Autostrada A13 Sibiu-Bacău

Started by Ionut, March 12, 2014, 10:38:16 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 4 Guests are viewing this topic.

pasadia

#615
@adrian rosca: asa e, exista finantare pentru A13, bucata Brasov - Bacau - http://www.bzb.ro/stire/autostrada-a13-bacau-brasov-are-finantare-in-bugetul-pe-2019-sf-si-proiect-tehnic-a134591
?

horatiu.cosma

Există o alocare bugetară pentru toate SF/PT la grămadă, vreo 100 de milioane. Nu știm exact ce intră acolo.

Dagda

#617
... a se administra in doze mici, banii sunt la gramada pt SF-uri, dar nu exista o certitudine ca se va licita macar acest SF anul asta.
Licitatia s-a blocat undeva in cnair... si s-a blocat in conditile in care exista ceva presiune pentru proiect,

Dagda

#618
Oricum vestea buna e ca SF-ul se va face pe fonduri UE... vestea mai putin buna este ca pana si optimistul Sova care zicea in decembrie ca a trimis documentatia pt licitatie catre ANAP spune acum ca: "Până în vara anului 2019 acest proiect trebuie să fie scos la licitație"
trebuie ≠ va fi


pasadia

Eh, sa nu exageram. La intalnire a fost Corina Cretu, initiatorul microregiunii / ITI e Mihai David, fost candidat PSD la Primaria Brasov, fost director Hidroelectrica, implicat in cateva dosare penale (Bepco, pentru cine vrea sa caute), proprietar si direct interesat in o multime de afaceri - probabil inclusiv micro-hidrocentrale de pe versantul nordic al Fagarasului, manager de proiect e Mariana Caju, fosta consiliera judeteana PNL si totodata singura necercetata penal din vechea garnitura de consilieri judeteni de-a lui Cancescu (vezi acest articol de exemplu). Primar in Fagaras e un "indepedent", Gheorghe Sucaciu, adus de la comuna Dragus, cea mai productiva in absorbtia de fonduri in perioada 2012-2016, devenit oarecum cunoscut dupa ce l-a inregistrat si predat la DNA pe un deputat PSD care ii cerea sa nu schimbe protejatul sau din functia de director al spitalului Fagaras - functie in care pana la urma a ajuns exact Mariana Caju...

Una peste alta oamenii care au fost acolo nu sunt neica-nimeni care nu stiu ce se intampla in jurul lor. Din contra as zice, stiu prea bine caci sunt vinovati de o parte din grozavii. Acum, care le e interesul si de ce au iesit la inaintare exact cu acest "drum expres", imi e greu sa spun. Adica deh, pot sa speculez - cred ca in primul rand e o joaca de a mentine puterea (influenta) in interiorul grupului si a  regiunii.

SILVIUFG

Eu lucrez in presa locala din Fagaras.  Astazi de la 13:15 o avem invitata intr-o emisiune la radio pe d-na Mariana Caju. Sa o intreb ceva?  :D :D :D :D

https://www.bunaziuafagaras.ro/mariana-caju-vine-la-radio-in-emisiunea-liber-in-fm/

pasadia

@ Dagda (si ceilalti care posteaza pe parcare despre subiectul asta).

Nu ma pricep in arhitectura fondurilor europene prea mult, dar am avut ceva contact. Poate vor veni florin74 sau ovideatza sa explice mai multe, in limbaj tehnic. Dar ideea e ca trebuie sa explicam oarecum de ce apare discutia despre microregiune (o sa fac referinte la microregiune prin termenul de ITI, acronim care, sincer sa fiu, nu imi amintesc acum de la ce vine).

Asadar, structura primara prin care sunt impartite fondurile europene e oarecum centralizata (exista Programele Operationale (PO), definite la nivel guvernamental, apoi Axele, Autoritatile de Managment (AM-uri), Organisme Intermediare (OI-uri) si in unele cazuri structurile regionale sau judetene cu abilitati in domeniu. Toate acestea sunt conduse oarecum centralizat si totodata sunt conduse de politicieni / functionari, fara a oferi cale de interventie comunitatilor carora li se adreseaza. Da, e API inivitata din partea societatii civile in cadrul AM-ului pe POIM, dar e doar invitat. Nu e implicat in decizie!!!

Prin urmare, inca din bugetarea 2007-2013 s-a dorit crearea de structuri locale, care sa gestioneze fondurile local pentru nevoile locale (acele ADI-uri pe chestiuni de apa, canalizare, gestionare deseuri, etc...). Si totdata s-a incercat crearea de structuri care SA NU FIE complet gestionate de factorul politic - acestea erau GAL-urile, adica Grupurile de Actiune Locala. In principiu acestea ar trebui sa fie asocieri de entitati publice plus actori privati (agenti economici, ONG-uri, etc...). Prin urmare strategiile si alocarile de fonduri derulate de GAL-uri nu ar trebui sa fie apanajul politicienilor locali sau a functionarilor locali, ci in aceste decizii un rol major ar trebui sa il aiba acei actori privati.

In realitate insa... exista deja zeci (daca nu sute) de GAL-uri create si multe sunt acaparate de persoanele cu influenta din administratia locala (micul baronet). Care astfel ajunge sa gestioneze fonduri de cateva milioane de euro alocandu-le pentru proiecte dorite de prieteni. Nu zic ca asa se intampla peste tot, dar cam asa a fost cazul si pentru GAL-ul creat pe Tara Fagaras-ului acum multi ani (2010-2011 cred) - el care l-a initiat a fost dat deoparte caci nu raspundea la comenzi politice si toata structura de conducere a fost schimbata (@Silviu - daca te intereseaza firul asta de poveste cred ca pot sapa mai mult in amintiri ca sa imi aduc aminte numele lui).

Revenind la ITI-uri (dupa aceasta lunga paranteza): fata de GAL-uri, care prin concept se adresau strict zonei rurale, ITI-urile ar trebui sa cuprinda si zona de urban mic spre mediu. Deci ITI-urile nu se adreseaza zonelor metropolitane (acolo sunt ate instrumente). Dupa cum stiti, momentan e cam un singur ITI functional,  cel dedicat Deltei Dunarii. Si vad ca are si un buget serios alocat, 1,1mld euro. Prin urmare e firesc ca pentru unii controlul pe modul in care se gestioneaza aceasta suma sa fie extrem de important!

Asa ca, my two cents are as follows:
- ideea cu drumul expres au trecut-o acolo doar pentru a obtine notorietate si intaietate si a opri orice alti combatanti la functiile de conducere din cadrul ITI
- strategia pe care o vor propune va include, evident, un drum de mare viteza (expres, autostrada, whatever) care sa strabata teritoriul, dar stiu si ei ca acesta e treaba CNAIR (la naiba, Corina Cretu stie din hartiile POIM ca exista proiectul, ca e in lucru SF-ul si tot asa mai departe)
- important va fi ce contine strategia in materie de alte investitii (vezi zone turistice - pensiuni, statiuni de schi, etc...)

rocklee

intreabo ...nu cumva PSDul nu are cumva varianta PPPului pe sibiu-brasov bacau ...si o cam tin sub pres.... aceasta autostrada e cam legata de brasov ploiesti ...penru trafic ...

NGC

Ultimele desene cu carioca indica o autostrada acolo care nu este facuta in PPP.
Ceea ce vor sa faca in PPP de fapt nu este marcat in desene, dar se vede unde lipsesc portiuni. ;)

https://media.rtv.net/other/201812/prezentare---final-19-12-2018_59074300.pdf

vancouver

#625
@SILVIUFG.

1) Microregiunea doreste preluarea integrala a tuturor activitatilor legate de autostrada Fagaras-Vestem, inclusiv intocmirea caietului de sarcini, organizarea licitatiei pentru proiectare si executie, obtinerea fondurilor europene, realizarea platilor, SAU este vorba despre o colaborare cu CNAIR, in sensul preluarii unor actiuni, astfel incat in final proiectul sa fie realizat mai repede?
2) Daca doresc preluarea integrala a proiectului autostrazii, cine sunt cei care se vor ocupa de intocmirea documentatiilor de licitatie, de organizarea acesteia, de urmarirea contestatiilor? Ce alte proiecte au mai gestionat acestia?
3) Din informatiile noastre, in prezent la CNAIR se realizeaza "Revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru tronsonul Sibiu-Făgăraș – finalizare Trimestrul III 2019". (sursa: http://www.turnulsfatului.ro/2019/01/08/se-revizuieste-completeaza-actualizeaza-documentatia-cand-vor-incepe-lucrarile-la-autostrada-sibiu-brasov/) Vor astepta finalizarea acestei proceduri, ca sa plece la drum cu un studiu de fezabilitate actualizat?
4) In general fondurile europene se deconteaza trimestrial de catre UE, dupa prezentarea platilor efective realizate catre constructori. Adica plata lucrarilor trebuie facuta in avans, si abia dupa aceea se recupereaza partea de cofinantare UE. In cazul realizarii platilor de catre microregiune, de unde vor fi luati banii necesari platilor, astfel incat constructorii sa-si primeasca la timp banii - dupa cum se stie platile facute cu intarziere sunt una din marile probleme ale santierelor din Romania, majoritatea firmelor reducand turatia in acest caz sau chiar avem cazuri de faliment (de ex. firma care facut centura Suceava pana in 2012).
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

SILVIUFG

Am dat intrebarile in studio. Ma indoiesc ca doamna Caju va sti sa raspunda. Chiar sunt curios. Mi-e teama sa nu ia pozititia lui Neaga.... ,,ma informez si va spun"

ovideatza

La punctul 4 de mai sus se poate rezolva, in viitorul exercitiu european, prin aplicarea mecanismului cererilor de plata.

Pe POR functioneaza deja, si inca foarte bine.

Beneficiarul (in cazul acesta "Microregiunea") primeste factura de la constructor.
Sa zicem ca are 15% contributie.
Plateste 15% din factura.
Depune factura prin Cerere de plata la AM (Autoritatea de Management).
IN x zile (momentan merge cam la 30 zile) AM vireaza intr-un cont special al beneficiarului cei 85% nerambursabili (UE+buget de stat), si beneficiarul ii vireaza mai departe la constructor. Acel cont e reglementat special, banii respectivi fie ii virezi cui trebuie conform Cererii de Plata in 5 zile, fie se intorc la AM, deci nu poate fi vorba de furt, deturnare, etc.

Mecanismul mi se pare extraordinar la acest moment.
Practic rezolva problema oricarui beneficiar, care trebuie sa aiba doar banii sai de cofinantare.
Cumva in loc sa platesti tu toata factura si apoi sa astepti sa ti se returneze partea nerambursabila, platesti doar contributia proprie din fiecare factura.

Nu stiu daca pe POIM se aplica, si daca in noua idee acest sector ramane la POIM sau se duce in POR....sunt ceva implicatii.
Asta trebuie vazut in urmatorul exercitiu, daca se va hotari ca putem da aceste proiecte trans-judetene de impact national la microregiuni, cu crearea cadrului legislativ adecvat.
Se nasc probleme mai departe, o microregiune face o A pe teritoriul sau, dar mai departe? Ideea de A cred ca trebuie sa fie, la nevoile noastre curente, peste nivel de regiune.
Mi se pare buna ideea de a trimite la nivel regional pregatirea proiectului la nivel de documentatii, asta sa fie contributia fiecaruia, pe modelul Oradea/ Cluj din cate am inteles. Dar coordonarea generala a proiectului tot ar trebui sa ramana la o autoritate centrala, sau organism format din reprezentantii regiunilor prin care trece. Organism competent.

SILVIUFG

Nu am reusit sa fiu foarte atent ca mai am si altele prin studio. La punctul 2 din postarea lui vancouver d-na Caju spune ca CJ-urile (Sibiu si Brasov) se vor ocupa de toate cele trebuincioase...  :)

pasadia

Ai vreo inregistrare a emisiunii incarcate pe net?