Magistrale feroviare in Romania: discutii diverse si proiecte

Started by nenea_hartia, July 01, 2014, 01:36:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oc7avian

Problema e când ai o succesiune de poduri și podețe vai de ele. Degeaba duce linia pe terasament după RK, dacă dai din restricție în restricție.

Că nu se desfășoară reconstrucțiile cum ar trebui, total de acord. Abordarea oricum e secvențială, deci se stă deobicei după punctul critic. Problema pe care am văzut-o recurent e că se descoperă puncte critice pe parcursul șantierului, deși e FIDIC Roșu. Și aici începe jalea... Chiar va fi foarte interesant de urmărit loturile pe PNRR, pentru că a existat o perioadă de proiectare și a constructorului, chit că documentația oferită e detaliată exact ca la fostele licitații. Ar trebui să avem blocaje/surprize mai puține.

Sorinus

Tronsoanele facute prost de la inceput (Balota, Ploiesti-Buzau) si care or mai fi , pe magistrale, merita reconstructie.

Cele unde n-o ia la vale terasamentul si VMax e decenta sunt ok la RK.

Legat de M200, tot ce ziceam este ca, adusa la parametri constructivi pe o distanta cat mai mare, plus electrificare, ar imbunatati viata calatorilor pt cei 5-10 ani cat mai dureaza Brasov-Sighisoara (pe care nu sunt f multe localitati mari, oricum).


cristi5

@Sorinus interesant ca CFR vrea sa faca SFuri de electrificare de la buget. Deocamdata esueaza licitatiile

Podu Olt-Sibiu-Vintu e inclus, dar Brasov-Podu Olt nu.

https://transparenta.infofer.ro/obiective_bs/





Brasov-Fagaras-Sibiu-Sebes-Alba ar fi o linie faina pt calatori. Pot fi combinate cateva proiecte de tren metropolitan si se acopera mare parte din distanta. Metropolitanul ar fi o alternativa la iubitorii de marfa din CFR.

Vor mai fi fonduri europene verzi pt CF, poate se gaseste ceva.

Cetatean

Da,Brasov Sibiu e o cale ferata faina,necesara care ar ajuta si turismul.
O sa ziceti ce,dar da,din putinii aia turisti straini care vinbin Ro,mltti cauta trenul pentru ca deh,asa sunt obisnuiti.

Asta vara am prins o gasca de francezi. Traseul lor;Buc,Bv,Hunedoara,Sb,Bv,Buc. Numa cu trenu. I-am si intrebat,de ce nu cu o masina? Si au zis,pai noi mai bem un vin,mancam...ne place sa stam relaxati in tren sa admiram peisajul...

cristi5

Am pus pe topicele respective cateva documente din procesul de SF
- Cluj-Coslariu
- Predeal
- Ploiesti-Focsani si Focsani-Roman
- ERTMS Predeal-Constanta

Ma gandeam, apropo de discutia de mai sus cu RK si reconstructia, sa ilustrez de ce ideea "e suficient un RK la linie" este problematica. Mai jos avem pe 10 km cate 24 de podete pe fiecare fir. Asta este o pagina dintr-un pomelnic mult mai lung!

- la acest SF nu s-a ajuns inca la evaluarea fiecarui podet, ci doar o evaluare generala, dar in alte proiecte prezinta o poveste fara speranta la situatia existenta.

- practic vorbim de 2 racordari terasament-podet la fiecare 400m (in medie). Racordarile astea lucreaza in timp, si pentru ca podetul de 150 ani vechime nu e schimbat cand se face RK la linie, pericolul este sa se piarda tolerantele necesare pt viteza constructiva.

- practic orice problema la oricare din podetele astea afecteaza cel putin 3 km din cei 10 km (restrictii de viteza etc). Daca cumva gasim bani sa remediem, practic in zona asta avem 5 sanse la 2 kilometri sa inchidem firul pt reparatii...

Sper ca exemplul asta e suficient de ilustrativ pt tipurile de considerente tehnice si economice care duc la reconstructie ca concluzie logica.




AndreiB

Si de ce nu ai putea face un proiect integrat care sa spuna asa:

1. Toate podetele / podurile se inlocuirsc / repara dupa caz + xx metri de linie necesari
2. La restul liniei in alianament se face RK
3. Acolo unde e cazul, se fac trasee noi (e.g. Balota)

shift2rail

Nu poti atinge vmax 160 km/h cu RK, standard impus de Comisie pe retelele Core si Extended Core.

AndreiB

Spune-i si Ungariei asta, care are o mare parte din retea modernizata si fara 160km/h.

cristi5

@AndreiB din ce inteleg de la @motorzbh MAV nu au inceput *inca* dar urmeaza si ei sa reconstruiasca. Plus ca ei in pusta au cazul ala fericit de tip Buzau-Faurei cu un singur pod pe zeci de km. Acolo nu contest ca RK e o solutie buna desi vorbim de 120 km/h la campie in secolul 21.

Despre RK + poduri/podete. Pretul si durata de RK intens promovate aici *nu* includ structuri. Cand te apuci sa inlocuiesti structuri iti iese pret (la cale) si durata de reconstructie.

Acel "dupa caz" se analizeaza si acum, la SF se considera daca poate fi pastrata vreo structura. Citeste "situatia existenta" din proiect, sunt link-uri mai sus. Dar in 99% din cazuri raspunsul e negativ, si nu e de mirare (vezi mai jos). Discutia continua si dupa semnare si chiar s-a pastrat un pod peste Tarnava in X Sighisoara, dupa multe analize, ceea ce a permis (in sfarsit) firul nou Sighi-Albesti.

De ce zic ca nu e de mirare
- multe sunt construite de 150 de ani sau in comunism.
- lipsa bani de intretinere timp de decenii
- necesar de intretinere mai mare decat solutii mai moderne (si alte aspecte de uzura morala)
- chiar daca structura e ok pt tonajul necesar, poate sa nu fie ok pt debit la inundatii

In plus dpdv economic
- peste un anumit nr de structuri inlcuite deja e economic mai simplu sa le refaci pe toate, in acelasi timp cu reconstruit fundatia caii
- structurile noi scad viitoarele costuri de intretinere
- reconstructia permite ameliorarea minora sau majora a traseului, cu economii viitoare la tractiune

nenea_hartia

^ Ce soluții moderne? Tot poduri pe grinzi cu zăbrele, ca în secolul al XIX-lea? :)

cristi5

@nenea_hartia fara sa fiu ingineri de poduri, din ce am vorbit recent cu astfel de ingineri, exemple de diferente dintre podurile de acum (folosite la noi) si cele din sec 19  (si hai sa mai subliniem odata ca pe magistralele din Ardeal avem multe din sec 19)
- cuva de balast care uniformizeaza comportamentul la rularea intre terasament si pod
- vopsele anticorozive moderne care reduc mentenanta
- sarcina pe osie mai mare. In exemplul Cluj-Coslariu e crescuta de la 20t la 22,5t

Sunt convins ca sunt si altele dar las inginerii de poduri (si de Linii) sa se pronunte


Cetatean

Otel din Spania si Italia.
Predale din materiale usoare,compozite.
Ceva gen panouri sandwich.
Cu toate astea la turnarile placilor de suprabetonare, tot au fost probleme, din diverse si varii motive,principalul fiind lipsa de experienta si de interes.

Podetele in mod normal,prefabricate s-ar putea reabilita foarte repede si usor. Dar trebuie organizare si n-ai sa vezi la noi asa ceva.
Cand ma refer la organizare,trebuie sa gasesti 4-5 echipe si poti lucra simultan la 20-30 de podete pe un tronson de sa zicem 15-17 km. Dar la astia le trebuie organizare "Germania" si resurse.

In plus solutiile, cel putin de pe coridor,au fost gandite ca dupa poduri/peste podete sa se toare inainte de piatra sparta pe o lungime de nu stiu cat...la poduri cred ca 150 m iar la podete pe vreo 50 de m a unui strat de balast stabilizat. Sa compenseze exact ce o sa scriu mai jos.

Desi si cu solutia asta,eu am anumite "temeri" pentru ca daca peste podet avem 3-4 m de umplutura...continuarea o stim cu totii.

Referitor la "jenanta" durata de executie a lucrarilor,sunt structuri,pasaje care au 5-6 ani de cand s-au inceput si nu sunt gata.

cristi5

Daca vreti sa mai discutati despre RK uitati-va si la devizul de la Bucuresti-Craiova

https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=1814.msg439037#msg439037

Costul suprastructurii (corespunzator unui RK) este 6,3% din costul total. Sunt cam 25% din total "neprevazute" deci proportional zicem 8%. Vorbim de traseu drept, actual, cu 3 variante minore.

Nu contest ca din restul de 92%, jumatate pot fi "luxuri". Dar ma indoiesc foarte tare ca cineva ar receptiona un SF care prevede inlocuirea unor poduri bune, sau a unei electrificari bune, etc,

Problema fireste este perioada pana la reconstructie. Trebuie gasita o solutie de intretinere pana se gasesc fonduri si se liciteaza reconstructia.

Eu cred tot mai tare ca RK e o solutie superficiala, care nu rezolva lipsa de intretinere de la CFR din ultimii 25-30 de ani. Pot sa inteleg ca vrem solutii ieftine si rapide dar eu sincer nu vad alta.

Costul podurilor si podetelor (lucrari de arta), desi suntem la "camp", e peste cel al suprastructurii.

Apropo, am gasit 12 poduri/podete la care scrie asa
QuoteTehnologia de execuție a podului nou constă în devierea circulației feroviare pe o variantă
provizorie de traseu.

Adica acelasi lucru ca la Ghimbasel, Rotbav, etc.

străbăturn


Cetatean

M-am uitat pe Buc-Craiova,cand am timp o sa rasfoiesc si documentatia.
1. 30% din valoarea aia sunt rezerve,care nu stim ce insemana,nu? Actualizare? Acuma e pe scadere dupa indicii de la ins.
2. Daca sunt proiecte ca si pe coridor,unde doar au pus cantitati sa fie,sau le-au dat un boost,intre 10 si 20 % nu se vor executa.
3. Nu poti sa faci RK fara sa umblii si la infrastructura si suprastructura,ca nu poti sa operezi cu 140.
4. Stalpii aia din beton in 90% din cazuri sunt crapati.
5. 30 de ani de mers cu nasu,combinatii si bani prea putini pentru intretinere,mentenanta si reparatii.
Mi-e frica de ziua cand se va intampla si nenorocirea,cum au zis si cei de la infrastructura.