[CJ] Transportul public in Cluj-Napoca

Started by ciprebbe, January 21, 2013, 12:46:16 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

qionescu1

@csebi24  Că nu ai auzit tu sau alții e altceva iar în privința acceptării abordarea e simplista. N-ar fi mai corect  să întrebăm cat ar costa un bilet în noile condiții și dacă are fi dispuși să îl plătească?

yetiman

Am gasit pe un site cateva info legate de Urbino 18, dar banuiesc ca sunt valabile si pentru 12.

QuoteIn any case, the batteries' lifespan is around 3,300 complete recharging cycles.

Acum, daca stim cate cicluri de incarcare sunt pe zi, putem calcula / aproxima si durata de viata.

Sursa
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

frunzaverde

Autonomia e de pana la ~200 km reali, in functie de baterie si de metoda de incarcare (pantograf sau priza). In functie de echiparea cumparata (capacitatea bateriilor) poate fi nevoie si de 5 cicluri de incarcare pe zi.

Atentie, cei 3300 cicluri sunt cicluri ideale de incarcare-descarcare, nu cicluri reale, care reduc durata de viata a bateriei semnificativ mai repede. 5 ani de exploatare a unei baterii sunt, in momentul asta, considerati ideali - experienta din orase cu vehicule pe baterii este mult mai proasta - in orase din China se ajunge si la sub 1 an.

Prezentarea Solaris catre Primaria Oradea o gasesti aici: http://www.oradea.ro/fisiere/module_fisiere/26259/1)%20RO_Solaris_Electric_2017_RO-1.pdf
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

florin74


transporter

Transport in comun electric exista de mult timp: tramvaie si troleibuze. Nu inteleg de ce s-a ales o tehnologie precum cea a autobuzelor cu baterii care necesita schimbarea bateriei la X ani, baterii care nu sunt neaparat mai ecologice de produs. Eu zic ca din hipstereala (ca sa fim la moda) si ca sa ne putem lauda in raport cu alte orase din tara.

Era mult mai bine sa se mai extinda liniile pt troleibuze si sa mergem pe o tehnologie deja probata si eficienta.

Manodragon

^ În același timp cu achiziția de busuri electrice s-au comandat și 50 de trolee și 24 de tramvaie. Zici defapt că trebuiau mai multe? Nu știu care sunt limitările în această privință pe un ciclu de fonduri europene, poate ne lămurește cineva. Poate nu au putut să comande mai multe din privințe obiective.

Cât despre infrastructură îți dau dreptate într-o măsură. Trebuie extinse liniile de tramvai și troleu. Am întrebat mai sus dacă știe cineva ceva despre licitația anulată a extinderii liniei de troleu (aleea Băișoara, Titulescu, sensul giratoriu Mărăști, strada Fabricii și bulevardul Muncii). Nu înțeleg de ce s-a anulat.

Ar mai trebui lucrat și la altele pentru a încuraja transportul în comun și aici mă gândesc la pasajul subteran din Mărăști care practic ar prelungi benzile dedicate până înspre Aurel Vlaicu.
Aici intervine birocrația (din ce spun primarul/viceprimarul la emisiuni/interviuri). Adică așteaptă din primăvară acordul de mediu de la minister/București (comportament similar cu așteptarea acordului pentru varianta finală a centurii de la CNAIR).

loris

Sunt de acord ca cea mai buna solutie cand vine vorba de transport public sunt trolebuzele, in special cele care au si ceva baterii foarte mici care pot ajuta in caz de nevoie sa mergi pe alta traseu decat cel cu linii. Mie personal si tramvaiele mi se par o risipa. E clar ca, pe hartie cea mai pragmatica solutie e cu trolebuz cu banda dedicata.

Dar, va rog, din suflet, nu mai aruncati cifre aiurea. Chiar daca ele au fost spuse de marele Bolojan. Suntem un forum de specialitate nu? Hai sa fim specialisti, haideti cu studii si surse. Chestiile astea cu "am auzit", "mi-a zis mie un prieten" nu au ce cauta aici(exceptia fiind asa numitele vrabiute:) ). Foarte multi oameni citesc pe forum si iau de bun absolut tot ce scriem. Adminii probabil nu au timp sa purice totul ca pe aria de autostrazi, asa ca va trebui sa fim noi mai atenti cu ce spunem.
Nu ca v-as contrazice cu informatiile gen, 200k de euro bateriile dupa 2 ani, personal habar nu am care e realitatea, nu am cercetat, nu am cautat si nu comentez desi "povesti" am auzit si eu.
Daca arunci cifre corect e sa ai si o sursa credibila cu link si tot.

Io

#547
Cu baterii, cicluri de incarcare si asa: ciclurile de incarcare teoretice sint una, practica da de regula cu totul si cu totul alte rezultate. In minus indeosebi cind ciclurile sint rapide; din nefericire tehnologia nu difera esentialmente de cea a bateriilor din telefoanele sau din laptop-urile noastre si "patimim" cu totii pe tema asta.
Mai e ceva: comportamentul real al unei baterii depinde foarte mult de un lucru pe care early adopters de net il ignora senin: clima locala, in primul rind temperatura si umiditatea. Or Clujul e un oras cu o clima destul de rece si de umeda, bate vintul aproape constant iar toate astea cer bateriilor pentru autobuzele astea un efort maricel in plus. Climatic Clujul nu e nici Oradea si nici California! In opinia mea numarul de incarcari avizat de constructor(i) e o iluzie si un cirlig de marketing/vinzari.
Ramine de vazut cum se vor comporta in timp si la ce costuri iar asta va trebui luat in considerare si de alte municipalitati dispuse sa investeasca in asa ceva. Cred ca ne vom lamuri relativ repede daca e bine sau daca e de preferat o solutie Euro 6.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

nicolaem

#548
precizari ca vad ca v-ati aprins.

1. autonomia medie reala in oras (iarna-vara) este de 100-110 km/ciclu complet - sursa raspuns oficial CTP la o solicitare mai veche a mea.

2. nu mai comparati cu ce a zis bolojan ca in acest caz nu se aplica. Istoricul celor 40 electrice e urmatorul:

    - Primaria a castigat acel contract de 10 autobuze pe finantare elvetiana, contract pe care nu putea cumpara altceva. in momentul in care au facut licitiatia, cei din primarie au vrut inspiratia sa puna in caietul de sarcini "maxim 30 de autobuze" . pur si simplu au facut un contract "preventiv" pe 30 de bucati din care au accesat doar 10 cat aveau bani.
    - La acel moment primaria avea o licitiatie deschisa de 50 autobuze scurte diesel care din pacate a fost blocata in contestatii si in final anulata. CTP avea nevoie urgenta de autobuze intrucat nu mai facea fata cererii din oras, si au reusit pe ultima suta de metri sa obtina o finantare europeana pt autobuze electrice unde aveau deja licitatia de 30 finalizata, asa ca au comandat rapid inca 20.
    - a fost relansata o alta licitatia de 60 scurte diesel, castigata ulterior de Mercedes.
    - CTP fiind multumiti de autobuzele electrice au comandat inca 11 in baza contractului vechi, intrucat legea permite o suplimentare cu 30% a contractelor de achizitii (aici sa ma corectati daca gresesc procentul).
    - urmeaza sa se puna in circulatie 50 troleibuze noi in urmatoarea luna, tot din fonduri europane. cu alte cuvinte s-a cumparat maxim ce se putea cumpara pe fondurile de mobilitate alocate orasului.

finalitate: 41 electrice, 50 trolee, 60 diesel scurte, toate cumparate in decurs de 3 ani.
               mai urmeaza sa vina si 20 tramvaie , dar aici e o problema la producator. Astra Arad nu cred ca face fata cererii ( au livrari si la Oradea si Arad).

Concluzie: fondurile europene au fost utilizate la maxim intr-un mix destul de bun. o dezbatere de genul 40 electrice 50 trolee 20 tramvaie vs 20 electrice 70 trolee 20 tramvaie e inutila intrucat nu vorbim de diferente semnificative.

PS pt ceicare citesc si nu sunt din cluj, 20 de tramvaie = maximul necesar pe reteaua actuala.
PS2 putem vorbi de o problema CTP de management (linii noi, reconfigurari trasee si orare) nicidecum de flota.


csebi24

Total de acord cu nicolae. Cred ca marea problema in Cluj sunt liniile lungi care nu-si respecta timpii si nu au predictibiliate.

De exemplu 44 trece prin P-ta Mihai Viteazu si merge spre Gheorgheni, eu habar nu am cand ajunge el in Mihai Viteazu, asa ca tot timpul ma duc la 3 si astept.
Alt exemplu este 45 care in Buna-Ziua nu ai nici cea mai vaga idee cand vine in orice directie doresti sa mergi, stai si astepti in statie si speri ca vine ( asta la un autobuz din 15-15 minute sau chiar 20-20), daca ai pierdut unu practic mai stai 15 minute in statie pentru urmatorul. Asta nu incurajeaza deloc transportul in comun.

Linii precum 21 mi se par cele mai ok, scurte predictibile.

SPECTR-2

Cele 22 de tramvaie noi de la Astra întârzie 3 luni - trebuiau să fi ajuns de luna trecută -, noul termen de livrare al primelor tramvaie fiind luna ianuarie. Motivele invocate sunt introducerea unor noi norme tehnice europene și probleme cu livrarea componentelor de acționare electrică de la Siemens. Un articol din 7 noiembrie, de pe Economica:
QuoteDupă Oradea, tramvaiele Astra întârzie şi la Cluj. Primele două tramvaie româneşti noi ar putea sosi în Capitala Ardealului în ianuarie 2020

Livrarea tramvaielor Astra Vagoane Călători întârzie şi la Cluj – Napoca, după ce la Oradea s-a amânat pentru anul viitor. Primele două tramvaie româneşti noi ar putea sosi în Capitala Ardealului în ianuarie anul viitor, şi nu anul acesta aşa cum se preconiza iniţial, potrivit şefului Companiei de Transport Public Cluj.

"Termenul pentru livrarea primelor două tramvaie s-a prelungit până în ianuarie 2020. Au spus că au probleme cu primirea unor componente de acţionare electrică de la Siemens Germania", a explicat pentru ECONOMICA.NET Liviu Neag, directorul general al CTP Cluj.

De asemenea, Astra Vagoane Călători ar fi motivat întârzierea în livrare şi prin introduderea unor normative tehnice de la UE. Acelaşi motiv a fost menţionat şi în cazul amânării livrărilor de tramvaie la Oradea.

Șeful CTP Cluj mai spune că Astra Vagoane Călători ar trebui să livreze la Cluj toate tramvaiele comandate până la finele anului viitor. Cluj – Napoca este primul oraş din cele patru din țară în care Astra Vagoane Călători a câştigat contracte pentru livrarea de tramvaie începând de anul trecut.

Amintim că producătorul din Arad a câştigat de anul trecut contracte pentru livrarea de tramvaie în patru oraşe din ţară: Cluj – Napoca (22), Oradea (10+10), Galaţi (18) şi Arad (10+18).

Astra Vagoane Călători s-a mai înscris și la licitația pentru 100 de tramvaie din București, în asociere cu chinezii de la CRRC Sifang. Conform informațiilor apărute în presă, această licitație a fost câștigată de competitorul turc Durmazlar.

StefanCelMare

#551
Când spuneți că autobuzele electrice nu-s de dorit, nu uitați că Bolojan este totuși politician.
Nu contest că este un om capabil, dar evident că dacă este luat la rost, va spune și el ceea ce i-au spus alții ca să se apere, despre cine știe ce modele de autobuze electrice. Informații nu neapărat greșite, dar care nu sunt general valabile.

@csebi24 - Piața M. Viteazu are o problemă... e aproape de gară, și multe linii nu vin pe model hub and spokes, ci vin cu oprire intermediară în PMV pe drumul spre gară.
Cumva acest fapt s-a extins și la linii gen 44, care nu are teoretic motiv să fie p2p (dacă ai un bilet orar bine implementat).
Eu aș zice că măcar ce vine pe PMV ar merita încercat și făcut hub and spokes, chiar dacă unele rute ar fi scurte (ex. PMV-gară).
Pentru asta CTP ar trebui să închirieze ceva spațiu mai mare în zonă..
Ar avea nevoie să aibă toalete mai multe pentru șoferi și spații decente de recreere.
Benzile 1 de trafic de lângă trotuare pot fi folosite pentru oprire bus-uri, se poate face legal (oricum așa este și acum).

micutzu

#552
Salut.
Nu uitati totusi ca si implementarea de linie de troleibus noua costa mult, intretinerea ei iarasi. Autobusurile electrice sunt foarte bune mai ales pentru zone unde nu se merita investitia in linie de troleibus. Rutele foarte uzitate ar merita investitii de genul. In orase din Elvetia sunt zone in care troleibusul desi are linie de contact merg doar pe baterii km intregi, nu stiu motivul ci doar pot sa-l presupun (cicluriile de incarcare-descarcare, viteza sporita...etc)
Predictibilitatea nu se poate obtine intrun oras precum Clujul decat cand vom avea linii dedicate in cat mai multe locuri. Cred ca e mult mai usor de prezis vremea decat traficul in Cluj, drept rezultat cand vedem pe telefon sanse de ploaie azi de cca 30% ...repede si noi in masina.
Deasemeea daca se vrea sa se ia taurul de coarne exista solutii chiar si de separare a liniilor de tramvai:
harta
Oricum presiunea pe autoritati trebuie sa fie continua, iar noi sa mai incercam sa mai schimbam din obiceiuriile mai nesanatoase... O:-)

StefanCelMare

#553
Asta ca să nu mai zicem că la Cluj ar trebui schimbată toată rețeaua de contact.
Adică e de pe vremea lui Ceașcă, aproape piese de muzeu.
Cel mai bine se vede la timpii pierduți la zonele cu macaz.
Viteza de rulare este redusă de acest impediment.
Aia distracție, să schimbi toate firele și piesele rețelei, și din nefericire, nu văd să fie pe vreo listă de priorități, proiecte cu fonduri UE, etc.

Citat din PMUD, pag. 39




Powered by API/PUM imgur uploader

https://files.primariaclujnapoca.ro/dezbatere_publica/Planul-de-Mobilitate-Urbana-Durabila-pentru-Polul-de-Crestere-Cluj-Napoca-varianta-actualizata.pdf

transporter

Voi daca acasa aveti instalatia electrica veche si prizele praf, va cumparati masina de facut cafea cu baterii ?

Liniile pt trolee au fost neglijate ani la rand dupa revolutie si e normal ca sunt cum sunt. Dar niciodata nu e tarziu sa se apuce sa le modernizeze, da stiu costa bani dar se poate face gradual. Anul asta o linie (sau segment de linie), anul viitor altul. Discutia despre schimbarile climatice si poluare va ramane si chiar se va accentua. Solutia este trecerea spre electric a tot ceea ce se poate trece (mai putin liniile care urca pante cu inclinatie mare). E ok sa experimentam cu autobuze cu baterii (un numar mic de autobuze) insa pe termen lung tot la trolee vom ajunge. Mark my words, discutam peste 2-3 ani.