Drumul Expres DEx Ditrău-Chichiș

Started by altr, June 13, 2021, 10:07:02 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

altr

Am gasit un articol interesant pe un site de stiri in limba maghiara, din secuime.
Mi se pare ca DX-ul Nord-Sud intre A8 si A13 din Secuime prinde contur.

Conform articolului, Horatiu Cosma si Robert Dobre au avut niste intalniri cu liderii de UAT-uri din zona, prezentand planul.

Drumul va avea aprox. 143 km, mai multe secțiuni ale actualului drum european E578 între Ditrau (jud. Harghita) și Chichis (jud. Covasna) vor fi lărgite la 3-4 benzi, iar vor fi construite si centuri ocolitoare unde trebuie.
Articolul mai scrie ca studiul de pre-fezabilitate ar trebui sa fie intocmita in 2 luni, iar proiectul ar putea fi finantat de Comisia Europeana.
Apare si o "harta" (ma rog, un draft):


Sursa: https://szekelyhon.ro/aktualis/egy-nagyivu-elkepzeles-szerint-gyorsforgalmi-ut-szeli-majd-at-szekelyfoldet


(Mi se pare ca se va realiza un upgrade al drumului national la drum expres, asa cum au procedat si polonezii la unele sectiuni - cred ca un plan unic si nemaiintalnit in Romania pana acum?)

vancouver

#1
Este fezabil. Actualul drum are deja nistre up-grade-uri facute in trecut (nu-mi dau seama cand), ceva gen centura. De ex. Danesti - Sandominic, unde se vede ca a exista un drum principal prin toate localitatile alea (Carta, Ineu, Tomesti), dar a aparut un drum drept langa calea ferata, care le sunteaza. Acea linie dreapta clar se preteaza la o extindere la 2+2 cu pastrarea aliniamentului. Doar la capete trebuie traseu nou, care sa ocoleasca Danesti prin est si Sandominic prin vest.

O astfel de situatie nu prea se mai intalneste pe alte drumuri. De regula drumul actual trece 30-40-50-60% prin localitati. Lenea, saracia si prostia din trecut se transforma in cheltuili mai mari in prezent. In loc sa fie localitatile rotunde, in jurul unei vetre a satului, asa cum s-a facut in Europa de Vest, la noi oamenii de lene nu au facut altceva decat gospodarii de-a lungul singurui drum existent. In loc sa construiasca alte drumuri radiale. Astfel distanta de la ultima casa la centru (la târg, scoala, biserica) creste considerbil. Avem nevoie de microbuze scolare, ca sa ajunga toti la scoala. Daca bagam curent, apa, gaze trebuie sa facem km de conducte, in loc sa avem doar cateva sute de metri ... La omul prost nici boii nu trag. Astia suntem noi.

Dezvoltarea asta haotica a localitatilor de-a lungul unui drum principal trebuie absolut interzisa. In intravilan sa se poata atrage numai teren apropiat de primarie, care inca este liber si acolo sa primeasca lot de casa cei care doresc (organizat de arhitect / birou de amenajari teritoriale - adica proprietarul de teren agricol atras in intravilan face exact cum vrea primaria parcelarea si vinde, ori daca nu, primaria cumpara fortat terenul la pret de teren agricol (sau la schimb cu alt teren agricol similar), imparte pe loturi si le vinde la un pret cu max. 50% mai mare catre doritorii de parcele. Nu haotic, fiecare construieste unde vrea el, ca doar e proprietar... Case izolate la distanta mare de vatra inseamna multi bani pentru drumuri asfaltate, trotuare, intretinere, copii la scoala, utilitati etc... Cine vrea poate, dar numai daca plateste 90% din costurile astea de la marginea satului pana la el si se ocupa singur sa-si duca copii la scoala.


Daca localitatile ar fi circulare in toata tara, atunci ar fi posibila folosirea pe scara larga a drumurilor actuale, cu largire. Dar nu e cazul si atunci trebuie prin toata tara facute DX-uri sau A-uri complet noi.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

horatiu.cosma

Nu discutăm despre un drum expres în adevăratul sens al cuvântului, ci despre un drum Transregio, așa cum a fost identificat în Masterplan. Acest tip de drum nu este clar definit în legislația națională, însă el este descris în Masterplan ca o conexiune secundară la rețeaua primară TEN-T Core/Comprehensive, practic un feeder pentru această rețea primară. In cazul de față avem conexiunea dintre viitoarele A8 și A13.

Ca elemente principale, drumul Transregio presupune intervenții pe infrastructura actuală sub forma unor centuri la localități aglomerate/cu puncte negre (costuri rezonabile), eliminarea trecerilor la nivel cu CF, corecții de curbe, pasaje pietonale, lărgiri punctuale la 2+1/2+2 și alte astfel de elemente de siguranță/fluidizare.

Am luat cu autoritățile locale din Covasna și Harghita localitate cu localitate traseul DN12 și am analizat elementele drumului, am făcut o vizită și in teren pe zonele mai sensibile si în următoarele săptămâni o să lucrăm cu colegii din minister la o analiză de favorabilitate (oarecum un SPF) prin care vom propune acest pachet de intervenții pe DN12.

Fred

Daca drumul ramane catalogat ca DN nu o sa impiedice nimeni si nimic contructiile in buza drumului, iesirile din curti direct in el, eventual cu viraj la stanga. Ma uit la bucata de care spune @vancouver de la Danesti la Sandominic si prima imagine pe streetview e o casa in buza drumului cel nou. Scoti drumul din localitate si vine localitatea peste drum, munca in zadar.

https://www.google.com/maps/@46.5338454,25.7685237,3a,75y,55.05h,67.32t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQyRqP9x7M6whgF7FTb7_ZQ!2e0!7i13312!8i6656

Bachus01

O abordare realistica si corecta . Cred ca ar trebui implementată în toată țara.  DN12 oricum este cu câteva clase peste multe dn uri din tara . Drum "ca in palma" si foarte bine semnalizat . Sunt câteva localități intre Miercurea Ciuc si Gheorgheni cu curbe mai strânse si conflicte de trafic .

Dacă tot avem deschidere din partea "autoritatilor" poate găsim o soluție si cu DN uri de pe raza muncipiilor. Mutate la Cnair sau gasită o cale de mijloc. Banuiesc ca in studierea acestui trans regio "autoritatile" au trecut pe drumul de intrare în Gheorgheni (limita de municipiu ) dinspre Bicaz. Iar problema persista in toata tara. Efectiv iti rup masina , pe centura de la Piatra Neamț,  Gheorgheni, Bârlad,  Tecuci,  Făgăraș si lista continua

pasadia

#5
@horatiu.cosma & ceilalți:

Ca unul care a parcurs DN12 și zona secuimii de nenumărate ori, permiteți-mi să zic următoarele (deși cred că am mai exprimat viziunea asta pe aici):

1. E în lucru și teoretic în vreo câțiva ani va exista și în teren tronsonul A13 dintre Sfântu Gheorghe (sau mă rog, Brașov) și Târgu Secuiesc. Mai mult chiar, traseul A13 trece pe la nord de Tg. Secuiesc și, sper eu deși nu e confirmat, va avea un nod pe DN11B între Târgu Secuiesc și Sânzieni.
Strict acest fapt face mai atractiv DN11B ca traseu de tranzit între Brașov și Miercurea Ciuc comparativ cu actualul DN12. Ca timp de parcurs deja, fără alte investiții, am vorbi de 10 minute mai puțin (cel puțin).

2. Prin urmare ce mi s-ar părea normal ar fi ca analiza să plece nu de la Chichiș sau Sfântu Gheorghe ci de la Târgu Secuiesc. Și tronsonul DN12 între Chichiș și Cozmeni să fie ignorat (sau mă rog, dacă vreți o investiție în zona atunci puteți propune ultra-necesara realizare a unui pasaj peste CF 400 între Olteni și Malnaș).

3. DN11B chiar e un drum ce se pretează la a fi transformat, pe traseul actual, într-un drum de viteza (corectări de curbe, banda doi pe urcări, etc...). Doar 2 sate (Sânzieni și Casinu Nou) rezolvabile prin centuri simple ce nu pun probleme in teren.

4. Mai departe, strict pe DN12 spre nord de la Cozmeni spre Ditrău as spune că în mare măsură un 1+1 e suficient pentru nivelurile de trafic curente. Însă mult mai important e să fie corectate curbele și amenajate cu benzi suplimentare intersecțiile actuale sau cele ce vor fi create prin construcția unor centuri.

Dan74

 ^ Exact asta consider si eu ca ar trebui facut, DN11B e mult mai usor de upgradat decat DN12.
Foarte bine punctat @Pasadia.

slartibartfast

Susțin. DN12 are și marele punct problematic Băile Tușnad, unde realizarea unei centuri ar fi atât necesară, cât și foarte dificilă, comparabilă cu ce e necesar a se face pe valea Prahovei.

tom_sawyer

S-a mai întâmplat ceva cu acest proiect? O să fie foarte necesar odată cu deschiderea Aeroportului Brașov.

pasadia

Nu te supara pe mine - de obicei iti apreciez interventiile. Dar la replica asta am ras bine de tot. Eventuala deschidere a aeroportului Brasov va avea un impact foarte redus asupra traficului spre / dinspre Miercurea Ciuc si oricum nu va impune trecerea de la 1+1 la 2*2.

Ce naiba - in principiu va exista A13 intre nordul aeroportului si Sfantu Gheorghe. Va exista centura la Sfantu Gheorghe si la Miercurea Ciuc. Da, ar mai fi nevoie de chestiile banale, necesare oriunde (denivelarea trecerii la nivel cu CF400 de la Olteni sau amenajarea intersectiilor cu banda de decelerare/accelerare) dar NU e nevoie de DX.

tom_sawyer

#10
Miercurea-Ciuc a rămas practic singura reședință de județ pentru care nu s-a început măcar un studiu de fezabilitate pentru a fi conectată la rețeaua de drumuri rapide a țării.

(exclud Reșița - cu licitație SF anulată, Giurgiu - noul pod peste Dunăre va atrage mai mult ca sigur A/Ex, Vaslui - în imediata vecinătate a DEx Tișița-Albița, Botoșani - se lansează în curând DEx SV-BT).

În condițiile astea, e absurd că CNAIR-ul a licitat SPF DEx Rm.Vâlcea-Slatina, numai pentru că a fost Ciucă prin zonă și a apucat să promită ceva.

pasadia

Statul de resedinta de judet e complet irelevant. Daca te uiti la populatie observi ca discuti despre un oras nesemnificativ. Ai orase ne-resedinta de judet (semnificativ) mai mari (Medias, Barlad, Turda, Sighetu Marmatiei, Hunedoara, Onesti). Daca discuti despre putere economica, strict in judetul Harghita, sunt convins ca Odorheiu Secuiesc e semnificativ mai important decat Miercurea Ciuc.

Sa nu ma intelegi gresit - e un oras frumos, cochet, in care merg deseori. Dar hai sa nu facem prioritati acolo unde nu e cazul. Densitatea in zona e extrem de redusa, nu exista trafic ce tranzit semnificativ iar interventiile in domeniul rutier nu ar trebui sa aiba ca scop deschiderea unui drum complet nou ci imbunatatirea dpdv al sigurantei rutiere a infrastructurii existente acum. Niste interventii punctuale ar face minuni, nu ditamai proiectul.

ps - apropo de tranzit, cred ca o crestere importanta ar veni strict din deschiderea unui drum decent intre Bilbor si Vatra Dornei. Hai sa bagam bani in asa ceva (da, stiu, e DJ, pentru Suceava nu e important acel DJ, etc...)

ijwtsh

Pe aceeasi idee de mai sus nu era mai ok atunci ca A3 sa nu mai treaca prin Zalau?

Fred

Daca te uiti pe o harta 3D a zonei descoperi ca A3 nu trece prin Zalau, ci Zalau e pe traseul cel mai accesibil pentru A3. Adica nu au facut A3 sa treaca pe acolo din cauza orasului Zalau, ci pentru ca pe acolo e cel mai usor de construit. Pe partea de vest ai teren drept dinspre Oradea pana pe Crasna-Aghires, pe partea dinspre Cluj ai valea pe care e DN-ul de Zalau, astea sunt despartite de Meses si acolo se face tunelul. Daca nu exista orasul Zalau, tot acelasi traseu avea A3.

mirceaeliade

DXul asta va deveni realitate doar daca UDMRul il cere ca alternativa la neconstruitul A3.  Probabil le convine mai mult, si ca geografie, e un coridor foarte generos pentru un drum cu access controlat.  Vai destul de largi (excluzand la Tusnad)