Soluții pentru descongestionarea traficului pe Valea Prahovei

Started by voicul, January 03, 2020, 10:04:18 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Liviu M

Pe vremea când stăteam în București, apa din pasajul de la Victoriei se scurgea cu greu. :) L-am ocolit de mai multe ori, c-aveam oltcit.
Iar cu potecile cu canalizare la nemți exagerezi, am vazut eu unele fără. Si in Odenwald si în Thüringer Wald.

frunzaverde

#331
@vancouver : pe bune daca te inteleg...

O luam in ordine:

Canalizari : nu, drumurile nu au toate canalizari, cu atat mai putin "toate" potecile in padure. RAS-Ew spune cum se face scurgerea apei pluviale in Germania, tot gravitational, prin sisteme simple, spre cursuri de apa. Nimic special. Similar cu normativele romanesti, doar ca se folosesc rigole acoperite (si guri de scurgere) in mai multe cazuri decat in Romania, din motive de siguranta. Da, ar trebui eliminate rigolele descoperite din Romania. Dar nu despre asta e vorba.

Tu ce propui e un sistem de canalizare a unui rau, unde raul iese la un nivel superior canalului ingropat.. Ori pentru asta iti trebuie pompe, ca gravitatia functioneaza intr-o singura directie. Nu ca zice Frunzaverde. Ci nenea Newton. Se poate? Da. Se poate. Emschergenossenschaft face asta de 100 de ani. Dar trebuie sa pompezi raul in sus 24h din 24h, 7 zile din 7, 365 de zile pe an. Pentru eternitate. Cu costuri uriase. Fimulet educativ daca nu vrei sa citesti, despre ce inseamna solutia ASCORO in practica:



Merita? Nu! Merita daca extragi carbune valoros timp de un secol jumate. Nu pentru o sosea care poate avea zeci de alte trasee... La fel toate celelate solutii pe care le descrii - canalizarile de pasaje urbane, polderele din Olanda - au solutii scumpe, dificile de implementat, care au fost folosite pentru ca nu existau alte solutii mai usoare si mai ieftine. Si care sa aiba permanenta fara lucru mecanic.

Apoi, ce-ar fi in loc sa te ratoiesti la mine si sa te faci de ras degeaba, sa pui mana pe niste carti simple feroviare si sa te informezi un pic. Exista suficiente care te pot educa - ca e plin de pasionati, care au scanat cam tot ce inseamna literatura feroviara si au pus-o public...

1. Caile Ferate Romane folosesc un sistem de siguranta si autostop numit Indusi I60. Care folosesc un sistem bazat pe inductie electromagnetica pentru a frana trenurile fara autorizatie de miscare (viteza depasita sau semnal depasit). Inductorii pot fi cititi de si genereaza o curba de frana corespunzatoare la viteza maxima de 160 km/h (curba de franare e la 165). Pentru atat este omologat sistemul dpdv al designului teoretic. Sistemul, folosit si in Germania, si in Austria, si in Romania si in alte tari, are 160 ca "limita inginereasca de proiectare" (sistemul in practica, in Romania, a fost initial construt, ca si I60-ul cumparat de la Siemens in anii '60 pentru 120, si apoi adaptat in sus pana la limitat teoretica).

2. Caile ferate romane folosesc un sistem de blocuri optice numit BLA, bazat pe standardele OSJD. Teoretic, blocurile luminoase au fost consturite pentru intensitati luminoase apte de 140 km/h, peste, OSJD asumand ca se va folosi semnalizare in cabina. CFR a tot umblat la instructii, si se poate 160, desi au existat probleme in practica cu intensitatea luminoasa.

1+2 fac ca circulatia cu 200 km/h in Romania (sau in alte tari Indusi, ca Germania) sa nu se poata face. In Germania au inventat un alt sistem, complet incompatibil, numit LZB. In Romania, ETCS-2 + GSM-R ar putea permite 200+ km/h, cand va fi disponibil. Conversia intregii retele la ETCS + GSM-R este un proiect imens, pentru ca RO si operatorii feroviari nu au banii necesari.

Ti s-a mai explicat si ca in tari ca UK, care au cu totul alta filosofie de semnalizare (diferenta intre sistemul englezesc si cel continental feroviar e mai mare ca diferenta intre semnalizarea rutiera europeana si cea din SUA), se pot face anumite operatiuni in alt fel; dar se reduce masiv siguranta. In plus, din cauza filosofiei diferite de semnalizare ("de ruta" nu "de viteza") se pot construi simplu prevestitori pe distante lungi. Asta a permis in UK sa existe semnalizare in cabina primitiva inca din anii '50 : AWS si acum TPWS. Dar tu nu si nu.

2. Faptul ca un tren merge printr-un tunel prin oras nu-l face metrou. Ci tren care merge prin tunel. Sau poate vrei sa redefinesti termenii, si sa inauguram maine metroul Predeal - Timisu de Sus Hc.? Sau metroul Galati - Filesti? Sau metroul Ciurea - Iasi? Cadem in derizoriu.

3. Ti s-a explicat, cu harta in fata, ca exemplul tau cu trenuri frecvente in Frankfurt pe o distanta super-scurta de tunel central (5-10 km, 2-3 statii) cu trenuri la 2.5 minute se poate doar din cauza mega-infrastructurilor disponibile la ambele capete (cu statii de formare si asteptare masive), si capacitatii excedentare dincolo de scurtul segment central palnie. Ti s-a explicat ca un asemenea sistem ar costa 2x - 3x cat un metrou, pentru ca ai nevoie de infrastructura mult mai mare : statii cu linii cvadruple in loc de duble pentru aceiasi frecventa etc. etc..

Da, tehnic poti gasi o solutie sa poti avea un tren normal si la 30 de secunde. Faci un tunel cu 8 linii paralele, si doua tunele cvadruplate, si poti baga trenuri normale la 30 secunde. Merita? Nu. Are cineva bani de asa ceva? Poate in Tokio (desi nici acolo). Daca ai nevoie de asemenea frecvente, ai o solutie dedicata, metroul, care-ti permite aceleasi lucruri la jumatate de infrastructura sau chiar la un sfert.

4. Ti s-a explicat de ce, din cauza normelor de interoperabilitate, care permit ca un tren sa circule pe cai ferate normale, nu poti avea nici statii la fel de dese (mai ales daca mergi pe TSI, cu statii cu lungimi de 400 metri), pentru ca ai alte curbe si procente de franare, si nici o geometrie la fel de libera ca la metrou (pentru ca locomotivele si vagoanele nu pot negocia curbe la fel de stranse ca metroul). 30 la mie sau o raza de curba de 100 metri nu sunt imposibile pentru o retea metrou, dar sunt pentru cam tot ce exista pe piata la calea ferata.

Metroul din Bucuresti, cu statiile lui foarte rare, nu e deloc wow. Nici in Militari, nici pe Stefan cel Mare, nici in alte locuri. In Militari ineficientele statiilor rare fac ca linii de suprafata paralele cu metroul sa fie extrem de populare (gen 336). Proiectantii se chinuie de 30 de ani sa le indeseasca unde se poate. Chiar si la costuri mari si sub trafic (Gorjului, de exemplu); chiar si pe sestache (Romana). Si la proiecte noi (M5, M4) sa nu mai faca aceiasi greseala.

Dar chiar si statiile astea departate de pe M1+3 vor fi mult mai apropiate decat ce se poate scoate eficient cu semnalizare feroviara clasica in conditii de operare eficienta... Doua blocuri minime (700 m), ca sa nu se iasa pe galben si sa nu se circule permanent cu viteza redusa, si o statie de 300 metri (sub TSI) inseamna 1700 metri distanta minima intre statii. Adica, pe S7-le tau, ai putea avea statiile Unirii - Chirigiu - Piata Rahova - Penitenciar. Si atat! Blocuri standard de linie, de 1.2-1.5 km si 400 metri statia ca la TSI? Pai atunci vei avea Unirii - Piata Rahova - Linia de Centura. Atat. Util? Pe dracu!

Poti face solutii cu blocuri mai scurte ("sageata in jos") dar te costa capacitate si/sau viteza. Si da, vei veni sigur cu "in Paris au pe RER-C statii la 1.1 km, bla-bla-bla. Ok. Viteza maxima 40 pe segment central. Merge mai lent ca metroul. Localnicii ii spun Réseau Escargot Régional. Din cauza limitarilor, au schimbat complet abordarea, si restul RER-urilor au 2-3 statii in tot Parisul propriu-zis. Sau poti face o solutie care este "metrou in toate privintele cu exceptia numelui", cum e S-Bahn-ul din Berlin. Dar atunci sa nu te astepti ca trenurile alea sa-ti ajunga la Brasov. Ca nu or sa poata.

Nu se poate nu inseamna "nu se poate gasi o solutie tehnica care sa permita o struto-camila". Totdeauna se poate. Poti, teoretic, sa faci un metrou convertibil in vagon de dormit. De ce nu? Bagi tot cazarmamentul intr-un tavan fals, si cu multa ingeniozitate si bani se converteste in compartimente cu paturi. Ar costa o avere, ar fi complet inutil, dar tehnic se poate. Practic? Practic ar fi o struto-camila care, daca n-au un "use case" specific, nu se justifica.

Cand zic "nu se poate", zic ca e absolut inutil sa faci o struto-camila ca "S7" - pentru ca orice combinatie iti aduce beneficii mai putine decat M7-le propus.

A, si vrei tren la 3 minute pe Valea Prahovei? Da, se poate. Dar cele "57 de modificari" incep asa:
- construieste o linie noua, cu 4-6 fire, paralel cu linia existenta, cu geometrie noua.
- scoate tot traficul care nu este "trenul de 3 minute", inclusiv marfa. Sa mearga pe la Bulgari, prin Ucraina, se descurca!
Caz in care e sinonim cu "nu se poate". E ca si cum ai zice "vreau pe luna". Da, se poate tehnic. Oamenii au mers pe luna si vor sa mai mearga. Dar in practica, nu poti face asta decat intr-un scenariu extrem de complex, ca un "one off" pentru macar 20-40-60 de ani de-acum incolo. Si vrei tren la 3 minute ca sa rezolvi aglomeratia de pe VP? Pai solutia dureaza mai mult decat solutia cu constructia CoBra, deci e o non-idee. 

Nu te intereseaza inseamna ca nu te intereseaza nici de ce s-a putut exceptia, nici cat a costat, nici daca era vreo solutie mai buna... Nu te intereseaza inseamna ca nu te intereseaza ca e o exceptie, ca e un truc, ca e o solutie care in sine vine cu limitari si cu probleme. E ca atitudinea unui copil care se da cu curul de pamant si cere lucruri imposibile pentru ca nu vrea sau nu poate intelege de ce un lucru e imposibil sau nefezabil.

@dumbravaandrei - solutia propusa este un debleu care sa inlocuiasca albia curenta a raului Prahova, care rau e canalizat subteran (deci un fel de sifon) pe lungimea Busteniului. Si in partea de nord un pasaj suprateran care sa conecteze drumul la infrastructura existenta. Nu ai ce regularizare sa faci ca aici, de exemplu, sa intre si raul asta si un drum de 10 metri in paralel. https://goo.gl/maps/iMdJdjydeB4soWzM9 Si fara canalizare completa si redirijare, un drum ipotetic, la cat de meandrat e raul prin Busteni, n-ar fi prea util.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

RaduI

Nu vreau sa deranjez cand imi ofer parerea, dar observ ca discutiile sunt mereu purtate pe principiul ca daca nu esti de acord cu mine inseamna ca sustii inversul. Poate ca daca nu sunt pro BLM, nu inseamna ca sunt anti BLM. Hai sa acceptam ca exista si o a treia optiune si poate chiar si 10 alternative. Si ca poate optim este sa alegem din fiecare cate ceva si mai mult, cateodata, una singura nu e suficienta si ajungem sa avem nevoie de toate.

Cum vad eu situatia:


  • Ideea lui @vancouver ca este optim sa utilizam aceleasi garnituri de trenuri de navetisti pentru destinatii turistice in weekend nu cred ca poate fi atacata. Greseste cand insista pe S7 (M7). Dar hai sa inlocuim acel S7 cu S42 si S101 si aici fiecare e liber sa isi imagineze orice. Putem accepta ca este o idee buna si sa trecem mai departe.
  • @RaduG a venit cu ideea mutarii transportului de marfuri si a distributiei pe cale feroviara. Si @frunzaverde i-a explicat ca e greu de realizat ca ai nevoie sa asiguri statii intermodale. Dar daca acceptam ca poate nu ar trebui sa distribuim tevile PVC cu trenul in Sinaia de la Brasov, cu ce gresim daca intre Comarnic si Brasov transportam baxul de apa cu trenul. Nu am rezolvat toata problema, dar macar nu se ia la intrecere TIR-ul de apa pe serpentine cu dubita de tevi sau masina cu schiuri. Si parca acum putem sa ne concentram si pe alta problema in afara de serpentina aia prea stransa.
  • @frunzaverde zicea ca nu avem probleme de cadenta sau intarzieri cu trenurile si ca ar trebui sa nu mai strambam din nas. Si daca ar fi asa, cu ce gresim daca vrem sa fie si mai dese si sa ne invidieze elvetienii pentru punctualitate. Nu putem adauga o linie noua si ne multumim cu cele 2 pe care le avem, avem ghinionul ca a aparut un munte pe traseu si nu putem sa mergem cu mai mult de 100km/h. Fara sa fiu specialist in asta, dar daca mai adaugam intre localitati niste macazuri de pe o linie pe alta si in loc sa il tinem in frig pe unul cu paleta montam sisteme moderne de semnalizare si automatizare feroviara, reusim sa marim cadenta si nu ne mai plangem ca stam in gara care s-a imputit. Nebuna de ea singura de la o vreme se tot imputeste.
  • @pasadia a sugerat U-turn si sincer cred ca nu o sa insiste ca altii ca daca nu e U-turn timpul se opeste pentru toti si incetam sa existam. Este clar ca virajul la stanga e o problema. Ca solutia pot fi 4 U-turn-uri in loc de 2 la capete si nu punem omul sa opreasca la peco inainte sa traverseze o intersectie, putem discuta liber. Ca adaugam benzi de incadrare stanga cu sau fara semafoare temporizate asimetric, ca o rezolvam prin viraj triplu la dreapta, gasim poate o solutie buna.
  • Nu sunt bune (si frumoase) pasajele subterane ca sunt incomode pentru schiori si bagaje. Poti sa pui scari pe o parte si o rampa mai lunga pe partea cealalta. Daca poate sa o foloseasca si cel in scaun cu rotile, poti tara si tu un bagaj, bicicleta sau schiurile pe rampa asta. Si daca adaugi un lift intre scara si rampa, deja devine punct de atractie pentru cei care nu au vazut lift la ei in comuna. Nu le facem chiar degeaba si le acoperim cand o fi gata autostrada, dar eu le-as pastra macar pentru Craciun.
  • Nu putem sa blocam accesul masinilor ca lumea are nevoie de ele sa ajunga la partii/in creierul muntilor si sa care bagaje. Acum daca noi vrem sa ne plimbam cu masina la munte iarna, eu cred ca ne-am cam gresit destinatia. Cine vrea asta iarna sa mearga la mare ca litoralul e gol. Cand plec cu avionul, ii cam doare in c.. pe aia ca eu inteleg pentru un weekend sa pun bretele la sifonier. Nu vad pe nimeni sa ceara sa bage masina la cala.
  • Ne surprinde de fiecare data traficul asta ca pe autoritati iarna in decembrie. Acum cautam sa mutam la propriu muntii si rauri (@vancouver) pentru drumuri pe care le folosim ca pomul de Craciun. Daca facem noi sens unic alternativ vineri seara intr-o directie si duminica seara in cealalta, nu avem gata facuta centura de 2 benzi si drumul ala 1+1 e bun si sambata si miercuri? Toti stiu ca nu cauti sa aduci PVC de la Ploiesti duminica seara, dar daca ai inundatie te bagi putin prin oras pe sensul celalat si mai fumezi o tigara la semafor cat astepti.
  • Daca punem taxa de tranzit sau acces, poate ca nu reinfiintam si Securitatea. Strigam imi furi libertatea si banii in timp ce intoarcem purcelusul pe gratar. Cand te-ai mutat din Adunatii Copaceni in buricul Bucurestiului, nu te-a fortat nimeni si nu mai e abuz ca platesti un impozit mai mare. Ca sa fim siguri ca nu ne fura nimeni dreptul de a merge liber si gratuit la munte iarna, poate il adaugam si in Constitutie (mai avem legi date si la alte proiecte si pana acum pare ca a functionat).
  • E de neimaginat un P+R la Campina, Busteni gara sau Predeal intrare. Se musca cu trenul si pasajele pietonale. In Bucuresti unii sunt dispusi sa darame si Casa Poporului sa faca parcare, dar aici aruncam cu bani pe parcari.
  • Si ca ultima (last but not least) solutie autostrada pe care ne-o dorim cu totii. Si nu mai adaug nimic aici.

Si ca punct final vreau sa ne imaginam ca suntem peste 20 de ani (sa speram sa nu fie mai mult de atat) si avem autostrada asta gata. Ne pare rau ca avem trenul lui @vancouver care circula pe linia lui @frunzaverde de doua ori mai repede si trage dupa el poate si vagonul de marfa al lui @RaduG. Lumea e trista cand circula prin pasajul ala cu schiurile in spate si nu isi frange gatul stanga-dreapta? E cineva scandalizat ca lasa masina la gara si da 5 lei in plus la gratar cand il cara cu masina/autobuz pana la cabana? E mai trist bustenealul ala ca merge 100m in plus si ca nu cumpara bilet la loto cand face stanga? Chiar nu se bucura nimeni ca in loc de dat ture 1 ora dupa o parcare merge relaxat pana la barul din centru?

Si daca am scapat ceva sau mai apar si alte solutii lista e deschisa. Putin pe principiul ca oricat de banala o solutie ar fi pana nu a mutat cineva drobul de sare nu am rezolvat nimic si ne-am certat orbeste.

N.B. Sper sa nu se supere nimeni fie ca se regaseste in citarile mele, fie ca nu

vancouver

Eu sigur nu ma supar.  ;)

Acum sa mai punctam un aspect important (important dupa parerea mea): La Sinaia primaria a cumparat 10 autobuze electrice, care asigura legatura dintre gara si principalele puncte de acces catre telecabine, partii, castele etc... Este cam singurul punct din strategia Ascoro pentru VP care s-a concretizat partial. De ce zic partial? Pentru ca esenta ideii este ca biletele de tren sa fie automat si bilete pe aceste autobuze.

Este o chestiune de care maine se poate ocupa Dl. ministru Drula. Daca vrea, si daca i se pare la fel de important acest aspect, cum mi se pare mie (in esenta civilizatia lumii occidentale consta in preocuparea serioasa pentru orice detaliu - deci toate sunt importante in final, daca vrem sa fim civilizati).

Cumperi bilet de tren pentru o distanta mai mare de 30 de km si cu destinatie un oras de pe Valea Prahovei? Atunci automat biletul de tren sa fie si bilet de autobuz pentru ziua calatoriei cu trenul si inca o zi dupa aceea. Asta implica ceva intelegeri intre toate companiile de cai ferate de calatori, coordonate prin MT, si primariile din localitati. Deocamdata valabil pentru Sinaia si Brasov, si pe viitor ajutate si alte orase (Predeal, Busteni, Azuga) sa cumpere astfel de autobuze sau microbuze.

Este o actiune ce poate avea efect chiar si singura. Singura conditie: autobuzele sa nu stea la randul lor in ambuteiaj pentru mult timp.

Eu am propus in strategie o telegondola gara - inceput telecabine / telegondole spre partii. Avantajul in fata autobuzului: sigur nu sta in ambuteiaj. Si are sens, orasele de munte oricum sunt deja specializate pe astfel de instalatii pe cablu.

Dar important este avantajul celor care vin cu trenul in fata celor care vin cu masina: gratuitatel pentru o zi sau doua.

-----------

De asemenea am propus DUBLAREA pretului la telecabine, teleschiunri / telegondole pe toata Valea Prahovei, plus reducere 50% pentru cei care pot prezenta la casa de bilete un bilet de tren nu mai vechi de 72 de ore. Sau pentru cei care au un abonament pe tren pe Valea Prahovei.

Sunt masuri simple, se pot discuta, se pot gasi si altele sau alte variante. Doar ca trebuie cineva sa coordoneze asta, si nu se poate decat de la guvern.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

etravel

Quote from: vancouver on January 07, 2021, 10:46:32 PM
De asemenea am propus DUBLAREA pretului la telecabine, teleschiunri / telegondole pe toata Valea Prahovei, plus reducere 50% pentru cei care pot prezenta la casa de bilete un bilet de tren nu mai vechi de 72 de ore. Sau pentru cei care au un abonament pe tren pe Valea Prahovei.
Dublarea pretului pentru telecabina inseamna, de exemplu, ca un drum dus-intors Busteni - Babele sa ajunga 200 de lei pentru un adult si 100 lei pentru un copil, in conditiile in care acum preturile existente sunt deja nesimtite, instalatiile respective fiind amortizate complet inca de pe vremea lui Ceasca. Daca o familie de doi adulti si un copil mai vrea sa coboare si in partea cealalta sa ia o masa la Padina, de exemplu, sau doar sa viziteze locurile, trebuie sa isi faca un credit la banca sau sa astepte ziua de salariu.
In plus, sa dublezi ceva deja extra scump inseamna practic sa inchizi instalatiile respective.

vancouver

Exact. Pretul trebuie sa fie exorbitant pentru cei care vin cu masina. Bingo. Vrei pret normal, vii cu trenul.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

pasadia

Iar în Sinaia telegondola din oraș spre Cota 1400 e proaspăt construita (și cum nu e construita de la Gara bănuiesc că vom face alta în locul ei).
Cât privește Brașovul - fostul primar avea același vis prin campania din 2012 - o gondola care să meargă pe lângă Turnul Bisericii Negre, probabil un stâlp montat in Piata Sfatului. Ar fi perfect așa ceva. :))

etravel

@vancouver, in primul rand ca nu e normal si nici legal sa discriminezi clientii unei telecabine dupa mijlocul de transport cu care ajung in localitate. Treaba asta nu se face nicaieri in lume si sper sa nici nu se ajunga la asa ceva.
In al doilea rand, ajungi sa discriminezi clienti a caror unica vina e aceea ca nu au o linie de tren in orasul de resedinta si vin cu masina, pentru ca altceva nu au la dispozitie.
In al treilea rand, in perioadele de varf nu exista suficienta capacitate feroviara pentru transportat calatori in conditii multumitoare de confort, deci tot la deplasari cu masina s-ar ajunge.
Cu schema respectiva de dublare a preturilor tot la inchiderea instalatiilor pe cablu ai ajunge.
Despre specula cu bilete de tren ocazionata de scumpirile respective, numai de bine.

vancouver

Serios, de unde scoti asa un bull-shit cu discrimarea?

Exact asa este in Elvetia: https://www.bahn.de/p/view/angebot/international/schweiz.shtml

"Ihre Vorteile:

    Museumspass ist in den Pässen enhalten
    50% Ermäßigung bei den meisten Bergbahnen
    auch bei zahlreichen städtischen Verkehrsbetrieben gültig"

Deci 50% reducere la cele mai multe instalatii pe cablu pentru posesorii unui Swiss Travel Pass.

Eu de cate ori am fost in Elvetia am fost cu masina. Asa ca am avut reducere tip "cangi". La fiecare telecabina, teleschi etc, ma intrebau: aveti Swiss Pass? Nuuuu, aaa, pai stiti ca e cam scump atunci... asta este am platit.

Scopul Swiss Travel Pass este sa "Entdecken Sie die Schweiz mit Bahn, Bus und Schiff". Adica sa descoperi Elvetia folosind trenul, autobuzul si vaporul.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

In afara de asta in toata Germania, daca ai bilet de tren ICE luat de la o distanta mai mare de 100km, automat ai transportul in comun GRATUIT pentru 1 ora in orasul de destinatie. Si asta tot discriminare este?
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

etravel

Quote from: vancouver on January 07, 2021, 11:35:58 PM
de unde scoti asa un bull-shit
Din arhivă.
50% reducere e una, dublarea unui pret si asa nesimtit de mare e altceva. Nota bene, nici in Elvetia, unde puterea de cumparare e cu totul alta, nu au avut curaj sa mearga de la simplu la dublu, ci de la 100% la 50%.

vancouver

Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

etravel

Nu, nu sunt convins ca am dreptate. De fapt noi aci discutam discutii si examinam variante, ceea ce e, dintr-un punct de vedere, un exercitiu intelectual ok. Problema in teren insa ramane. Sunt sigur ca si peste 3, 5 sau 10 ani vom discuta de aceeasi problema a aglomerarii Vaii Prahovei. Vom discuta chiar si dupa ce se va da in functiune autostrada, pentru ca grosul congestiei nu e generat de traficul de tranzit, ci de cel cu destinatia loco, eventual de cel intre statiuni.

RaduI

@vancouver Doar ca o sugestie, ce ar fi sa nu ne mai gandim doar la momeala pentru transport public. Pana la urma nu il culegem din pomi si il punem in farfurie. Nu putem avea autobuze electrice cand noi nu platim nici cafeaua soferului.

Ca sa descurajam furatul si coruptia, de maine celor care fura sub 1000 RON le zicem bravo ca nu au furat mai mult si ii lasam sa plece cu prada. Sau nu mai bine pastram noi legea cum e si cine alege sa fure o face pe riscul (si cheltuaiala) lui.

Cand cumperi biletul de tren sa ai posibilitatea sa achizitionezi si abonament de o zi local la destinatie de la acelasi automat mi se pare mai normal. Daca vrei tu poti sa dai si un mic bonus ca il printezi pe aceeasi hartie. Oferim promoti, dar facem si niste calcule inainte sa nu trezim ca aduce taxatorul bani de acasa. Asta ca ni se pare noua o idee buna sa dam un bilet de autobuz si o ciocolata la copii, nu prea se impaca cu economia de piata elementara.

Cred ca putem adauga taxa pe masini si fara sa dam bilete gratuite la intrare (Cu o mana luam si cu doua dam). Si poate nu iesim pe usa direct, si fiecare se uita cat il costa cu masina si cat il costa cu tren+autobuz. Cine Vrea in fata in caruta mai da si un ban plus.


P.S. Ai postat o informatie si scoasa din context cam se intelege altceva. Fiind dat relieful Elvetiei sunt zone in care daca iti vine sa crezi sau nu cam poti sa ajungi doar cu telecabina (acolo cu abonamentul asta mergi si gratuit). Asadar telecabina cam este asimilata transportului public (cum probabil zice @pasadia de Brasov). Si abonamentul asta nu e chiar ieftin.

Si doar ca o informatie cand platesti un bilet de orice in Elvetia ajunge intr-un fond comun pentru toti transporatorii publici. Se imparte dupa in functie de utilizare. Asa ca cineva tot plateste costul si nu il ofera telecabina gratuit. Pana ajungem noi la asta la nivel de tara e mult. Noi avem probleme cu Metrorex si STB, iar tu vrei sa legi CFR de un operator privat care nu are nici o treaba cu transportul public chiar daca poate ofera un serviciu public.

frunzaverde

#344
@RaduI - nu, nu este cazul ca "daca nu sunt pro sunt contra". Insa exista constrangeri clare si dure. Incercarea de a le elimina cu sugestii populiste, si cu compromisuri goale de continut nu ajuta pe nimeni. UE a incercat in multe chestii sa faca "compromisuri goale" timp de ani de zile, pana a intrat in rahat pana la gat.

1. Nu, ideea lui @vancouver de a folosi trenuri de navetisti pentru Bucuresti - Brasvo este complet absurda. Trenurile de navetisti sunt gandite sa inghesui cat mai multi calatori in ele. De obicei au scaune anti-vandalism, de plastic (sau cu tesaturi de "trafic greu"). De obicei nu au veceuri (pentru ca poti sa te duci in gari, care sunt la 5 minute distanta, si pentru ca ocupa loc degeaba, si pentru ca nu se vacuumeaza). In multe situatii (s-tog-ul danez, pendel-ul din Stockholm etc.) are inclusiv un gabarit mai mare decat reteaua nationala (investitia in extinderea gabaritului pe 20-30 km urbani se justifica usor). Si nu trebuie sa fi mare specialist ca sa-ti dai seama cat de mare prostie e ideea : ai merge cu metroul din Bucuresti pana la Predeal?.

2. Nu ai inteles ce-am scris. Incerc sa explic: transportul feroviar sub "naveta completa" (adica un tren dedicat) sau "container complet" este mult mai lent si mult, mult mai scump decat cel pe sosea. Pentru ca este mult mai inflexibil, din toate punctele de vedere. De ce nu merge sa cari apa? Uite de ce: baxul tau de apa trebuie pus intr-un vagon in triaj. Vagon care trebuie sa astepte grupajul de 1000-2000 tone cu alta marfa inainte sa se puna in miscare. Si apoi sa stea in fiecare statie cate 2-4 ore pentru a fi descarcata si incarcata marfa noua in fiecare statiei intermediara. Apa ta, de la incarcare la Ploiesti pana la livrarea finala la Busteni, va face 3-4-5 zile + va avea nevoie de multiple manipulari. De aia au disparut, chiar si in Bangladesh, trenurile de marfa locale, mixte.

3. E gresit sa vrei ce nu se poate. Punct. Nu se pot trenuri mai dese pentru ca atat poate o linie dubla, care e impartita de marfa, trenuri locale si trenuri de foarte lunga distanta. Nu se poate punctualitate mai buna, pentru ca liniile in amonte sunt pulbere - si linii simple, diesel, adesea. Daca-ti vine un tren intarziat de la Sibiu  (Sibiu - Brasov e linie simpla), si o sa vina intarziat frecvent, ca e linia praf, si trebuie sa se astepte un tren pe altul, ai stricat toata cadenta pe Brasov - Bucuresti ore intregi. D-aia punctualitatea nu e perfecta : ce se intampla pe Bucuresti - Brasov depinde inclusiv de ce s-a intamplat ieri seara la Sighetul Marmatiei.

Pe Bucuresti - Brasov sistemul de semnalizare este foarte modern. Ca si pe majoritatea magistralelor : unde vezi BLA + Indusi, conceptul de semnalizare este foarte modern, la fel de modern (si in mare parte identic inclusiv constructiv) cu cel din Germania. Si este automatizat inca din anii '60 (daca ai depasit viteza sau semnalul, trenul este oprit automat, de exemplu). Nu e nimeni "cu paleta", sistemul de semnalizare pe linia respectiva este controlat pe calculator, din birouri de miscare din gari. IDM-ul cu fluierul si paleta verde serveste la un singur lucru : la a se asigura ca trenul este in siguranta de plecare - adica nu mai e nimeni uitat pe scara, si usile s-au inchis. Acelasi sistem se foloseste si la Shinkansen si la TGV : impiegatul fluiera trenul de plecare. E un sistem simplu.

Nu poti monta macazuri unde vrea muschiul tau - trenurile nu sunt masini sa se depaseasca cand vor ele si cum vor ele; fiecare macaz trebuie protejat de un semnal, si nu poate fi intercalat intr-un bloc. Ca sa faci un punct nou de macazuri, trebuie sa umbli la configuratia liniei, in sensul ca trebuie sa consumi un bloc cu un P.Mac. intr-un mod mult mai ineficient decat daca ai lasa blocul in pace. Deja statiile sunt foarte dese intre Brasov si Campina; nu prea mai ai ce puncte de macaz sa construiesti.

4. Nu poti bloca accesul masinilor pentru ca DN1 este un drum de tranzit de lunga distanta. Asta e problema principala. Nu ai cum limita accesul la Busteni sau la Predeal pentru ca soseaua e folosita pentru tranzit Ploiesti - Bistrita sau Tg. Mures - Buzau. De-aici vine problema. Si, problema principala nu sunt... turistii, care umplu soseaua 2 zile pe saptamana. Ci tot traficul: este aglomeratie pe DN1 marti la 13:30 in iunie sau... luni la 6:30 AM.

5. Nu poti face "sens unic alternativ" - cum poti propune asa ceva? Ce face cel care vine de la Ploiesti si vrea sa ajunga la Sighisoara duminica noaptea? Nu vorbim de "edge cases" ci de chestii de baza, pe care le putem gandi inainte sa umplem pagina, nu?

Si da, eu unul, daca vad un metrou cu scaune de plastic si fara bude, care trage cu un adaptor Schaku un container cu 70 km/h (atat poate adaptorul), pe Bucuresti - Predeal, facand 3 ore pe drum, in 20 de ani, nu doar ca nu o sa ma sui, ci o sa rad de-o sa ma sparg... Pentru ca am ajuns sa implementam, nu doar sa discutam (degeaba) tampenii, ci sa le si implementam... Fara sa gandim, fara sa citim. Definitia populismului demagogic.

Pe urma, toata discutia de-aici mi se pare goala de continut. Hai sa va dau o formulare a problemei ca sa intelegeti:

1. Avem doar trei sosele 1+1 prin munti care leaga doua parti ale tarii (capitala de Transilvania). Atat. Una din ele este la un standard atat de rau ca este ocolita (DN1A). Restul sunt exploatate la de 3-5X capacitatea.
2. Peste traficul de tranzit se adauga trafic regional (Ploiesti - VP - Brasov) in cea mai antropizata regiune montana a tarii
3. Si peste, se adauga traficul turistic 2 zile pe saptamana iarna.

Dar 1+2 face ca soseaua sa fie supra-saturata oricand. La orice ora. Recensamintele din ultimii 10 ani s-au facut EXCLUSIV vara, si au valori de trafic la 3x-5x cifrele de proiectare ale soselei.

Iar voi veniti cu propuneri gen "bilet unic tren + autobuz". Ce solutie e asta? La ce problema? Cati din oameni aleg masina pentru ca le e lene sa-si ia un bilet la autobuzul din Sinaia sau Busteni? Doi pe zi? Trei? Daca or fi si aia? Da, un sistem cu bilete integrate e dragut, dar nu rezolva in nici un fel problema pe care o avem aici de fata. Nu atrage pe nimeni ca nu pierzi 30 de secunde la automat / casa in Sinaia la tren. In unele locuri, biletele integrate au o putere mai mare, ca vorbim de preturi mari la biletele individuale (Elvetia e exemplu bun, unde preturile la biletele de transport sunt foarte, foarte mari). Dar in Romania nu e cazul. E 2 lei, 2.5 lei, 1.5 lei un bilet de transport in comun. O mizerie de bani - nimic care sa descurajeze pe cineva sa foloseasca transportul public.

@vancouver - mi se pare incredibil cum rastalmacesti lucrurile si ne iei de idioti. Nu traim in Romania comunista, in pana mea, ne-am plimbat (probabil mai mult decat tine). Nu ne poti minti pe fata... Ca aia cu suburbia care se dovedeste a fi cartier la 5 km de gara centrala din Frankfurt... Nu suntem in lumea lui Baiazid aici!

Swiss Travel Pass este un fel de Interrail pentru turisti straini - un abonament national pentru caile ferate, postbuz si alte servicii locale valabil pentru cateva zile, strict atractiv pentru turismul incoming. Ca parte din "reducerile promotionale", dat fiind ca Swiss Travel Pass nu acopera o gramada de atractii turistice (de exemplu Jungfrubahn, de exemplu Pilatusbahn), au negociat reduceri (la schimb cu o suma forfetara) cu operatorii privati (si 50%) pentru cei care deja si-au luat mega abonamentul scump.  In ultimii ani, o parte din reducerile de 50% se aplica si celor care au abonamentul national feroviar (GA), care e foarte comun in Elvetia, costa vreo 4000 euro pe an, si-ti permite sa mergi cu orice tren si cu o mare parte din serviciile regionale. Elvetienii au o tara mica, naveteaza mult, de asta GA-ul, altfel o solutie premium super-scumpa, este populara.

Deci nici vorba de "ai bilet de tren mergi mai ieftin" - ci, daca-ti cumperi cele mai premium abonamente la caile ferate, caile ferate iti ofera, ca "bonus" acces redus la alte atractii. In stilul programelor de loialitate la aviatie.

Apropo, exista ceva similar si in Romania, echivalentul se numeste Cartea de Calatorie, cred ca CFR a vandut vreo 10 in toata istoria lui.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!