Discutii despre licitatiile din infrastructura

Started by vancouver, November 23, 2016, 12:24:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ionut


NGC

#271
Memorandumul nu rezolva mare lucru, pentru ca nu are valoare juridica si poate fi oricum atacat in justitie. Mai trebuie asteptat pentru OUG sau Lege, dar trebuie avuta grija si aici. De exemplu se poate cere usor suspendarea executarii prevederilor unei HG si apoi iar ne trezim ca asteptam.

Xenos

Dacă chiar vor să facă așa ceva trebuie OUG. Cu prevederi tranzitorii clare. HG ar pica clar în contencios administrativ.

RaduC

CNAIR a propus spre consultare firmelor de proiectare un nou tip de Caiet de Sarcini, inclusiv a unui Ghid întocmit pe marginea implementării contractelor de servicii de elaborare studii de fezabilitate. Propunerile transmise către CNAIR sunt așteptate până joi, 25.02.2021.

Caietul de sarcini reprezintă ansamblul cerinţelor minime necesare pentru elaborarea ofertelor tehnice de către participanţii la procedura de achiziţie publică. Acesta poate conţine şi cerinţe legate de calitate, obligaţii ale părţilor, garanţii şi termene aplicabile pentru prestarea de servicii sau executarea de lucrări. Prin urmare, Caietul de sarcini face parte integrantă din documentația de atribuire și constituie ansamblul cerințelor pe baza cărora se elaborează de către fiecare ofertant propunerea tehnică.

Necesitatea acestui Ghid a apărut ca urmare a derulării unui număr mare de Contracte de servicii de elaborare a Studiilor de fezabilitate, cu Prestatori diferiți și are ca scop obținerea unei abordări sistematice.

Această abordare face parte din noua politică a CNAIR S.A pentru dezvoltarea unor parteneriate bazate pe onestitate, loialitate și colegialitate în scopul obținerii unor documentații tehnice de calitate în termenele prevăzute în contract.

Documentele propuse spre consultare pot fi vizualizate la adresa:

https://we.tl/t-hmsDB3S71m

Sursa: FB CNAIR

tom_sawyer

#274
Proiect de Ordonanță de Urgență privind modificarea și completarea legislației în domeniul achizițiilor publice

http://anap.gov.ro/web/wp-content/uploads/2021/03/Proiect-OUG-achizitii-publice_state-terte_propunere.pdf

Persoanele interesate să formuleze propuneri și/sau observații cu privire la conţinutul acestui proiect, le vor transmite la adresa de e-mail: transparenta.decizionala@anap.gov.ro

Dragosdimitrescu

Nu imi notasem termenele limita ale contractelor, am mers mai mult pe baza opiniei publice si am dat cu piatra dupa ce au dat si altii.
Dar imi sustin punctul de vedere in legatura cu sanctionarea intarzierilor.
Deasemenea ar trebui introdusa o clauza de prezentare a beneficiarului real al companiilor participante la licitatie. Stabilita o baza de date cu reprezentatii companiilor si interzis accesul la licitatii celor care sunt sau au fost in companii care nu au respectat termenele de executie (Straco )

vancouver

S-a mai discutat, sanctionarea intarzierilor ar duce la un alt sir infinit de procese in instante. Companiile vor contesta orice decizie administrativa, chiar si corecta, de a le impiedica sa participe la licitatii sau prin care sunt depunctate.

Toata nebunia cu contestatiile pe care o vedem, este consecinta acelorasi bune intentii: de a puncta si altceva decat pur pretul. Ori orice altceva este subiectiv, contestabil, susceptibil de a favoriza pe unii sau pe altii si duce la intarzieri enorme.

Bunele intentii de a nu accepta numai pretul ca si conditie la licitatie, au fost o imensa catastrofa si au intarziat cu multi ani autostrazile. Orice incercare de pedepsire va avea aceleasi consecinte.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

hvm

@ Vancouver
Aici sunt si nu sunt deacord cu tine. Acel certificat negativ se poate acorda constructorului atunci cand s-a intamplat sa depaseasca cu drept de contestatie in 10 zile. Nu la urmatoarea licitatie. Normal ca o sa fie contestat, dar se judeca in urmatoarele 6-9 luni. Din momentul in care CNAIR a decis si il notifica ca incepand din acel moment la toate licitatiile o sa aiba handicap la punctaj el poate contesta in decurs de 10 zile, iar temenul de valabilitate a punctajului negativ curge din momentul in care a fost notificat pana la 3 ani dupa receptia lucrarilor. Acest punctaj nu trebuie sa fie calculat in luni, ci proportional din durata lucrarii (ca altfel cei cu durata mai mare, risck mai mare sunt dezavantajati), si toate lucrarile cu fonduri europene sau de la buget ar trebui sa contina aceste clauze.

Eu as vedea cate 1 punct de penalizare pentru fiecare interval partial sau intreg de 5% (eg <5% - 1 punct, 5-10% - 2puncte, samd....), apoi intre 30% si 40% interzis 1 an sa participe la licitatii si urmatorii 2 se calculeaza punctajul pe baza de procente. De la 40% in sus sa se interzica accesul la licitatii pe o perioada egala cu numarul intreg de intervale de 10% de depasire a perioadei (<50% - 5ani, 50-60% - 6ani... La depasiri de peste 60% ar trebui reziliat contractul totusi). La rezilierea contractului se va executa scrisoarea de garantie, se va interzice participarea la licitatii pentru 10 ani pentru firma respectiva si pentru orice alta firma inrudita (la care cel putin unul din actionarii sau membrii familiei actionarilor pana la al 3-lea nivel (sotie, parinti, copii, nepoti, bunici, veri, ginere/nora, parinti/bunici/veri/copii din alta casatorie pentru ginere/nora).

Si nu e de ajuns. CNAIR trebuie sa isi indeplineasca obligatiile in baza graficului aprobat sau inainte (exproprieri, devieri de utilitati, .... ) Si legislatia modificata sa nu poti spune ca termenul de executie a lucrarilor la nodul sebes s-a extins fiindca nu a fost realizata devierea LEA la AlbaIulia Nord.

Bineinteles ca se va judeca fiecare notificare, dar in timp o sa se reduca numarul de astfel de situatii. In final la receptia lucrarilor se mai face un calcul si se stabileste care e punctajul final.  Se judeca 5-10 luni ca sa justifice extensia daca trece pragul de durata, si gata. Daca el interzie 6 luni cu lucrarea, deja pana termina se termina de judecat si data la care trebuia sa termine de drept si certificatul "negativ" e in vigoare. Idem, doar o singura notificare o sa se judece in general (prima) fiindca daca s-a stabilit ca s-a depasit la prima notificare, e clar si ca la a doua si a treia o sa fie depasit acelasi termen. La urmatoarele licitatii se ia in calcul punctajul din certificat deja emis si judecat (deci se evita contestatiile).
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

RaduG

Întârzierile trebuie taxate prin penalități de întârziere extrem de mari și dure, pentru fiecare zi de întârziere de contract, atât de mari încât licitanții să se gândească de două ori înainte de a se angaja în procedură. Un 0,2% pe zi și i-ai cumințit pe toții claimer-ii și casele de avocatură cu care vin în spate.
Întotdeauna problemele și întârzierile sunt din cauza statului român, și nu a mediului privat. Fă tu, statule, un cadru legislativ beton și niște contracte beton, și filtrezi automat din mediul privat pe cei care vor să ,,ți-o tragă". Pentru că sursa acestora este inepuizabilă. În 30 de ani de tranziție s-a creat o întreagă castă socială, la toate nivelurile, de la cel care umblă din primărie în primărie cu gablonțuri și sclipici (a se citi hârtie A4 și pixuri) până la băieții deștepți din energie, infrastructură, oil, etc, care este mufată la banul public ușor de obținut. Să mai spun că multe CJ-uri și primării trăiesc în simbioză cu o firmă de casă de asfaltări și 2-3 de construcții Wc-uri în curtea școlii cu 30.000 EUR?
Nu poți demonta această mentalitate decât cu bâta.

mircea

Nu chiar întotdeauna. Mai sunt și cazuri gen straco, dar ai dreptate legat de cadrul legislativ și contracte.

alexV

Referitor la licitaiile PiSi 2 si 3 cu pre-calificare, poate a observat si altcineva: se dubleaza birocratia si procesul de atribuire.
La preselectarea listei scurte se contesta toti intre ei - vezi Aktor contestand la vrac. Si apoi la alegerea castigatorului urmeaza o alta runda intreaga de contestatii.

1. Ce problema isi propunea sa rezolve solutia cu pre-calificare?
2. Ce corecturi se pot aduce acestei proceduri ca sa fie eficienta?

vancouver

1. Sa usureze munca comisiei de licitatie. In rest nu ajuta cu nimic.
2. Procedura poate fi eliminata. (si trebuie eliminata urgent, sa nu mai existe asa ceva).
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

mirceaeliade

suspectez ca cu precalificarea limiteaza ca la licitatia finala sa fie 14 contestatii la intreaga oferta.  in principiu nu vad de ce aceste 2 contestatii nu pot fi rezolvate in termen de 1-2 saptamani.

adrian sibiu

Cred că cel mai important lucru ar fi accelerarea rezolvării acestor contestații !Autoritățile carora le revine judecarea acestor contestații ar trebui să facă acest lucru în regim de urgență  .

bacovia

Perspectivele unui inel complet A0 devin tot mai indepartate.
Pana nu se schimba legea achizitiilor vom pierde ani de zile doar pentru a atribui contracte. Pierduti in contestatii...