa ea... Sau sa dea 40 RON la taxi, caci de cum deschide gura taximetristul va sti ca poate sa o duca in Titan via-Pipera sau via-Bragadiru... )

La fel, daca eu sunt un romanas care a nimerit in gara la Londra (caci am intels ca doar la noi si la ei exista asa ceva) si trebuie doar sa schimb trenul, dar in alta gara, nu ma intereseaza ca biletul normal este 1 lira si ca pe mine ma va costa cu cardul 1,25. (cifre scoase din burta, doar ca ordin de marime maxim posibil al comisionului. Desi nici o banca nu ar indrazni 25%.... )
Pentru mine, romanasul ratacit in Londra, nu conteaza aia 25 de penny (hai 50, daca este dus-intors) ci conteaza ca nu trebuie sa caut ghisee/automate unde s-ar putea sa nici nu inteleg ce mi se cere etc. etc...)

Evident, londonezii care folosesc zilnic "The Tube" nu vor folosi nici ei sistemul "cu cardul", ci isi vor cumpara in continuare abonamente...

Nu stiu de ce ne place ca atunci cand apare ceva bun sa ii gasim toate "chichitele" doar ca sa aratam cat este de kkt... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

carutasul

Da, cred ca tineam minte gresit, dar numarul de calatori pe zi, cf wikipedia, este de 600.000-800.000 , de asta ziceam ca cifra maxima e de ordinul milioanelor ( 600000 x 2.5 . Probabil exagerez un pic, pentru ca din cauza abonamentelor pretul mediu e mai mic) Eu ma gandesc ca Metrorex ar trebui sa incerce sa renunte complet la sistemul cu incasatoare ( pe care il mentine din considerente de protectie sociala probabil, ceea ce mi se pare anapoda, adica duc firma in faliment ca sa nu concediez 100 de incasatoare, dar am mai vazut asta si in alte părţi). E adevarat ca o mare parte probabil au abonamente, dar pentru restul eu personal as renunta complet la sistemul cu cartele, consumam zilnic o juma' de hectar de padure numai pe hârtie :) , plus salarii, manipulare, intretinere ( bine, e intretinere si la contactless, dar mai simplă). Deci cifrele mele se refereau la toţi călătorii, nu la cei ocazionali, de asta sunt mari. Parcă în Munchen nu imi aduc aminte sa aiba incasatori, ci automate...

Pelicanul

Problema e ca la automatele acelea intr-adevar sa se vanda cartele si nu sa incep eu sa-mi planific maruntisul de acasa ca sa cad pe fix in fata robotelului. Si daca robotelul acela e defect, ce se intampla ?
A, indicatia o sa  fie sa am in fiecare clipa o cartela de 10 calatorii < neatinsa > in buzunar, ca de, nu stii cu ce situatie o sa ma confrunt  in fata robotelului ?  :o
Vroiaţi putere ? Vă imprumutam o locomotivă...

carutasul

Pai in principiu contactless e foarte fiabil. Mai greu de implementat abonamentele, dar alea oricum se iau separat. Dupa parerea mea automatele actuale sunt "la plezneala", o singura data a trebuit sa apelez la ele ( la Griviţa parcă) si pana la urma a trebuit să ma duc la cealaltă intrare unde aveau incasatoare. Hai, inteleg ca nu esti in stare sa il faci sa dea rest ( până şi automatele de cafea dau în zilele noastre) dar măcar poţi să îmi incarci cartela cu numarul de calatorii cel mai apropiat, la zece lei îmi dai patru călatorii ( atunci era 2 lei, deci puteau sa imi dea cinci calatorii) , nu sa imi scoti tot cartela de 4 lei. Nu ca stateam in ăia sase lei, dar mi s-a părut furt pe faţă ceea ce nu pot încuraja :)   De asta zic ca automatele existente sunt gândite din start să nu aibă succes, pentru că existau solutii tehnice evidente pe platforma existentă, refuz să cred că tehnicienii de la ei sau de la UTI sunt stupizi.

TibiV

Refuza tu (sa crezi).
Dar daca nu ar fi fost, probabil lucrau in alta parte decat la Mrex, pe salarii mai bune... ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

elcraft

Quote from: Ionut on December 08, 2016, 08:31:09 AM
FOARTE tare! :cheers:
Va dati seama cat de usor va fi pentru straini! Nu tu rest, nu tu language barrier...
"Aproprii, platesti, calatoresti", mie imi suna a romana. Deci ceva language barrier.  :o Cat de greu era sa scrie in engleza, sa inteleaga si strainii?

Earthchild

Premiera la metrou! Dar stați puțin, că sistemul a mai fost utilizat și din 2010, dar a fost retras... Eu am intrat la metrou cu card contactless la 1,40 lei călătoria pana s-a desființat sistemul. Și nu era card emis de BRD.
Curat murdar, coane Fănică!

Trimis de pe al meu Lenovo TAB 2 A8-50LC folosind Tapatalk


nenea_hartia

Quote from: Pelicanul on December 11, 2016, 10:33:24 PM
A, indicatia o sa  fie sa am in fiecare clipa o cartela de 10 calatorii < neatinsa > in buzunar, ca de, nu stii cu ce situatie o sa ma confrunt  in fata robotelului ?  :o
În Bruxelles se folosește foarte mult cartela MoBIB, care este reîncărcabilă, iar încărcarea ei se poate face la automatele de bilete prezente în fiecare stație, la chioșcurile deservite de personal din stațiile de metrou importante (inclusiv câteva stații de tramvai sau autobuz), în unele gări mari și pe internet. MoBIB este un titlu de transport contactless și permite o încărcare flexibilă, în funcție de nevoi. Cartela MoBIB îți dă dreptul de acces în rețeaua de metrou, tramvai și autobuz a companiei STIB din Bruxelles, în autobuzele preorășenești ale companiei flamande DeLijn și cele valone ale companiei TEC. Prin comparație (și păstrând proporțiile între suprafața Belgiei și cea a României), e ca și cum ai folosi aceeași cartelă pentru a circula oriunde, cu orice mijloc de transport, în București și spre/în localități aflate pe o rază de ~100 km în jurul lui, spre exemplu Ploiești sau Giurgiu. Proprietarul unei cartele MoBIB o poate utiliza și pentru a permite accesul unui însoțitor.
Prin lansarea MoBIB au început să fie eliminate treptat alte titluri de transport, precum cartela de hârtie de 10 călătorii. Scopul este de a îndrepta oamenii cât mai mult către o formă de abonament electronic ușor de folosit în orice situație.

La toate automatele de bilete, pe lângă monede se poate plăti cu cardul de credit sau cu cel de debit.

Există în Belgia și o chestie la care noi nu visăm încă. Eu merg la multe concerte rock și folosesc des trenul, tramvaiul sau autobuzul. Când concertele se desfășoară în săli sau pe stadioane importante, în prețul concertului e inclus și costul transportului cu autobuzul sau tramvaiul. Comanzi biletul pe internet și-l primești pe email sub forma unui .pdf pe care e tipărit un cod personal. Ajungi la un automat de bilete, selectezi opțiunea ,,bilet pentru eveniment", introduci codul și primești un bilet de transport gratuit (vorba vine, l-ai plătit probabil deja în costul biletului la concert) pentru toată ziua respectivă. Această modalitate de transport este valabilă de multe ori și la tren, în limita unei anumite sume. Spre exemplu, biletul pentru concertul de la Werchter al AC/DC, din 16 mai 2016, includea și costul transportului întors cu trenul. Deoarece concertul s-a terminat pe la 01:30 noaptea, din Leuven, gara cea mai apropiată, s-au format trenuri speciale și ,,gratuite", numite ,,trenuri AC/DC", către cinci direcții din toată Belgia (!!), în care nu au putut urca decât cei care aveau codul inclus pe biletul AC/DC. Transportul cu autobuzul de pe câmpul de la Werchter și până la gara Leuven a fost și el gratuit. Iată aici un exemplu de astfel de e-train ticket gratuit pentru festivalul de anul viitor. Sau aici (click pe Shuttles), unde se anunță că va exista un serviciu continuu de autobuze gratuit între locul festivalului Graspop și gara Mol.

TibiV

Wow !...

Deci trebuie sa ii rugam pe cei de la AC/DC sa vina sa ne organizeze sistemul de ticketing in Bucuresti... ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

voicul

Quote from: Ionut on December 08, 2016, 08:31:09 AM




Confirm ca la Petrache Poenaru sunt 2 aparate (din 6 - deci 33%).

Surpriza: cost calatorie 2.5 RON la fel cu 2 calatorii 5 ron.
Chiar e un interes sa mearga sistemul asta?!

In rest, daca nu ai citi aici, probabil habar nu ai avea ce este aparatul ala si ce face. Nici dupa 1 minut.
Instructiuni ce face ... "in fund la taxatoare" :)

frunzaverde

Hai sa fim seriosi :

1. Scrie pe el Maestro, Mastercard si Visa, deci e un dispozitiv de plata.
2. Are sigla internationala contactless, care e desenata si pe cardurile care suporta tehnologia. Deci stii ca trebuie sa folosesti cardul in regim contactless.
3. Scrie pe el "Apropii, Platesti, Calatoresti", deci exact cei trei pasi necesari pentru a folosi masinaria.

Ce alte instructiuni ar mai fi necesare, care sa poata fi data sumar si mare? Ca eu nu ma pot gandi la mai mult.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

voicul

Aaaa, nu stiu: numeroase cazuri de oameni care si-au bagat cardurile de sanatate in bancomate ca sa scoata bani!

Sigur pentru cine citeste pe aici forumul (5000 de useri din 19 mil si inca cativa, poate vreo 100.000), poate nu e nevoie de mai mult de 10 secunde, fara ajutor, sa se prinda care e treaba.
Intradevar spatiu e mic si probabil ... dar de asta sunt oameni de marketing - sa produca texte intuitive.
Ca fapt divers: apropii - ce? (ai putea sa apropii cardul RATB, nu? - mai ales ca o perioada se putea folosi acelasi card la ambele), platesti - cat? (eu am intrebat la taxatoare si mi-a zis ca e si pe ecran, dar ecran care am impresia ca schimba afisajul)
Deci pentru ca sa inteleaga lumea ... "in fund la taxatoare" (am folosit asta ca mi se pare amuzant).

Ca fapt divers: Garantibank in 2016 nu emite carduri contactless deci semnul international ar trebuie sa il stii de acasa nu de pe cardul cu care trebuie sa platesti.

Nu o sa mai continui discutia si sunt multumit ca s-a implementat asa cea. Ca la orice lucru nou, nu ai cum sa il faci perfect si daca esti interesat intrebi. Deci nu e nimic tragic.
Chiar totul e cu plus :)

frunzaverde

Quote from: voicul on December 21, 2016, 01:09:10 AM
Intradevar spatiu e mic si probabil ... dar de asta sunt oameni de marketing - sa produca texte intuitive.

Text mai intuitiv ca ala deja produs greu gasesti. Gandeste-te ca atunci cand stai la rand la turnicheti, tot timpul pe care il ai la dispozitie e de ordinul a 1-2 secunde. De asta in principiu, masinariile de taxare nu au deloc text sau informatii, pentru ca nu e timp sa citesti ce scrie pe ele.

In majoritatea sistemelor in care am fost, tot ce-ti afiseaza turnichetul este locul unde pui cardul (si ocazional tipul de card acceptat) si un afisaj care iti spune printr-un sistem oarecare "OK"/"NU CONTINUA" si eventual "vezi ca te-apropii de zero".

Pentru ca de atat ai timp; si locul ala NU e un loc de oprire - e deja "palnia" statiei, scopul unui designer e sa mentina fluenta.

Quote from: voicul on December 21, 2016, 01:09:10 AM
Ca fapt divers: apropii - ce? (ai putea sa apropii cardul RATB, nu?

Exista o sigla conventionala pentru plata contactless SI siglele conventionala Master Card, Visa si Maestro; deci dubla descriere a ce trebuie sa apropii. Siglele astea sunt global recunoscute.

Sigla RATB, sigla card Activ etc. nu apare.

Quote from: voicul on December 21, 2016, 01:09:10 AM
- mai ales ca o perioada se putea folosi acelasi card la ambele), platesti - cat? (eu am intrebat la taxatoare si mi-a zis ca e si pe ecran, dar ecran care am impresia ca schimba afisajul)

La fel, tarifele nu sunt scrise pe turnicheti din EXACT aceleasi motive. Nu acolo e locul sa citesti texte informative. Alea isi au locul la tabla cu anunturi si la ghiseul cu om.

Quote from: voicul on December 21, 2016, 01:09:10 AM
Deci pentru ca sa inteleaga lumea ... "in fund la taxatoare" (am folosit asta ca mi se pare amuzant).

Daca ai nevoie de informatii suplimentare exact la ghiseul de informatii/bilete trebuie sa te duci. Acolo nu creezi busculade, nu blochezi traficul.

Quote from: voicul on December 21, 2016, 01:09:10 AM
Ca fapt divers: Garantibank in 2016 nu emite carduri contactless deci semnul international ar trebuie sa il stii de acasa nu de pe cardul cu care trebuie sa platesti.

Bineinteles ca daca un card nu are un serviciu nu vei avea pictograma serviciului pe card.
Si da, la fel cum recunosti diverse alte servicii si produse dupa pictograma/logo (de la toaleta pana la gara si de la VISA pana la Coca-Cola), la fel si pentru contactless.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

strainu

Încă o întrebare de detaliu pentru marota mea: Timpuri Noi cum a fost săpată? În articolul ăsta scrie că deschis, dar în D. Iordănescu, C. Georgescu: Construcții pentru transporturi în România, vol 2 zice că top-down. Tind să am mai multă încredere în monografie, dar erori pot apărea oriunde.

De asemenea, m-ar interesa recomandări de bibliografie legată de metrou. Până acum am găsit așa:
* Ministerul Căilor Ferate (1953). Memoriul Tehnico-Economic asupra construcției metroului în orașul București
* Tănăsache, Ilie (2009). Metroul românesc și metrourile Terrei. Editura Vox 2000. ISBN 978-973-1969-43-5
* Moroșanu, Gheorghe (2008). Metroul fără Ceaușescu. Editura Cetatea Doamnei. ISBN 978-973-175-524-3
* Ianuș, Dorel (2015). Amintiri din tunelurile metroului bucureștean. Editura Meronia. ISBN 978-606-750-004-2
+ vreo 38 de pagini de articole/amintiri colectate de cei de la MU, în care încă sap :)
Mi-e frică să merg pe DN2. Pentru unii, asta înseamnă că n-am ce căuta pe șosele.