Soluții pentru descongestionarea traficului pe Valea Prahovei

Started by voicul, January 03, 2020, 10:04:18 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cavver

Standard regiotrans.Pe weekend am prins rame   care se taraiau la deal cand erau pline de pasageri in rest care erau foarte fasnete.

GrmmrNzi

Mersi!

Și cam ce mix de pasageri este în weekend? Când eram copil / liceean făceam și eu naveta săptămânal (sâ+du) între satul natal și reședința de județ unde aveam școala - este și ceva în genul ăsta?

frunzaverde

#377
@GrmmrNzi :

Capacitatea difera. Sunt trenuri cu 3 vagoane, sunt chiar si trenuri cu 12-14 vagoane (din care unele cusete si de dormit), si chiar cu 6 supraetajate. Si difera in functie de zi, in mod destul de aleator, in functie de cine a facut suplimentari, ce cerere a fost in avans, si ce vagoane au gasit.

- Cele mai scurte sunt "tramvaiul" Astra, care e un IC2 cu doua segmente, cu vreo 90 de scaune efective. Uneori rama e trasa cu locomotiva. Uneori, rar, rar de tot, rama e inlocuita de doua vagoane (de obicei o clasa a 2-a si o cuseta vanduta ca clasa a 2-a) care vin de la Arad cu trenul de noapte.

- La CFR depinde de tren. Unele au un numar de vagoane relativ fixe  - 1528 (sau echivalentul, Sibiu - Bucuresti cu plecare din Brasov dimineata) are, in general, patru vagoane, si atatea a avut de muuuulti ani (e unul din trenurile pe care le folosesc des). Altele, au "variate", 1633 are uneori 3, alteori 7, alteori 11 (si merge si cu vagoane MAV). La fel si 1529, care are mers de personal, opreste te miri unde, poate avea 3 vagoane, dar l-am vazut si cu 12 (doua seturi de suplimentari), in preajma sarbatorilor, in 2017. Sunt si trenuri de mare capacitate - "personalul muntomanilor cu chitari", 3001, are 6 supraetajate, 720 de oameni/tren + blatisti. La Softrans stii intotdeauna ce prinzi: una bucata rama de-a lor, cu scaune pe care ar trebui sa le prezinte la Ryanair, atat sunt de inghesuite. CFR suplimenteaza frecvent pe VP, iti dai seama dupa numarul vagonului : daca e 2x sau 3x e suplimentare (prima sau a doua).

- La Regio Calatori e cum zice @cavver, cu regula urmatoare, in general. Trenul de dimineata devreme din Bucuresti si cel ultim de seara merg cu RIO-urile (ramele de otel frantuzesti vechi) cu Bataila (electrica). Intermediarele merg cu ramele frantuzesti diesel, moderne. Dar alterneaza; depinde, de exemplu, de ce au trimis la Iasi in ziua respectiva, ca trebuie sa cupleze automotorul in Ploiesti. Ramele noi merg ori solo ori doua cuplate (3+3 segmente), 3 de la Ploiesti pentru ultimul tren. RIO-urile merg in garnituri de 2-3 seturi de cate 3 vagoane - niciodata nu le-am vazut solo ca in poza lui @cavver, dar exista poze, deci merg si asa, dar eu nu le-am prins asa.

- La Softrans e simplu. O rama de-a lor cu scaune de Ryanair.

Din experienta proprie cu trenul pe VP (in vremuri de non-pandemie, zeci de trenuri) - trenurile sunt destul de pline, dar cu variatii super-mari. Sunt trenuri care intotdeauna sunt full - Regiotransul de dimineata (8:41) e plin. 472-ul e sardinarie mereu-mereu-mereu pana la Ploiesti (1529 e mult mai gol, dar si el e destul de plin). Si sunt trenuri prin care bate vantul. Din experienta mea, 1641 e semi-plin pana la Ploiesti (cativa navetisti, dar in mare parte lunga distanta cu persoane care isi aranjeaza locuri cu nasul la dormitor sau la cusete - acum, de cand cu diagrama deschisa, injura si platesc diferenta, inainte se rezolva mai ieftin - negocierile erau distractiv de urmarit), si dupa aia, cel mai adesea, stau singur cu nasul in vagon (si-s de obicei 2-3 de clasa a 2-a, toate goale-goale) admirand coada de tiruri pe DN1. Cred ca majoritatea se duc la Regiotransul mai devreme, ca e mai ieftin, si nu face cu mult mai mult (eu n-am prins niciodata regiotransul ala, intotdeauna ajungeam tarziu la gara).

Mixul de pasageri e super-decent, la toate trenurile. Navetisti multi, ceva trafic business (pe trenurile de dimineata Brasov - Bucuresti, e >50% business in zile lucratoare), studenti. Iarna multe placi si schiuri. E mult mai plin in preajma sarbatorilor, dar eu unul, care merg foarte mult fix in saptamanile 17/12 - 29/12, n-am avut aproape niciodata probleme sa-mi iau bilet - chiar cred ca multe din plangeri sunt exagerate. O singura data n-am gasit bilet cl. II, dar n-a fost problema cl. I, si o singura data, la gara, cu 10 minute inainte de plecare, n-am gasit la primul tren. Dar am gasit la al doilea. Niciodata, dar absolut niciodata, la IR, n-am mers fara loc. Si la Regio (am mers cu Regiotransul de cateva ori)  n-am avut problema sa gasesc scaun. E plin de navetisti Bucuresti - Ploiesti, si am vazut si navetisti VP - Brasov (destui elevi).

Dar ar trebui clar suplimentate vagoanele - ar trebui sa existe macar 6 vagoane la toate plecarile, si 6-10 vagoane in general. Si ar trebui alta strategie de tarificatie - este o tampenie ca muntomanii sa mearga la munte cu personalul cu opriri in Darza si Peris. Ar trebui ca 3001-ul sa mearga Bucuresti - Ploiesti - Sinaia - Busteni - Azuga - Predeal - Timisuri - Brasov. E o tampenie sa mergi cu Regio pana la Brasov ca-i mai ieftin - ar trebui sa fie mai ieftin trenurile directe. Astea ar fi primele mele sugestii la "rezolvat probleme" - vagoane mai multe, si preturi mai putin inspirate din 1890.

Conditiile sunt in general excelente (chiar si Regiotrans, desi ramele alea sunt antice, tot interiorul a fost schimbat, configuratia e complet diferita de cum era cand erau trenuri de naveta in Franta si au aer condtionat). Foarte, foarte, foarte, foarte rar, la CFR, mai baga cate o dubiosenie - am vazut cuseta vanduta la clasa a II-a in regim de zi ca "suplimentare", si am vazut, o singura data, o suplimentare facuta cu un 20-55 la un IR, probabil in disperare de cauza (desi, daca nu e vara, 20-55-urile, daca sunt curate, sunt ok, 6 locuri in compartiment).

@Gendan explica mai bine decat as putea-o face eu problema de logistica a marfurilor. La asta as mai adauga o chestie simpla legata de structura: Ploiestiul este nodul principal logistic pentru Muntenia de Nord si Moldova. E asa din motive istorice : foarte multa vreme, DN1 si DN1A au fost singurele cai de acces peste munti pentru TIR-uri si alta marfa grea la sud de Tg. Neamt - Pascani - Iasi (DN11 si DN10 aveau si inca au restrictii de tonaj, din cauza de infrastructura, gen poduri subrede si alunecari de teren; DN12A a avut dintotdeauna standard de drum comunal, DN2D nu era asfaltat dincolo de Lepsa). Asa ca daca doreai sa aduci marfa pentru Buzau, Focsani, Bacau, ajungeai pe la Ploiesti. Acolo s-au facut depozitele, parcurile de distributie, tot-tot-tot. Si acolo sunt si azi. Si perechea "pe partea cealalta a muntilor" este, desigur, Brasov. Cum astea sunt lanturile logistice formate, si n-avem ce face, ca sunt bani uriasi bagati in depozite si spatii de procesare si fabrici si... Ploiesti - Brasov si invers este o legatura esentiala de marfa. (Apropo, Bucurestiul, si Sudul si Sud-Estul Munteniei au folosit mai mult VO, cu perechile logistice Sibiu - Pitesti/Bucuresti.).

In fiecare seara cand se permite traficul, se fac cozi kilometrice de tir-uri care incearca sa parcurga DN1. Vorbim de o panglica de TIR-uri care circula bara la bara. Faptul ca TIR-urile alea de-abia se chinuie este problema reala a Vaii Prahovei, nu turistii maximum 15 weekenduri pe an. Si da, DN1, impreuna cu DN7, DN6 si DN17 sunt, in momentul asta, "unicornii" - legaturile Romaniei de Sud si Est cu Vestul Europei pe rutier.

La fel, drumul este aglomerat pentru ca o sosea de 5000 de vehicule pe zi este una din DOUA traversari montane deservind Bucurestiul, Ploiestiul si alte orase mari... Ultimele doua drumuri pe VP le-am facut intr-o marti la ora 13 si intr-o vineri la ora 6 (sase) dimineata in directia sud. In iunie, respectiv august 2020. Era aglomerat. Nu de schiori, ci de vehicule de lunga distanta. Ambele drumuri nu s-ar fi putut face, in cazul meu, cu trenul (din pacate; as fi preferat).

Adica, pe scurt, @RaduI, da, sunt masini multe pentru ca TREBUIE SA FIE masini multe. Ca asa (plus pe inca un drum la fel de mizer si aglomerat) se leaga un oras multi-milionar, si capitala tarii, de o jumatate de tara, si de aliatii sai economici si politici. Trenul gandit pentru turism n-o sa te ajute sa rezolvi problema asta, care e o problema dura, grea, si permanenta. O imbunatatire a DN1A, chiar si o reparatie "deep" a DN73, cu indreptari serioase (pentru Pitesti - Brasov, dar si pentru eventuala ruta ocolitoare, cand DN1 e impracticabil) ar putea ajuta. Dar si astea costa extrem de mult. Cam cat inceputul serios de A3. Asta este singura solutie serioasa in momentul asta.

Si e la indemana noastra. S-a inceput, din lipsa de curaj, cu inutilitatea Cristian - Rasnov. Trebuia sa se inceapa cu centurile Busteniului si Sinaiei. Si facute intai tunelele si viaductele pe un singur tub/fir, ca sa se poata da in uz cat mai repede. Poti inclusiv sa le dai in uz ca 2+1-uri cu tunelele 1+1, in prima faza. Cat ar costa? 300 milioane de euro pentru astia 12 km? 400? Ar insemna 60-100 milioane de euro pe an pentru 5 ani, si in cinci ani ai solutia permanenta la problema. Nu o carpeala care nu face nimic, si nu ajuta pe nimeni, si nu va reduce in realitate, problema, cu nimic. Asta e singura solutie reala.

Pipe-dream-uri cu calea ferata, cu deblee pe albia raului (care sunt mai scumpe ca A3-ul) nu ajuta pe nimeni. Oricat le repetam.

@RaduI Da, ai mers prin Austria pe scurte portiuni cu 230 km/h (mai mult nu, doar daca ai fost in vreun tren de proba). Dar pentru ca asta sa fie posibil, s-au facut lucrari de infrastructura imense, mult peste ce ar insemna o autostrada Comarnic - Brasov gata-tipla. Vitezele care se pot scoate acum pe Bucuresti - Predeal sunt maximum care se pot scoate fara constructia, de la zero, a unei linii complet noi (asta in conditiile in care linia a fost demolata si reconstruita de la zero in 2002-2011, cu vitezele pe care le vezi - 80-90 viteza maxima pe segment montan, 110-140 in rest, n-o sa se intample prea curand). Geometria caii nu permite mai mult; orice adaptare a geometriei inseamna Viaduct-Tunel-Viaduct si costuri uriase. Si poti pune orice semnalizare, poti pune orice macazuri, asta e linia. Atat poate - atat da. Nu mai ai ce 20/80 sa scoti din linia existenta. Si da, mai poti pune, eventual, cate un macaz pe ici pe colo, dar nu o sa te-ajute prea mult. Pentru ca vitezele sunt asa mici, si garile atat de apropiate, nu prea ai ce depasiri sa faci in afara garilor existente (ca daca incetinesti pe bloc un tren la 20 ca sa-l depaseasca altul cu 80, in loc sa se astepte in Busteni de exemplu, n-ai facut fix nimic).

Si calea ferata este excelenta la a cara marfa. Dar nu marfa de care zici tu. Ci containere, mii de bucati, zeci de mii de tone pe zi, de la port la statiile de distributie intermodala (Ploiesti, Brasov). Petrol. Mult petrol. Sa tina tara in miscare. Grau si cereale, sa ne hraneasca pe toti, de la silozuri la mori, si faina de la mori la fabricile de paine. Si cu ce producem noi in plus, sa-i hranim si pe altii si sa facem bani noi (sa vezi cum arata navetele cu grau si faina asteptand incarcarea la Constanta). Masini de la fabrici la statiile de desfacere - sute de mii de Dacii si Forduri pleaca anual pe reteaua CFR, si zeci de mii de VW-uri si de Skode si de Renault-uri vin. Chiar si tancuri, care se plimba prin Romania sa ne apere de pericole. Ba chiar si apa minerala - dar nu un bax - ci mii de baxuri odata, cate 20-40 vagoane odata, de la fabrica, la centrele logistice primare. Un mare producator, de altfel, foloseste trenul intensiv sa-si care sucurile si apele minerale (incarcarea e la Sudrigiu Bihor). Si Ploiesti - Brasov este principala magistrala pe care circula marfa asta. Ploiesti, Constanta si Brasov sunt dintre cele mai intens folosite statii la marfa in Romania...

Si orice semnalizare ai pune, nu ai cum sa rezolvi problema cu Sighetu Marmatiei. Daca Sighetu Marmatiei are intarziere o ora pentru ca pe linia simpla nu s-a putut incrucisa la program, nici cel mai fancy sistem din lume nu o sa te-ajute. Singura solutie ar fi ca trenul sa poata sari de pe sina, si sa-l depaseasca pe celalalt prin aer. Ceea ce nu se poate. Asa ca sta oprit, la rosu, pana vine incrucisarea. Indiferent ca e paleta coborata generata de masinaria SBW fabricata de Imperiul Cezaro-Craiesc sau ultima generatie de instalatie de la Thales cu algoritmi predictivi antrenati cu o retea neuronala. Si da, Bucuresti - Brasov nu e linie simpla - dar TOATE trenurile care merg dincolo de Brasov ajung la un moment dat pe o linie simpla. Brasov - Sibiu, Brasov - Sighisoara (simplificata pentru reconstructie, de-abia s-au apucat), Brasov - Sf. Gheorghe sunt, in momentul asta, simple.

Nu este nici o solutie simplista si rapida. Nu exista "quick gains". Ziceti de pasaje subterane sub DN1 - pai alea iau minimum 3 ani, si chinuie orasul (pentru ca vor taia orasele in doua, facand traversarea grea). Ziceti de sensuri giratorii la capete - ok, dar o sa aiba efecte limitate. Ziceti de sosele prin albii - pai alea au probleme imense, sunt nefezabile, si costa mai mult decat A3.

@dr4qul4 - la ce dracu conteaza ca turistii merg sa se dea cu placa sau schiul? Sau cu pensiune completa? Sau cu cortul? Nu conteaza la nimic. Dar ca sa-ti raspund la curiozitate, in ultimii 5 ani (am numarat biletele CFR gasite pe mail), am folosit trenul pe Valea Prahovei de 43 (patruzeci si trei) de ori (am 22 de bilete de tren on-line luate, si perechile lor luate din gari). Si cu masina am fost de minimum 10 ori (am gasit 5 facturi de la M&M, si tin minte alte cel putin 5 calatorii facute). Probabil mai degraba de 15 ori cu masina. Si am batut, cu multi ani in urma, toti muntii aia si pe jos (si-i mai bat cu placere de fiecare data cand sunt in Romania; ma bucur ca atunci cand ajung in Romania, drumurile ma poarta la munte). Acum va intreb pe voi toti - e vreunul din voi care ziceti de trenuri care a circulat, in ultimii 5 ani, de mai mult de 43 de ori cu trenul pe VP? Au fost saptamani in care am facut drumul de 4 ori tur-retur. Stiu ce vorbesc. Pot sa va descriu linia aia aproape kilometru cu kilometru.

@vancouver - as lasa mai moale judecatile de "obraznicie" cand tu, cu gura ta, ai spus jumatati sau sferturi de adevar. Sugerezi sa se scumpeasca transportul pe cablu ca sa se dea o reducere la posesorii de bilet de tren, ca "exact asa e in Elvetia", cand, cand-colo, in Elvetia, primesti discount la cateva telecabine, ca "bonus de fidelitate", daca esti posesorul unui abonament de turist sau al cartii de abonament GA (de mii de euro / an) - biletele cele mai premium ale SBB. Altadata, cand vorbim de suburbii la 30-40 minute de mers cu trenul (Moara Vlasiei), tu zici de suburbii in Germania unde "lumea merge cu autobuzul la tren si apoi cu trenul in oras", si dai exemplu personal. Ne uitam la harta, si vedem ca suburbia ta e echivalentul cartierului Militari sau Vitan din Bucuresti, si trenul face 5 minute pana in centru. Altadata, cand vorbim de ce se poate ca semnalizare la M7/S7, comparand semnalizarea feroviara cu cea de metrou la o infrastructura tip mere cu mere (adica linie dubla, cu peron de 2 linii in statii), vii cu exemplul din Frankfurt si zici ca "se poate", desi exemplul ala e deloc comparabil (mega-gari de formare, o statie cu 4 linii, un segment care are parametri de care zici super-scurt etc. etc.).  Chestiile astea, jumatatile de adevar spuse cu siguranta pe sine, cum le spui tu, sunt "luatul de prosti". Si, daca vrei obraznicie.

Tren la 15 minute:

1. Hai sa zicem ca ai avea capacitatea pe linie. Pentru cine e necesar un tren la 15 minute? Nu este trafic de naveta scurta, sa nu ai nici un plan; e trafic turistic, care se face cu un anumit plan in avans. Daca scapi trenul, ca turist (cu valoare modesta a timpului), poti lua, fara probleme, un tren peste 30 minute. Sau peste o ora, chiar. Ca nu te-alearga nimeni spre partie sau inapoi acasa - traficul turistic este peste tot (feroviar, aviatie) minimal ca importanta.

2. Si mai zici de "rame dedicate". Asta inseamna ca la 15 minute, 30 minute, sau cat vrei tu, tu vrei trenuri separate de trenurile de lung si mediu parcurs (de fapt si descrii asta). Plus trenurile de mediu si lung parcurs intercalate. Plus marfa. Nu intra, in conditiile in care maximul teoretic este de undeva la vreo 8 minute (cel mai lent bloc ia vreo 4 minute sa-l parcurgi la vmax; cu un bloc liber lasat intre fiecare tren, ies 8 minute; daca nu lasi blocul ala liber, trenul de 8:15 va ajunge in gara pe la 12:20, si cel de 12:20 va ajunge joi dupa Miercurea Ciuc). Si asta daca traficul ar fi uniform.

3. Este complet fals ca nu exista trenuri de marfa in weekend. Nu stiu cine ti-a spus treaba asta; dar in mod normal marfa circula 7/7. Nu de alta, dar Constanta - Curtici ia intre 24 si vreo 100 ore, cum ai norocul... Si foarte multa din marfa e "foc continuu". Nici macar nu scade semnificativ traficul in weekend, de altfel. Ba chiar creste un pic.

Ai deja, pe Bucuresti - Ploiesti, undeva la 57 de perechi de trenuri / zi de calatori iarna si undeva la 65 vara. Capacitatea totala nominala e undeva la 150 de perechi, cu tot cu marfa. Daca bagi inca 70 de perechi de trenuri, vei fi la limita de sus. Care e o limita teoretica, asuma regimuri identice de viteza si tonaj etc. etc., distributie orara egala etc.. Daca vrei sa pastrezi marfa, probabil ai mai putea adauga 1 (un) tren pe ora. Daca scoti marfa, ai mai putea adauga 2 (doua) trenuri pe ora. Dar omori economia Romaniei la schimb.

@vancouver si @myid:

Nu va ia nimeni de prosti, dar eu unul cel putin, nu suport demagogia si populismul. Pe care le-am denumit "baiazidisme" - poate n-ar fi trebuit sa folosesc exact cuvantul; imi pare rau ca am folosit "ofensa la persoana" - desi individul merita cu prisosinta orice epitet negativ posibil; este toxic din atatea puncte de vedere. Pe SSC, a alungat pe multi pasionati si profesionisti feroviari cu semidoctism combinat cu atacuri mizerabile cand cineva ii contrazicea prostiile. Chiar si atunci cand un inginer ERTMS ii spunea ca peroratiile lui despre ERTMS sunt efectiv prostii cu documentele in fata.

In schimb, impresia mea e ca ne luati voi de prosti pe noi. Cum altfel pot denumi chestia asta?

- Scrieti un articol in care propuneti o solutie imposibila din foarte multe puncte de vedere;
- Adica, veniti cu o propunere care cere sa pompezi la deal un rau 24h din 24, 7 zile din 7, pentru zeci, sau sute de ani, care este clar "no go" din minutul 1.
- Adica vreti sa captati raul, sa sapati un debleu in albia veche, sa bagati raul sub debleu (sau oriunde altundeva sub nivelul curent, ca ziceti clar "subteran"), ca apoi sa pompati apa inapoi in albia veche.
- Dar raul de-abia coboara in Busteni, pe distanta voastra vorbim de sub 5 metri de inaltime. Apropo, v-ati uitat pe hartile topo? DTM are 1:25000 incluzand latimea vadului, latimea curgerii apei, vitezele si adancimea. Gratis si online, de 10 ani incoace cel putin, intr-o interfata gen Google Maps). Daca vreti sa bagati raul in subteran (sub sau paralel cu debleul), va trebui sa-l pompati inapoi sus. Nu va trebuie vreo diploma de inginer ca sa va ganditi la treaba asta... Nu?
- Apoi, acelasi ASCORO face valva anti A3 ca "e urata" (desi ar fi in principiu o solutie VTV la margine de oras, putin vizibila), si apoi propune... un sant imens prin mijlocul unei statiuni turistice, care sa inlocuiasca un rau de munte. Pe motiv ca raul de munte "nu e prea frumos". Da' autostrada prin debleu cum o sa fie? Superba? Eventual acoperita de grafiti, ca vor fi pereti imensi de beton numai buni de "vapsit"...
- Pe urma, ne scrieti de trenuri la 15 minute, cand sunt, complet nefezabile daca v-ati fi luat 10 minute sa va informati de tipul si mixul de trafic de-acolo.

De altfel, exista un pre-SF/SF cu o propunere de piloni in albie, facuta in anii '90, care ar fi de vreo 10 ori mai fezabila si mai putin urata, dar tot a fost, inca de la inceput, eliminata din calcul din motive de mediu si de distrugere a patrimoniului urban.

In concluzie, ri e o propunere complet absurda, demna de 1 aprilie, ori e pur si simplu demagogie. Simplu. Altceva nu poate fi. Si sa o aduceti in discutie din nou si din nou? Si sa atacati pe oricine va spune care sunt bubele care explodeaza planul chiar si la o citire rapida - nu pot descrie decat ca "luat de prosti". Ca prosti clar nu sunteti.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

vancouver

Quote from: GrmmrNzi on January 09, 2021, 01:01:00 AM
Mă întreb dacă insistența ta pentru cadențare este oportună.

O, vai, nici vorba. Eu nu insist cu cadentarea. Este o propunere. E o mare diferenta intre a insista si a propune. Scopul propunerii: sa nu mai stea turistii 7 ore in ambuteiaj, ci sa poata in timpul asta sa se simta bine.

Speram ca toata lumea o sa sara in aplauze si o sa fie super incantata de idee: wow vancouver, ce solutie minunata... Da, glumesc, sigur nu speram asta, dar ma gandeam ca multi o sa spuna: da bravo, atunci cand trenurile ar pendula intre Predeal si Bucuresti la fel cum penduleaza acum intre Crângasi si Dristor, atunci multi vor folosi aceste trenuri (combinat cu igiene ireprosabila, transport in comun gratuit, reduceri pe gondole etc..). Deci da, ar fi super sa fie posibila o astfel de solutie, si daca nu trebuie investit aproape nimic in acest sens - wow si mai bine.

In locul acestei reactii pe care eu o credeam fireasca, ce vad: toata lumea incearca sa ma convinga ca e o solutie proasta.

OAMENI BUNI, eu nu fac vacante la Busteni, eu le fac in Elvetia si Austria. Pe mine ma doare-n 14 de ce faceti voi acolo. Ma gandeam doar sa ajut si sa dau niste idei. Radicale ce-i drept, dar cu jumatati de masura tot nu mere treaba cum trebuie in tarisoara aia.

Deci daca va place asa de mult sa stati 7 ore in trafic, sa inhalati noxele aluia din fata, sa faceti vacanta intr-un sat plin de masini, si sa ascultati in fiecare sezon vaicareala de la televizor... ooooo, din partea mea, dati-i inainte.

EU INSIST?  :lol: Eu insist? Doamne fereste. Repet: m a   d o a r e   i n   1 4.


Legat de albia raului: cand cauti pe net poze facute de turisti cu sfinxul sau cascada urlatoarea sau pe partie gasesti mii, milioane. Am vrut si eu in 2018 sa gasesc pozele facute de turisti cu maretul rau Prahova. Am cautat 3 ore pe net. Rezultat: una singura, a unei organizatii care se plangea de gunoaie aruncate. Poza cu gunoaiele intamplator era si cu apa raului. WOW. Deci marele obiectiv care nu trebuie distrus... (pozele puse de mine in articolul din 2018 sunt luate din google street view)

Si culmea, eu am propus tocmai transformarea zonei, macar pe langa gara, in zona de agrement. Dintr-un rahat sa se faca ceva, poate un parc, un mega loc de joaca. Apa poate fi ghidata frumos sa curga, cu amenajare sa arate cat mai natural, nu trebuie eliminiata neaparat - desi repet, turistic apa ai nu exista, nu a vazut-o nimeni.

A si inca ceva: majoritatea caselor care dau spre apa sunt cu spatele spre apa si au geamuri putine spre apa. Nu e o priveliste pe care sa si-o doreasca cineva. Dar bine ca acum cand eu propun un drum pe acolo, deodata este sfanta, frumoasa si nici nu trebuie in vreun fel amenajata.

Si, ca sa fie clar: NU INSIST cu drumul prin albie. Am si spus: initial eu am propus varianta TUNEL PE SUB DN1 PE AMPLASAMENTUL ACTUAL. Am vazut asta in statiuni prin Austria si Germania. Doar ca are inconvenientul ca 2-3 ani drumul va fi in lucru. De aia am propus prin alta parte. Si am zis sa fie ieftin. Dar se poate si pe sub case, nu trebuie fix in albie. Sau se poate peste calea ferata, cum propunea Oprescu autostrada suspendata peste linia de centura...

-----

Quotevă întreb dacă propunerile cu betonări de albii de râu sunt moderne și compatibile cu spiritul prezentului..
Te intreb si eu: unde ai fost tu pe o promenada frumoasa a unui rau si te-ai plimbat, si promenada aia nu era betonata? Unde ai mers printre tufisuri si pietris?

Cum arata o promenada?













Dar si la punctul asta: lasati fratior apa asa cum e. Sa nu ne atingem de natura. Ca doar putem sa mergem si la Utrecht, Venetia, Amsterdam, Paris, etc. sa vedem canala frumoase, cu margini betonate
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

Quote from: frunzaverde on January 09, 2021, 02:33:21 AM
2. Si mai zici de "rame dedicate". Asta inseamna ca la 15 minute, 30 minute, sau cat vrei tu, tu vrei trenuri separate de trenurile de lung si mediu parcurs (de fapt si descrii asta). Plus trenurile de mediu si lung parcurs intercalate. Plus marfa.

Raspandesti in continuare aceeasi idee care nu-mi apartine si continui sa o combati. Cum ca eu as vrea sa intercalez ceva. Fals.Eu, pe cat posibil, nu vreau sa intercalez nici un singur alt tren printre cele dedicate la 15 minute. Daca insa se poate, orice solutie e bine venita.

Ceea ce cred eu ca este fezabil:
- marfare: exclus complet.
- trenuri de lung si mediu parcurs pe M300: da, dar numai INLOCUIND exact o rama dedicata. Cu fix aceeasi viteza si aceleasi opriri.
- trenuri de lung si mediu parcurs pe M500: da, intercalate, fara nici o oprire pana la Ploiesti Sud, fix la 7,5 minute intre ramele dedicate
- trenuri regio: da, dar putine (maxim 8 pe sens, adica unul la 2 ore). Si limitate pana la Campina. Chiar pe Valea Prahovei nu este nevoie de alte trenuri regio, opresc oricum toate trenurile. Inseamna retrageri pe abatute in ritm aprox. de 20-8-20-8 (plus minus cateva minute). Adica merg 20 de minute, apoi se retrag, asteapta ca 8 min trecerea ramei, pleaca imediat in spatele ramei, merg iar pret de ca. 20 minute, etc. Repetandu-se la infinit schema, nu trebuie decat o data trasat un astfel de tren, vazut cum se potrivesc retragerile si apoi totul se poate repeta la 2 ore
- daca nu merge schema, 15 minute era doar o propunere. Poate ca e mai nimerit 20.
- daca intercalarea trenurilor regio (lente) e prea dificila, atunci ritm de 30 minute pentru ramele dedicate si doar de la Campina pleaca inca un set de rame in plus, ca sa faca pe VP o cadentare efectiva la 15 min. Trenurile regio normale doar Buc-Campina, cum am mai spus.

In strategia pe care am prezentat-o nu am scos un cuvintel despre cum anume sa opereze celelalte trenuri. Este o discutie pe care tu ai scos-o din palarie. In loc sa intrebi: da' cum faci cu alea, tu sustii din start ca nu se poate.

PS. @celor care propun mai multe vagoane la trenurile existente: da, o idee foarte buna. Dar nu ajuta in situatia data. Daca vrei sa convingi o parte din soferi sa-si lase masina intr-un P+R la Câmpina sau Ploiesti, nu vei reusi daca le oferi trenuri cand si cand. Practic situatia actuala nu se va schimba cu mai multe vagoane, doar va fi mai civilizat pentru cei care oricum merg cu trenul si nu risti sa-i pierzi pe acestia. Doar un ritm mai bun, fie si cu putine vagoane, dar multe trenuri, va ajuta.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

RaduI

@frunzaverde Multumesc pentru raspuns si apreciez si mai mult cand iti rapesti din timpul tau sa raspunzi la ideile mele de neprofesionist (si folosesc termenul asta, dar altul nu am gasit ca si amator implica deja prea mult). Un raspuns lung si detaliat cere mult timp

Baxul de apa l-am ales ca reprezentant de clasa pentru tot ce ai enumerat ca se transporta. Pentru ca s-a scris la un moment dat aici legat de transportul cargo pe tren ca nu il putem face pentru ca mai transportam si tevi si flori si alimente in magazine, am ales ceva care nu deranjeaza prin forma sau perisabilitate sau intrebuintare transportul pe tren.

Trenul respectiv era pe ruta Zurich-Viena. Partea elvetiana e limitata ca regim de viteza pana la 160km/h (nu cunosc detalii de ce si poate nu spun viteza corecta), iar numai in partea austriaca a fost un scurt moment la care a ajuns la viteza aia (o sa incerc sa gasesc poza pe care am facut-o la afisajul din tren cu viteza de 260km/h). Probabil si din cauza opririlor pe traseu, dar mare parte din traseu a fost la 220km/h.

Inteleg ca e scump si complicat sa corectezi linia si poate sa mai adaugi inca una. Dar zici si ca A3 e singura solutie si e mai ieftina. Aici ma opun putin pentru ca si cu half-profile (2+1) si cu proiectare de viteza de 100km/h, pe traseul plin de tunele si pasaje, poti lejer sa treci si 3 linii de tren. Daca vrem doar o linie de cale ferata, cred ca acel tunel iese mai ieftin si din faptul ca nu iti pui problema de spatiu de ventitlatie asa mare, iesire de siguranta prin galerie separata. In plus folosim energie electrica pe care o putem obtine treptat si din surse mult mai eco (mult mai repede decat vom ajunge cu masinile)



Insist putin pe ideea, poate putin prost inteleasa de mine din titlul acestui topic, ca nu ma supara traficul de marfa sau de lung parcurs chiar asa rau, doar daca nu e pe VP (DN1) sau nu fortam ideea sa il mentinem aproape de VP (prin autostrada suspendata, ingropata, pe piloni deasupra canalului sau langa el semi-ingropat, prin facilitarea traficului de tranzit, etc). Orice pasi mici si de moment gasim, ar cam trebui sa ne indrepte intr-o directie in care nu ne batem joc de singura zona turistica de munte decenta pe care o avem in momentul asta. Din dorinta de a castiga cat mai mult, ajungem sa platim mult mai scump pentru a rezolva problema traficului de tranzit legandu-l de VP, nu rezolvam nici traficul turistic in zona si in plus mai distrugem si natura de care vroiam in prima instanta sa ne bucuram mai multi si mai eficient.


Legat de canalul acela si orice curs de apa (nu doar Prahova), ca si tine sunt de acord. Pe langa ca nu e prietenos cu peisajul si natura, ma gandesc ca daca obstructionezi apa pe o parte va eroda si mai mult pe malul celalalt (caz recent semnalat pe A1) si cam esti obligat sa protejezi ambele maluri. Plus ca acel curs de apa acum ingradit mai mult va da nastere la fenomene de torent. Pentru probleme de zone inundabile, de protectie, inundatia de o data la 100 de ani (100 year flood)i, ma astept ca ANPM sau ANAR sa faca si niste calcule inainte sa zica nu.

cavver

Mai jos ai niste link-uri care descriu magistralele de cale ferata pe care ai calatorit intre Innsbruck si Viena.
Bugetul de investitii al OBB este de 17.6 MILIARDE Eur pentru 2021-2026. Nu am timp sa il caut pe cel al CFR(Infra+Calatori+Marfa).
Cand ai un buget limitat nu face sens mai mult sa rezolvi intai problema care genereaza cea mai mare poluare si pierdere de timp , i.e. sa faci autostrada ?

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Lower_Inn_Valley_railway - inceputa prin 2007 ,terminata in 2012 , exploatata 2013 , full 2014.  cost proiect 2.38 MILIARDE EUR pentru 40KM.
https://en.wikipedia.org/wiki/Western_Railway_(Austria) - inceputa modernizarea in 1987 , terminata in 2020? ( nu am date exacte ).
- pentru o serie de 3 articole despre Westbahn ( @frunzaverde - e parte dintr-o colectie foarte interesanta de articole despre trenuri scrisa de un cfrist maghiar ).

vancouver

@RaduI: fenomele de torent, inundatii, etc NU EXISTA la Busteni. S-a explicat asta de mai multe ori in ultimele zile. Nu a existat niciodata o inundatie acolo, nu exista eroziune etc...

Cursul de apa are un debit foarte mic, iar primavara, cand se topesc zapezile sau vara la ploi torentiale, creste de cateva ori, dar tot extrem de mic ramane. Un canal cu o latime de 4-5 metri si pereti laterali cu o inaltime de 1,5-2 metri sunt suficiente la prima vedere (dimensionarea exacta se va face de catre un proiectant, pe baza regulilor valabile si cu tot ce inseamna maxim pe 100 de ani, etc..).

Si daca din proiect o sa iasa ca trebuie 10 metri latime si 5 adancime, asa sa fie.

Nu e nevoie de nici o pompare (aberatii scrise zilele trecute).

Canalizarea nu are nici o legatura cu vreo pompare. Canalizare inseamna doar ca se face un canal acoperit. Adica exact de am scris eu anterior, cu 4-5 metri latime si 2 adancime, dar acoperit cu o placa de beton. Sau o teava (sau zece tevi paralele) cu capacitati conform unui proiect.

TOT, DAR ABSOLUT TOT CE SCRIETI VOI AICI SE REZOLVA PRINTR-UN PROIECT. Exista suficiente variante si raspunsuri ingineresti. Se poate merge pe varianta canal deschis plus ca rezerva niste tevi de mari dimensiuni pentru caz de overflow (ca Dambovita in Bucuresti - doar ca debitele de pe Dambovita sunt incomparabile, in trecut in anii 1800-1900 Dambovita a inundat intregi cartiere din Bucuresti, pe cand la Busteni Prahova nu a inundat NICIODATA nici o singura casa! - de aia la Dambovita e nevoie de un lac de acumulare iar la Busteni va fi nevoie cel mult de un stavilar)

Deci exista si se pot studia variante acoperite, variante descoperite, variante cu drumul la nivel cu apa, variante cu drumul peste apa, variante ingropate, variante care alterneaza solutiile.

IDEEA ESTE CA SE POATE. Concretizarea tine de un SF si de un PT.

Am prezentat mai sus poze. Chiar nu vreti sa avem o promenada frumoasa ca in alte tari sau ca la noi in alte orase? Chiar nu vreti nici o amenajare? Chiar singura solutie este sa nu miscam nici un ac?
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

etravel

Quote from: frunzaverde on January 09, 2021, 02:33:21 AM
Sunt si trenuri de mare capacitate - "personalul muntomanilor cu chitari", 3001, are 6 supraetajate, 720 de oameni/tren + blatisti.
Cele sase vagoane sunt modalitatea CFR de a trimite la Brasov o compunere de fapt pentru doua trenuri, pentru ca la intoarcere ai numai cate trei vagoane etajate. Acum nu stiu cum il descopune pe 3001, daca in 3006 si 3008 sau altceva, dar la intoarcere, cel putin in sezonul actual, nu vei mai gasi compuneri de sase etajate neam.
Quote from: frunzaverde on January 09, 2021, 02:33:21 AMAcum va intreb pe voi toti - e vreunul din voi care ziceti de trenuri care a circulat, in ultimii 5 ani, de mai mult de 43 de ori cu trenul pe VP? Au fost saptamani in care am facut drumul de 4 ori tur-retur. Stiu ce vorbesc. Pot sa va descriu linia aia aproape kilometru cu kilometru.

M-ai luat. In 2019 am circa 4500 km doar cu ceferica (anul asta in mod evident mai putin), din care doar aproximativ 500 BUH-CND RT, restul catre diferite destinatii de pe Valea Prahovei, dar tot nu pot spune ca am fost de 45x pe ruta respectiva in ultimii 5 ani.

nicolaem

@Vancouver, la o solutie mai simpla de regularizare a albiei nu v-ati gandit? sa nu mai fie nevoie de casetari si canalizari cu ziduri inalte de beton.

Ma uit si eu pe harta si un multe locuri in Busteni e loc destul intre calea ferata si rau.
Ma gandeasc ca sunt cativa km unde se poate face o simpla regularizare a albiei, cu promenada pe o parte +spatiu verde si o sosea 1+1 pe cealalta.
Ce e rau sa indreptam albia unui rau? Va fi un simplu dig ca atatea altele in zona de munte. Albia aia oricum nu e naturala deloc daca va uitati in poze. E o antropizare in sens negativ.



LE
De centura busteni ce s-a mai ales?

GrmmrNzi

@vancouver: și mie "mi se rupe", motivul pentru care m-am băgat în schlamassel este că în principiu îți dau dreptate cu faptul că - chiar și după ce autostrada va scoate traficul de tranzit din localități - vor exista probleme în stațiuni în anumite perioade, așa cum și după deschiderea A2-ului s-a intensificat turismul de weekend la mare. Și da, sunt de acord (și este în spiritul prezentului) să încerci să muți cât mai mult din traficul motorizat individual înspre transport în comun (feroviar). Am vrut doar să subliniez că refacerea din temelii a traselor (nu numai pe VP, pentru că ceva genul "Adica merg 20 de minute, apoi se retrag, asteapta ca 8 min trecerea ramei" înseamnă impact și pe celalte secții) este sledgehammerul pe care ar trebui să-l considerăm Planul C (sau D, sau Omega), de discutat după ce soluțiile incrementale se dovedesc insuficiente. Iar ceva gen "marfare: exclus complet" este, cred eu, un no-go. Costurile indirecte ale perturbării masive a industriei și a aprovizionării sunt atât de mari, încât probabil ar fi mai fezabil să luăm banii cu pricina și să dăm 100 de euro fiecărui bucureștean care renunță să se ducă în weekendul respectiv la munte. Congestion problem solved.

Intenția voastră e bună, și există d.p.m.d.v. idei bune și de urmat și în propunerea voastră (P+R și o pendulă sau două Câmpina - Predeal, atunci când capacitatea o permite - după cum spune chiar și frunzăverde, se mai poate găsi loc de o trasă suplimentară pe oră; iar pe distanța asta chiar nu e nici o problemă cu rame cu confort de tramvai). Mi-aș dori să ne concentrăm mai mult pe acestea...

PS: mi-ai răspuns cu poze de promenade pe maluri de râuri mari/fluvii în orașe/metropole - ceva un pic diferit de situația de față, zic eu. Chiar și așa nu văd șosele de tranzit pe lângă ele. :)


GrmmrNzi


GrmmrNzi

@nicolaem: bună remarca cu Centura Bușteni :) Chiar așa, de ce nu s-a mai continuat cu ea?

---
LE: poate asta explică mai bine contextul:
Quote from: cutter on November 26, 2015, 04:58:00 PM
La Bușteni ce licitează acum pare doar un drum de acces expres pentru Castelul Cantacuzino :)

Nu am timp să desfac documentația de licitație (NGC20, help!), dar cred că asta se licitează acum:



Lucrarea asta în sine (fără continuare) nu ajută cu aproape nimic traficul de pe DN. Singura legătură cu DN-ul este prin strada Griviței cu trecere de cale ferată la nivel.
Quote from: cutter on November 26, 2015, 05:05:51 PM
Mai interesant ar fi cum ar vrea să se continue spre nord această variantă ocolitoare. Proiectul Bușteni Nord (pe care eu nu îl am, NGC20 e pe undeva?) mai are încă 2km de unde se termină cel de Sud (în strada Zamora). Dacă-mi arată și mie cineva pe unde ar putea sa treacă acești 2km... Părerea mea este că nu se va face niciodată...

Quote from: horatiu.cosma on November 26, 2015, 05:11:14 PM
Probabil pe Strada M.Eminescu, Grivitei, si sa ajunga in straduta din dreapta DN1, de aici. Cu vreo 2-3 demolari, exproprieri usturatoare si ceva defrisari, se poate. Deci nu, nu se va face niciodata.

Deci atât dl. ministru cât și dl. secretar de stat au studiat problema :)

Din imaginea postată de NCG aici, se vede că traseul propus este parțial prin/pe lângă albie.

Liviu M

Dupa parerea mea, rutier trebuie gasita o varianta rapida si ieftina care sa usureze situatia pana se face A3.
In ultimii ani am facut un drum Brasov - Bucuresti si returul pe an, asa ca nu pot zice ca am prea multe date, da' de fiecare data la Busteni problemele cele mai mari au fost fix la intersectia de la iesirea sudica din oras (Penny). Asa ca nu cred in viabilitatea interzicerii la stanga si sensuri giratorii la marginile orasului. Despre trecerile de pietoni am mai zis, pasarelele vazute pana acum sunt mizerabile, salut oricand o solutie civilizata. Nu zic neaparat de scari/benzi rulante + lifturi functionale, da' macar o rampa cu inclinare decenta s-o poti folosi cu un carut/o bicicleta si scari la fel de decente, sa le poti urca si daca nu esti alpinist.
Revenind la "centura"...
Dupa parerea mea, turistii din Busteni nu dau prea multi bani pe privelistea prundului. Asa ca dupa parerea mea, daca din calcule iese mai rapida/ieftina, solutia (eventual temporara, pana e gata A3) este o varianta "aeriana" a propunerii lui vancouver, in genul viaductului de la Bacau al UMB-ului.
Daca am inteles bine, fabrica de grinzi a UMB face grinzi de 40 m. La cei 5,6 km pe DN1 indicati de Gogu' (tinand cont de probabilele optimizari), varianta asta ar fi cam cat doua "viaducte de Bacau" (1.2 km cu profil de autostrada). O nimica toata pentru UMB.  :lol:

rt25

^
Problema principala nu e la Penny ci in cele 2 treceri de pietoni in zona primariei Busteni.
Problema secundara intr-adevar este la Penny, dar dupa parerea mea din cele N drumuri parcurse, e produsa mai mult de parcarile in spic din zona respectiva, pentru ca sunt mult care fie parcheaza fie vor sa iasa din parcarea in spic. O astfel de iesire din parcare blocheaza DN-ul 10-15 secunde bune, echivalent cu o trecere a pietenilor....

Un alt aspect legat de trenuri este, ca odata ce ai pierdut clientii fideli (eu ca exemplu), e destul de greu sa ii mai recastigi.
Din BV spre Bucuresti, in jurul orei 14 pleaca in jur de 5 trenuri (Regio Calatori, Softronic, Astra Trans, CFR personal si un CFR InterRegio). Toate pline, dar cu insuficiente vagoane.  In Brasov, toate trenurile stationeaza ceva timp. Exista inclusiv trenuri la care se schimba locomotiva si se ataseaza vagoane extra. Dar nu se ataseaza suficiente.

E clar ca drumul este unul de tranzit in primul rand. Pentru mine ca brasovean e frustrant ca nu pot merge acasa in conditii normale.
Ca offtopic, la discutii in familie si cu rudele (sa zicem ca nascut si crescut in zona brasovului), deja s-a format o oarecare teorie (sa ii zicem conspirationista, desi e foarte larg raspandita printre brasoveni), ca atat autostrada Comarnic-Brasov cat si Aeroportul de la Brasov sunt ingropate intentionat de guvernanti pentru a nu permite dezvoltarea zonei. Asta se crede la firul ierbii, sper sa nu incalc vreo regula forumului spunand asta.

Noi de 10 pagini incoace ne gandim la solutii magice si rapide pentru fi aplicate rapid pana cand se face autostrada. Dar autostrada se paote face in 7-10 ani: 3 ani SF + PT, 4 ani constructia. Senzatia din exterior (nu fac parte din forum decat ca un parerist), e ca incercam sa gasim solutii ca sa amanam ceea ce trebuie facut sau sa justificam ca, oricum nu ne trebuie autostrada.

Ce e evident e ca, orice solutie rapida ai lua, fie ca e vorba de trenuri, centuri ingropate prin albia raului, interzicerea virajului la stanga, adevarul e ca sunt incropeli care nu vor functiona. Doar traficul de tranzit pe Valea Prahovei e suficient sa omoare traficul. Ma uit la topicul autostrazii Sebes-Turda cum se plange lumea de aglomeratia de la Alba Iulia Nord si de abia asteapta autostrada.... Sau la Ludus sau la Iernut sau mai stiu eu ce orasele mici... Prin Busteni e tot timpul asa sau mai grav si tot vin diversi sa spuna ca prin Busteni e suficienta o incropeala de pasaj subteran.

Concluzia mea personala e ca singura solutie de decongestionare e ca presiunea pentru constructia autostrazii sa fie maxima si asta sa fie singurul scop urmarit. Pana atunci pot trai sa merg 1 data pe luna acasa in loc de in fiecare weekend si sa merg pe DN1A....