Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani

Started by tom_sawyer, July 20, 2021, 12:07:06 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tom_sawyer

După ce ne vom fi ridicat restricțiile de pe întrega rețea, poate se va gândi cineva să reia lucrările la această linie, e păcat de resursele investite până acum. Cred că merită finalizată investiția, leagă două reședințe de județ, dintre care una pol regional, într-o regiune cu deficit de infrastructră comparativ cu altele din țară.



Pe scurt:
- 1987 - începere lucrări
- 1990 - sistare lucrări
- 1996 - reluare lucrări
- 1998 - străpungere tunel Hârlău (900 m)
- 2001 - finalizare (hidroizolație) tunel Hârlău

La un stadiu mai aproape de finalizare este doar intervalul Hârlău - Flămânzi (19 km).

Lungime totală Hârlău-Botoșani: 57 km
Hârlău-Iași: 64 km

Scurtează cu 45 km distanța Botoșani-Iași fața de traseul prin Leorda-Verești-Pașcani.

Link-uri către alte forumuri care tratează mai pe larg subiectul:
https://trenuletz.forumz.ro/t4918-proiectul-caii-ferate-harlau-botosani
https://forum.lokomotiv.ro/threads/linia-hirlau-botosani.6218/
http://www.transira.ro/bb3/viewtopic.php?t=5111

Poze de la @JohannDB:
http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=1320.msg300108#msg300108

Celelalte elemente de infrastructură de pe linie sunt documentate în link-urile de mai sus. În această postare o să mă axez doar pe Tunelul Hârlău:




sursa: user Semafor, ForumTrenuri

intrare tunel Hirlau


hidroizolatie tunel


armare camasa interioara


hidroizolatie tunel


car metalic de montare hidroizolatie tunel


Sursa pozelor: http://www.viabconsulting.ro/galerie-hirlau.html (firma bănuiesc ca are legătură cu Tunele Brașov)

În 2019 doi tineri s-au încumetat să parcurgă tunelul:

dan tm

Cred ca sansele sînt nule să vedem linia terminată.

Mai degrabă era undeva o teorie că au terminat tunelul ca să poata recupera scutul.


tom_sawyer

Dintre liniile alea începute și abandonate, asta îmi pare că ar merita cel mai mult să fie făcută, chiar înainte de Rm.Vâlcea-Vâlcele.

vancouver

Este una din cele mai sarace regiuni ale Romaniei si nu sunt sanse sa schimbe ceva peste noapte nici in urmatorii 50 de ani. Un proiect in regiune ar ajuta foarte mult la crearea de locuri de munca si specializarea unor oameni din zona. Fiind o zona saraca, mobilitatea cu masina o sa fie mai mica (poate ca o masina pe familie o sa-si permita oricine la un moment dat, dar nu o masina pentru fiecare membru al familiei, si atunci oamenii au inca nevoie mare de transport in comun).

Iar o legatura cu Iasi-ul ar fi de bun augur, atat pentru Iasi cat si pentru Botosani.

Eu cred ca acest proiect merita facut de urgenta, eventual daca proiectul din anii 80 prevede curbe prea accentuate, se poate face o aducere la zi a geometriei, ca sa permita 120 in mare masura.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

frunzaverde

Legatura in sine e o idee buna.

Problema e proiectul - e unul din proiectele alea hei-rupiste, pe repede inainte, ultra-low-cost gandite la mijlocul/sfarsitul anilor '80 - practic moarte din start. E o linie cu viteza constructiva la 70-80, ceea ce nici macar pentru transport suburban nu e buna.

Racordul pleaca din Podu Iloaiei. Dar, la podul Iloaiei, racord s-a facut doar inspre Pascani, nu si inspre Iasi => poti merge Iasi - Botosani via Veresti fara rebrusare, dar pe racordul asta nou, nu... Proiectare din putul gandirii epocii de trista amintire.

Apoi, linia vicinala pana la Harlau e o serie de curbe si sicane, 40 de km in 50 minute. Dupa care, traseul nou e inca si mai rau - uitati aici cum arata pe zona pe care s-au facut lucrari, pana la Flamanzi:



Pare ca viteza de proiectare e 50-60, nu mai mult... Practic trebuie traseu complet nou daca exista vreo sansa sa fie vreodata rentabila. Si aproape de finalizare sigur nu e, nici chiar pana la Flamanzi. Aici ar fi trebuit sa subtraverseze DN-ul, debleul e sapat intr-o directie, dar neterminat (podul pare ca a fost partial facut, dar trebuie sapat sub el), pe partea cealalta nici urma de lucrari. Sina s-a montat de la Harlau doar pana la al doilea viaduct de la Maxut, nu mai mult, vreo 3 km.

Daca se va face o legatura noua, va trebui sa fie pe un cu totul alt traseu, cat sa faca drumul Botosani - Iasi competitiv cu trenul...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

vancouver

Wow, linie noua gandita in anii 1980, cu geometrie de 1880 sau chiar mai rau...
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

AndreiB

#6
As mai adauga un obstacol: gara din Botosani e in locul complet nepotrivit pentru o legatura cu Iasi. Ori faci un ocol relativ mare, ori faci o gara noua, probabil in cartierul Puskin (neatractiva pentru legaturi).

Sunt curios daca o linie noua directa Botosani - Veresti peste dealuri via Cucorani (cu lucrari de arta), abandonand linia actuala si ridicarea vmax pe linia Suceava - Iasi nu e o optiune mai buna. Deservesti toate relatiile importante din Botosani (Suceava, Iasi, Bucuresti), cu o singura linie. Veresti - Iasi dureaza acum 1h36 pentru 122km. Daca ridici viteza comerciala la 100km/h, ar dura cam 1h15. Adaugi 30min pentru Veresti - Botosani si scoti 1h45 Botosani - Iasi si ~35-40min Botosani - Suceava.

frunzaverde

@AndreiB - daca inteleg bine, pe-aici propui traseul:



E fezabil doar daca vrei sa faci niste viaduct-tunel-viaduct foarte, foarte scump, prin niste dealuri destul de instabile. Posibil, dar pentru un oras de 100.000 locuitori, incredibil de scump. Pe 606 (Pascani - Iasi) n-ai cum sa ridici, la fel, viteza prea mult. Are probleme mari de geometrie, si mai mult de 110-120 km/h viteza constructiva nu se poate obtine fara o reconstructie pe cu totul alt amplasament, la niste costuri monumentale. 100 viteza comerciala nu vad cum, nu la costuri rezonabile pentru orase de 100.000 locuitori ca Suceava sau Botosani.

Cred ca atunci cand o sa se refaca linia asta, va fi tot, cumva, via Harlau, dar pe alt traseu...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

vancouver

De putut se poate ceva cu viteza medie pe Harlau - Botosani. Iata un traseu pe care am urmarit curbele de nivel (nu se vede, dar eu am facut zoom in mult ca sa fac traseul) si cota oscileaza doar intre 140 si 180, fiind nevoie de un numar rezonabil de structuri. Integral doar cu poduri, fara nici un tunel, zic eu.

Curba de langa Harlau ar avea o raza de 2km, nu stiu ce viteza inseamna asta. In rest cred ca fara probleme 120-140 peste tot. Fiind linie simpla, 120 mi se pare suficient din considerente de siguranta.

Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

cavver

@frunzaverde nu stiu daca stii , dar exista o varianta moderna pentru harti topo : https://opentopomap.org/#map=14/47.70323/26.66339

tom_sawyer

#10
@vancouver: un articol din 1998 spune că ar mai trebui construit un tunel de 300 m în zona Deleni.

@frunzaverde: proiectul a fost demarat la inițiativa fostului secretar personal al lui Ceaușescu, "exilat" la Botoșani in 1986 pe funcția de vicepresedinte al Consilului Popular al judetului Botosani. El zice că Ceaușescu i-a aprobat 5 miliarde de lei pentru Botoșani-Hârlău și Săven-Dângeni-Rădăuți Prut. N-am idee ca oridin de mărime ce înseamnă suma pentru vremurile alea și nici cât s-o fi cheltuit efectiv din ea. Marturia video e aici, min. 52:45

nenea_hartia


vancouver

@tom_sawyer: stiu ca in proiectul abandonat mai era necesar un tunel de 300m. Eu am propus o varianta noua, diferita. La care nu mai trebuie nici un tunel (doar ceva viaducte mai inalte) si care este cu geometrie de 140km/h.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

AlexxC

Ce potential ar avea aceasta linie dpdv al traficului de marfa? sau este mai mult pentru transport calatori?
Daca e doar pentru calatori nu vad cum poate sa faca sens economic si sa bata microbuzele care circula din ora in ora spre Iasi.

dumbravaandrei

Acum nu mai exista potential strict pentru linia asta, pentru ca Dorohoi-ul are o legatura feroviara cu Iasi iar Botosani iese pe la Veresti. Se exporta cereale multe, judetul avand multe asociatii agricole de suprafete mari si inca exporta multe oi si vite, dar ceva care sa justifice aceasta linie, cu siguranta nu este.