News:

Video 21.06 Autostrada A1 Pitești-Curtea de Argeș.

Main Menu

Hidrogen

Started by stangabriel, September 21, 2020, 11:18:31 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

istvan78

Partea asta mi se pare interesanta:

QuoteIniţiativa se va concentra pe dezvoltarea "tehnologiilor inovatoare şi mai durabile pentru integrarea hidrogenului în procesele industriale din mai multe sectoare" precum sticla, cimentul şi oţelul.


"Se anticipeacă ca IPCEI să stimuleze furnizarea de hidrogen din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de carbon, reducând astfel dependenţa de furnizarea de gaze naturale", a spus comisia.

Pare ca primii consumatori pentru hidrogenul verde ar fi industriile care azi ard gaz mult in furnale de topire. Practic e o trecere pe energie electrica din surse regenerabile a acestor industrii. Sper sa iasa si rentabil la final!

carutasul

Cred că momentan suntem în momentul în care pare destul de clar că hidrogenul poate fi util însă nu prea putem spune exact în ce domenii chiar a funcționa și în care nu. Pare evident că dacă bate vântul în Dobrogea și ai un surplus de energie poți obține hidrogen cu cheltuieli practic zero ( că nu ai cui vinde surplusul de electricitate. Tehnic există un randament al electrolizei, dar practic nu contează) dar e dificil de estimat care ar fi randamentul practic al soluției. Cumva ai putea zice că aplicațiile staționare, care nu au o problemă cu spațiul ocupat și deci nu necesită presurizare sunt primele care ar putea beneficia. Dar nu e clar ce faci cu el, îl arzi ( ca să topești oțel), îl pui într-un motor termic, o pilă de combustie - toate astea sunt acum semi-experimentale și sunt prea multe variabile ca să poți să iți dai seama care e viabilă ceconomic și care nu...

pest1969

Problema e ca suntem departe de situatia in care sa bata vantul in Dobrogea si sa nu avem cui sa-l vindem.
O sa ajungem acolo atunci cand batand vantul, sa putem opri toate centralele pe gaz si aproape toate hidrocentralele, astfel incat noaptea sa consumam doar pe hidro si eventual ceva gaze.
Si nu e doar situatia Romaniei. Olanda, UK, Spania, Italia produc la greu electricitate din gaze. Nu exista nici macar o zi in care sa bata vantul astfel incat sa poti opri tot ce ai pe gaze, spre exemplu.
Asa ca orice consum de electricitate din "surplusul" eolienelor sau fotovoltaicelor, inseamna consum de gaze prin alte parti.
Daca ne-am dubla puterea instalata pe eolian...

carutasul

nu e chiar așa, capacitatea de transport e oricum limitată și nu cred că poți să oprești centralele din Ardeal (noroc că nu prea sunt) ca să iei din Dobrogea, decât în anumite limite. Însă eu am dat doar un exemplu... în Germania deja se întâmplă ( și tot acolo au și treburi cu hidrogen) deci cumva aranjamentul ar putea funcționa, însă cum ziceam, deocamdată nu cred că poate spune nimeni unde merită și unde nu... Mai e și situația inversă, că dacă nu ai debușeu pentru curent nu mai faci alte eoliene, deși loc ar fi. Dacă ai acest debușeu  ... poate mai faci.   

pest1969

Cand avem peste 2000 de MW generati din eolian, exportam peste tot, inclusiv in Ungaria.
Capacitatea de transport e limitata, dar in Germania vedem variatii mari ale puterii generate din gaz in functie de cum bate vantul sau straluceste soarele. Cu alte cuvinte, ei pare ca pot opri aproape complet gazul daca au vant si soare suficient. Si mai si exporta destul de mult.
Pana la urma, asta pare sa fie esenta pietei unice: posibilitatea de a jongla cu sursele de productie a energiei electrice astfel incat sa fie cat mai verde si cat mai ieftina.
Momentan, piata UE e departe de situatia ideala in care poti sa duci oricat curent din Dobrogea in Austria sau Grecia si din Germania la Bucuresti.
https://web.transelectrica.ro/harti_crd_tel/

istvan78

Quote from: pest1969 on September 22, 2022, 01:28:00 PMProblema e ca suntem departe de situatia in care sa bata vantul in Dobrogea si sa nu avem cui sa-l vindem.
O sa ajungem acolo atunci cand batand vantul, sa putem opri toate centralele pe gaz si aproape toate hidrocentralele,

...doar ca practic asta nu se intampla. Ceea ce se intampla e ca daca bate vantul Duminica noaptea in Dobrogea, exportam energia aceea la un  pret derizoriu, doar ca sa o evacuam din retea. (in trecut am vazut si preturi de 10lei/MWh pe PZU in asemenea situatii) O uzina de electroliza ar profita de pretul scazut la care se ofera energia in acel moment si ar produce H2 be care il poate stoca pentru orice utilizare ulterioara. Chiar si pt. a produce din nou electricitate din el Luni seara cand vantul s-a oprit, consumul e mare si preturile in piata au urcat de 5 ori.

Ideea e ca piata va rezolva intrebarea "ce facem cu hidrogenul", il va folosi cel care e dispus sa plateasca mai mult pt. el. Problema e doar cine face investitia initiala in infrastructura de productie / stocare / distributie? Aici e nevoie de implcarea statelor UE, separat sau impreuna, prin UE.

tom_sawyer

EXCLUSIV Interes ridicat pentru banii din PNRR pentru investiții în hidrogen verde: Suma cerută de companii depășește de trei ori bugetul

Schema de ajutor de stat cu bani din PNRR pentru susținerea investițiilor în hidrogen verde a atras un interes ridicat din partea investitorilor, cererile companiilor depășind de trei ori bugetul alocat, a declarat pentru Economedia Dan Drăgan, secretar de stat în Ministerul Energiei. Termenul-limită pentru depunerea aplicațiilor, după prelungire, a fost 31 august.

,,Suntem în etapa de analiză a proiectelor depuse. Au fost 21 de aplicații, de aproximativ trei ori bugetul schemei. Imediat după solicitările de clarificări ne dorim să anunțăm beneficiarii pentru semnarea contractelor de finanțare", a declarat Dan Drăgan pentru Economedia.

Reamintim că în iunie ministerul Energiei a lansat o schemă de ajutor de stat finanțată cu aproape 150 milioane de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru a sprijini investiţiile în construirea de capacităţi pentru producția de hidrogen verde în instalații de electroliză.

economedia.ro

tom_sawyer

Șeful BMW anticipează o recesiune în Germania și cere adoptarea hidrogenului ca sursă de propulsie. ,,Credem în hidrogen"
[...]
Oliver Zipse a susținut în schimb o pledoarie în favoarea hidrogenului, despre care a spus că este singura materie primă ce poate fi produsă și stocată în mod durabil. El a reamintit că actualele stații de carburanți ar putea fi folosite pentru hidrogen cu adaptări care nu costă mult și au nevoie de timp scurt. ,,De aceea credem în hidrogen. Va veni și va veni la BMW, sunt foarte, foarte sigur de asta".

profit.ro


pest1969

#84
Volkswagen are in dezvoltare masini pe hidrogen cu autonomie de 2000 km.


tom_sawyer

Quote from: dan tm on March 05, 2023, 02:09:26 PMhttps://autolatest.ro/stiri/in-germania-statiile-de-hidrogen-au-inceput-se-inchida-sunt-prea-periculoase-in-utilizare-si-1-kg-de-h2-costa-28-de-euro/

In Germania statiile de hidrogen au inceput se inchida! Sunt prea periculoase in utilizare si 1 kg de H2 costa 28 de euro

Quote from: frunzaverde on March 05, 2023, 05:06:17 PMAceiasi poveste si in Norvegia - tot proiectul pilot de auto cu hidrogen a fost anulat si statiile experimentale oprite si interzise.

Si e tot mai clar ca si idiotenia din PNRR o sa fie un esec. Pur si simplu nu are cine sa livreze produsul necesar si cerut de ARF, pentru ca produsul nu exista si in momentul asta dezvoltarea e foarte lenta. Proiectele de solutii locale last-mile s-au impotmolit in 2022, din cauza costurilor uriase ale energiei (H2 e in momentul asta extrem de energofag), iar solutii de magistrala (ce vrea CFR) sunt la cel putin 5 ani de comercializare, dar vor fi fezabile doar daca pretul energiei scade drastic.

 Până la jumătatea acestui an, România ar putea avea prima strategie privind dezvoltarea producţiei de hidrogen pe plan local, Galaţiul şi zona Dobrogei fiind văzute ca potenţiale huburi pentru această nouă industrie. ,,Principala provocare în producţia de hidrogen este transportul acestuia, de aceea hidrogenul trebuie produs acolo unde este folosit. Judeţul Galaţi ar putea deveni un adevărat Hydrogen Valley, avem industrie siderurgică, avem oraşul, avem portul şi alte industrii. Este un avantaj imens să dezvoltăm hidrogen aici", a spus Ajay Aggarwal, preşedinte LIBERTY Steel Group Europa şi preşedinte al consiliului de administraţie LIBERTY Galaţi, în conferinţa ZF Power Summit 2023.

LIBERTY Galaţi este cel mai mare producător de oţel din România şi este implicat într-un proiect masiv de decarbonizare, obiectivul fiind ca la nivelul anului 2030 producţia să fie realizată fără emisii de carbon. Mai departe, Dobrogea este a doua zonă cu un potenţial real pentru hidrogen ţinând cont de dezvoltarea energiei eoliene offshore, în Marea Neagră, spun specialiştii din domeniu.

,,Pornind de la ideea că în continuare vor fi probleme legate de evacuarea producţiei de energie din Dobrogea în restul ţării, se formează o oportunitate majoră pentru a folosi această energie în exces exact pentru producerea hidrogenului verde şi pentru a-l consuma local", a spus Andrei Covatariu, energy & climate policy expert, prezent şi el la ZF Power Summit 2023.

ZF

shift2rail

Hidrogenul verde se va dovedi util in decarbonarea proceselor tehnologice din sectoarele hard to abate- otel, fertilizatori, amoniac verde, etc- mai putin ca vector de energie in mobilitate.


frunzaverde

@tom_sawyer : De strategii e plina Romania, doar ca la implementari e mai problematic. Romania da chix si atunci cand are bani si proiectul "de-a gata", cum a fost cu "Laser Valley" si ELI-NP, pentru simplul fapt ca nu are bani de cercetare, nu are universitati (macar) decente, nu are management de cercetare...

In plus, productia de H2 e incredibil de energofaga. Hidrogenul nu este o sursa de energie, este o canistra de energie, un mod de a stoca energia.

Ai nevoie ori de foarte mult carbune sau gaz (si emisii uriase de CO2, cu poluare uriasa) ca sa faci H2 "negru", "gri" sau "albastru". Procesul e non-ecologic si mai bine faci termocentrale decat asa ceva. Alternativa, pentru "galben", "verde", "roz" sau "turcoaz" cer foarte, foarte, foarte mult curent electric. Iar Romania e in deficit de electricitate structural.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

istvan78

@frunzaverde, nu te supara, dar pare ca n-ai citit postarea lui @tom_sawyer . Textul din ZF vorbeste special despre zona Dobrogea - Moldova de Sud, pentru ca
1) acolo exista deja (temporar, cand bate vantul) un surplus de energie electrica din surse regenerabile, pe care Transelectrica de chinuie deja azi sa o evacueze de acolo spre consumatori (si mai exista potential enorm pentru mai multa energie, daca am sti ce sa facem cu ea)
2) exista si un mare consumator de energie care ar putea fi relativ usor convertit pe hidrogen (combinatul siderurgic)

Deci ideea productiei de hidrgen acolo e tocmai pentru ce ai spus tu: pentru a stoca energia electrica "verde" care e in exces atunci cand e, si a o folosi intr-o industrie energofaga care altfel nu poate fi decarbonizata, si inca fara a o transporta pe distante mari.
Chiar pare o solutie buna.

nicolaem

ma indoiesc ca se chinuie, ba din contra de cand putem da pe acolo 1GW catre Mo-UA pe la Vulcanesti.
Mai is si destule de avansate lucrarile la 2 LEA din dobrogea spre Bacau  si una spre Ploiesti.
Dar ca idee, se anunta si noi parcuri eoliene in zona deci pe viitor e posibil sa avem surplus de energie