Autostrada A13 Sibiu-Bacău

Started by Ionut, March 12, 2014, 10:38:16 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

hvm

^
Nush daca are sens sa ne dam cu parerea prea mult fiindca nu cred ca se poate schimba nimic fara o interziere de cel putin 3 ani pentru un AM prin sit.

O sa imi dau totusi cu parerea. Dealul ala arata cam incretit, si pe singura directie pe care e cat de cat "neincretit" vad ca e o LEA. Dar si mie parca tot pe acolo mi se pare mai ok cu un tunel cut and cover, decat pe la boita. Ar fi in linie dreapta aproape cu un mic ocol.

Pentru cei de pe valea oltului ar fi un ocol major totusi. Cel mai bine e pe langa DN sau mai bine spus pe sub DN. Pacat ca nu s-a dorit varianta aceasta ca in ritmul in care s-a lucrat la ea, pana acu era timp sa facem 3 SF-uri si sa obtinem 3 AM prin sit Natura 2000.

Edit: pastrez ce am spus, chiar daca esenta a fost deja mentionata in timp ce scriam.

Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

alecu26

nimeni nu vrea  (nu stie) sa proiecteze un tunel, si nici sa il intretina.
In tunel nu merge cu pui o restrictie de viteza, sau cine stie ce improvizatii si carpeli gasim pe DN uri si autostrazile existente.
Nu e mai usor sa proiectezi cateva viaducte copy paste cu deschideri de 40 de metri?
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

rocklee

#1457
ADEVARUL ...este ca nu ma prea pricep la solutile tehnice ...la constructile de autostrazi ....dar sunt uni pe aici care isi dau cu parerea si nu sunt avizti ...sa o prea faca la acest nod ....boita ....exemplu ....postul de mai sus ....cuvantul ...aberatii..

de aceiasi parere am cam fost si eu ....la inceput ...pana cand...am facut o vizita la fata locului cu adrian sibiu....iar apoi mi-am schimbat parerea ....ca se pot aduce unele inbunatatiri ...da ...asta se poate .

sunt altele noduri mai complicate ca acesta si in alta parte ....dar noi mereu ne plangem ....da sa nu uitam un lucru in acel loc se intilnesc ...doua autostrazi si un deneu foarte circulat .....iar cei care se plang ...ii rog la coborarea sau urcarea  pe una din aceste autostrazi in acest nod....sa se inarmeze ...cu atentie si rabdare .....iar la uni sa mai faca scola de soferi....inca odata ... 8)

ionut ...daca postul meu nui ce terebuie stergel.... :-[

voicul

Traficul se va distribui atat pe DN cat si pe A.

Stiu ca nu pare dar e posibil (nu am facut calcul nici macar estimativ de aceea e posibil) sa fie mai ieftin sa mergi pe A, chit ca faci mai mult km.
Consumul cel mai mare al masinii este la accelerari/plecare si sunt cateva giratorii pe acolo.
Masina are consumul optim cand merge constant - ceea ce se va intampla pe A.

Nu vorbesc de siguranta sporita de pe A.

naivu

Ținând cont cât de complicată ar fi relocarea nodului de la Boita, consider că prima urgență este finalizarea SF. Cu SF finalizat, se poate lansa licitația pentru execuție pe Avrig-Făgăraș, dar se poate taragana Sibiu-Avrig un an-doi (sau măcar până la finalizarea licitației pe Avrig-Făgăraș), apoi inventat un pretext pentru refacerea SF doar pe Sibiu-Avrig. Comparativ cu amânarea/blocarea întregii secțiuni Sibiu-Făgăraș, mi se pare un scenariu acceptabil :).

hvm

Idea nu e rea, dar ce pretext am putea aduce sa aratam ca e necesar sa muti din boita in rezervatie? Tre sa fie un motiv extrem de bun.

PS: Mie imi place nodul, singurul lucru care nu imi place e ca se formeaza o alta cocoasa pe directia traficului majoritar.... E adevarat, nu e asa mare, cum spunea cineva, dar totusi parca arata mai bine A pe directia inainte decat cu o cocoasa de 10km (give or take cum spun americanii).
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

dr4qul4

Cum naiba nu e mare ocolul? Sunt vreo 9 km extra (pe directia E-V, ca de construit sunt doar vreo 2 in plus)
Mergi spre sud ca mai apoi sa mergi spre Nord...




Powered by API/PUM imgur uploader

Dar desi un ministru este sef, el nu poate sa impuna modificari de solutii aflate in faze avansate. Presiuni poate pune doar prin declaratii de presa voalate.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Bachus01

#1462
@rocklee , nu la nod este problema . Problema este ca din anumite motive avem un ocol de 10 km total INUTIL . Nu este A1 sa treaca aproape de Lugoj & Timisoara pentru a avea o justificare.

Hai sa facem un calcul simplu pe 25 ani .

MZA mediu 12.000 zilnic ( 2.000 camioane + 10.000 turisme) pe directia Vest-Est Est-Vest

80% trafic directia Vest-Est Est-Vest si 20% Sud - Est Est - Sud

Punem un consum de 25% la camion si 7 % la turism .



Sa incepem : consum mai mare la camion cu 2.5 l , iar la turism cu 0.7l si avem 2.000 x2.5 = 5000 + 10.000 x 0.7 = 7000 . 7000+5000=12.000 litri in plus zilnic . De aici scadem aproximativ 2.000 litri pt directia  Sud - Est Est - Sud .

"Smecheria" cu 10 km in plus , ne aduce costuri de combustibil in 25 ani  10.000 l zilnic * 1 euro litrul * 365 zile * 25 ani = 91.250.000 mil Euro .  Cred ca suma este mai mare fata de varianta directa .

Atentie , aici vorbim doar despre combustibil . Daca incepem sa contorizam tot (poluare , uzura masina , timp , dezapezire , intretinere drum , etc) cred ca este un argument suficient de solid . Calculul l-am facut aproximativ in linii mari .

Pentru indolenta anumitor functionari si un profit cu X euro mai mare pentru proiectant merita ? De argumente "las ca merge si asa" , " sa se faca odata" , "dureaza mult" sau altele sunt satul . Si asta e valabil in toate domeniile care tin de statul roman . Merge si asa , sa ne fie noua mai usor.

TVlad

#1463
Bachus, cred ca ai dreptate dar tine cont ca daca s-ar fi facut o legatura mai directa, statul ar fi trebuit sa cheltuie mai multi bani cu lucrari mai complexe (poate tunel) insa in varianta ocolita statul cistiga pe spinarea cetatenilor din accizele si celelalte taxe aplicate combustibilului suplimentar.

Nu stiu daca au facut acest calcul cinic sau daca pur si simplu le-a fost mai comod asa dar...asta e rezultatul.

Bachus01

un remember la toata povestea

Quote from: horatiu.cosma on June 25, 2020, 05:38:16 PM
http://www.contributors.ro/administratie/infrastructura-administratie/cum-se-manipuleaza-traseul-unei-autostrazi-cazul-cocoa%c8%99ei-de-la-boi%c8%9ba-de-pe-a13-sibiu-fagara%c8%99/

Varianta Boița are următoarele dezavantaje majore:

Lungește cu 8km (!!!) relația principală de trafic: Sibiu-Brașov.
Ocupă cu 60% mai multe suprafețe în arii protejate Natura 2000.
Se excavează de peste 2 ori mai mult material decât pe celaltă variantă, o problemă atât tehnică cât și de mediu.
Nodul cu A1 la Boița este MULT MAI COMPLEX, prin urmare mai scump și greu de construit, și ocupă mult mai mult teren al localității.

ANALIZA MULTI-CRITERIALĂ

Se dau scoruri din maxim 100 de puncte împărțite în 50 de puncte pentru profitabilitatea proiectului și 50 de puncte pentru impactul asupra mediului.

La PROFITABILITATE (COST/BENEFICIU), variantele primesc punctaj aproape egal, dar câștigă Veștem cu 50 puncte, în timp ce Boița ia 49,4 puncte. Greu de înțeles – în condițiile în care costul de investiție este apropiat iar pe relația dominantă de trafic est-vest pe Boița sunt 8km în plus, deci beneficiile sunt semnificativ mai mici.

Dar trecem mai departe, la MEDIU, unde sunt o sumedenie de criterii cu scoruri când mai bune pentru una, când pentru cealaltă din variante.

Totuși, Veștem stă MULT mai bine la două criterii importante:

suprafața ocupata în arii protejate Natura 2000: varianta Boița ocupă 230 de hectare în timp ce Veștem doar 142 de hectare. Scor: 10 puncte Veștem; 6,2 puncte Boița.
volumul de excavații (săpătură): pe varianta Boița sunt 6,1 milioane de metri cubi în timp ce pe Veștem doar 2,7 milioane, adică mai puțin de jumătate. Scor: 5 puncte Veștem; 2,2 puncte Boița
Una peste alta dacă adunăm toate criteriile MAI PUȚIN CEL DECISIV (la care ajung imediat), ne rezultă:

VEȘTEM – 85,3 puncte
BOIȚA – 81,4 puncte
Și vine criteriul de final "Suprafață defrișată în Natura 2000" unde pe Veștem sunt 3600 de m2 (o suprafață cât câteva loturi de casă), iar pe Boița de loc. Rezultă: 10 puncte la BOIȚA, 0 puncte la VEȘTEM.

LOVITURĂ DE TEATRU - scor final:

BOIȚA- 91,4 puncte
VEȘTEM – 85,3 puncte.
Acest unic criteriu "Suprafață defrișată" este suficient să încline balanța pentru BOIȚA indiferent dacă ponderea lui variază în sus în jos, atâta timp cât este ales și definit astfel încât o variantă să ia ZERO puncte și celaltă maximul.

Mai mult, o observație pentru cei pasionați – în Analiza Monte Carlo de senzitivitate acest criteriu a fost omis dintre cei a căror pondere a fost variată aleator. Pentru că ar fi arătat că întreagă analiză este instabilă la variația acestui criteriu.

ÎN CONCLUZIE

La finalul analizei, concluzia ar fi că alegem din motive de mediu varianta Boița.

Este o ANALIZĂ VICIATĂ: în timp ce Veștemul taie un mic colț de pădure pe o lungime de 110 metri (defrișarea este minimală, sub jumătate de hectar), pe Boița se construiește autostrada ocupând cu 70 de hectare mai multă arie protejată (230 în loc de 142ha) și se produc 3,4 milioane de metri cubi de excavație în plus. Care o fi varianta mai rea pentru mediu?

Avem așadar un câștigător... pe care Consitrans și CNAIR de fapt l-au știut și predeterminat de la început. O varianta mai proastă, din toate punctele de vedere.

De ce? Nu pot decât să bănuiesc. Fie pentru că 1) e mai ușor/ieftin de studiat/sigur pentru Consistrans pe la Boița (foraje geotehnice, proiectare, consolidări, etc) sau 2) i s-a pus pata cuiva din CNAIR că musai la Boița trebuie nodul (se întâmplă des astfel de blocaje și idiosincrazii).

Din păcate astfel de decizii afectează major dezvoltarea rețelei de autostrăzi din România.

Vinovați și complici sunt atât prestatorii care livrează fie rezultate care îi avantajează mai mult în derularea contractului de consultanță, cât și cei din CNAIR care consideră analizele de orice fel un moft, o formalitate care trebuie bifată pentru a ajunge la concluzii pre-impuse și nu în ultimul rând consultantul JASPERS al Comisiei Europene și BEI care ar fi trebuit să prindă aceste detalii tehnice de manipulare a unei analize. Sunt convins că sunt profesioniști în domeniul proiectării de infrastructură care mă citesc și știu aceste realități.

Niciodată nu e prea târziu să corectezi o alegere greșită cu care vom trăi 100 de ani. Îi lansez o provocare și ministrului Transporturilor. Domnule Bode, haideți să scăpăm și de cocoașa de la Focșani (A7) și de cea de la Boița (A13)!



adrian sibiu

Eu zic să  încercăm să nu ne agităm foarte tare,varianta Boita e bătută în cuie și nu se mai poate face absolut nimic,cred că prima greșală mare s-a făcut prin alegerea nodului de la Boita,dar asta e o alta poveste,dacă nodul se făcea în apropierea intersecției de la Vestem probabil traseul lui A13 ar fi fost cu siguranță altul, dar nu s-a vrut această variantă,probabil au fost interese foarte mari ca nodul sa se edifice la Boita.

C0ndu

Există aviz din partea Ministerului Culturii pentru A13?

AlexxC

Stiu ca arata mai frumos varianta Vestem dar de ce nu spuneti si ce presupune de fapt aceasta varianta:
- tunel pe sub dealul Bradu
- teren instabil in zona portalurilor tunelului si
-pod hobanat (asemeni Ciurel-Splaiul Independentei)peste coada lacului de acumulare Racovita
Toate astea comparativ cu Boita cer pe putin 200 mil € in plus ...nu mai pun intretinerea lor.
Cititi analiza multicriteriala va rog ,lucrurile nu sunt doar in alb si negru.
TVlad are dreptate...nu o fi mai bine sa investesti mai putin si sa nu ai de intretinut tunel+hobanat si apoi sa incasezi mai mult din accize pe cei 8 km suplimentari?
Mie imi da un mare + pentru statul roman.

voicul

#1468
As zice ca statul roaman suntem ... tot noi.
Daca ai 10 ron in mana dreapta si ii transferi in mana stanga, cati bani ai facut azi? ... chiar nu este un mod de a zice ca faci bani.

E lene, puturosenie, lipsa de viziune, reavointa, copy/paste si peste toate "salar vine oricum".

Raman la parerea ca trebuia sa se desprinda din centura Sibiu si ocolit dealul, cu iesire pe la Sacadate.
Castig major pentru cei care merg in V - care erau si majoritatea si fara tunel.

Ce vreti ... iarna, deci munca mai putina pe santiere.  :D

hefaistos

Poate nu inteleg eu dar "cei 8 km in plus" sunt valabili daca ne gandim la relatia VEST. Daca vii dinspre Bucuresti pe viitoarea PiSi situatia se schimba. Deci unii (majoritatea), ar avea de mers in plus dar aste se compenseaza partial cu ceilalti ce vor face mai putin cu 8 km. Deci in medie la cele doua variante diferenta ramane in defavoarea variantei Boita, dar se micsoreaza semnificativ. Deci hai sa o lasam asa, ca de cand am tot optat intre PiSi si CoBra am pierdut 15 ani.
Dupa cum m-a invatat de mult un profesor universitar, "mai bine"-le este dusmanul "binelui".   
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.