Discutii despre licitatiile din infrastructura

Started by vancouver, November 23, 2016, 12:24:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tom_sawyer

#105
Comunicat de azi de la CNAIR despre "centura" (prin mijlocul orasului) Babadag:

QuoteAstăzi, 13.11.2018, a fost finalizată Procedura de achiziție publică a lucrărilor de "Refacere sistem rutier DN22H km 0+000 - 1+590, Varianta Ocolitoare Oraș Babadag".

Ofertantul declarat câștigător conform criteriilor din documentația de atribuire este S.C. Oyl Company Holding Slobozia cu o ofertă în valoare de 4.366.062,068 lei fără TVA.

Termenul de execuție este de 6 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, iar perioada de garanție a lucrărilor este de 36 de luni.

După expirarea perioadei legale de depunere a eventualelor contestații, respectiv 20 noiembrie 2018, se va semna contractul de execuție.
CNAIR

Deci perioada de depunere contestatii e 7 zile de la anuntarea castigatorului, nu 10? Oare pentru ca este vorba de o procedura simplificata?
Anunt de participare simplificat Nr. SCN1015687 / 11.09.2018

PS: pentru descarcare Holdea, selectia castigatorului a fost pe 31.10, deci cele 7 zile au trecut de mult, trebuia sa se semneze pana acum...confrom logicii de mai sus

dorum

Aktor trebuia de mult sa fie pe lista neagra... si iata ca acum primeste si un lot din A0 :(

Stefan01

^
Foarte corect, dorum. Intrebarea este: cum ca au fost declarati eligibili cand au participat la licitatia pentru A0 ?

tonică

tot vorbim despre aceste liste negre dar, in fapt exista asa ceva? Sau e legal sa existe asa ceva? Cum s-ar putea argumenta o astfel de lista din partea administratiei?

NGC

Exista precedente si CNAIR ar putea face asa.

Quote from: NGC on January 10, 2018, 12:14:39 AM
"Proiectare si executie Largire la 4 benzi DN 7 Baldana - Titu km 30+950 - 52+350"

Wow! Am trait sa o vad si pe asta!

CNAIR a atins un nou nivel de "competenta" si incearca sa descalifice 2 ofertanti in baza unor documente emise de alte autoritati contractante! :lol:

Este vorba despre asocierile conduse de COPISA, respeciv DELTA ACM '93.

Mai precis, i-au descalificat deocamdata in baza art. 167 alin. (1) lit. g) si h).

Quote
Art. 167

(1) Autoritatea contractantă exclude din procedura de atribuire a contractului de achiziție publică/acordului-cadru orice operator economic care se află în oricare dintre următoarele situații:

[...]

g) operatorul economic și-a încălcat în mod grav sau repetat obligațiile principale ce-i reveneau în cadrul unui contract de achiziții publice, al unui contract de achiziții sectoriale sau al unui contract de concesiune încheiate anterior, iar aceste încălcări au dus la încetarea anticipată a respectivului contract, plata de daune-interese sau alte sancțiuni comparabile;

h) operatorul economic s-a făcut vinovat de declarații false în conținutul informațiilor transmise la solicitarea autorității contractante în scopul verificării absenței motivelor de excludere sau al îndeplinirii criteriilor de calificare și selecție, nu a prezentat aceste informații sau nu este în măsură să prezinte documentele justificative solicitate;

[...]

(8) În sensul dispozițiilor alin. (1) lit. g) se consideră încălcări grave ale obligațiilor contractuale, cu titlu exemplificativ, neexecutarea contractului, livrarea/prestarea/executarea unor produse/servicii/lucrări care prezintă neconformități majore care le fac improprii utilizării conform destinației prevăzute în contract.

Quote
Art. 169

Autoritatea contractantă exclude un operator economic în orice moment al procedurii de atribuire în care ia la cunoștință că operatorul economic se află, având în vedere acțiunile sau inacțiunile săvârșite înainte sau în cursul procedurii, în una dintre situațiile prevăzute la art. 164, 165 și 167, de natură să atragă excluderea din procedura de atribuire.

Este treaba justitiei sa decida daca ceea ce scrie in acele documente emise de autoritatile contractante chiar este adevarat sau nu si daca pretentiile sunt juste sau nu.

E, dar pentru asta ar trebui sa existe niste documente care se ateste daunele. Cum contractele pentru A3 si A10 inca merg, nu au deocamdata documente emise de ei.
Ar putea in schimb sa sape dupa documente emise de alte autoritati contractante pentru alte contracte care sa fi mers prost. Credeti ca ar face asta? ;)

Sorinus

#110
Nu inteleg de ce nu se pune o clauza ca, pana nu termni un contract DEJA DEPASIT din cauza ta, nu primesti alte contracte. Aktor n-a fost in stare sa dertmine A10 lot 2, clar n-o sa fie in stare sa termine acest tronson. E nasol sa stim asa chiar dinainte sa inceapa.

Daca nu castiga UMB, Strabag, Porr, Tirrena, FCC si Astaldi (pana de curand), cam stim ca lucrarile o sa dureze mult mai mult decat e in contract, exista un esalon doi care face treaba dar incet, si un esalon 3 care nu inteleg cum de sunt lasate sa participe la licitatii.

Cred ca am mai zis, dar daca s-ar da un punctaj pentru ce s-a executat deja, daca a fost la timp, la calitatea contractata, etc, Aktor ar trebui sa lucreze gratis ca sa mai obtina contracte in Ro.

horatiu.cosma

^
Termenul la Aktor nu e depasit. Ia vezi cand a venit ultima AC si mai adauga 18 luni. Ceea ce propui tu e imposibil, cel putin intr-un stat de drept.

Sorin62

^^

Se pot introduce criterii de evaluare a performanțelor anterioare ale unui ofertant în cadrul unui sistem de scor de evaluare a ofertei.
Sau se poate face o precalificare a ofertanților.
Uite de exemplu în documentele Bănci Mondiale:


horatiu.cosma

Există și la noi ceva legat de past performance și anume constructorii din cadrul contractelor reziliate nu mai pot participa 2 ani la licitații. E cazul Salini, Maltauro, Corsan. Dar e vorba despre un past performance clar, pe documente, nu pe păreri empirice. La Aktor, cum ziceam, ei sunt în interiorul contractului, ultima AC e de anul acesta, deci termenul de finalizare cu siguranță e 2020. Nu avem o unitate evidentă, cuantificabilă, de netăgăduit, doar lălăiala pe care o observăm cu toți, dar care din păcate nu dispune de lălăiometru. Pe aceleași considerente subiective putem spune că UMB e mai întârziat în cadrul contractului de pe LD4 decât Aktor pe ST2. Asta cu rezilierea e clară, fără discuții. Mai pot fi implementate și alte criterii de performanță pe contractele din trecut, dar doar pe cele finalizate, nu pe cele în execuție.

Sorinus

Ok, inteleg ca e greu de cuantificat de ce s-a intarziat. Dar se pot pune scoring-uri de genul, ai facut DC/canalizare/asfaltat strazi din oras in Romania, atunci poti sa faci un DJ, ai facut DJ, poti sa faci DN, ai facut un DN mai lung de 100km (sau mai multe cumulate), atunci poti participa la o licitatie ptr 30km de A.
Firmele mari deja au facut DN-uri si A-uri, deci sunt automat eligibile, iar firmele serioase care intra pe piata, in 1-2ani pot ajunge eligibile.

In cazul A0 turcii aceia nu au facut nimic in Ro, din cate stiu. Si intra direct la autostrada. Chiar si Aktor, sunt curios daca a terminat 100km de DN in Romania.

horatiu.cosma

^
Ideea de scoring și de includere în categorii în funcție de lucrări e super ok, e în Strategia Națională a României pe partea de achiziții publice, adoptată prin HG 901/2015. Ultimul update pe subiect îl găsești aici. Din păcate nu asigură faptul că nu vor intra neica nimeni cu 2 angajați în RO și 3 laptop-uri. Atâta timp cât e o filială a firmei mari de afară, aia răspunde cu scoring-ul și din ce știu, conform regulilor europene, nu putem să includem niște limitări de genul "să fi realizat în România în ultimii x ani lucrări de autostradă, DX etc".

nirolf

@Sorinus Nici asta nu știu dacă merge, dacă se trezește mâine Bilfinger că vrea să construiască autostrăzi în România ce faci, îi trimiți să facă racorduri la budele din Ciorogârla?

Poate mai degrabă să ceară niște garanții mai mari, ar fi posibil? O firmă să știe că dacă își bate joc de o lucrare o să se simtă în contabilitate, interdicția aia a de 2 ani e cam apă de ploaie la câte oportunități sunt în lumea largă.

Și desigur ar ajuta ca beneficiarul să fie serios, să nu mai emită AC după 2 ani de la atribuirea unui contract de exemplu. Dacă erau toate hârțoagele gata la timp, poate Aktor nu o mai lălăia sau poate era deja reziliat dacă totuși o făcea.

tonică

deci din ce inteleg, pentru a numai avea surprize cu astfel de firme si in special cu astfel de atitudini, primul care trebuie eliminat din licitatii este...cnair. :p
AC date la termen, daca nu fix la desemnarea castigatorului in licitatie dupa contestatii, macar in primele 4/6 luni necesare proiectarii. Cum ei nu se vor schimba nicicum de bunavoie, singura solutie e sa le schimbam noi tabieturile bine intiparite, stand cu massmedia care o ramas "neunsa" ca si cu biciul pe ei imediat dupa desemnarea vreunui castigator...

tonică

dar, mai intreb si multumesc in avans pentru raspunsuri, care sunt posibilitatile si legile europene pentru a fi specificate mai clar in contracte fazele de constructie, termenele acestor faze si indirect posibilitatea de a rezilia un contract daca nu sunt intrunite aceste faze?

pentium10

scuze de offtopic, dar daca oferta ta (strabag) a fost descalificata, nu ar mai trebui sa fie posibil sa depuna contestatie
ca asa abuzez un sistem, pui o oferta de cacao doar sa ai bazele pt contestatia la proiectul altora
o modificare de lege in acest sens ar trebui facuta
Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures