Infrastructura de transport si PNRR

Started by voicul, April 28, 2021, 09:18:07 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Feri

QuoteCe se mai întâmplă cu PNRR: doar 70 din 518 ţinte au fost îndeplinite. România a cheltuit până în acest moment 2,4 mld. euro din cele 29 mld. euro, adică un grad de absorbţie de 8%. România trebuie să cheltuie restul de 26,6 mld. euro în doi ani şi jumătate

Gradul de realizare a reformelor şi investiţiilor din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) este de doar 14%, arată tabloul de bord publicat de Comisia Europeană. România este printre codaşele Uniunii Europene la acest capitol, alături de Bulgaria sau Cipru. Din cele 558 de reforme şi investiţii, arată datele publicate de Comisia Europeană, România a dus la capăt ,,într-un mod satisfăcător" numai 70.

PNRR înseamnă un plan de 29 mld. euro pentru investiţii în rezistenţa României la şocuri economice, împărţiţi în două: jumătate fonduri nerambursabile şi jumătate împrumuturi la dobânzi aferente ratingului Comisiei Europene, care se împrumută la dobânzi mici, datorită ratingului bun.
Pentru a accesa fondurile, România trebuie să ducă la capăt mai multe reforme cuprinse în PNRR şi agreate cu Comisia Europeană când s-a făcut planul. Un update de la Comisia Europeană arată însă că numai 14% din angajamentele României au fost respectate, până în acest moment.

Cum arată restul datelor privind PNRR

României i-au intrat în conturi, potrivit datelor publice, circa 9,5 mld. euro, din PNRR până în acest moment. Conform execuţiei bugetare, însă, s-au cheltuit doar un sfert din aceşti bani, adică 2,4 mld. euro în 2022, 2023 şi 2024 cumulat.  În aceste condiţii, România trebuie să cheltuie în următorii doi ani şi jumătate restul de 26,6 mld. euro, sau pierde banii, pentru că PNRR, cel puţin conform negocierilor actuale, nu poate fi derulat mai departe de 2026 inclusiv şi ultima investiţie trebuie finalizată până se încheie acest termen.
ZF.ro

shift2rail

^ 10 mld eur- prefin, transa 1 si 2- sunt parcati la BNR, transa 3 (inca 3 mld) e pe teava, va intra la sf lui oct, problema sta, mai degraba, in slaba capacitate institut-administrativa a statului, care nu poate contracta si cheltui efectiv muntele de bani din conturile BNR. Infra nu misca rau, dar in sanatate, educatie si restul investitiilor din pnrr e o catastrofa.

" intariti-va statul", spunea unul dintre cei mai mari gangsteri ai locului.

Gio

Ramane speranta prelungirii PNRR-ului. Pana la urma nu cred ca suntem singurii intarziati  si nu cred ca vrea nimeni sa fie lasate proiecte aflate in executie fara finantare. O prelungire de 2 ani ne-ar rezolva problemele.

andreita

la cum stau restul tarilor cu PNRR cred ca e realist sa spui ca o sa prelungeasca. insa nu stiu daca va fi 2 ani ...

shift2rail

^ prelungirea pnrr1 sau un pnrr2. Ambele sunt in carti. Banii europeni vor continua sa curga, lipseste insa capacitatea institut-admin de a-i cheltui.

GIV

@shift2rail de unde ai garantia ca banii europeni vor continua sa curga?

hermes

@GIV - vor continua să curgă pentru că asta face Comisia Europeană, planuri ca sa cheltuie bani.
Sunt însă sceptic legat de un eventual PNRR2 care sa finanțeze și rutier. Mai degrabă se va finanța la greu feroviarul, așa că pentru autostrăzi doar o eventuală prelungire a PNRR1 ar fi o soluție - se va spune clar după ce vom avea stabilită componența noii Comisii.
The only time Success comes before Work is in the dictionary.

RazesIesean

@shift2rail nu o sa mai fie nici un PNRR 2 sau cum se va numi, probabilitate 90%.
Daca se termina razboiul din Ucraina, toti banii se vor duce pe reconstructia acesteia.
Nu am luat in 20 ani ce a trebuit, de acum o sa trebuiasca sa cotizam, adio cadouri.
~~~~~~
Ramasag de 500 lei in contul API ca nu se va scoate la licitatie pe A8 nimic, in 2024, in afara de capatul vestic care va fi semnat in Q3 2024.
~~~~~~

dumbravaandrei

iar la pnrr actual s-a incercat de doua ori prelungirea si s-a spus clar nu. A treia oara am dubii ca va fi cu succes, la cum arata lucrurile acum prin comisie si parlament.

tom_sawyer

#174
Quote from: tom_sawyer on April 20, 2024, 07:11:34 PM‼ Anunț important referitor la Planul Național de Redresare și Reziliență ‼

➡ În cadrul Consiliului ECOFIN, miniștrii economiei și finanțelor din statele UE au ajuns la un acord cu privire la faptul că fondul de redresare post-pandemie, denumit și NextGenerationEU, nu va fi extins dincolo de anul 2026.

Acest lucru înseamnă că toate proiectele din PNRR trebuie implementate până în acel an, iar fondurile alocate să fie cheltuite.

➡ În ceea ce privește PNRR-ul României, a treia cerere de plată în valoarea de 2,7 miliarde de euro, a fost depusă în luna Decembrie 2023, iar nici până la ora actuală nu a fost aprobată, deși termenul prevăzut în regulament pentru evaluare a expirat la 15 februarie.

➡În prezent, am încasat din PNRR aproximativ 9,4 miliarde de euro, aflându-ne într-un grad de 32% de încasare.

➡ În anul 2024, printre investițiile și reformele care ar trebui să aibă loc se numără: dotarea a 75.000 de săli de clasă cu mobilier, 1.200 de autobuze electrice pentru transportarea elevilor, 10.000 de laboratoare de știință, cel puțin 25 de spitale publice vor beneficia de echipamente și materiale care contribuie la reducerea riscului de infecții nosocomiale, investiții în 25 de unități de terapie intensivă, iar 50% din investițiile în infrastructură feroviară și rutieră trebuie finalizate.

🔴 În anul 2020, când negociam în Parlamentului European Mecanismul de Redresare și Reziliență, am depus amendamente care să prelungească termenul de implementare a banilor din PNRR până în 2026, termenul inițial propus de Comisie fiind 2025.

🔴 Am făcut acest lucru, deoarece, încă din perioada când gestionam fondurile europene în calitate de Comisar, cunoșteam lentoarea implementării proiectelor din anumite State Membre, printre care și România.

🔴 Am mai spus-o și o repet, PNRR-ul este o șansă istorică pentru România, și sper din tot sufletul să nu fim nevoiți în 2026 să trimitem înapoi la Comisie pentru neutilizarea la timp a fondurilor alocate.

www.facebook.com/EUCorinaCretu/?locale=ro_RO

GAC

deja avem primele semne de posibila recesiune, pe burse. daca se lasa cu recesiune mai mult ca sigur ca ue o sa inceapa sa arunce cu bani, ca altfel euroscepticismul va fi in crestere; in ceea ce priveste ukraina, ca sa o reconstruiesti, mai intai trebuie sa o legi de europa, deci A8 poate fi in carti mai departe.

mircea

Se vorbește foarte ipotetic pe aici, dar chiar și cu o victorie a Ucrainei, la reconstrucția ei, legarea de UE se va face prin Polonia, nu A8-ul nostru. Rutele din Ucraina spre România/Bulgaria/Grecia vor fi din categoria secundare/terțe pentru ucrainieni.

dumbravaandrei

Quote from: 26ld on August 22, 2024, 07:37:09 PMPersonal cred ca si de asta nu pare sa se agite nimeni legat de termenele de pe A1, A7, A3 sau A8:

"Articolul 21
Modificarea planului de redresare și reziliență al unui stat membru
(1)
 În cazul în care planul de redresare și reziliență, inclusiv jaloanele și țintele relevante, nu mai poate fi îndeplinit, în
totalitate sau parțial, de către statul membru în cauză ca urmare a unor circumstanțe obiective, statul membru în cauză
poate înainta Comisiei o cerere motivată ca aceasta să elaboreze o propunere de modificare 
(2)
 În cazul în care Comisia consideră că motivele prezentate de statul membru în cauză justifică o modificare a
respectivului plan de redresare și reziliență, Comisia evaluează planul de redresare și reziliență nou
Exact cu aceste argumente s-a mai dus guvernul la CE pentru transa II (aia cu pensiile speciale), iar CE a raspuns clar (chiar daca intr-un limbaj tehnic si mult mai diplomat) ca inactiunea, incompetenta si amanarile suferite 100% din motive ce tin de guvern, nu se incadreaza la "circumstante obiective". Si le-au dat cu flit, trimitandu-i acasa cu mana intinsa.

La ora actuala nu prea exista aceste circumstante obiective pentru mutarea termenelor din PNRR, a comunicat clar comisia. Cu viitoarea comisie cu atat mai greu e de negociat ceva pe acest subiect. 

26ld

#178
^De acord cu tine cand vine vorba de reforme ce trebuie facute de guvern, nu depinde decat de ei. Insa cand vine vorba de transporturi, pot spune: razboiul care a ingreunat aprovizionarea pe piata, explozia pretului la materiale de constructii si legea data pentru ajustarea preturilor care a afectat bugetul si cred ca ar mai gasi niste chestii care chiar daca i-ar face pe ei sa para incompetenti, ar putea trece drept obiective la CE.

Nu le caut scuze pentru incompetenta lor, dar cred ca asta e unghiul pe care il cauta cand vine vorba de transporturi: "firmele nu pot gasi, nu pot aduce, etc din cauza pietei" iar asta ii scuza si pe ei pentru felul in care au acceptat ca o singura firma sa castige atatea contracte la un pret agresiv. Probabil o sa insiste si pe faptul ca au reusit sa faca sa coste totul mai putin si spera ca va fi dat in trafic tot tronsonul Buzau-Focsani, chiar daca incomplet sau nu 100% executat.

tom_sawyer

România va primi ,,cel mult jumătate din bani" pe cererea 3 de plată din PNRR – Surse

România va primi ,,cel mult jumătate din bani" pe cererea 3 de plată din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în valoare de aproape 2 miliarde euro, arată surse consultate de Economedia. Această plată este deja întârziată de mai bine de jumătate de an.

Țara noastră urmează să primească în această perioadă o nouă scrisoare cu observații de la Comisia Europeană pe cererea de plată cu numărul 3, conform informațiilor Economedia.

Adrian Câciu, ministrul Proiectelor Europene, a confirmat pentru Economedia că va fi o plată parțială pe cererea de plată 3, însă nu a dorit să confirme dacă aceasta va fi jumătate din sumă: ,,La cuantum, vom vedea, statul membru are dreptul să facă observații, pentru că acest cuantum se stabilește pe baza unei metodologii oficiale aprobate de Comisie potrivit deciziei COM(2023) 99". Ministrul a mai precizat că ,,banii suspendați nu se pierd". ,,Indiferent de cuantumul final, România va avea la dispoziție încă 6 luni pentru rezolvarea neconformităților", a declarat el.

Cererea de plată numărul 3 a fost depusă de România în decembrie 2023 și nu a fost aprobată nici până în acest moment, din cauza unor jaloane considerate neîndeplinite de către Comisia Europeană.

Comisia afirmă în continuare că România nu a îndeplinit corect și conform jaloane privind regimul microîntreprinderilor și reforma companiilor de stat.

economedia.ro