Stiri si discutii diverse din aviatie in Romania

Started by iuli, February 07, 2014, 10:43:38 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

AdrianB1

#165
Salut, unde poate fi vazuta harta? Aici: http://www.aisro.ro/publications/hartivfr.php sunt doar hartile de aerodrom si nici macar nu sunt toate, iar ce am gasit la AIP Enroute lower airspace e doar 1:1000000.

Un prim comentariu: nu stiu dimensiunea exacta a hartilor Jeppensen VFR din 2011, dar Romania era impartita in 3 harti si chiar si asa nici macar intr-un Cessna 172 (cu care am zburat recent folosind  harta pentru Muntenia si Dobrogea) nu e comod de folosit partial impaturita. Din cauza asta intotdeauna tin un set de harti la indemana in buzunarul lateral, dar daca zbor pe distanta mai mare sau in zone pe care nu le stiu pe dinafara car un iPad in locul Garmin-ului din bord. Ca usurinta in utilizare ordinea e iPad, harta, Garmin, ca utilitate iPad, Garmin, harta.

Un al doilea comentariu despre hartile Jeppensen, doua defecte care ar putea fi mostenite:
- in unele cazuri datele de aerodrom/aeroport erau scrise peste o zona densa de detalii a hartii si erau greu de citit in zbor de pilot
- in unele cazuri detaliile hartii nu corespundeau prea bine cu realitatea (in special forma padurilor) si erau greu de urmarit ca repere in VFR. Cel mai rau e pe traseul Craiova-Clinceni, dupa trecerea Oltului (de fapt, dupa Silistea-Gumesti) se poate produce o deviatie laterala de peste 5 km daca mai e si ceva vant lateral.

In rest, daca aerodromurile sunt la zi (adica apar toate pe harta, cu pozitii, orientarea pistei si frecventa radio) e perfect, asta era singura si marea deficienta la Jeppensen.

ciprebbe

Aeronava Solar Impulse 2, alimentată exclusiv de energie solară, a aterizat în Abu Dhabi, marţi, finalizând astfel un istoric înconjur al lumii, potrivit BBC.

Bertrand Piccard a pilotat pentru ultima oară aeronava, conducând-o în siguranţă din capitala Egiptului, Cairo, până în Emiratele Arabe Unite, unde a încheiat un înconjur al lumii fără precedent.

Acesta a făcut cu rândul în pilotarea avionului, cedându-i controlul aeronavei compatriotului elveţian Andre Borschberg, în misiunea a cărui scop a fost promovarea energiei regenerabile.

Cei doi au dus la bun sfârşit călătoria care a început în Abu Dhabi, anul trecut, pe 9 martie.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

voicul

Investiții de milioane, curse puține pe aeroporturile românești

Aproape 300 de milioane de euro au fost investite în ultimul deceniu în aeroporturile din ţară. Banii, fie ei din fonduri europene, fie din bugetul local, au contat în cazul celor care au reuşit să convingă companiile aeriene să le folosească aerogăriile moderne. În schimb, cei care au mizat pe nişte promisiuni se uită acum la modernizări şi se întreabă... cum pot crea noi rute pentru pasageri.

http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Economie/Stiri/Investitii+de+milioane+curse+putine+pe+aeroporturile+romanesti

Gendan

Nu neaparat o stire, nu vine din ceva sursa oficiala, ci cateva concluzii din analizele pentru licenta.
Dupa cum bine stiti, situatia din Ucraina, in speciala ce se intampla in Simferopol si tot ce a urmat dupa cu inchiderea spatiului aerian, ne-a lovit si pe noi destul de rau. Zona de Sud Est a Romaniei, in special desupra Dobrogei, era o zona aglomerata, cu multe cuse zilnice spre Orientul Mijlociu.



Dupa evenimentele de pe acolo si inchiderea spatiului aerian ucrainean pentru cursele rusesti, cateva lucruri s-au intamplat:

1. traficul dinspre orient a migrat mai spre sud, pe la bulgari, si mai spre vest. El nu mai intra prin waypoints ca ADINA (cel din "coltul" din SE de deasupra marii) ci mai spre vest. DINRO, ARGES, LUGEB si tot asa.

2. traficul rusesc spre sudul Europei nu mai circula prin Ucraina ci e rerutat prin Romania (se vede desupra Moldovei)

Ca si consecinte, cel mai aiurea este ca avem trafic mult mai complex, dat fiind ca a crescut complexitatea si densitatea. Mai rau, cursele cu aeronave mari, WB, parasesc sptiul nostru aerian mai in vest decat obisnuiau sa o faca. Astea aduc cele mai mari venituri. Zburand mai putin pe la noi, banuti mai putini.

Ca si idee, cat de mare a fost scaderea pe la noi, va las traficul pe 3 cicluri AIRAC din 2013 pana in 2016 prin ADINA.





Cum am spus, se inregistreaza densitati mult mai mari spre sud si vest, insa situatia persista chiar pana la BUDOP.



Asta ca si idee. Daca doriti sa va maiimpartasesc din descoperiri, va stau la dispozitie.

Ionut

Eu vreau si alte descoperiri, mai ales daca ai date, grafice si concluzii obiective. :cheers:

Gendan

Hai sa incep cu metodologia.

Pentru a surprinde evolutia fluxurilor de trafic aerian pe zona de sud est a Romaniei, am analizat ciclurile AIRAC #03, #04 si #05 din fiecare an incepand din 2013, 2016 inclusiv. Ele au 28 de zile, puteti aproxima cu lunile.
As fi vrut sa analizez mai mult, pe tot anul, dar am avut acces limitat la date. Nu puteam sa scot decat cateva date de trafic pe saptamana. Am surprins dinamica traficului pe sectoarele DINSI, ARGES si KOMAN intuind aici schimbari mai mari.

Am date de trafic, am grafice si diagrame cu ritmul de crestere si am personalizat pe cei mai mari clienti ROMATSA.
Ce nu am facut este un studiu de impact. Efectiv, cati bani pierdem. Stiu ca pierdem si am surprins cateva concluzii si ceva solutii (la care deja se lucreaza).

O sa postez cateva lucruri mai interesante doar ca trebuie rabdare. Sunt multe si nu am avut inspiratia de a salva diagramele ca si imagini, le voi scoate din licenta :D


Ok, daca ieri am zis de ADINA care a pierdut cam 100 de zboruri pe zi, hai sa vedem astazi LUGEB. Cele mai minunate sageti le marcheaza cu rosu, respectiv albastru.




ADINA (rosu) are 5 rute care converg, dintre care doua bidirectionale. LUGEB, in schimb, are fix 3 rute conditionale, in mod normal folosite doar atunci cand militarii nu au nevoie de spatiul aerian. In ultima vreme, trebuie sa nu prea aiba nevoie pentru ca traficul trebui sa ocoleasca FIR Simferopol.



Si cat a crescut? Mult.



Din nou, este o pierdere. Aeronavele zboara mai putin pe la noi si se concentreaza intr-un spatiu mai restrans. E cat se poate de prost, trafic mai complex si bani mai putini.
Si ca observatie, densitatile 3D din postarea de ieri sunt cele mai relevante pentru a surprinde complexitatea traficului.

davyl


voicul

Mai mulţi călători pe aeroporturile din România

În ultimul an traficul de pe aeroporturile româneşti a crescut cu 18%. 7,15 milioane de oameni au tranzitat cele 16 aeroporturi ale ţării.

http://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/mai-multi-calatori-pe-aeroporturile-din-romania-555800

iuli

Strategia companiilor aeriene low cost

QuoteRomânia este un pariu câştigător pentru companiile aeriene low cost. Blue Air, Ryanair şi Wizz Air au transportat împreună patru milioane şi jumătate de pasageri în prima jumătate a acestui an, în creştere cu 37 de procente faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

În ultima perioadă operatorii low cost au avut o strategie de expansiune rapidă în România. Au înfiinţat baze noi pe aeroporturi, au mărit numărul rute externe şi au început să efectueze şi zboruri interne. În acelaşi timp, problemele cu terorismul din alte ţări au adus mai mulţi turişti în România. Ceea ce înseamnă că operatorii de zbor nu numai că au transportat mai mulţi români în străinătate ci, în acelaşi timp, au adus mai mulţi străini în România.

Operatorii de zbor low-cost au ales un moment propice pentru extinderea activităţii lor în România. Drept dovadă numărul pasagerilor transportaţi de Blue Air, Ryanair şi Wizz Air a crescut cu aproape 40% în prima jumătate a anului, arată date citate de Wall-Street.ro.

Înseamnă că rutele noi lansate dinspre şi înspre România au reuşit să genereze traficul scontat. Numai Wizz Air a lansat şase rute noi anul acesta. Wizz este în prezent cea mai mare companie aeriană din România, reuşind să depăşească la numărul de pasageri şi operatorul de stat, TAROM. De curând WizzAir a anunţat că vrea să ajungă până la finalul anului la un număr record de pasageri transportaţi în România, 6 milioane. Al doilea mare operator low-cost, Blue Air, încă nu a reuşit să depăşească TAROM, la numărul de pasageri, dar a depăşit compania de stat la numărul de avioane.

În plus, Blue Air a fost primul care a atacat monopolul celor de la TAROM pe cursele interne. Podiumul low-cost din ţara noastră este completat de Ryanair. Compania irlandeză a reintrat în curând în România.

Şi ca să îi prindă din urmă pe cei de la Blue Air şi de la Wizz Air a început să pună în practică o strategie agresivă de expansiune, bazată pe bilete ieftine şi rute din ce în ce mai variate.

Însă Blue şi Wizz nu s-au lăsat mai prejos şi au lovit de asemenea în preţul biletelor.

Iar când operatorii low-cost se bat în oferte, cei de la TAROM trebuie să ţină la rândul lor pasul. Compania aeriană de stat şi-a ieftinit de asemenea bilete. Nu a reuşit să atragă în prima jumătate a anului mai mulţi pasageri decât anul trecut, dar nici nu a pierdut.

Companiile aeriene au fost ajutate de kerosenul ieftin să îşi ieftinească biletele. Iar o recentă statistică realizată de GoEurope arată că România are cele mai ieftine zboruri interne din Europa, doar 7 euro pe suta de kilometri parcurşi. Însă companiile au oferte speciale şi pe zborurile externe. Iar biletele mai ieftine, combinate cu o efectele creşterii economice au făcut ca cererea pentru zborurile interne şi externe să crească. În acelaşi timp, INS arată că în primele şapte luni ale anului au intrat în ţară 5,7 milioane de străini, cu aproape 13% mai mulţi decât. Cei mai mulţi dintre ei continuă să vină în România pentru afaceri sau pentru tratamente medicale mai ieftine. A crescut însă şi numărul turiştilor de peste hotare speriaţi de ameninările teroriste din alte ţări. Însă pentru companiile aeriene scopul vizitei este irelevant câtă vreme numărul pasagerilor creşte.

Sursa: Digi24
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

voicul

,,Jeep"-ul elicopterelor, la Ghimbav

Se fac pregătiri la Ghimbav, acolo unde marţi va fi inaugurată fabrica de elicoptere Airbus, în prezenţa preşedintelui Franţei, Francois Hollande. Se întâmplă la mai puţin de un an de când a început construcţia fabricii unde vor fi asamblate elicoptere H215. Primul aparat de zbor va fi gata anul viitor.

http://www.digi24.ro/stiri/economie/companii/564862-564862

Ionut

Declarație comună a SUA și a altor 44 de națiuni privind utilizarea și exportul dronelor
SUA și alte 44 de țări au emis o declarație comună privind principiile pentru exportul și utilizarea dronelor, a anunțat miercuri Departamentul de Stat al SUA, relatează DPA.



Declarația menționează că utilizarea așa-numitelor 'unmanned aerial vehicles (UAV)' sau 'vehicule aeriene fără echipaj uman' trebuie să fie guvernată 'atât de legea conflictelor armate, cât și de legea internațională privind drepturile omului'. De asemenea, aceasta menționează că exportul dronelor dotate cu arme sau capabile de lovituri aeriene trebuie să fie făcut într-o manieră 'responsabilă', 'în conformitate cu normele internaționale privind controlul armelor și dezarmare', iar părțile semnatare trebuie să fie transparente în privința locului de destinație a dronelor vândute. În cadrul unei conferințe de presă desfășurate la Washington, purtătorul de cuvânt al Departamentului de Stat al SUA, Mark Toner, a spus că documentul este 'un prim pas important către dezvoltarea de standarde internaționale generale pentru utilizarea UAV-urilor'.

Agerpres

Ionut

Aviaţia civilă a aprobat îngheţarea emisiilor de carbon


Aviaţia civilă: statele membre ale Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile (OACI) au adoptat joi un acord cu privire la limitarea emisiilor de carbon.  "Este un moment istoric", a declarat Azharuddin Abdul Rahman, preşedintele sesiunii plenare a OACI cu ocazia adunării de la Montreal la care s-a convenit un acord care se va aplica zborurilor internaţionale de pasageri şi marfă precum şi avioanelor de afaceri care generează anual emisii de peste 10.000 de tone de CO2.

Aviaţia civilă va introduce, începând din 2021, un mecanism de limitare a emisiilor de gaze cu efect de seră pe baza volumelor care vor fi înregistrate în 2020. Acordul adoptat joi, în pofida rezervelor exprimate de Rusia şi India, include o fază voluntară între 2021 şi 2026 urmând să devină obligatorie în 2027 pentru statele cu industrii aeronautice mari. Companiile aeriene vor trebui să cumpere permise de poluare pentru a putea compensa creşterea emisiilor.

Capital

Ionut

Bilete de avion pentru un nou tip de vacanţă

Cererea de bilete de avion pentru cursele interne a crescut cu 200% în ultimul an. Zborurile între oraşele României au fost ieftinite de concurenţa dintre companiile aeriene. Au devenit astfel mult mai accesibile pentru cei care voiau să se deplaseze în interiorul ţării, dar nu îşi permiteau să cumpere un bilet, cum ar fi tinerii care vor să participe la festivalurile de muzică. A apărut chiar şi un nou tip de vacanţă. City-break-ul în oraşele româneşti pentru turiştii români.

Creşterea cu 200% a cererii de bilete pentru rutele interne din ultimul an este strâns legată de preţul zborurilor, arată un studiu Vola.ro. În unele cazuri, biletele pe cursele interne s-au ieftinit cu 90% faţă de acum cinci ani. Cele mai ieftine curse dus-întors pornesc de la 17 euro, cum ar fi cele de pe ruta Bucureşti-Cluj-Napoca şi nu depăşesc 200 de euro. În unele cazuri, biletele de avion au ajuns să fie mai ieftine decât cele de tren.

Este un efect al concurenţei în creştere. Dacă până de curând Tarom era singurul operator care zbura între oraşele româneşti, pe această piaţă au intrat între timp şi cei de la Blue Air, Wizz Air şi RyanAir. Şi, odată cu numărul companiilor aeriene, a crescut şi varietatea ruteror. Aşa se face că numărul de locuri disponibile în avioanele care fac curse interne s-a dublat faţă de acum cinci ani. Dacă în urmă cu cinci ani puteau fi transportaţi 2000 de pasageri pe săptămâna, acum au loc în avioane 4.000 de pasageri săptămânal.

Digi24

TibiV

#178
De unde or scoate cifrele astea ?!?!...
"acum au loc în avioane 4.000 de pasageri săptămânal".... :lol:

Chiar si cu o medie de 100 de locuri/avion, inseamna... 40 de zboruri interne saptamanal .
Adica nici 6 zboruri pe zi...
Doar pe Avram Iancu din Cluj sunt astazi vreo 24 de zboruri interne de pasageri...  :D
Adica toti aia "4000 de pasageri saptamanal" trec doar astazi prin Cluj..

Digi sta cam prost cu "artimetica".... :lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

infraAdi_ro

"Cursele aeriene interne low cost fac o concurenta uriasa CFR-ului: calatorii castiga timp si bani.
Romanii pot ajunge mai ieftin cu avionul decat cu trenul de la Bucuresti la Cluj, Iasi sau Timisoara. Cursele low cost au ajuns sa concureze caile ferate. De pilda, cel mai ieftin bilet cu avionul din capitala in vestul tarii costa 9 euro.Cu trenul este dublu si pierdeti de zece ori mai mult timp pe drum. Pe de alta parte, biletele ieftine low cost sunt limitate. Romania, o tara fara autostrazi, unde viteza comerciala a trenului este in medie de 45 de kilometri pe ora, a atras companiile aeriene low cost.
Pasagerii prefera calea aerului, pentru ca ajung mai repede decat cu trenul. Insa doar 4 orase sunt legate de curse interne low cost. Iata cum arata rivalitatea tren-avion in cifre.
De la Bucuresti la Timisoara sau de la Bucuresti la Cluj cel mai ieftin bilet dus cu avionul costa 9 sau 10 euro. Cu trenul este de doua ori mai scump, iar calatorii pierd de zece ori mai mult timp. Situatia este similara intre Bucuresti si Iasi.
Bucuresti - Timisoara:
Avion - 10 euro - 1 ora
Tren - 22 euro - 9 ore
Bucuresti - Iasi:
Avion - 20 euro - 50 min
Tren - 20 euro - 7 ore
Bucuresti - Cluj:
Avion - 9 euro 1 ora
Tren - 20 euro - 10 ore
Alte orase mari ale tarii au fost ocolite deocamdata de cursele low cost interne. Cel mai ieftin bilet dus spre Oradea, Suceava, Bacau sau Satu Mare porneste de la 63 de euro si ajunge la aproape 79 de euro. Cu toate acestea, trenul nu este o optiune pentru cineva care vrea sa ajunga repede. Pana la Satu Mare calatoria dureaza chiar si 14 ore.
Bucuresti - Oradea:
Avion - 63 euro - 1 ora 25 min
Tren - 30 euro - 11 ore
Bucuresti - Suceava
Avion - 79 euro - 1 ora 10 min
Tren - 31 euro - 7 ore
Bucuresti - Bacau:
Avion - 72 euro - 30 min
Tren - 25 euro - 4 ore 45 min
Bucuresti - Satu Mare:
Avion - 63 euro - 1 ora 25 min
Tren - 24 euro - 14 ore
Cursele interne low cost fac o concurenta uriasa trenurilor, nu din cauza preturilor mici, cat a duratei calatoriei, au recunoscut oficialii CFR calatori.
Explozia curselor interne low cost se vede cu ochiul liber si pe aeroporturile din Romania. De pilda, aeroportul Henri Coanda din Otopeni, cel mai mare din tara, a avut in acest an 10 milioane de pasageri. Ceea ce este un record absolut. Acest lucru plaseaza aeroportul pe locul 5 la nivel european dupa cresterea numarului de pasageri.
Orasele legate de curse interne low cost au simtit imediat efectul benefic al fluxului de pasageri, spun specialistii.
Ciprian Ene, consultant in turism: "Cu cat putem ajunge dintr-un oras sau altul intr-un timp mai scurt, cu atat vom fi tentati sa vizitam orasul respectiv. Vom alege daca avem un raport calitate pret mai bun acel drum de o ora, o ora si ceva cu avionul. Pentru turism si cei care au afaceri in orasele respective este minunat ca sunt cat mai multe zboruri."
Desigur, low cost ul are si dezavantaje. Pretul biletelor creste pe masura ce avionul se umple. In plus, pentru bagaje platiti taxe suplimentare care de multe ori dubleaza pretul biletelor.

http://stirileprotv.ro/stiri/financiar/cursele-aeriene-interne-low-cost-fac-o-concurenta-uriasa-cfr-ului-calatorii-castiga-timp-si-bani-care-e-dezavantajul.html
Romania are un viitor doar daca are prezent!