Infrastructura de transport si PNRR

Started by voicul, April 28, 2021, 09:18:07 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pista_bacsi

@horatiu.cosma Te rog explica-mi cum sunt pe langa subiect. Promit ca nu o sa dau un reply la comentariu tau. Vreau sa inteleg cealalta perspectiva.

mirceaeliade

#211
PNRR nu e deloc rau pt Ro decat celor care le convine mai mult sa cheltuiasca banii altora (al contribuabililor) fara nici un fel de supervizor care sa ii intrebe ce fac cu banii.  Numai pentru rata de dobanzi mai mica da un beneficiu major Ro.  Cand iti faci ipoteca la casa, iti garantez ca sari in gol numai ca sa respecti cerintele unei banci care iti da cu 2-3% dobanda pe zeci de ani.

Ro e singurul membru care a primit bani de autostrazi prin PNRR, si in loc sa aplaudam pe negociatorii nostri care au deschis parghii pentru minunile de pe A7, ne plangem ca dupa ce primim bani, vine banca si ne cere sa nu aruncam in bani la paca(l)nelele membrilor de partid.

zone_rider

PNRR pe rutier este de fapt împrumut. Nici mie nu mi se pare cea mai buna soluție. Adică se putea face la fel de bine direct pe fonduri europene. Nu ne ajung banii UE pentru că în loc să urmărim master-planul, finanțăm tot felul de autostrăzi și DX cu trafic nesemnificativ. Atunci când arunci cu banii pe tot felul de chestii inutile pe termen scurt, evident că nu mai ai bani pentru chestiile critice.

horatiu.cosma

Evident că e mai bine bani gratis decât împrumut. Dar așa a fost construit PNRR de la început, o parte grant, o parte împrumut. Nu putea fi rutierul (poluant) pe grant și feroviarul (verde) pe împrumut. Însă acel împrumut e cu dobândă foarte mică, mult sub dobânzile cu care se împrumută Ro pe piețe.

Cât despre jaloane, ele sunt un fel de "bine cu forța" pentru Ro. Vrem bani europeni, trebuie să ne facem curat in casă, să aranjăm patul, să văruim și să spălăm geamurile. Nu mai merge șmecheria primilor ani in UE in care am luat euro gratis de la UE, am zis ca ei la condiționalități, dar am făcut tot ca noi (spălare de bani, licitații trucate, reforme amânate, terenuri de fotbal in panta și alte asemenea).

Faptul că guvernul în ultimii ani a crezut că merge ca și până acum, pe stilul să vină banii, dar reformele la anul și la mulți ani, că ne iartă din nou CE că suntem băieți buni la granița cu Ucraina sau amenințările cu bau bau ul extremist nu aveau cum să funcționeze la infinit.

Vine nota de plată. Fie facem reformele dure și luăm banii europeni, fie ne asumăm că nu o să mai avem bani de proiecte.

dumbravaandrei

De subliniat că aceste reforme sunt etichetate ca dure doar pentru o mână de oameni care prin matrapazlâcuri și mici baroneli și-au creat o situație privilegiată de putere și prosperitate, în dauna celorlalți cetățeni ai țării. Pentru restul cetățenilor, aceste reforme sunt contrariul a tot ceea ce poate încapsula eticheta de ,,dure".

Ca să îl contrazic pe @pista_bacsi că raționamentul său nu e chiar adecvat situației, o să exemplific cu totul altfel etapele din PNRR. E ca atunci când ai o problemă cardiacă:
- ca să fii bine, să ai o stare de comfort, să fii activ și să practici o viață cât mai aproape de normal, ăștia sunt parametrii în care trebuie să te încadrezi: tensiune arterială, nivel colesterol, glicemie, greutate, etc..
- astăzi, îți dau niște pastiluțe magice pe care le iei să te repui pe picioare
- să ajungi ok, trebuie să faci o muncă pe termen lung: regim alimentar, măsuri anti-sedentarism, curățenie în ceea ce privește oboseala, odihna și somnul
- Munca aia pe termen lung, nu depinde doar de tine, motiv pentru care trebuie să apelezi la niște oameni și să faci niște investiții de capital (da, nu se poate să fii sănătos ,,pe gratis")
- Pentru că poate nu ai toți banii necesari să te faci bine pe termen lung și să evităm ca peste 4-5 ani să fii în aceeași situație de risc, pe măsură ce lucrezi la planul de însănătoșire și dai indicii că nu o să mai repeți prostia, noi îți decontăm din cheltuieli...

Desigur... înainte de acest proces de însănătoșire era bună șaorma la 3 dimineața? Era... Considerai o masă ca fiind decentă doar dacă avea cartofi+carne+pâine+papanași cu smântână? Considerai... Era bine? Ești dovada vie că nu...
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

pista_bacsi

#215
Mulțumesc pentru mesaje. O să încerc să mă exprim mai elegant să se înțeleagă mai bine ce vreau să zic. Este perfect ok să avem opinii divergente deși nu prea le avem.

Eu nu sunt împotriva reformelor PNNR (punctual mai ridic din sparceana, dar accept ca majoritatea sunt ceea ce trebuie). Nu e nevoie să mă convingeți pe mine, eu sunt deja convins.

Spuneam acuma ceva timp ca piețele și-au pierdut răbdarea cu România și ca rezultat dobânzile de împrumut merg în sus. Teoretic nu ești in incapacitate de plată la 10% dobândă dar practic ești. Noi cam suntem pe drumul ăsta momentan.

Prin ridicarea pragului de 3% și PNNR România a fost încurajată să cheltuie mai mult decât până înainte de 2020. E vina CE ca noi avem niște mega iresponsabili în guvern? Nu, dar în același timp fără decizia lor nu am fi ajuns aici.

PS: două lucruri pot fi adevărate în același timp 1.Romania are nevoie de reforme 2.Evitarea incapacității de plata e mai importantă decât câteva reforme

PS2: Îmi cer scuze anticipat pentru modul "bombastic". E o deficiența profesională. Indiferent cum mă exprim să știți ca ascult, mai greu cu înțelesul acolo durează câteodată zile, luni, ani  :)

Gendan

De dragul discutiei, intervin si eu in subiectul de la PS: reforme vs. evitarea incapacitatii de plata.
Premiul Nobel pentru economie in 2024 a fost acordat pentru studiul asupra felului in care institutiile sunt formate si afecteaza prosperitatea. Pe scurt, laureatii demonstreaza importanta institutiilor puternice pentru prosperitatea unei natiuni. Ce e foarte fain e ca adreseaza direct dilema institutiilor in tari bogate: tarile astea au institutii puternice pentru ca sunt bogate sau e pe dos, sunt bogate pentru ca au institutii puternice?
Rezultatele lor par a indica a doua varianta, in care relatia este cauzala: statele bogate sunt bogate pentru ca au institutii puternice.

Am scris cele de mai sus tocmai pentru ca personal consider ca reformele pe care ne-am angajat sa le facem pot fi un catalizator pentru crestere economica ulterioara. Mai mult, cred ca genul asta de reforme nefacute la momentul lor (si motive se pot gasi: avem alte prioritati, cum sa trimitem zeci de oameni in somaj, ce facem cu ce am investit pana acum in proiecte tip elefanti albi etc.) devin din ce in ce mai costisitoare pe masura ce le amani. Vezi cat s-a scumpit km de autostrada in RO in ultimii 10 ani. Sugerez mai voalat ca durerea bugetara de acum si din viitorul apropiat ar merita sau ar fi mai suportabila daca am reforma statul.

Recomand "Why Nations Fail" pe subiect. Cartea este scrisa de catre doi dintre laureati, Daron Acemoglu si James A. Robinson.
Pentru natiunea noastra recomand sa nu ne mai jucam de-a reformele si nici sa nu mai mimam transformarea intr-o democratie.

hefaistos

UE a relaxat regulile pentru a evita o prabusire în contextul pandemiei. PNNR fiind parte a acestor masuri, ca finantare ieftina si accesibila. Relaxare temporara. Acum fiecare a făcut cum l-a taiat capul cu aceste avantaje fiscal-financiare. Sa nu acuzam UE de incompetenta altora și sa le cerem sa susțină în continuare incompetenta, pe motiv ca dacă ne-a dat odată acum trebuie sa dea mereu.
P.S. Dacă se termina razboiul din Ucraina, sa vedeți atunci ce scurgere de resurse spre tara vecina. Atunci sa va plângeți ca ne-a uitat UE.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

pista_bacsi

@hefaistos relaxarea intră în anul 5 de existența începe să nu mai fie temporară. Problemele cu deficitele nu sunt doar în România mai sus și alte state UE unde sunt la limita (ei au o dobândă mai mică unde ajung în incapacitate). Din păcate noi suntem vârful de lance din două motive lipsa euro și iresponsabili noștri.

Eu sper intr-un compromis asemanator cu criza precedentă (adică să fim tratați ca copiii). De exemplu: faci 2 reforme îți deblochez o plată parțială de 200 mil. euro, mai faci încă 2 îți mai deblochez încă 200 și tot așa. Ideea e ca avem nevoie de CE sa ne ajute daca continuă traiectoria.

PS: Eu doar am explicat ce decizii au avut un rol în toată situația. Poate pe viitor vor fi mai reticenți în a nu
urma acel 3% sau a cere UE să îl ridice.

mircea

Spune-mi că nu înțelegi ce e PNRR fără să îmi spui că nu înțelegi ce e PNRR.  :lol:

pista_bacsi

#220
Da știu ca asta era scopul PNNR, dar noi suntem incapabili guvernamental să face mai mult de 2 reforme în paralel :) Trebuie să vină cineva să ne zică "pana joi îți faci tema și vi să te verific" :) Puteți face misto de mine nu ma deranjează sau putem accepta realitatea (incapacitatea de reforma/guverna și bugetul țăndări)

LE: Am devenit repetitiv așa ca o să mă retrag. Eu personal sper să nu ajungem într-o situație limită. Mi-e ca mulți dintre voi nu vă mai reamintiți ani similari. O zi faină!

shift2rail

^ s-a mai explicat, nu se pune problema intrarii in incetare de plati daca vom respecta traiectoria de ajustare pe 7 ani din PBSTM. practic, pietele interpreteaza planul bugetar-structural pe termen mediu agreat cu Comisia UE ca pe un memorandum light cu FMI.

De asemenea, nu exista o legatura formala/conditionalitate intre PBSTM (deficite, datorie) si indeplinirea jaloanelor&tintelor din PNRR desi, evident, reforma fiscala prevazuta in PNRR ajuta la corectia deficitului.

ps. ar fi util un thread "Infra si PBSTM", ajustarea agreata prevede o reducere puternica a ponderii cheltuielilor de capital ("investitiilor") in PIB spre sf perioadei de ajustare 2029/2030. De la un vârf de 7%, teoretic, anul curent, spre un max 4%.

alexV

Nu intelegi PNRR dar e "cel mai stupid". Identifici niste lucruri aproximative, "PNNR blocat", dar nu continui firul logic.

Incepe cu monitorPNRR, ca are grafica mai buna decat mininsterul de finante.

       Cererea de Plată nr.3, care ar fi trebuit plătită de anul trecut, a fost aprobată de Comisia Europeană doar parțial, din cele 2,4 miliarde euro din valoarea totală fiind suspendate 1,1 miliarde pentru neîndeplinirea unor reforme importante

 -> Uite ca se si negociaza: Romania cere UE sa ne taie din banii PNRR, ca guvernul n-are chef de reforme.

       se adaugă o probabilă reevaluare a jalonului legat de reforma pensiilor speciale care va adăuga o sumă suplimentară suspendată (cel puțin 500 de milioane de euro).

 -> Negocierea continua ...

Sunt curios daca negocierile taierile astea sunt din componenta de granturi sau din componenta imprumut.
Mai departe, citat din @pista_bacsi:
"În momentul de față nu prea îmi pasă de ce e bifat și ce nu."
 -> Institutiilor le pasa.

"PNNR e cea mai stupid inventie birocratica. E cum ai merge la banca si ti-ar da imprumut, dar ar fi conditionat de: mai intai cheltuie bani"
 -> Fals. Prefinantarea Romaniei a fost 4 miliarde EURO. Avansul. Banii platiti imadiat de UE, inainte de orice reforme/jaloane.

In 2024 Romania a platit aprox 5 miliarde EURO pt proiecte PNRR, si n-a incasat nimic din cauza ca guvernul n-a facut reforme. Bugetul pe 2024 prevedea intrari PNRR tot de 5 mld. Pe cine iei la rost acum, @pista_bacsi, pe Ursula sau pe Ciolacu?

pista_bacsi

@alexV eu intr-un mod mai grobian am identificat aceleasi riscuri ca in concluziile articolului. Daca in 2025 lucrurile nu incep sa se miste in 2026 va fi o problema. Daca tu crezi ca Romania s-ar fi angajat la astfel de cheltuieli (42.5 miliarde euro) fara PNNR atunci nu are rost sa discutam.

QuoteCare va fi impactul acestor probleme?
În primul rând un efect direct în ceea ce privește dificultatea de a asigura fluxurile financiare pentru plata contractelor aflate în derulare – exista un risc ridicat să nu mai poată fi plătite facturile pentru contractele aflate în implementare, pentru că banii primiți până acum sunt pe terminate;

Din cele 28,5 miliarde de euro ale PNRR, România a primit până acum din prefinanțare și două cereri de plată, 9,1 miliarde de euro. Execuția la 31.12.2024 se ridică la 6.5 miliarde de euro. Mai rămân puțin peste 2,5 miliarde de euro. Insuficienți pentru facturile ce se estimează că vor fi depuse în acest an. Spre exemplu doar în 2024 au fost plătite facturi la PNRR de 4.9 miliarde de euro.

Mai trebuie precizat că valoarea totală a contractelor semnate este de 42,57 miliarde de euro (la fondurile din PNRR se adaugă și sumele adăugate din bugetul național).

În al doilea rând problemele PNRR vor afecta angajamentele de reducere a deficitului bugetar – intrările de bani din PNRR de 12 miliarde de euro pentru acest an, care aveau un rol extrem de important, pe lângă măsurile de reducere a unor cheltuieli și pe lângă măsurile din Ordonanța "trenuleț", nu vor putea fi realizate. Lipsa lor va duce inevitabil la creșteri de taxe.

În bugetul aprobat pentru 2024 era prevăzută o intrare de 5 miliarde de euro. Nu a intrat niciun euro. Orice previziune bugetară pentru acest an este realistă doar în măsura în care la capitolul intrări de bani din PNRR va lua în considerare cel mult câteva sute de milioane de euro, și asta doar dacă CE va considera îndeplinit jalonul referitor la scăderea pragului de impozitare la microîntreprinderi, în prezent suspendat.

Referitor la "PNNR e cea mai stupid inventie birocratica." Cum am spus mai sus am exagerat si ar fi trebui sa folosesc o alta exprimare mai eleganta. Poate acesta imagine din articol arata complexitate acestui vehicul/plan. Deacord ca noi suntem in coada cum era si de asteptat, dar nu mi se pare ca prea multi exceleaza. Personal mi se pare ca oricine e sub 35% (prag arbitrar) nu o duce prea bine in implementare. Top 3 e singurul care pare ca e capabil de un astfel de plan.




Powered by API/PUM imgur uploader