Discutii despre licitatiile din infrastructura

Started by vancouver, November 23, 2016, 12:24:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

qionescu1

In institutii exista o practica a comisiilor, adica asa cum spune AlexV desi functionari au alte posturi sunt cooptati in tot felul de comisii. Pt CNAIR cu licitatii de sute de milioane e absolut necesar personal specializat pt a nu mai sta cu anii in evaluarea ofertelor, nu comisii constituite ad hoc.

Din raportul de activitate CNSC http://www.cnsc.ro/wp-content/uploads/2020/raport/Raport.2019.RO.pdf aflam ca principale cauze ale contestatiilor, pt a intra in detaliu si a evita formulari generale, sunt:
1. 18% documentatia de atribuire
2. 82% procedura de atribuire

In procentul de 82% al procedurii de atribuire pot intra multe inclusiv comision/favorizari etc dar aici e problema autoritatii contractante nu a procedurii de solutionare a contestatiilor. Procedura de solutionare este rapida si eficienta (sub criteriul admiterii/respingerii cauzelor in instanta) dar mai exista loc de imbunatatire si aici. Nu la CNSC ci mai degraba la instante unde s-ar putea reduce putin termenele pt ca  dosarul exista si este practic solutionat deja, iar instanta verificara doar temeiurile legale invocate de parti sau avute in vedere in solutionarea oferita de CNSC.


vasile.silion

@horatiu.cosma, știi ce mai urmează în materie de criterii de evaluare a ofertelor? Implementarea și respectarea cerințelor de nediscriminare, egalitate de șanse și identitate de gen. Va lua mai multe puncte cine va face dovada că a cooptat între angajați și buldoexcavatoriști femei (cel puțin jumătate), camionagii afro-americani și ingineri aparținând minorităților sexuale și etnice, plus eliminarea tuturor însemnelor sau a referințelor cu caracter religios de pe șantiere. Aici pe Umbrărescu nu-l văd bine, că ține cu strictețe zilele cu cruce roșie de peste an, producând sincope în continuitatea activității...
,,România are un sens întrucât o începem. Trebuie s-o creăm lăuntric, pentru a putea renaște în ea. Plăsmuirea acestei țări să ne fie singura obsesie." Emil Cioran

KSP

Asta ne mai lipsește..idei progresiste de 2 lei. Ca în rest le avem pe toate

RaduG

Uitându-mă la avalanșa de filmări din dronă de anul acesta, și la diferențele foarte mari de seriozitate dintre constructori, mă întreb cât ar fi de greu pentru CNAIR să stabilească un sistem de bonus-malus printre constructori, care să atârne în punctajul viitoarelor licitații. Bazat pe respectarea termenelor de finalizare a lucrărilor, termenele realizate la licitațiile din România.
Ești nou venit în România, pleci de la 0, ca la RCA. Ai 2-3 lucrări finalizate înainte de termen, primești acolo 2-3 procente în plus. Ai 2-3 proiecte cu întârzieri (din vina ta, a constructorului), primești 2-3 procente minus.
Și să vezi pe urmă seriozitate și competiție între ei care termină mai repede.

NGC

Quote from: horatiu.cosma on June 28, 2020, 12:32:33 PM
Oricum, repet, nu aici e problema, am făcut o grămadă de analize pe diferite licitații, cel mai mult timp nu se pierde cu contestațiile, ci cu evaluarea ofertelor in CNAIR.

Prin OUG 114 / 2020 s-a modificat Legea 98 / 2016 si acum avem asa la art. 214 alin. (3).

Quote
(3) Autoritatea contractantă întocmește raportul procedurii într-un termen care să nu depășească:
a) 60 de zile lucrătoare, pentru procedurile prevăzute la art. 68 alin. (1) lit. a), b), e) și g), de la data-limită de depunere a ofertelor/ofertelor inițiale/proiectelor;
b) 20 de zile lucrătoare, pentru procedurile prevăzute la art. 68 alin. (1) lit. f) și i), de la data-limită de depunere a ofertelor;
c) 100 de zile lucrătoare, pentru procedurile prevăzute la art. 68 alin. (1) lit. c) și d), de la data-limită de depunere a ofertelor.

Pe noi ne intereseaza in principal litera a).

Bachus01

O consider o cerință de bun simt si de revenire la normalitate. In niciun caz un favor pt UMB. Pariu ca nu vor licita nimic din Pisi 2 3 4 ?

Eu as mai fii adăugat si alte cerințe minim necesare : 400 angajati si 200 de utilaje

horatiu.cosma

#231
^
Asta cu utilajele e o aberație. Nu stă nimeni cu sute de angajați și sute de utilaje pe margine, spărgând semințe și plătind salarii/leasing-uri degeaba, în așteptarea statului român să scoată la licitație Sibiu-Pitești, sau să evalueze ofertele și să dea câștigătorul. Și din 7-8-9 firme "cu sute de muncitori și utilaje blocate la o astfel de licitație", doar unul câștigă, restul ar rămâne cu buza umflată (salarii și leasing-uri plătite luni de zile ca să poată participa la licitație). Nu așa funcționează lucrurile.

^^
Nu doar în România se execută lucrări de sute de milioane, ca să poată participa doar UMB cu cifra de afaceri mai mare.

Bachus01

Nu o consider o aberatie . In felul acesta ai eliminat din start contestarii de meserie si firmele puse de facut doar profit iar lucrari cand au chef . Consider un avantaj pentru firmele care chiar au demonstrat că vor să facă treaba si sa lucreze .

In plus ar fii un avantaj pt firmele mai mici locale care au demonstrat că pot duce un proiect pana la capat . In niciun caz nu ne trebuie monopol . Concurenta este întotdeauna benefică. 

Bachus01

Dacă PiSi4 va ajunge pana la urma la chinezi , atunci putem face o comparatie cu constructorii de pe 1 și 5  si cred ca o sa am dreptate. In plus de asta , nicio firma nu sta doar într-un contract 

horatiu.cosma

#234
Pe Aktor și pe Pizzarotti nu îi poți scoate, că au sute de muncitori angajați în Italia/Grecia, în schimb unii ca Dimex/Marcotim/Baxcom și alții mai mici care chiar ar avea nevoie de puțină susținere pentru afirmare ar fi scoși din joc, că nu au atâția oameni. Nu are sens să reinventăm apa caldă, că nu așa funcționează economia cu măsuri artificiale care sună bine în teorie, dar în practică nu prea. Soluția e simplă: proiecte bine făcute de CNAIR care să nu dea n motive de claim-uri și întârzieri, licitații rapide și corecte, predictibilitate financiară din partea statului român și atunci piața se profesionalizează în consecință, făcând treabă. Cei care vor alt mod de lucru, va fi o selecție naturală, neavând pârghii să se țină lipiți de contracte cu anii fără să fie penalizați.

L.E. Și vrei să spui că ChinaRailway nu poate veni cu o hârtie semnată de statul chinez că are 500 de muncitori și 200 de utilaje? Repet, nu are sens să încercăm să reinventăm apa caldă și roata în alt mod.

B.Dani

Quote from: Bachus01 on November 05, 2020, 05:26:40 PM
Eu as mai fii adăugat si alte cerințe minim necesare : 400 angajati si 200 de utilaje

Legislația achiziților publice iți interzice o astfel de cerință (Vezi legea 98, 99, 100/2016 cu modificările ulterioare)

Bachus01

Nu te contrazic , ai perfecta dreptate si esti unul din cei mai documentati de pe forum . Toată stima pentru ceea ce faci.

Poate gresesc,  dar de ce sa nu "profităm" in avantajul tuturor si sa impunem conditiile enumerate de mai sus . Soluția simpla , din pacate nu cred ca o sa fie aplicata in scurt timp . Mai avem mult pana acolo.

Cand am spus angajati si utilaje , m-am referit in Romania . Nu cunosc mecanismul licitațiilor internaționale dar se pot gasi portițe.  Sa il obligi daca castiga contractul sa aiba numarul necesar minim de utilaje si angajati .Nu sunt eu marele patriot , dar as prefera oricand firmele enumerate de tine impreuna într-o licitatie decat sa îi vedem cum prestează pe la altii si sa ii aplaudam de pe margine.  Si nu sunt doar ei . 

Eu unul nu cred ca situatia este la fel in Polonia sau Ungaria . Tari mai aproape de noi . Ar trebuii pus piciorul in prag pe toate domeniile . De ce sa nu jucam de la egal la egal ? Know-how avem , oameni pregătiți la fel si lista continua.  Citeam despre contractele licitate  de Ministerul Apărării. Off-set minim 50% .

horatiu.cosma

Cum zicea și B.Dani mai sus, legislația pe achiziții publice (directivă europeană) nu ne permite să restricționăm piața, o firmă din UE e văzută la fel ca una din RO, nu se pot face diferențieri. Și nici nu aș fi așa de convins că diferențierea trebuie făcută în acest fel. Avem și noi mușterii noștri cu probleme (Straco, Romstrade, Aqua nu știu cum, Euroconstruct și destule alte companii care s-au ocupat și de altele, nu doar de construcții serioase și profesioniste), la fel cum există companii străine foarte serioase care au adus know how la noi și care au făcut niște proiecte foarte mișto. Deci repet, o piață sănătoasă se construiește prin măsuri inteligente pe o perioadă lungă de timp, nu din pix de azi pe mâine (nu există magie în general în viață, ci muncă, perseverență și progres pas cu pas), altfel de cele mai multe ori măsura rapidă din pix care sună bine în teorie, în practică se întoarce împotriva ta din altă direcție.

Cetatean

Vreau sa punctez vreo 3-4 chestii:
1. Dacă ești o firma serioasa și vrei sa licitezi, nu ești convins de ce îți pune statu pe masa, îți iei niște masuri, sa nu te gherlesti.
2. Pentru faza de estimare a cantitatilor se poate face și o ridicare topo cu o drona pregătită pentru astfel de operațiuni.
O poate face și Cnair și viitorul constructor.
3. Articolele și listele de cantitati sunt oricum o struto cămilă, se vede ca mulți dintre cei ce le gândesc, nu au experienta practica
(caz concret, în descriere de articol pentru o subtraversări, iți zice de instalație de foraj, tu o poți executa fără, cu șanț deschis, apoi consultantul nu ți o plătește ca nu ai forat)
4. Listele de cantități sunt o problema la toate contractele astea mari, în general sunt supra estimate. Pe anumite categorii de lucrări cum sunt terasamentele se ajunge ddoar la 70-80% din ce s-a licitat.
Cred ca e o procedura, pentru a se asigura ca cei 10% suplimentari, o sa le acopere neajunsurile studiilor preliminare făcute prost. Sfânta treime. Geo, topo și utilități.

Într-adevăr, este greu sa calculezi absolut toate elementele, dar sa dai gherle de 20% la cantități de 3-4 milioane de mc, e foarte mult în economia și calculul unui proiect.

Offtopic, la un proiect,pe o secțiune s-a 'uitat' de poduri. Adică terasament a trecut și prin apa. Vorbim de o secțiune într-o lunca, cu rambleu destul de înalt, aprox 5-6 m. Lungimea podurilor era de doar 700 m. Inițial în lista erau vreo 620000 mc de umpluturi. Ca de obicei, calcule, înjurături ba ești sigur etc, s-au redus direct, 130000 mc, din cantitatea de care era nevoie pentru a realiza secțiunea .

alecu26

#239
In principiu ai dreptate. In tarile cu apa calda, Quantity Check e cheia castigarii licitatie. (Subcontractorii sunt aceiasi pt toti si marjele de calcul sunt minime). Si acolo vorbim de FIDIC ROSU type cu proiecte facute bine.

Da, aici si pe Galben e normal sa faci un proiect foarte sumar din faza de ofertare, ca sa ai cantitatile necesare, dar la cat de putine informatii sunt, e mai degraba un FIDIC Argintiu.

Iar greselile din documentatie, sunt de genul celor mentionate de tine...cand nu exista poduri complete.

Pt o firma serioasa, care lucreaza cu 1...2....3% profit o necunoascuta de 20% e enorma.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).