News:

.

Main Menu

Hidrogen

Started by stangabriel, September 21, 2020, 11:18:31 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

shift2rail

Quote2) exista si un mare consumator de energie care ar putea fi relativ usor convertit pe hidrogen (combinatul siderurgic)


Asta e o asumptie eroica, inlocuirea cocsului cu hidrogen in siderurgie e departe de a fi garantata.
Reductia directa a minereului de fier cu H2 pare cea mai promitatoare ruta dar departe de maturitatea tehnologica si comerciala.



carutasul

Cred că varianta unei termocentrale pe hidrogen e destul de  probabil să fie funcțională. Nu știu ce randament ar avea dar de exemplu se tot vorbește de Tarnița, nu sunt deloc sigur că ar fi mai rău... Restul sunt la faza de "poate că" în opinia mea.

shift2rail

#92
Atentie, nu vb de decarbonarea energiei folosite in industriiile hard-to-abate (otel, fertilizatori/chemicals, ciment, etc) ci de decarbonarea proceselor tehnologice respective.

Daca ptr anumite industrii existe tehnologii in faza de proof of concept (amoniac verde ptr a substitui metanul in producerea fertilizatorilor) , (reducerea directa cu H2 a minereului de fier in siderurgie), situatia e hopeless ptr industria cimentului (prin calcinarea carbonatului de calciu se emit cantitati uriase de CO2). Cimentul e raspunzator ptr 8% din emisiile globale, gigantic.

Cumulat, emisiile acestor industrii ajung la peste 30% din total( spre comparatie transporturile produc aprox 20% din emisii).
Imho, obiectivul zero-net in 2050, nu va putea fi atins fara CCS in industrie (captarea si sequestrare CO2) cu toate riscurile pe care le incumba.

mirceaeliade

cei 20% din transport includ si trasportul oceanic in ape internationale care nu au nici un fel de reglementari?

shift2rail

^ da, cuprind emisiile din toate modurile de transport. pentru emisiile maritime/fluviale solutiile sunt putine (hidrogen sau carburanti 'electrici', e-fuels).

problema este ca emisiile totale din transporturi cresc la o rata anuala de aprox 7%, deci e posibil ca decarbonarea sa fie chiar mai dificila decat cea a industriei.

kitsune


cei 20% din transport includ si trasportul oceanic in ape internationale care nu au nici un fel de reglementari?


Avem tone de reglementări privind poluarea în transportul naval.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

shift2rail

^cred ca @mirceaeliade s-a referit la emisiile de CO2 ale transportului maritim/fluvial, care nu sunt acoperite de niciun mecanism de reducere.

Similar cu aviatia intercontinentala; emisiile intra-UE din aviatie sunt prinse in ETS I, cu majoritatea permiselor (emission allowance units) distribuite inca gratuit.

kitsune

#97
Există mecanisme de reducere, dar nu în sensul celor de la țărm, gen certificate verzi sau ce mai e.

Din postul de mai sus la o lectură rapidă se înțelege că pe naval nu ar fi nicio reglementare, afirmație care poate fi scoasă din context foarte ușor.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

shift2rail

va fi foarte dificil, daca nu imposibil, de construit un mecanism de control al emisiilor de CO2eq din sectorul maritim, e nevoie de un acord international iar jucatorii grei (USA, China, India, Brazil, Africa de Sud, etc) nici nu vor sa auda de asa ceva.
cred ca ne vom alege tot cu taxarea emisiilor ptr transportul fluvial intra-european :bash:

kitsune

Da, dar macar de ceva timp suntem obligați să calculăm și să raportăm CO2. Și observ că din ce in ce mai mulți charteri se orientează către nave care produc mai puține noxe. Normal, asta nu se aplică flotelor deținute de chinezi, ruși, iranieni, etc. și în mare parte de greci.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

shift2rail

^cat de realista e perspectiva propulsiei pe hidrogen pentru navele de mare tonaj?

kitsune

Pentru noi? Nu am studiat problema. Dar până la urmă totul se rezumă la capacitatea de a stoca îndeajuns de mult hidrogen pentru avea o autonomie rezonabilă plus disponibilitatea in porturi.
La o privire sumară, considerând că nu este o problemă stocarea și aprovizionarea, cred că fezabil ar fi inițial pe navele mari care fac linie, gen containere China - Europa sau China - US. Sau vrachierele ce duc minereuri sau cărbune din Austria spre oriunde. Poate și cursele mici, locale. Dar nave mai mici, cum e asta pe care sunt acum nu prea. Că ajunge in porturi unde nici măcar infrastructura de descărcare nu e, d-apăi H2.
Știu că se merge mult pe dual fuel cu gaz, ca o soluție alternativă unde nu trebuie schimbat mult la Motorul Principal (in sensul că se folosește aceeași tehnologie a motorului cu ardere internă).
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

shift2rail

se pare ca exista deja, in cadrul Conventiei ONU ptr schimbari climatice UNFCCC, un angajament al sectorul maritime in directia Green Hydrogen & Green Shipping, pana in 2040, cu net-zero emisii cel mai tarziu pana in 2050. deci baietii considera ca e fezabil.

https://climatechampions.unfccc.int/green-hydrogen-and-green-shipping/

kitsune

IMO spune despre o reducere cu 40% până în 2030 și 70% până în 2050 (față de nivelul din 2008).
Mai multe informații explicate destul de bine:

https://www.standard-club.com/knowledge-news/decarbonisation-in-shipping-overview-of-the-regulatory-framework-3919/
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

tom_sawyer

[CN1050873] ,,Amenajarea Energetică Mândra – parc fotovoltaic şi centrală de producere a hidrogenului verde" - Studiu de fezabilitate şi caiete de sarcini pentru proiectare şi execuţie la cheie

Autoritate contractanta: SPEEH HIDROELECTRICA SA

1. Ofertant unic : ENERGOBIT CONTROL SYSTEMS
2. Ofertant unic : RINA Consulting S.p.A.


[CN1050872] ,,Amenajarea Energetică Ostrovu Mare – parc fotovoltaic şi centrală de producere a hidrogenului verde" - Studiu de fezabilitate şi caiete de sarcini pentru proiectare şi execuţie la cheie

Autoritate contractanta: SPEEH HIDROELECTRICA SA

1. Ofertant unic : ENERGOBIT CONTROL SYSTEMS
2. Ofertant unic : RINA Consulting S.p.A.