News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Discutii despre licitatiile din infrastructura

Started by vancouver, November 23, 2016, 12:24:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

dr4qul4

Adica tu vrei:
1. Sa se renunte la hartii cu povesti = reducerea birocratiei
2. Sa nu se mai verifice sute de dosare, ci doar cele care ar fi castigatoare = reducerea birocratiei (pentru ca nu s-ar mai face PV cu OPIS-uri de documente verificate pt fiecare oferta)
3. aici nu ma bag (prea complex pt mine)
4. inlocuirea dosarului cu sina cu un registru electronic updatat permanent = reducerea birocratiei

Pai unde te crezi?  + 1   :lol:
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

alexV

Ne invartim in cerc asa, nu iteram. Nu cred ca e topicul potrivit, dar de aici am pornit: licitatii cu pretul cel mai mic, de ieseau niste "optimizati" de mama focului.
Imi sare in ochi inca o problema: evaluezi primul loc doar. Pe castigator il conteta toti ceilalti. Si ii evaluezi si pe ei.


horatiu.cosma

1. Într-adevăr e o dezbatere foarte bună de avut pe baza acelui criteriu. Spre exemplu A10 Sebeș-Turda s-a licitat doar pe "prețul cel mai mic". La fel și Orăștie-Sibiu, sau Lugoj-Deva, sau C.Turzii-Tg. Mureș. Au fost și acolo licitații întârziate mult de tot cu contestațiile, au fost constructori selectați pe acest preț minim care și-au făcut treaba complet neprofesionist. Poate ar trebui să facem o analiză ceva mai aprofundată pe ce a însemnat din 2016 încoace includerea acestor criterii extra cu garanție extinsă, experiența personalului cheie sau viziunea ofertanților în ceea ce privește graficul de lucrări, nu doar "e ceva subiectiv, deci 100% contestații ani de zile" (care e factual fals, au fost licitații cu criteriile astea ce au mers binișor în ultimii ani, fără contestații).

2. Asta se întâmplă și azi. Evaluarea ofertelor presupune 3 etape: DUAE (document unic de achiziții european) unde ofertanții completează cu DA/NU faptul că nu au datorii, cazier penal, trucat licitații și alte asemenea (un fel de declarație pe proprie răspundere) și care merge repede, apoi partea de analiză tehnică a ofertelor depuse (durează partea de ping-pong de clarificări între comisia de evaluare și ofertanți pe eventualele nelămuriri tehnice) și partea de analiză financiară (eventual ping-pong pe justificarea unor categorii de prețuri, coroborarea lor cu ce e în oferta tehnică). După toate astea se dă câștigătorul, căruia i se cere (doar lui) să dovedească cu hârtii ce a spus la DUAE (că nu are datorii etc). Legat de experți, partea aia trebuie dovedită la etapa tehnică, că altfel nu se poate face punctajul final și departajarea. Ar ieși un haos complet să fie o declarație pe proprie răspundere la DUAE cu experții prin care toți ofertanții ar spune "DA, experții noștri sunt mirifici, maxim de puncte", iar la final să se facă analiza pe CV-uri și alte documente doveditoare, cu depunctări și întoarceri de clasamente după desemnarea câștigătorului.

3. Nu mai reiau de ce roata e rotundă și nu pătrată.

4. Asta da, e și în strategia pe achiziții publice, un registru cu principalii antreprenori, eventual clasificați în funcție de experiență și fiecare să poată participa la nivelul de lucrare corespunzător experienței, cu posibilitate de creștere/scădere între categorii în funcție de istoricul lucrărilor implementate.

dr4qul4

diferenta este ca pe Fidic galben puteau veni cu orice optimizari vroiau, in timp ce pe Fidic Rosu li se da proiectul tehnic. Asa ca, cel putin pt A7, se putea merge doar pe pretul cel mai mic!
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Cetatean

Si ce faci cand CNAIR sau CFR iti dau niste liste de cantitati cu 25% mai mari decat ce executi de fapt?
Sunt N contracte unde nu se consuma suma licitata. Si asta din cauza proiectelor facute pe burta.
Autoritatile tre' sa racoleze oameni care au lucrat in proiecte si s-au confruntat cu probleme, de partea ailalta a gardului.

rota

a promis grindinica ca o sa avem in februarie tribunalul special pentru litigiile legate de achiziții publice, citez:
"S-a făcut o contestație, în șapte zile maximum 10 trebuie să dai sentința. În februarie trebuie să umblăm la chestiunea asta"  O:-) 8)
Bucovina sustine autostrada A7
Pariu 500 lei: UMB termina tot Buzău - Focșani, 4 loturi, 82 km pana in 5 iulie 2025!

GeorgeS

Ce descrie Vancouver la punctul 4 este, in teorie, parte integranta a primului pas din Procurement Cycle. Chiar daca sunt variatiuni pe aceeasi tema, prin alte parti si industrii, procesul este putin diferit. Constrangerile juridice pot explica parte a acestor diferente. Zic... Nu stiu.

Deci, in teorie. O companie (cu Statul ca actionar) decide sa externalizeze un tip de serviciu. Stabileste o serie de criterii minime pentru contractor (unele dintre ele ating cum a fost conlucrarea cu contractorul in trecut!!!). Deschide o lista pentru eventualele companii care respecta criteriile (de obicei cu cele care au lucrat fara probleme) si face public ca numai companiile de pe aceasta lista vor putea lua contracte. O companie ce vrea un contract, se zbate ea insasi sa fie pe lista companiei contractante. Aceste companii, care aplica sa fie pe lista, sunt considerati din oficiu contractori excelenti si sunt verificati pentru celelalte criterii. Cand compania contractanta are un nou proiect, trimite informare doar la companiile din lista si apoi se urmeaze pasii standard pana la final. Repet: nu stiu daca legislatia ar permite asa ceva.

Concret, CNAIR si CFR ar trebui sa produca propriile liste si nu MT. Ei stiu mai bine decat MT ce vor, si au mai multe resurse tehnice. In plus, MT ar produce un document extrem de stufos, cu timpi mari de mentenanta. De exemplu, verificare suplimentara cu CNAIR/CFR daca e ceea ce vor. Sau, o schimare nefericita legislativa si te trezesti ca aceasta lista poate fi modificata doar cu aprobarea unui tert care nu are habar de problema (MFinante sau Parlament de exemplu) si in timp lista devine aproape fara de folos.
Se elimina birocratie si se castiga elasticitate. Bazat pe noile experiente, CNAR/CFR ar putea modifica, intre licitatii, criteriile pentru eficientizarea procesului. In practica acestui model, si in baza cunostintelor mele limitate, nu pot decat sa ii urez succes in obtinerea de viitoare contracte unui contractor care a dat in judecata un contractant. Desigur ca mai sunt procese. Dar marea majoritate a proceselor sunt procese de mediere, de stabilire a raspunderii profesionale, pentru a sti cine plateste  (de obicei asigurari).
In fapt, asta este o intrebare care ar trebui pusa mai des la noi: cine plateste daca...? Si sa mai avem si un alt raspuns decat cel clasic: nimeni/contribuabilul.

PS: Scuze pentru medajul atat de lung.

hvm

#337
Daca chiar reuseste asta eu imi dau jos palaria si fac o plecaciune in fata lui in semn de respect...ii trec cu vederea toate pacatele pentru asta. Dar sa nu fie doar vorbe.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

horatiu.cosma

Acel "tribunal special pentru litigiile legate de achiziții publice" se numește CNSC (consiliul național pentru soluționarea contestațiilor) și funcționează de prin 2007.

rota

pun toata partea din articol ca nu s-a inteles ff bine:
Quote

"Modificarea legii în ceea ce privește soluționarea contestațiilor la licitații, în februarie
Ministrul Transporturilor spune că lucrurile nu pot continua în acest fel și că sunt necesare schimbări legislative.

,,Până la sfârșitul sesiunii parlamentare (care începe pe 1 februarie – n.red.) vom veni în Parlament cu o propunere din partea Ministerului Transporturilor. Nu vom mai sta după alte ministere", a spus Sorin Grindeanu.

El a explicat că are și un model pe care l-ar vrea aplicat în România: ,,Polonezii au tribunale speciale pentru litigiile legate de achiziții publice, cu termene foarte clare. S-a făcut o contestație, în șapte zile maximum 10 trebuie să dai sentința. În februarie trebuie să umblăm la chestiunea asta". sursa
eu am sa comentez la fiecare postare a lui grindinica pe fb pana iese super tribunalul vietii  :lol:
Bucovina sustine autostrada A7
Pariu 500 lei: UMB termina tot Buzău - Focșani, 4 loturi, 82 km pana in 5 iulie 2025!

hvm

@horatiu
Știu ca exista, problema e termenul de soluționare și termenul de analiza a dosarelor la CNAIR
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

horatiu.cosma

Termen care e semnificativ mai redus decât în instanță. Ne concentram prea mult pe efecte, crezând că se va rezolva miraculos cauza.

hvm

#342
din păcate asta ar fi un pic de quick win. Dar într-adevăr nu trebuie oprita și rezolvarea adevăratei cauze a problemei însă aia durează mult mai mult si trebuie făcută in paralel cu reducerea perioadei contestațiilor..

La comun cu posibilitatea semnării contractului in cazul in care se menține decizia de la comisia de licitație se rezolva oarecum problema contestațiilor care durează cu anii.

Pe de alta parte 1 saptamana e cam scurt, puțin fezabil Dar dacă se rezolva în max 1 luna... E brici...
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

horatiu.cosma

Cât timp suntem în UE, nu se va rezolva această "problemă". În orice stat democratic accesul liber la justiție este garantat de constituție.