Magistrale feroviare in Romania: discutii diverse si proiecte

Started by nenea_hartia, July 01, 2014, 01:36:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cristi5

API pe facebook
https://www.facebook.com/411782165662463/posts/2413285745512085/

Previziuni feroviare 2023. După modelul celui rutier publicat acum câteva zile, vă prezentăm astăzi comunicatul cu privire la proiectele majore de pe rețeaua de cale ferată care au șanse să fie livrate sau vor începe în acest an.

În ultimele două decenii, CFR s-a concentrat pe reconstruirea coridorului principal Curtici-Constanța (fost "IV", actual "Rin-Dunăre"), în lungime de aproximativ 850 kilometri. Din aceștia, sunt finalizați ~570 km (Curtici-Ghioroc, Simeria-Sighișoara, Predeal-București-Constanța) din care ~470 km permit 140-160 km/h viteză maximă.

253 kilometri se află în reconstrucție. Din ei, se circulă deja pe fir nou pe 108 km, în cea mai mare parte fiind proiectați la 160 km/h și operați cu 120 km/h în prezent. Din cei 108 km, CFR a anunțat că va face recepția pe 100 km în 2023, adică ambele fire vor fi finalizate. Dar dincolo de aspectele strict tehnice, călătorii sunt interesați de porțiunile de cale nouă care sunt date în folosință.

Pe Ghioroc-Simeria (141 km, 4 contracte în derulare, semnate în 2017 pe 4 ani) se circulă deocamdată pe fir nou pe 103 km. Preconizăm deschiderea în 2023 a "variantei de viteză Vețel", adică ~6 km de cale nouă care este o suită de 3 poduri peste Râul Mureș în lungime de aproape 500 metri fiecare. Hartă interactivă: https://bit.ly/3VKYba3.

Din totalul de 9 poduri peste Mureș prevăzute, se va da drumul la trafic pe 5 poduri. Tot pe Harta API găsiți termenele estimate de noi pentru inaugurarea celor 28 km rămași (sperăm până în 2025). Sunt cele mai grele tronsoane deoarece traseul schimbă malurile Mureșului și croșetează prin tunel dealurile de lângă râu.

Pe Sighișoara-Brașov (112 km, 2 contracte semnate în 2020 pe 4 ani) se circulă deocamdată pe fir nou pe 5,7 km (Brașov-Stupini), iar în 2023 estimăm deschiderea a încă 24 km: Stupini-Bod-Feldioara (13 km) și Vânători-Albești-Sighișoara (11 km). Acestea sunt sectoarele "drepte", iar cele grele din zona muntoasă presupun lucrări de o mare complexitate, inclusiv două tuneluri de 5 și 7 km lungime (24 km de galerie săpată cu TBM) care vor fi cele mai lungi din țară (până la execuția tunelului Predeal).

Este foarte greu să estimăm pe termen mai lung rezultatele pe Sighișoara-Brașov din mai multe cauze: prețurile contractelor neactualizate, antreprenori renumiți pentru întârzieri și mobilizare slabă (Aktor și Euroconstruct), finanțare nesigură cu multe incertitudini legate de CEF2, urmașul CEF1 (program care se va încheia în 2023).

Oricum, nu credem că Sighișoara-Brașov va fi gata mai devreme de 2026 în cel mai fericit caz dar sperăm să ne surprindă CFR și Aktor. Hartă interactivă: https://bit.ly/3MUvUtJ.

Un alt obiectiv important, cu șanse să fie gata în 2023, este tronsonul de 12 km de pe linia București-Giurgiu care include podul de la Grădiștea peste Argeș, lung de 1,3 km. Pe ruta aceasta nu se mai circulă din 2005, traficul feroviar ocolind prin Videle.
În a doua parte a lui 2023 pot începe neobișnuit de multe lucrări (efectul PNRR) pe 7 sau 8 noi șantiere majore: 3 sau 4 loturi pe Arad-Caransebeș (155 km), reconstruire la 160 km/h și dublare și alte 4 pe Cluj Napoca-Episcopia Bihor (160 km), reconstruire, electrificare și dublare parțială. Toate prevăd 6 luni de proiectare și 36 de execuție.

Pe cele două loturi de reînnoire ale București-Pitești (108 km, 120 km/h), ofertele au fost depuse la sfârșitul lunii decembrie 2022. Într-un scenariu foarte optimist, contractele ar putea fi semnate până în vară și demarate lucrările în a doua jumătate a anului ca să atingă jaloanele PNRR.

Tot la capitolul șantiere care vor începe în 2023, avem și câteva sute de kilometri de "Quick Wins", tot prin PNRR, care presupun reparații punctuale pe magistrale neglijate, pline de restricții. Chiar dacă sunt zeci de contracte (foarte) mici, sunt foarte importante pentru rețeaua de cale ferată. Ele implică și riscuri (antreprenori mici, tipuri noi de proiecte) dar blocajele birocratice sunt (aproape) inexistente, fiind vorba de intervenții pe traseul actual.

Xenos

Eu zic ca ar trebui presat public pentru alte SF similare pt magistrale, e plin de locuri care necesita reparatii extinse. Probabil m 400, ca sa dau acelasi exemplu ca mai sus, e toata scadenta la RK. Si M 200, pe care nu se face nimic, din pacate (Brasov-Fagaras-Sibiu-Vintu)

cristi5

@Xenos Quick Wins cred se fac (ca orice lucrare)  pe baza unui SF. SFul pe baza caruia se va lucra in PNRR nu l-am gasit. Adica am gasit licitatia (vezi cateva postari mai sus) dar nu rezultatul.

O sa intrebam daca au in pregatire un SF-uri pt alte magistrale.

Vlad94

O filmare faina da pe M600-Tecuci-Iasi.
Mi se pare ca se circula foarte bine pe aceasta ruta.

cristi5

Quote from: frunzaverde on January 03, 2023, 01:02:55 PMPe exercitiul urmator (POT), Comisia vrea eliminarea "coridorelilor" numindu-le explicit esecuri (pagina 80 din POT aprobat (...) Cerinta asta a Comisiei si Jaspers a fost constanta cel putin din 2019.

@Ionut si @oc7avian au participat recent la Constanta la comitetul de monitorizare POT (sau PT cum i se zice acum, de frica glumei cu NU POT). Au scris un mini-raport pe topicul CM POT

Din cate inteleg pe POT intra
- reabilitarea Craiova-Caransebes, deja pe SEAP, 6 loturi, lasat la vitezele actuale, mici cresteri in zona de munte cred, deci similar cu Cluj-Episcopia Bihor
- plus corectare traseu la Balota- 200 km/h scrie in SFul intermediar, posibil 160 acum pe SEAP, oricum "viitor HSR", si Domasnea, 120 km/h
- Bucuresti-Predeal, tunel de 160 "viitor HSR" si am auzit ca se studiaza 160 si intre tunel si Dirste

Si cam atat ca nici de astea nu sunt bani destui.

Coridorul "9" (Ploiesti-Suceava-Vicsani) si Pascani-Iasi (acolo se discutau iar corecturi majore de traseu) vor fi probabil finantate printr-un imprumut BM sau BERD (dixit Grindeanu)

Se urmareste de asemenea o zona de 200 (nu a fost inca identificata, banui ca ori spre Constanta, ori spre Suceava, ori Craiova...), care in prima faza sa fie operata cu 160, apoi treptat eliminat TNurile ramase, intins catenara, softul RBC comutat pe 200 (sper ca asta inseamna ca RBCul e pregatit de la inceput pt ambele variante, 160 si 200) etc. @oc7avian stie mai mult

Xenos

Daca tot se termina banii poate revenim cu picioarele pe pamant.
Cautati o filmare Iasi - Pascani, se merge ok si acum. Ce are un RK pe amplasament?

alinuttt

Proiectele quick wins vor avea probabil cel mai bun raport cost/beneficiu dintre proiectele CFR SA finanțate din fonduri europene. Acum au inceput lucrările pe mai multe loturi, din poze par lucrări destul de serioase și par a fi folosite materiale noi.

cristi5

Pai da @alinuttt dar mai trebuie Quick Wins la poduri si un Quick Wins la consolidari (tara de deal si munte, avem multe din astea), la catenara/energoalimentare.  Semnalizari multe se vor rezolva cu CEL pe PNRR

Dupa ce le faci pe foate ajungi la preturi de reabilitare pe existent, gen Cluj-Oradea, minus ERTMS.

Avantajul la toate e ca nu trebuie AC.  Nu trebuie CFR sa astepte dupa tot felul de avize.... Poate expertize la poduri si consolidari, parte din SF probabil.

Si daca nu sta dupa birocratie, poate nu apuca nici preturile sa creasca

alinuttt

O comparație interesantă. De la aderare și până în prezent, anul 2023 în care încheiem cel de-al doilea ciclu de fonuri UE(2014-2020) au fost modernizați în total 344+48 de kilometri de cale ferată(Curtici-Simeria-Sighișoara și Câmpina-Predeal). Nu am trecut București-Constanța chiar dacă a fost finalizată după aderarea la EU, iar Arad Simeria îl prezumăm finalizat la final de 2023 deși știm că va mai rămâne puțin de lucru mai ales la Sălciva și Bătuța. Dacă în 16 ani s-au modernizat 392 de kilometri de cale ferată, surpriza e că din 2023 până în 2030 probabil vor fi modernizați și reînnoiți(deci nu includem și QW) 158 de km între Episcopia Bihor-Cluj, 381 de km între Arad-Craiova, 108 km între Pitești-București Nord(toate tronsoanele sunt contractate sau în licitație), deci un total de 647 de kilometri și conform PNRR ar trebui să mai numărăm și 43 de kilometri între Constanța și Mangalia, respectiv 67 de kilometri între Videle Giurgiu. Asta doar pe POT și PNRR, nu adaug și proiectele CEF pentru că nu le știm încă, nu am socotit Sighișoara Brașov chiar dacă cea mai mare parte din proiect tot în perioada 2023-2030 se va construi. Vor fi ani cu multe șantiere feroviare, practic în 7 ani se va reconstrui aproape dublu față de cât s-a lucrat în 16 ani, iar la asta nu am adăugat sute de kilometri de reaparații capitale Quick Wins pe PNRR.
Mi s-au părut foarte interesante cifrele

shift2rail

Plus Resita-Voiteg-Timisoara, tot prin PNRR. Bonus H2.

oc7avian


shift2rail


oc7avian


AndreiB


tom_sawyer

Astăzi, 20 iulie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:

Hotărâre de Guvern privind modificarea anexelor nr. 2 şi 3 la Hotărârea Guvernului nr. 643/2011 pentru aprobarea Condiţiilor de închiriere de către Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora

Scurtă descriere

Având în vedere:

    clasificarea infrastructurii feroviare din România după magistrale conform Contractului de activitate și performanță al Companiei

Naționale de Căi Ferate ,,C.F.R." — S.A. pentru perioada 2021—2025 aprobat prin H.G. nr. 920/2021;

    descrierea rețelei CFR conform Registrului de Infrastructură Feroviară;
    necesitatea comasării sau împărțirii și redenumirii după caz, a unor secții de circulație sau a actualizării lungimilor și denumirilor acestora, în concordanță cu necesitățile concrete de exploatare și de asigurare a unei funcționări eficiente a traficului feroviar, în concordanță cu dotările tehnice existente;
    necesitatea tratării unitare a infrastructurii feroviare, prin trecerea din categoria infrastructurii feroviare neinteroperabile la categoria infrastructurii feroviare interoperabile a unor secții de circulație sau porțiuni de infrastructură care fac parte din:

    - magistrale feroviare, respectiv: secțiile Făurei – Tecuci și Făurei – Urziceni;
    - linii de legătură a infrastructurii interoperabile cu zonele de frontieră, respectiv: secțiile Timișoara Nord – Jimbolia, Zorleni – Fălciu Nord și Medgidia – Negru Vodă;

- grupe și complexe feroviare, respectiv: Turnu Măgurele Port, Caracal Gr.Tehnică, Timișoara Nord – Timișoara Vest și de tipul liniei Dorobanțu – Medgidia PC2 [denumită anterior Dorobanţu - Romcim (PC 2 Medgidia)];

    punerea în aplicare a hotărârilor de guvern H.G. nr. 793/04.11.2019 și H.G. nr.191/10.02.2022 prin care au fost reintroduse în categoria infrastructurii feroviare neinteroperabile secțiile de circulație Avrig – Mârșa și Dornești – Siret;
    introducerea în categoria infrastructurii feroviare interoperabile a secției Aeroport T1- Aeroport H. Coandă, investiție realizată în temeiul Legii nr. 99/2016 cu modificările și completările ulterioare și a H.G. nr. 394/2016;
    necesitatea redefinirii unor secții de circulație sau porțiuni din acestea, care nu îndeplinesc condițiile tehnice minime de exploatare și nu pot fi închiriate, respectiv a secțiilor închise ca urmare a scoaterilor din funcție și casărilor, determinate de furturi și sustrageri de materiale de cale ferată, pentru care costurile de completare, reparare și repunere în funcție nu pot fi recuperate ulterior din lipsa traficului feroviar, și care pot constitui obiectul unor parteneriate încheiate de CFR-SA cu UAT/ADI în condițiile stabilite de O.U.G. nr. 12/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
    necesitatea stabilirii lungimilor de linii CF după criterii obiective și algoritmi care să asigure reflectarea exactă a situației din teren (calculul lungimilor exprimate în km din ax punct de secționare în ax punct de secționare) rezultând ca necesară:

-redefinirea listei secțiilor de circulație aparținând infrastructurii feroviare neinteroperabile, care se pretează atragerii de capital privat pentru întreținere și exploatare și care, prin închiriere degrevează C.N.C.F. "C.F.R"-S.A. de orice fel de cheltuieli,

-actualizarea listei secțiilor de circulație aparținând infrastructurii feroviare interoperabile, prin punerea în concordanță cu noua listă a secțiilor de circulație aparținând infrastructurii feroviare neinteroperabile.

   Prin proiectul de act normativ se vor modifica anexele nr. 2 şi 3 la Hotărârea Guvernului nr. 643/2011 pentru aprobarea Condiţiilor de închiriere de către Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora.

MT