News:

.

Main Menu

Hidrogen

Started by stangabriel, September 21, 2020, 11:18:31 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tom_sawyer

Potrivit europarlamentarului Dan Nica, la Galați ar urma să fie realizată o fabrică de producere a "hidrogenului verde", în cadrul unui proiect gestionat la nivelul Consiliului Județean Galați, în parteneriat cu Primăria Galați, Combinatul Siderurgic Liberty Steel Galați, compania de navigație Navrom și operatorul feroviar Grampet, precum și Universitatea "Dunărea de Jos". De asemenea, în proiect sunt implicați parteneri din nouă țări membre UE.

Potrivit indicatorilor tehnici ai proiectului, din valoarea totală de 32 de milioane de euro, prin grantul Comisiei Europene ar urma să se asigure o finanțare de 20 milioane de euro, diferența urmând să fie asigurată din alte surse, precum Programul Teritorial pentru o Tranziție Justă, coordonat tot de CJ Galați, sau fondurile puse la dispoziție prin REPowerEU.

Unitatea de la Galați ar urma să aibă o capacitate de 20 MW, ceea ce ar asigura producerea a 2.500 - 3.000 de tone de hidrogen pe an. Sursa de energie regenerabilă ar urma să fie asigurată cu ajutorul parcului fotovoltaic pe care Liberty Galați dorește să-l realizeze pe actualul amplasament al haldei de zgură. De asemenea, Combinatul Siderurgic și-a propus adoptarea tehnologiilor bazate pe hidrogen și atingerea neutralității climatice a proceselor de producție până în 2030.

"Unitatea de producție a hidrogenului de la Galați ar urma să acopere inclusiv componentele de distribuție și stocare. Potențialii utilizatori de hidrogen sunt, de exemplu: Combinatul din Galați - pentru că hidrogenul este un substitut foarte bun al gazului metan pentru procesele tehnologice cu ardere înaltă; cei care sunt în traficul feroviar, pentru că locomotivele alimentate cu hidrogen dezvoltă o putere mai mare și pot să înlocuiască locomotivele tradiționale care utilizează motorina sau alte tipuri de combustibili; transportul public - Primăria Galați, pentru Transurb, este parte a acestui proiect, astfel încât să avem autobuze care să fie alimentate cu hidrogen. De asemenea, transporturile navale sunt interesate de acest nou tip de combustibil", a explicat raportorul Parlamentului European pe programul "Orizont Europa", Dan Nica.

viata-libera.ro

shift2rail

#106
^Ptr decarbonarea transporturilor hard to abate-camioane, maritime, aeriene- se va opta mai degraba ptr asa-numitii carburanti electrici (e-diesel, e-kerosene, etc), obtinuti prin procesul Fischer-Tropsch de constituire a lanturilor lungi de hidrocarburi sintetice, pornind de la gazul sintetic (amestec de hidrogen si monoxid de carbon).

Tehnologia exista- reactorul FT- dar costul per litru e inca prohibitiv.


RADU_NEAGOE

Un articol pe tema Hidrogen - asa numitul   "white hydrogen"

Spre finalul articolului se spune ceva si despre preturi:

 According to calculations based on the Mali well, white hydrogen could cost around $1 a kilogram to produce – compared to around $6 a kilogram for green hydrogen.


https://edition.cnn.com/2023/10/29/climate/white-hydrogen-fossil-fuels-climate/index.html

yetiman

The Incredible Moment Construction of the Dutch Hydrogen Network Begins!
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

mirceaeliade

QuoteRomânia este prima țară din Europa care a dezvoltat o industrie de gaze, azi, este singura țară din UE care nu are nici un proiect pe hidrogen în derulare, punctează expertul în energie Dumitru Chisăliță.  Urmărind lista proiectelor de conducte din UE - https://single-market-economy.ec.europa.eu/industry/strategy/industrial-alliances/european-clean-hydrogen-alliance/project-pipeline_en - singura țară care nu are prezentat nici un proiect este România.  adv

JohnDoe

https://www.hydrogeninsight.com/transport/the-misery-line-world-s-largest-hydrogen-train-fleet-still-not-fully-operational-six-months-after-service-began/2-1-1462885

Problema nemtilor e ca la capetele liniilor trenurilor pe hidrogen au conexiuni cu retelele electrice.
Si pot incarca bateriile trenurile pentru distantele mici pe care circula.

Si nu au luat asta in calcul.
A6 - Craiova -Severin -  Lugoj si extinderea Severin catre Calafat

yetiman

Petrom construiește două fabrici de hidrogen verde, de 55 MW, la rafinăria Petrobrazi, investiție de 140 mil, euro, finanțată parțial prin PNRR

"OMV Petrom, cel mai mare producător integrat de energie din sud-estul Europei, anunță semnarea a două contracte de finanțare prin PNRR pentruconstruirea a două capacități de producție de hidrogen verde cu o capacitate totală de 55 MW la rafinăria Petrobrazi, potrivit unui comunicat al companiei.
.........
Proiectele vizează construirea a două instalații de electroliza apei, de 35 MW și 20 MW în cadrul rafinăriei Petrobrazi. Întregul proces va fi alimentat cu energie regenerabilă, prin urmare fără emisii de carbon, permițând clasificarea ca hidrogen verde a hidrogenului obținut."

Sursa: Economica.net
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

shift2rail

^ hidrogenul "verde" are o definitie precisa in taxonomia UE:

1. Provine exclusiv din energie regenerabila
2. Energia respecta principiul aditionalitatii surselor (ptr a nu canibaliza resursele utilizate ptr electrificare)
3. Timing-ul hidrolizorului trebuie sincronizat la 1/2 ora cu productia de regenerabile. Se exclud astfel hidrolizoarele chinezesti, ieftine, care, nu pot fi pornite/inchise la short notice si fac acest matching doar ca medie anuala (deci, in proces, folosesc si energie neregenerabila cand nu e soare, nu sufla vantul, etc)

Nu e deloc evident din articol daca proiectul Petrom respecta 1, 2 si 3.

dumbravaandrei

va fi pe energie regenerabila, scrie si in articol.
Cu siguranta 3 va fi indeplinit. 2 nu cred ca intra in discutie, intrucat scopul este de a furniza hidrogenul catre statii de distributii, nu de a-l folosi in SEN.
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

mirceaeliade

QuoteAutoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF) a anuntat ca a anulat procedura de achizitie pentru 12 rame electrice pe baza de hidrogen, pentru ca nu s-a inscris nimeni la licitatie.www
Desi e cam cea mai viabila piata pentru consum de H2, locomotivele H2 vor mai intarzia mult si bine.

dumbravaandrei

Vor întârzia pe termen nedeterminat pentru că nimeni nu prea mai produce astfel de locomotive. Ultimii care produceau parcă erau cei de la Alstom și au renunțat în favoarea locomotivelor pe baterii
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

Oneinthecrowd

Apropo de hidrogen:

2024/03/25

Stadler is proud to announce that the FLIRT H2 has been entered into the Guinness World Records database for the longest distance of 1,741.7 miles (2,803 kilometers) achieved by a pilot hydrogen fuel cell electric multiple unit passenger train without refueling or recharging.

https://stadlerrail.com/en/media/article/stadler%E2%80%99s-hydrogen-powered-train-flirt-h2-achieves-a-new-guinness-world-records-title/1656/



naivu

În legătură cu proiectul Petrom pt hidrogen verde din energie regenerabilă, este esențial ce se consideră a fi energie electrică regenerabilă. Am auzit că, plătind un pic mai mult/selectând furnizorul, poți beneficia scriptic de energie electrică 100% din surse regenerabile, pt că energia electrică din arderea combustibililor fosili este pasată scriptic la ceilalți; asta nu mi se pare energie electrică verde! După mine, se poate genera hidrogen "verde" atunci când există în sistemul energetic suficientă producție de energie electrică din surse regenerabile ca să se reducă producția termocentralelor până la o valoare de standby și se folosește pt electroliză doar ceea ce e peste (și altfel se pierde).
Atât timp cât termocentralele încă asigură niște zeci de procente, orice consumator suplimentar, nu va provoca creșterea producției de energie electrică verde (aceea este deja la maximum) ci creșterea producției termocentralelor, deci implicit va consuma energie 100% fosilă.

Oneinthecrowd

#118
Bine ar fi ca atunci cand va lansati in teorii sa fiti si un pic pe subiect, altfel riscati sa cadeti in derizoriu.

Petrom are sursa proprie de energie verde. N-are treaba cu consumul din SEN. Am ingrosat eu cateva parti din comunicat, poate le vedeti mai usor.

QuotePublished martie 24, 2022

OMV Petrom, cea mai mare companie integrată de energie din Europa de Sud-Est, a pus în funcțiune primul său parc fotovoltaic. Electricitatea va fi utilizata intern, în cadrul diviziei de Explorare si Producție. 

Parcul include aproape 1.000 de panouri fotovoltaice care au fost instalate pe o suprafață de 5.500 de metri pătrați, echivalentul unui teren de fotbal, în localitatea Icoana, județul Olt. Acestea vor produce peste 4.600 MWh de energie verde pe întreaga lor durată de viață, estimată la 13 ani. Gradul de performanță al instalației este unul ridicat, de 84%. Prin înlocuirea sursei convenționale de energie electrică, emisiile de dioxid de carbon vor fi reduse cu peste 1.200 de tone pe întreaga durată de viață a panourilor.

Chris Veit, membru al directoratului OMV Petrom responsabil pentru activitatea de Explorare și Producție: ,,Acest proiect este o premiera pentru noi si face parte din programul de eficiență energetică, prin care ne dorim sa reducem impactul asupra mediului. Vom continua să dezvoltam astfel de proiecte, care vor contribui la obiectivul nostru de decarbonare a operațiunilor".

Începând cu anul 2010, OMV Petrom a investit aproximativ 72 de milioane de euro în realizarea de proiecte care furnizează energie electrică sau energie electrică și termică  pentru activitățile de producție. În prezent, circa 65% din necesarul de electricitate al activităților de explorare și producție este generat intern. Obiectivul pe termen mediu este ca necesarul de electricitate să fie asigurat exclusiv din surse interne.

https://www.omvpetrom.com/ro/news/omv-petrom-a-finalizat-primul-parc-fotovoltaic-care-furnizeaza-energie-verde-pentru-operatiunile-proprii

Petrom inca nu ne spune ce vrea sa faca cu hidrogenul produs la Brazi (poate e prea devreme pentru un comunicat de presa), dar daca citim fraza de mai sus ne putem gandi ca ar putea gandi sa inlocuiasca [cel putin] o parte din gazele naturale folosite in platforma Petrobrazi.


@naivu: tu ai fost al treilea la bat, de aici si acest post.

naivu

Și noi de unde să știm că Petrom are sursă proprie de energie verde pt fabrica de hidrogen, dacă articolul despre fabrică nu ne spune!?
Nu sunt anti-hidrogen, dar înainte de a mă entuziasma de ce am putea face cu hidrogenul verde vreau să văd că-l producem (la un preț competitiv cu hidrogenul din conversia gazului metan). Și, până la proiecte pt aplicații noi pt hidrogen verde, preferam să aud că deja 1% în rețeaua de gaze este hidrogen verde sau că am înlocuit deja o parte din hidrogenul pt producția de amoniac (sau măcar de margarină  :)).