Infrastructura sub presiunea situatiilor de urgenta

Started by TibiV, March 12, 2020, 10:29:47 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Pe o scala de la 1 la 10, cat de multumit esti de felul in care autoritatile romane au manageriat, pana acum, pandemia COVID-19?

10 (super multumit)
9
8
7
6
5
4
3
2
1 (deloc multumit)

Io

@ Dragos76, nu faptul ca as fi pe munte ar fi periculos ci calatoria. Asta in ipoteza ca transport virusul fie de-aici, fie il iau de pe undeva si-l duc pe unde merg, Balea sau Piscul Negru, eventual il aduc acasa. Nu-i pentru mine precautia asta, e pentru cei cu sanatate mai subreda.
Apoi, cred ca multi vor da buluc crezind ca s-a terminat. Ba nu s-a terminat deloc, aglomerarile de oameni cred ca trebuie inca evitate, motiv pentru care ma tem de ce se va intimpla peste 14 zile.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Mao

Sunt multumit si consider ca s-a actionat bine (desi cu oarecare intarziere) atunci cand s-a limitat deplasarea populatiei. Sunt multumit de masurile care s-au luat in spitale (inclusiv introducerea militarilor acolo unde situatia a cerut-o). Sunt de parere ca aceasta grea incercare ar trebui sa deschida niste ochi, si sa vedem ceva incompetenti ca isi pierd scaunele caldute din sistemul de sanatate.

Nu sunt multumit de modul in care au actionat in invatamant. Consider ca ministerul, dar si inspectoratele sunt capusate de incompetenti. Mama mea este educatoare cu mai bine de 40 de ani vechime in domeniu. Lunile astea au fost haotice si grele pentru ea. Dupa ce in luna martie nu au auzit nimic de la factorii de decizie, s-au trezit, la sfarsit de aprilie ca trebuie sa predea online. Si nu numai asta dar a trebuit sa completeze in acele platforme educationale ca si cand ar fi facut lectiile de la inceputul lunii. Ce pregatire li s-a oferit cadrelor didactice in a lucra online cand ele abia folosesc calculatorul ca sa-si gaseasca sau sa faca niste fise de lucru pentru copii? Zero. Dar se cer multe. Dovezi ca se lucreaza, toate plansele trimise de copii scoase pe hatie si puse in dosare pentru ca lucram online dar tot hartie e sfanta. Si parintii de unde sa le scoata materiale didactice acasa? Au toti imprimante? Ba mai mult, au toti calculatoare/tablete? Si chiar mai mult, au toti acces la internet? Dar profesorii au toti toate lucrurile astea? Mama are un laptop antic caruia nu-i mai functioneaza unele butoane pe tastatura. Si ce poti face online cu niste copii de 3-6 ani? Poate solutia asta merge la scoli unde stau toti in banci si casca ochii, urechile si gura la ce spune profesorul dar la gradinite? Nu credeam, dar aceasta criza a aratat ca invatamantul romanesc este chiar mai prost decat sistemul de sanatate. Rusine! Nota 0 pentru invatamant si o cerere de demisie adresata inspectorilor, liderilor de sindicat care n-au facut nimic si ministrului actual vizibil incompetent si depasit de situatie.

Nu in ultimul rand, consider ca relaxarea a venit prea devreme. Deja este aglomerat Bucurestiul si abia a trecut o zi. Nu vad bine relaxarea asta.

Per total le-am dat nota de trecere, 5, pentru ca nu am avut o explozie a cazurilor si a deceselor cum s-a intamplat in alte state "cu pretentii".

stangabriel

https://www.zf.ro/auto/primul-weekend-din-starea-de-alerta-trafic-scazut-pe-principalele-19138792

Reprezentanţii Poliţiei Române au anunţat că traficul este redus, sâmbătă, pe principalele drumuri din ţară şi că se circulă greu pe Centura Bucureşti, în zona localităţilor Bragadiru şi Popeşti-Leordeni.

Potrivit Poliţiei Române, pe principalele drumuri, adică autostrăzile A1 Bucureşti-Piteşti, A2 Bucureşti-Constanţa, A3 Bucureşti-Ploieşti, DN 1 Ploieşti-Braşov, DN 7 Sibiu-Râmnicu Vâlcea, traficul era redus la ora 13.00.

Nu au fost înregistrate accidente care să impună oprirea circulaţiei pe drumurile naţionale sau pe autostrăzi.

Trafic îngreunat se înregistrează pe Centura Bucureşti, în zona localităţilor Bragadiru şi Popeşti-Leordeni, au transmis poliţiştii.

cristibur

Bine, spre foarte bine.

Spre comparatie, in Montreal, Canada nu se stie nici acum ce se va intampla saptamana viitoare, de exemplu. Au fost 3 aminari pentru redeschiderea comerturilor mici, scoala incepe pe 18 / incepe pe 25 / incepe in septembrie. In paralel numarul cazurilor continua sa creasca, nu sunt constrangeri formale, doar lucruri "fortement recommandees".

Deci comparativ cu autoritatile din Quebec, cele din Romania chiar stiu ce fac.

Europiu

Din ce și cât am urmărit, sunt mulțumit. Introducerea stării de necesitate, făcută când în Germania aveau deja câteva mii de cazuri noi zilnic, o măsură foarte bună, zic eu, având în vedere lipsa de cultură civică a majorității pupulației. Ca lipsuri: slaba aprovizionare și dotare a spitalelor cu material de protecție și atitudinea de "hai că nu e așa negru dracu'" a personalului din serviciile publice.

E de văzut cât din măsurile luate chiar au fost salutare sau, pur și simplu, est-europenii se pot considera norocoși cu vaccinările TBC de pe vremuri. În landurile estice din Germania s-a adus în discuție același aspect, aruncat imediat în derizoriu de aroganții din vest.
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

alin2pas

OMS nu a recomandat de la început purtarea măștilor, dar portul măștii a fost obligatoriu de la început în Coreea de Sud, care a demonstrat că poate ține epidemia sub control prin 3 măsuri: măști, multe teste și controlul răspândirii. OMS nu a demonstrat decât că este un organism foarte birocratic. Chiar dacă nu existau măști, un fular, o eșarfă sau o mască improvizată oprește picăturile purtătoare de virus să se răspândească în aer și limitează transmiterea bolii, pe principiul ,,masca mea te protejează pe tine, masca ta mă protejează pe mine".
Nu s-a spus niciodată cât timp stă un  pacient COVID în spital până la externare, dar la un moment dat erau circa 3500 pacienți vindecați înregistrați, iar un număr total de pacienți infectați au fost cu circa 24 - 25 zile înainte, ceea ce m-a făcut să cred că în medie un pacient stă cel puțin 24 - 25 zile în spital sub tratament de la diagnosticare și până la vindecare, deci cei ,,pozitivi" dar asimptomatici care stăteau în carantină sau în izolare aveau cam 50% șanse să mai fie pozitivi când puteau să circule la fel de liberi ca toți ceilalți ,,negativi" și să poată răspândi boala, mai ales că nu li se făcea nici un fel de test nici la intrarea în țară, nici la intrarea în locul de carantină, nici la ieșirea din carantină. Același rezultat (sau mai bun) se putea obține cu un test rapid. Costul unui test rapid (achiziționat de spitalul din Petroșani : https://gddhd.ro/actualitate/spitalul-din-petrosani-testeaza-populatia/ ): 60 lei. Costul a două săptămâni de carantină: 4200 lei.
Alte țări mult mai afectate decât România și-au făcut programe de revenire treptată la normalitate în mai multe etape și mai rămânea de stabilit doar momentul trecere la o altă etapă, la noi ... ca la noi.

frunzaverde

#486
Quote from: Ionut on May 16, 2020, 07:08:34 AM
@frunzăverde  -Sunt curios daca esti multumit de cum au tratat autoritățile române criza în țară, cat ai urmarit. Te invit sa și votezi dar as vrea sa și detaliezi.

Raspunsul epidemiologic de pana acum a fost foarte, foarte bun. Romania era cea mai vulnerabila epidemiologic tara din Europa de Est - diaspora uriasa concentrata exact in focarele de maxima raspandire (nordul Italiei si Madrid), cu mare parte din populatie lucrand in profesiile cele mai susceptibile la infectie (asistenti medicali, ingrijitori persoane in varsta/"badante", personal industrial si de constructii, asistenti sociali etc.). Romania putea fi Lombardia. Romania putea fi Madrid. Romania putea fi Londra. Putea fi mult mai rau. Dar nu a fost.

Au existat cateva chestii excelent facute, uitandu-ne inapoi:

1. Carantinarea institutionala a tuturor celor veniti din focarele cele mai active. Efortul logistic pentru a carantina zeci/sute de mii de oameni, a-i hrani, a-i distribui in locurile de carantina si apoi a-i trimite la domicilii a fost colosal dar a salvat probabil mii sau poate zeci de mii de vieti. Fara carantinarea obligatorie, multi din cei contaminati dar detectati la carantina ar fi ajuns direct la rudele in varsta din localitatile de origine, contaminandu-i, bagandu-i in spital sau mai rau, in mormant. Am fi avut superspreaderi, pentru ca oamenii veneau din locuri cu super-spreading gen Lombardia sau Madrid si se duceau in satele si orasele lor, unde se intalneau cu toate rudele si prietenii aproape de sarbatori.

S-a evitat cu desavarsire asta - si asta e o mare reusita. Si da, poate mancarea n-a fost cea mai buna in unele locuri; poate unii au primit 5 stele cu vedere la munte si altii plosnite in pat la vreun motel jegos, dar efortul pentru stat, in a aranja, amenaja, organiza si plati pentru atat de multi oameni a fost urias. Si totul facut din scurt. Carantina romaneasca a fost cea mai mare carantina facuta in Europa, ca numar de persoane! Poate chiar din lume (nu stiu China continentala cum a amenajat retururile). Si a mers.

Oamenii care s-au ocupat de efortul asta ar trebui sa se ocupe si de alte chestii publice in Romania - gen autostrazi si cai ferate si spitale. Si cei care se plang de "conditii" - mi se pare trist si jalnic sa te plangi de 14 zile la all inclusive complet gratuit, asigurat de stat pentru a tine in siguranta pe cei apropiati...

2. Raspunsul extrem de rapid cand au aparut focare de infectie (Tandarei, Buzau-Posta, Suceava), prevenind infectia in afara zonelor clar delimitate si inchise, si minimizand transmisia comunitara.

3. Raspunsul extrem de rapid la problema lipsei de echipamente de protectie (PPE-uri), si raspunsul imediat la capacitatea de spitalizare. Lipsa PPE-urilor a fost o problema globala, cererea a crescut de 100 de ori la nivel mondial, si oferta s-a suptiat pe masura ce s-au blocat lanturi logistice. Toata lumea a fost afectata de cresterea uriasa de preturi la ce exista pe piata, ca si oportunismul (livrari contrafacute, materiale de calitate inferioara etc. etc.).

De la New York pana la Milano asistentele purtau saci de gunoi si se tranzactionau masti PPE cu mafioti in spatele spitalelor, pe "sestache". De la Stockholm la Paris s-au importat echipamente de calitate proasta, care au trebuit aruncate, ca nu erau bune.

In Romania s-a reusit relativ rapid stabilizarea situatiei - in parte pentru ca existau stocuri de rezerva (foarte bine!) in parte gestionate de armata (cu spitalele de capanie si echipamente "ready to roll") - in parte pentru ca s-au miscat repede, au trecut peste birocratia licitatiilor si contestatiilor (care intr-o situatie de viata si de moarte nu trebuie sa conteze) si au inceput sa vina avion dupa avion cu tone de echipamente luate de unde s-au gasit. Si s-au gasit inclusiv situatii inovative - gen sprijinit fabricanti locali care doreau sa porneasca productia "pe loc" sau sa converteasca productia altor firme.

Faptul ca Romania are un sistem centralizat de achizitie de echipamente si medicamente in bulk (Unifarm) a ajutat imens; pentru ca s-au putut comanda cu milioanele de bucati, ceea ce a pus Romania in fata "listelor de asteptare". Majoritatea lumii nu are asa ceva, si din Norvegia pana in SUA si din Franta pana in Spania, a trebuit incropit ceva rapid, care a intarziat livrarile. Cand inca se cacaiau la Oslo si la Stockholm cu "de unde apucam problema", pe Otopeni aterizau Ruslanuri pline cu masti si cu combinezoane si manusi.

Acum Romania e la nivel global intr-o pozitie de invidiat in ce priveste accesul la PPE-uri. Aveti acces la masti medicale (inclusiv din cele cu protectie anti-virus, de spital FFP2/(K)N95), la alcogel si spirt, la ochelari si viziere pentru toata lumea. La preturi mult sub cele din majoritatea Europei - si la disponibilitate foarte, foarte buna, inclusiv pentru cetateni obisnuiti. Si ati gasit inclusiv cai de acces pentru echipamente speciale. Am inteles ca nu este problema in Romania pentru tratament cu remdesivir la pacientii in stare grava, care e, la nivel global, un produs foarte rar...

4. Tracing epidemiologic facut in continuare. Nu ati abandonat niciodata identificarea de clusteruri si izolarea lor. Functionarii plictisiti din desepeuri si spitale, cu catastifurile de catagrafii si fisele medicale, au salvat si astia sute, mii, zeci de mii de vieti batand la usi si sunand la telefon, si trimitand oameni "in teren" sa gaseasca contacti, sa-i izoleze, si sa-i trimita la spitale. Nu ati abandonat niciodata izolarea in spitale a oricarui caz gasit. La fel, raspunsul instant cand a venit vorba de cresterea testarii - practic de la nivel zero, la un nivel perfect acceptabil european.

5. Tineti minte cand oamenii din Romania se uitau in ianuarie cu chinezii construiau spitale in cateva zile si ziceau ca in Romania nu s-ar putea niciodata, si-i dadeau dracu pe chinezi? Am fi vrut sa nu vedem niciodata asta cu ochii nostri, dar S-a putut. S-a facut..

6. Ati izolat personalul cheie din caminele de batrani relativ repede - asa s-a evitat contaminarea extrema a celor mai slabi din societate (batranii din camine). Au existat cazuri, adevarat; dar 40-60% din mortii europeni sunt din camine de batrani si institutii sociale. In Romania proportia este mult, mult mai mica.

7. Ati reusit sa reduceti rapid mobilitatea in Romania, si sa evitati contaminarea sociala locala. O reusita imensa in conditiile in care Bucurestiul este unul din cele mai dense orase din lume. Daca n-aveati grija si formularele si restrictiile, aveati rapid sute de mii de cazuri intr-un oras unde suprafata locativa este de <30 m2 pe locuitor, se locuieste pe verticala in turnuri cu sute de apartamente, si unde spatiul pe locuitor este sub spatiul de siguranta de 8m2...

Si da, scolile n-au functionat cum trebuie - bineinteles - prioritatea 0,1,2,3,4...150 a fost salvarea de vieti. Educatia poate astepta cateva luni. Economia poate si ea astepta cateva luni. Copiii pot astepta un pic sa-si obtina diplomele; si Romania si-a repornit si reinventat economia de atatea ori in ultimele decenii incat o mai poate face inca o data.

Si da, a fost nevoie de formularul tampit si amenzi masive. E pe hartie, e birocratic si lent. Dar asta a fost si ideea. Formularul respectiv a fost gandit sa fie enervant, low-tech si greoi. Nu neaparat de romani, ci de francezii care l-au inventat. De ce? Ca sa te faca sa te gandesti bine daca chiar trebuie sa faci actiunea respectiva. Reducerea mobilitatii, mai ales in spatii aglomerate era esentiala - si formularul a fost unealta prin care statul te intreba : "chiar trebuie sa te duci la piata?" si "nu mai bine faci cumparaturi acum pe o saptamana inainte?". Se putea face cu prezentarea buletinului, sau cu o aplicatie on-line; francezii si spaniolii chiar au implementat totul pentru asta. Dar efortul zero sa faci asta ar fi rezultat in mult mai multi oameni in spatiul public.

Si da, a fost nevoie de amenzi uriase din ziua ZERO. A fost nevoie de o ghilotina, care sa socheze populatia, si sa opreasca societatea. Societate care e cunoscuta ca nu respecta regulile si nu respecta pe cei din jur. Sa dai un avertisment ar fi rezultat in oameni ignorand restrictiile de miscare. Si orice intarziere ar fi functionat ca un amplificator exponential. O zi intarziere, de doua ori mai greu de controlat situatia. Doua, de patru, trei, de opt, patru de 16, cinci de 32 de ori...

Au fost si probleme, unele chiar mari:

1. Spitalele au fost calcaiul lui Ahile. Management infect, la Suceava, la Galati, la centrul de dializa... contaminari in masa, bube mari de tot acolo. La spital vii sa te tratezi, nu sa pleci cu boala noua...

2. Informarea cetatenilor a fost facuta cu sincope, si cu unele greseli destul de mari. Distantarea sociala a fost promovata greu, si neexplicata suficient. Oamenilor le este frica sa iasa din case, desi virusul nu se transmite prin aer - se transmite prin contact uman. Ideal ar fi fost sa le fi spus clar oamenilor : mergeti la plimbari, dar stati DEPARTE de tot restul lumii. Un gratar la iarba verde cu familia este absolut ok, si ZERO risc, ca stati in aceiasi casa oricum. La fel, inchisul parcurilor a fost o mare tampenie - parcurile sunt locuri in care se pot rasfira cetatenii oraselor, in aer liber, sa faca miscare. Asa, s-au inghesuit pe strazi in piete.

3. S-a inceput luarea in serios a problemei mai tarziu decat trebuia. La inceput, s-a lasat contaminarea sa mearga libera cu autobuzul de la Otopeni la Galati. Dar s-a schimbat repede placa cand a explodat.

4. Inca nu e clar ce se intampla de-acum incolo. Asta e buba cea mai mare: care e strategia de iesire -- testare masiva? Distantare sociala + testare si izolare? E destul de neclar, si poate sa reizbucneasca buboiul daca nu se gestioneaza cu cap viitorul. E nevoie de cresterea masiva a testarii, de extinderea criteriilor de testare, si de simplificare a accesului la teste.

Dar per total, ce-a iesit pana azi a fost impresionant. Bucurestiul avea 75% sanse sa fie Lombardia 2. N-a fost. Si nici nu s-a ajuns la masurile extreme (si in parte absude) din Spania.

P.S. Argumentul cu vaccinul BCG e slab. S-au facut studii (metodologia studiului e foarte serioasa) care arata ca nu are vreun efect real (https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2766182). In plus, daca BCG-ul are vreun efect, de ce vedem mortalitate asa mare in Franta si UK, care au vaccinat pana in 2005 respectiv 2007 (99% din mortalitatea COVID este la persoane peste 45 de ani).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

bgd77

Quote from: alin2pas on May 16, 2020, 06:58:52 PM
OMS nu a recomandat de la început purtarea măștilor, dar portul măștii a fost obligatoriu de la început în Coreea de Sud, care a demonstrat că poate ține epidemia sub control prin 3 măsuri: măști, multe teste și controlul răspândirii. OMS nu a demonstrat decât că este un organism foarte birocratic.

OMS nu poate sa recomande ceva daca nu are dovezi. Cand s-a dovedit ca mastile sunt eficiente, cum a fost in Coreea de Sud, atunci au venit si noile recomandari.

Quote from: alin2pas on May 16, 2020, 06:58:52 PM
Același rezultat (sau mai bun) se putea obține cu un test rapid. Costul unui test rapid (achiziționat de spitalul din Petroșani : https://gddhd.ro/actualitate/spitalul-din-petrosani-testeaza-populatia/ ): 60 lei. Costul a două săptămâni de carantină: 4200 lei.

Testele rapide nu au existat de la inceput. Si, din cate stiu, si in momentul acesta sunt sub semnul intrebarii fiindca au procente foarte mari de rezultate fals negative si/sau fals pozitive.

stangabriel

Excelenta prezentare @frunzaverde.

Eu am fost oprit de politie in jumatate din zilele in care am plecat la lucru. Prezentat hartiile si drum bun.
Gandesc ca frustrarea de a da amenzi mari vine si din faptul ca Politia si autoritatile au fost in prima linie intr-un moment in care cu adevat nu aveau control si erau expusi. De asemenea, este datoria lor sa faca asta.  Nu poti sa opresti virusul cu relatii, o spaga in acte sau cu o vorba buna. Si da, au fost ridicoli in anumite momente.

O cunostinta a mers la magazin sa cumpere o pompa de irigat, a scris activitati agricole. Gresit, era activitate agricola daca mergea sa o monteze, etc... si alte argumente.  A inceput o discutie aprinsa cu cel care l-a verificat. Rezultatul : 20 000 lei amenda.

Cazurile rare, personale, nu trebuie sa mute atentia de la rezultat. A mers, pana acum. Insa eu ma astept la alte valuri de contaminare, iar oprirea activitatilor o sa fie mai dificil de realizat in momentele urmatoare. Tocmai ca a functionat, in aceste momente, oricine isi poate pune intrebarea ... dar daca nu mai inchidem ...

oc7avian

Într-adevăr, excelentă analiză. Ai un mod de gândire superb în general din ce am observat pe forum (nu este singura persoana de pe forum, dar vă rog să mă iertați că e cu dedicație acum :D

Aș veni în completare cu două informații/perspective:

1) Mi s-a părut genială ideea cu escortele pentru oameni din diverse județe de la granițe până acasă. Nu a fost ușor. Însă genială ideea, nu organizarea. Am cunoscuți polițiști care chiar s-au simțit la risc: lipsă de echipamente de protecție (aceleași refolosite) și imposibilitatea de a menține interacțiunea la minim (mna, diverse persoane escortate). Plus programul absolut criminal (la orice oră puteau ajunge persoane)

2) Legat de amenzi și controale, mulți aveau percepția că trebuie să fie constant poliția pe străzi și să oprească tot. Total greșit. Se face eșantion reprezentativ cu locații aleatorii. Scopul nu e să îi prinzi pe toți, ci să scazi tentația de a ieși din casă aiurea. Exact ca la "complexitatea" declarației. Cum ai imunitate de turmă la un procent de foști infectați sau contrabandă mică de produse la un procent de controale, idem aici. Și a funcționat.

Pentru genul ăsta de amenințare ne-am adaptat bine, exact în limita defectelor pe care le avem. Asta e important. Să luăm măsurile la nivelul breșelor pe care le cunoaștem. Breșă mai mare a fost la Suceava etc.

nicolaem

frunzaverde multumim.
Nu imi permit sa iti dau sfaturi referitoare la timpul tau liber dar sunt convins ca analiza ta ar fi binevenita si in afara forumului. Ma refer la platforma Contributors unde ai mai aparut.

Europiu

Eu nu văd legătura între rata mortalității și cea a infectării...

Dar nu despre asta e vorba. Nu știam, evident, de studiul acela israelian, eu când am spus că argumentul a fost ignorat de "cei din vest" mă refeream la cei din vestul Germaniei ca atitudine vis-a-vis de colegii epidemiologi din est. A fost sugerată ca posibilitate. Răspunsul RKI și HZI (Braunschweig) a fost scurt: imposibil.

Este total împotriva bunei practici științifice să respinzi a priori o ipoteză doar pentru că nu îți convine sursa. Este exact ce au făcut cele două institute citate. Aaaa? Că e posibil să fi avut date care dovedeau contrariul? Și mai nasol cu lipsa de transparență în situații de criză...

Iar chestia cu măștile a fost o altă porcărie: pentru că la început nu erau destule cât să ajungă la personalul medical, populației i s-a spus "nu, nu ajută la nimic, 100% protecție nu există". Sigur că nu există, dar 70%, 50%, tot nu e zero, că nu e sistem binar. Iar dacă ar fi purtat TOȚI de la început ceva, o acoperitoare, un fular... probabil că viteza de răspândire s-ar fi diminuat.

Cred că am mai postat: Rostock și Jena au fost primele orașe care au impus măștile în public, înaintea oricăror alte hotărâri la nivel de land sau federal. Au anunțat cu o săptămână înainte, să aibă lumea timp să se aprovizioneze, să își confecționeze. Trei săptămâni mai târziu, într-un interviu, primarul Jenei anunța că se intră în a doua săptămână fără cazuri noi. Da, separarea socială era "on top of that". Nu știu să vă spun cum au mai evoluat lucrurile, că nu am mai urmărit...

Pentru cunoscătorii de germană:
https://www.focus.de/politik/deutschland/buergermeister-im-interview-coronafrei-was-wir-von-vorzeigestaedten-rostock-und-jena-im-kampf-gegen-virus-lernen-koennen_id_11924625.html
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

Io

Ca intotdeauna o analiza excelenta, Frunzaverde. Jos palaria, domnule!

Asta seara am mers la un Carrefour market chiar linga mine. La intrare unul dintre paznici mi-a luat  temperatura. Nu s-a mai intimplat pina acum nici in acel magazin si nici in altul. O masura buna care cred ca trebuie mentinuta macar 10 zile de-acum incolo!
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

prd.marius

frunzaverde chapeau!
Am stat de multe ori si m-am gandit, de ce trebuie sa avem noi, romanii, acel formular?! Insa, clar suntem un popor care nu respectam nici cea mai mica regula, decat cu frica. Si asta, pandemia, a fost cel mai bun exemplu.

Am vorbit de foarte multe ori cu prieteni din "Europa civilizata", Germania, Belgia, Austria, Polonia (da, eu o consider parte din "EC"), si toti imi ziceau ca nu trebuie sa completeze formulare, insa toata lumea respecta indicatiile autoritatilor.

Eu cred ca autoritatile de la noi au procedat corect in ceea ce au facut, clar nu in totalitate, insa in mare parte da.
Si aici o sa va dau un exemplu (al meu personal). O sa se intoarca sotia la lucru (pentru ca se termina cei 2 ani) si copilul a fost inscris la cresa, insa acum sunt inchise pana in toamna. Decizia este ca trebuie sa merg in alta parte a Romaniei sa iau bunica sa imi creasca copilul cateva luni. Nimic ciudat pentru moment, insa sunt pus intre situatia de a o expune pe bunica sau a pierde un loc de munca in familie.
Poate un alt stat cu un sistem social mai bine pus la punct ar fi rezolvat mai elegant problema. Parerea mea.

Ce vreau sa punctez insa (parere personala), este faptul ca avem foarte multe de invatat dupa aceasta pandemie. Amenzile mai mari sau progresive, fac omul (romanul) sa fie mai "corect". De multe ori am vazut oameni mai retinuti in "a-si face de cap".
Si "in afara" sunt amenzi mari, de aia merg toti cu 130 pe autostrada, nu ca la noi cu "cat vrea .... lui".

Sper sa nu mi-o luati in nume de rau, e doar o parere personala. Chiar sper ca statul roman sa invete ceva dupa aceasta perioada.


cristibur

Iar legat de discutiile despre cuantumul amenzilor cum ca ar fi exagerat de mari (inclusiv decizia CCR):

La intrare in Ontario dinspre Quebec sunt o serie de panouri instalate pe marginea autostrazii: La depasire cu 50 km/h a limitei de viteza (adica daca esti prins cu 151 km/h) amenda este $10,000 + confiscarea vehiculului.

Daca ideea este preventia, atunci, intr-adevar, amenda trebuie sa fie descurajant de mare pentru ca tocmai sa nu incerci.

https://www.google.com/search?q=ontario+speed+ticket+sign+on+401&sxsrf=ALeKk01VLVi0MDoV45UBSa0IjEfswNxzGg:1589662878158&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjQ86jZo7npAhUFoXIEHaVDA0cQ_AUoAnoECAwQBA