[CJ] Transportul public in Cluj-Napoca

Started by ciprebbe, January 21, 2013, 12:46:16 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

StefanCelMare

#570
Având fereastra la o stradă importantă din Cluj, eu sunt pro autobuz electric.
De când s-au introdus autobuze electrice, zgomotul dimineața la ora 5 - 6 a scăzut simțitor.
Dimineața era cel mai rău, deoarece străzile erau goale, iar șoferii CTP călcau pedala, creând zgomote puternice.
Dat fiind că s-a plătit doar 20% din preț sau chiar mai puțin pe autobuzele electrice, părerea mea este că este o afacere bună.
Chiar dacă schimbi un set două de baterii, tot nu ajungi la prețul integral.
Nu cred că bateriile vor ține doar 2 ani, cine spune așa ceva este cârcotaș.
Eu nu aș compara deloc electric cu diesel. Gândiți-vă că în vest se vorbește serios de renunțarea la diesel.
Și repet, având fereastră la o stradă mare din Cluj, eu apreciez lipsa noxelor și reducerea zgomotului, sub orice formă, autobuz electric, troleibuz sau tramvai.

csebi24

@qionescu1 chestia cu mutatul era o gluma, ma gandesc ca o tratezii ca atare. Legat de ceea ce a zis primarul Oradiei eu nu sunt total de acord pentru ca totusi este un om politic. Nu o sa poata niciodata sa vina sa zica "da domnule autobuzele electrice sunt bune, da noi nu luam ca nu am fost eu in stare sa gasesc banii cu care sa le cumpar". Orice om politic o sa faca exact ce a facut Bojan, probabil este un studiu unde sunt enumerate avantaje si dezavantaje, iar ce a fost prezentat au fost dezantajele.

Repet cred ca mai mult decat costul de exploatare si de intretinere, trebuie sa luati in calcul faptul ca ele emit 0 in oras. Habar nu am cat emite un euro 6, dar ganditi-va ca 4 ani de zile 41 de busuri care probabil fac cateva milioane bune de kilometrii nu polueaza loc. Cred ca asta conteaza cel mai mult ( din perspectiva mea ca cetatean, nu din perspectiva CTP ca si companie).


alexV

Consider ca nu putem compara la modul serios autobuze electrice noi cu dieselui SH. Mai ales daca au fost luate pe fonduri nerambursabile.

Comfortul, poluarea fonica si noxe, durata de viata, costul suportat de primarie, toate  inclina balanta pentru busul electric nou. Si vorba aia, nu sunt otokare.

Cat despre baterie, sunt placut surprins sa descopar primaria a optat pt baterie de capacitate mare, cu tehnologia potrivita, zic eu.

Bateriile de 200KWh sunt de tip LiFePO4 [sursa]. Ce au in plus fata de bateriile litiu ion normale? Nu au cobalt - apropo de poluare - si tipul asta de baterie ofera la ora actuala cea mai mare durata de viata. Durata de viata se masoara in numarul in cicluri incarcare-descare pana cand bateria ajunge la 80% din capacitatea initiala (in cazul de fata acei 200KWh). Mai conteaza cat de mult descarci din baterie in acele cicluri.

Astfel avem
la incarcare-descarcare complete, durata de viata intre 2000 - 7000 cicluri.
la incarcare-descarcare minima, durata de viata peste 10000 cicluri.
[sursa]

Alta sursa zice ca in conditii normale de exploatare, e de asteptat ca cifra minima sa fie 3000 cicluri

Si apoi, asta de duce abia la 80%, se poate mai jos. Deci viata lunga pt bateriile astea, maxim posibil in conditiile date.

qionescu1

#573
@alexV
Comparația cu autobuzele diesel SH era pentru perioadele de achiziții din trecut când s-ar fi putut acorda prioritate extinderii liniei de tramvai sau troleibuz. Acum comparam autobuzele electrice cu diesel nou euro 6! Cifrele în privința bateriilor nu sunt deloc sigure depinzând de mai mulți factori. Sigur autobuzul electric ar fi ideal dar ce ne facem daca tot la 3 ani vom schimba bateriile la un preț de 200 000 de euro, cat un autobuz nou diesel euro 6? Chiar și luate pe fonduri, financiar am avea o problema care poate ajunge până in costul biletelor...

StefanCelMare

#574
@qionescu1,
Nu știu cum vehiculeazi așa sume, valori, fără nicio sursă.
Forumul este și un loc din care cei care nu se pricep vin să se informeze.
Cred că este important să spui de unde ai aceste valori despre care vorbești.
Uite, de ex. în linkul de mai jos se estimează un preț de 500 euro / kwh (pag 16 of 17, jos).
Deci la 200 KWh, ai cam 100.000 euro cost de înlocuire baterii.
Asta la un cost total autobuz electric de cca. 480.000 euro.
În același articol, se specifică și că la o utilizare rațională, acele baterii ar trebui să piardă mai puțin de 20% din capacitate în 10 ani!
La utilizare intensă, estimează o schimbare de baterii în 10 ani.
La utilizare rațională, estimează 20 de ani fără schimb baterii!!
Și găsești studii dacă vrei.
O tot ții pe diesel, cât de grozav e, deși dieselul e pe ducă.

https://www.mdpi.com/1996-1073/12/14/2727/pdf

dragos76

qionescu, mai înainte propuneai că de ce nu s-au cumpărat diesel SH și s-au luat autobuze noi, acuma zici că pui în balanță pe cele electrice cu diesel euro 6...  Până la urmă care e propunerea ta?

qionescu1

#576
@dragos76
Rentabilitate financiara. Tu ti-ai monta panouri solare daca energia electrica din retea e mai ieftina? Doar un exemplu.

@StefanCelMare
1. Nu ma omor dupa diesel iar timpul lui apune. Prima sursa citata a fost administratia Oradiei, prin reprezentatul ei, care valorile astea le amintea. Mi-a ridicat semne de intrebare de ce ei a refuzat sa acceseze fonduri europene pentru exact ceea ce s-a facut la Cluj. Apoi m-am informat,@frunzaverde oferind informatii calitative.
2. Exista diferenta mare intre ce spun producatorii si realitate.
3. Primaria Cluj a facut si un studiu de oportunitate pentru cele 30 de autobuze electrice. Ghici? Analiza strict financiara a proiectului in valoare de aprox. 12 000 000 lei pentru cele 30 autobuze este negativa. Exact ce spuneau si cei de a Oradea. Acum si cei care nu se pricep si vin aici sa se informeze cred ca asteapta o informare corecta...
         In sfarsit, si eu sunt pentru tehnologii nepoluante si eficiente, dar in cazul autobuzelor electrice cred ca mai putem astepta cativa ani pana mai evolueaza tehnologia si raportul cost/beneficiu le va fi net favorabil.



StefanCelMare

#577
Studiul citat de mine nu este făcut de producător, ci de către o universitate (Univ. Lyon) și un institut de cercetări (IFSTTAR) din Franța.
Iar analiza financiară este probabil negativă pe idea că plătești toată suma.
Nu are cum să fie nerentabil dacă 80% din sumă este plătită de alte entități.
Dacă la 20% sau sub din costul de achiziție nu e rentabil... cred că ar fi dat faliment acele firme.
Apropo, la cum nu te documentezi, eu găsesc dificil să te cred când citezi anumite studii (de oportunitate sau de mai ce ai citat).
Chiar nu am nicio bază că studiul există, că se referă la ce spui tu, că a ajuns la concluziile citate de tine.
Când spun că nu te documentezi, mă refer spre exemplu chiar la punctul 2 din ceea ce spui tu - mă face să cred că nici nu ai citit articolul citat de mine absolut deloc. Când alegi din informația oferită doar ceea ce se potrivește cu ceea ce crezi... nu am nicio bază că nu faci la fel cu tot ceea ce citești.
Dacă vrei putem discuta că articolul e bazat pe simulări pe computer - asta da, lasă ceva loc de interpretări, dar nu imens (nu cred că simulările versus realitate vor fi puternic discrepante).


florin74

Quote from: frunzaverde on November 28, 2019, 12:53:00 AM
Despre troleibuze - nu inteleg dragostea pentru ele...

1. Sunt inflexibile ca ruta - merg acolo unde le duce firul si nicaieri altundeva. Retrasarea infrastructurii este extrem de costisitoare - o refacere a unei rute costa foarte mult timp si foarte multi bani in infrastructura noua. Solutiile hibride (cu baterie mica la bord) sau cu motor diesel cu autonomie mica nu cresc flexibilitatea prea mult, pentru ca trecerea din mod autonom in mod troleibuz este extrem de greoaie (de obicei manuala, cu coborirea soferului, ajustarea captatorilor etc.), cu pierderi de 3-5 minute pe trecere.
2. In orasele romanesti, care si-au facut infrastructura electrica de transport in epoca comunista, fluxurile de transport s-au schimbat drastic. Retelele existente au nevoie, in multe cazuri de regandiri. Mai mult fluxurile in marile orase nu s-au stabilizat inca, si probabil nu se vor stabiliza complet 10-15 ani de-acum incolo.
3. Sunt inflexibile in trafic - nu pot folosi decat cel mult doua benzi de trafic din cauza captatorilor. Au probleme la macazuri (inclusiv cu cele mai moderne sisteme de captatori) si la curbe. Nu pot depasi.
4. Au nevoie de infrastructura externa foarte scumpa, care trebuie intretinuta (si intretinerea e migaloasa, mai ales la macazuri),
Combinatia de 1+2+3+4 face ca retelele de troleibuz sa fie "produs de nisa" pentru orase cu conditii foarte speciale (in general pante abrupte). Dar si acolo autobuzele electrice incep sa le inlocuiasca.

https://zcj.ro/administratie/cele-50-de-troleibuze-noi-resusciteaza-vechile-linii-din-cluj-si-extind-altele-existente--192431.html

Primăria a lansat recent o licitație pentru servicii de proiectare privind elaborarea studiului de fezabilitate pentru extinderea și modernizarea rețelei de contact troleibuze din oraș. "Analizând gradul de încărcare a troleibuzelor (54 de troleibuze per oră pe sens de mers în orele de vârf) și ținând cont de dotarea din 2019-2020 cu noi troleibuze a rezultat necesitatatea deschiderii de noi trasee și reconsiderarea celor existente. Noile trasee vor fi trasate prin studiul de fezabilitate" se arată în caietul de sarcini.

Sunt curios ce o sa iasa.

qionescu1

Quote from: StefanCelMare on November 25, 2019, 06:18:06 PM
Pam-Pam.

Clujul și-a propus, la modul cel mai serios, să aducă autobuze electrice fără șofer în oraș. Planul este ca vehiculele autonome să înconjoare centrul orașului, unind parkingurile, cele mai importante instituții administrative și culturale, respectiv obiectivele turistice din buricul orașului. Este vorba despre traseul care va primi numele "linia 0". Primul pas s-a făcut deja: s-a atribuit și urmează să se semneze un contract cu Universitatea Tehnică din Cluj, care va întocmi caietul de sarcini și va asista municipalitatea în procesul de achiziție.

135.000
de lei este suma pentru care au bătut palma Primăria și UTCN. La ultima rectificare bugetară votată de Consiliul Local s-au prevăzut 200.000 de lei pentru studii privind acest proiect, restul de bani urmând să fie incluși în bugetul pe 2020.
Specialiști din străinătate au venit deja să analizeze traseul propus pentru "linia 0" și au avut unele sugestii. Municipalitatea a anunțat că va semna un acord-cadru. Două vehicule autonome ar urma să ajungă în oraș, într-un proiect-pilot. Odată cu evaluarea rezultatelor și cu evoluția tehnologiei, este posibil să mai fie comandate și alte asemenea autobuze.

250.000-300.000
de euro este prețul unui autobuz autonom. Asemenea mijloace de transport circulă în prezent, tot cu titlu experimental, la Paris, Lyon și Viena.
Ritmul demersurilor este rapid, iar reprezentanții Primăriei speră să reușească achiziția de autobuze autonome până în primăvara anului viitor.


https://media9.ro/clujul-va-avea-linia-0-primul-pas-pentru-primele-autobuze-autonome/?fbclid=IwAR0DJzJLyVV4_OtRNRUwaUCpuuR_TjnTMH0p91E7Oo0Cp7jPqwHfTBPtuAg


Viena

Lyon

Paris



csebi24

#581
Conform studiului de oportunitate de mai sus.

linia 28 -- 11 curse  - 8.5km/cursa total zilnic = 93.5 km/zi - 1 autobuz
linia 27 -- 30 curse  - 9.7km/cursa total zilnic = 293 km/zi - 2 autobuze => 145.5 km/zi - 1 autobuz


Autonomie : 200km.

Practic de aici rezulta ca un autobuz are nevoie de cel mult o incarcare pe zi(pentru linia 28 chiar 1 la doua zile). Daca este sa luam adevarat aceasta statistica si faptul ca o baterie rezista la 2500 de cicluri, deducem o durata de viata de 2500 zile adica aproximativ 10 ani.

Cred ca in cele mai sumbre scenarii putem imparti cei 10 ani la 2 si tot ne raman 5 ani de viata a baterieri.

Mai mult decat acceptabil. Nu uitat ca niciun autobuz electric nu circula pe liniile intens circulate in oras (30,35,24).

Eu am vazut electrice pe 27,28,33,47,44. Cred ca de aici cea mai frecventa linie este 47 si 44. Nu stiu exact cate curse/zi si autobuze are in necesar, dar sunt sigur ca nu sunt dublu decat la 27.

LE :
Corectat din 45 in 44. Intr-adevar pe 45 nu avem electrice doar pe 44.

GML

A aparut in mai multe articole autonomia de 105 km.
Esti sigur, ca avem electrice pe linia 45, nu pe 44? Eu vad zilnic 45ul, dar am vazut pana acuma Mercedesuri si Irisbusuri, dar pe 44 am vazut numai electrice.
Initial erau si pe linia 30 si 32. Parca era in plan si pe linia 32B, dar eu nu am prins niciodata.

csebi24

Am corectat, de 44 vorbeam si eu. In principiu 27,28 si 44 ca au capete in zorilor unde este statie. 33 ca e aproape de capatul din gheorgheni de alimetare si 47 este aproape de capatul din marasti de alimentare.

Intr-adevar si eu am vazut mentionat 32, dar nici eu nu am vazut niciun autobuz electric pe linie. Stau in P-ta Mihai Viteazu, ar fi trebuit sa vad.

Astazi cand ma duc acasa, o sa intreb un sofer care e autonima la unul electric, cred ca mai bun raspund decat la o persoana care circula zilnic cu el, nu putem avea. Cei 200 care i-am scris sunt din documentatia primarie.

GML

Eu am avut norocul sa circul cu un Solaris electric, pe 32. Dimineata oricum si Mercedesurile erau full, si Solarisul parca e mai micut.
In ultima vreme (de cand au sosit Mercedesurile) nu am mai vazut.
Si pe linia 30 au incercat, dar au renuntat.De multe ori, si autobuzul articulat e full.