[CJ] Transportul public in Cluj-Napoca

Started by ciprebbe, January 21, 2013, 12:46:16 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

StefanCelMare

Pam-Pam.

Clujul și-a propus, la modul cel mai serios, să aducă autobuze electrice fără șofer în oraș. Planul este ca vehiculele autonome să înconjoare centrul orașului, unind parkingurile, cele mai importante instituții administrative și culturale, respectiv obiectivele turistice din buricul orașului. Este vorba despre traseul care va primi numele "linia 0". Primul pas s-a făcut deja: s-a atribuit și urmează să se semneze un contract cu Universitatea Tehnică din Cluj, care va întocmi caietul de sarcini și va asista municipalitatea în procesul de achiziție.

135.000
de lei este suma pentru care au bătut palma Primăria și UTCN. La ultima rectificare bugetară votată de Consiliul Local s-au prevăzut 200.000 de lei pentru studii privind acest proiect, restul de bani urmând să fie incluși în bugetul pe 2020.
Specialiști din străinătate au venit deja să analizeze traseul propus pentru "linia 0" și au avut unele sugestii. Municipalitatea a anunțat că va semna un acord-cadru. Două vehicule autonome ar urma să ajungă în oraș, într-un proiect-pilot. Odată cu evaluarea rezultatelor și cu evoluția tehnologiei, este posibil să mai fie comandate și alte asemenea autobuze.

250.000-300.000
de euro este prețul unui autobuz autonom. Asemenea mijloace de transport circulă în prezent, tot cu titlu experimental, la Paris, Lyon și Viena.
Ritmul demersurilor este rapid, iar reprezentanții Primăriei speră să reușească achiziția de autobuze autonome până în primăvara anului viitor.


https://media9.ro/clujul-va-avea-linia-0-primul-pas-pentru-primele-autobuze-autonome/?fbclid=IwAR0DJzJLyVV4_OtRNRUwaUCpuuR_TjnTMH0p91E7Oo0Cp7jPqwHfTBPtuAg

qionescu1

Mi se pare iarasi doar un exercitiu de PR din partea unei administratii care timp de 10 ani nu a facut nimic pentru infrastructura majora a Clujului. E ca si cu autobuzele electrice, ne laudam toata ziua cu ele si nu ne spune nimeni in cat timp se amortizeaza si la cat timp schimbam bateriile. Eu am auzit ca la 2 ani si costa 200 000 de euro bateria... iar autobuzul de nou 500 000.  Investitii care nu sunt pentru orasul nostru... Mai bine s-ar cumpara troleibuze si s-ar investi in extinderea liniilor de troileibuz. Mi se par o risipa de bani deciziile primariei...

Manodragon

#527
Totuși, primăria a luat autobuzele prin fonduri elvețiene/europene. Nu a plătit prețul întreg pe ele. Și din câte am înțeles nu era ca și cum putea alege ce ia din cele elvețiene. Erau ori autobuzele electrice ori nimic. Așa știu eu...


L.E: la cele cu fonduri elvetiene primaria a platit 15% din pret iar la cele din fonduri europene a platit 2% din pret. Acesta e de 620 mii euro bucata.
Adica a platit 63 de mii de euro pe bucata (11 bucati) si 12.4 mii de euro pe bucata (30 de bucati). Deci a luat 41 de autobuze care costa 25.42 mil euro cu 1.065 mil euro. A luat 41 cu mai putin decat pretul a 2 autobuze.
Dupa toate calculele astea tu tot mai crezi ca a facut o prostie?
Nu conteaza ca sunt pe gaz, hidrogen sau electrice, eu zic ca sunt autobuze noi-noute. Haide sa ne gandim la inlocuirea bateriilor peste 10 ani sau cand o sa trebuiasca inlocuite. Pana atunci eu ma bucur de aceste autobuze.

GML

Exista optiunea, ca un autobuz electric sa fie convertit in troleu? Ca atunci  poate nu e o problema dupa 5-10 ani, daca bateria nu mai rezista.

transporter

@Manodragon glumesti cu 10 ani asa-i ? Ca eu ma prapadesc de ras. Puteau sa fie si 0 lei autobuzele alea. Ca le vom schimba bateriile cam la 2 ani. Si la o durata de viata de 10 ani platim 1 milion de euro costul bateriilor (5 x 200.000 de euro).

RaduC

Nu sunt de acord cu afirmatia conform careia vor trebui schimbate bateriile la 2 ani. E falsa.
De ex, chiar daca autobuzele acelea vor avea cicluri de incarcare zilnice, in doi ani sunt doar 780 de cicluri de incarcare. La 2 incarcari pe zi, ai 1560 de incarcari. Ori bateriile noi sunt garantate pentru 10000 de cicluri de incarcare. Chiar si garantate la 5000 de cicluri, cu doua incarcari rapide complete pe zi, ai la dispozitie 6 ani. Dar incarcarile lente, cele de peste noapte, nu afecteaza durata de viata a bateriei atat de tare ca si incarcarile rapide repetate, deci se poate maximiza durata de viata a bateriilor.



qionescu1

#531
@manodragon   Ok, a făcut o afacere buna primăria la prima vedere, primim gratis orice dar trebuie sa ne gândim serios daca asta va fi strategia pe viitor a transportului public.

Manodragon

#532
Eu am zis 10 ani pentru înlocuirea bateriilor făcând o paralelă cu situația din video. Minutul 7:43. După 6 ani și 136.600 km bateria s-a degradat de la 90 kWh la 77 kWh. Deci degradare de 25.5% în 6 ani. Bateriile autobuzelor electrice au capacitate de 200 kWh și autonomie de 105 km. Înțeleg că nu sunt aceleași condiții la ambele vehicule și au alte cicluri de încărcare, fac alt număr de km pe zi dar prin deducție putem spune că după 6 ani capacitatea o să fie de 149 kWh și autonomie de 78.225 km per încărcare.

Astfel, în niciun caz nu o să trebuiască să fie înlocuite bateriile la 2 ani și probabil o să poată fi folosite pe traseu și în 6.
Sunt curios dacă știe cineva date despre întreținere și înlocuire baterii din contract. Poate în acest preț per bus intră și un set nou de baterii. Aș citi contractul cadru dacă îl are cineva undeva.

P.S. sunt curios de unde ați scos prețul de 200k euro per baterie? Aduceți și voi o sursă, nu e ok să aruncăm cu cifre din burtă

csebi24

Nu stiu de ce am impresia ca qionescu1 esti un carcatos de asta Clujean. Compari merele cu perele legat de Fondurile Europene. Nu sunt mare cunoscator ( ma puteti contrazice ), dar din cate stiu eu ce bani ia primaria pentru o anumita categorie (ex. Transportu public - autobuzele electrice) nu sunt bani care pot fi accesati pentru infrastructura. Asa ca, degeaba zici tu ca mai bine baga in infrastructura. Centura nu poate construi primaria singura(nu e in domeniu ei de influenta, acolo e CNAIR). Atunci ce sa faca? Sa nu ia banii de la UE pentru autobuze pentru ca nu paote face centura. Comparati in continuu cu Oradea, uitati cum arata centura Oradiei este pe campie, mult mai usor de construit, la Cluj nu e acelasi lucru. A nu se intelege ca in Cluj nu se poate/putea face mai mult pe partea asta, dar repet nu is chestii care tin doar de primarie.

Acuma sa revenim la busurile noi electrice, mi se pare cea mai buna chestie care a putut-o face primaria pentru Cluj din mai multe puncte de vedere.
1. Cu banii aia putea cumpara doar busuri electrice ( ma refer cei de la elvetieni)
2. Nu polueaza deloc orasul, nici macar fonic.
3. Sunt noi si comfortabile.
4. Incurazajeaza foarte mult umblatul cu mijloacele de transport in comun.

Da, normal si probabil costul de exploare la un autobuz electric este mai mare decat la un autobuz diesel/troileibus, dar pentru sanatatea noasta ( chiar daca cele diesel sunt euro 6 tot diesel sun) nu poate fi nimic mai bun si nu stiu despre voi, dar eu pun sanatatea pe primul plan, daca nu ne ghidam pe principiu asta, isi ia fiecare masina euro 1 ca-i cea mai ieftina la intretinere sau non euro si hai sa poluam oamenilor.


StefanCelMare

Eu sunt printre cei mai nemulțumiți de activitatea CTP, dar totuși înoirea parcului auto nu mi se pare o greșeală.
Iar trecerea pe electric, nu mi se pare o problemă că se face și cu autobuze, nu doar cu trolee, mai ales la banii plătiți.
Până ajungi la un procent cât mai ridicat din rute pe fir electric, autobuzele electrice reduc poluarea deci este de dorit să le ai, mai ales noi.

qionescu1

Nu e vorba de a fi cârcotaș... Primăria Cluj e criticata puternic de Consiliul civic local în privința intenției de investiții în autobuze electrice. Consiliul spune că tehnologia e scumpă și amortizarea prea lungă. CCL invita primăria să investească în extinderea liniilor de troleibuz. Acum ce e gratis evident e bine primit dar există și alte abordări în privința transportului public și dădeam exemplul Oradea. La Cluj în afara de înnoirea flotei de autobuze nu s a făcut mare lucru în ultimii ani. Abia acum se mai schimba lucrurile.

klax187

Si pentru ca nu s-au facut mai multe, criticam lucrurile care s-au facut, asa-i?
Daca vrem sa bagam vina, vom baga vina orice ar fi.

Se investeste pentru infrastuctura urbana. Se lucreaza la linii noi de troleu din cate am inteles. Plus s-a modernizat linia de tramvai. S-au adus zeci, peste o suta de autobuze, diesel "eficiente" si trolee care nu functioneaza pe baterii care se degradeaza "in doi ani". Despre astea nu zici nimic @qionescu1.
Dar ce vorbesc eu aici? Sigur nu sunt bune nici investitiile astea...

csebi24

De dat vina suntem buni toti. Oricum voi pierdeti o notiune care eu zic ca e destul de importanta. Primaria in sinea ei nu este o fabrica de bani, cand un primar/o primarie cumpara ceva, nu trebuie sa fie pe primul loc amortizarea investitiiei, trebuie sa fie calitatea vietii, impactul pozitiv asupra orasului.

Oricum nu inteleg cine critica achiziile din domeniu transport public in Cluj. Eu clujean fiind cu o gramada de rude si prieteni in Cluj, colegi de lucru si tot tacamul, unu nu l-am auzit sa zica "Ba, naspa ma cu busurile astea electrice ca-s scumpe la intretinere".

qionescu1

Ilie Bolojan: "Nu vom cumpăra autobuze electrice dintr-o rațiune financiară. Pe partea de mobilitate urbană, România nu a reușit din păcate să primească un acord de la Comisia Europeană pentru a achiziționa autobuze Euro 6. Noi am primit acordul pentru a achiziționa autobuze electrice. Problema este că un autobuz electric se ridică la 450.000 de euro. În plus, acumulatorul electric trebuie înlocuit din doi în doi ani și costă 200.000 de euro. În schimb, un autobuz Euro 6 este la aproximativ 200-250.000 de euro, depinde de marcă și dotări, și noi preferăm să cumpărăm autobuze Euro 6. Cred că este realist dacă astăzi circulăm în aproape toate orașele din România cu autobuze second-hand, care au cel puțin 10 ani, dacă nu au 20 de ani, să nu trecem din iad direct în rai, fiindcă s-ar putea să nu ajungem direct acolo, ci să ne oprim în purgatoriu, adică să trecem la Euro 6, fiindcă altfel pățim ce am pățit în 2008 în Oradea. S-au luat aceste tramvaie Siemens cu 2,7 milioane de euro plus TVA, dar când ajungeau vatmanii la o intersecție, macazele nu erau automate, se opreau, luau levierul și mutau manual macazele, dar noi aveam Siemens. De asemenea, razele de curbură erau necorespunzătoare, se uzau roțile, și atunci eu cred că nu este bine să punem carul înaintea boilor, ci să fim realiști și să adoptăm soluții la problemele noastre. Atunci Primăria Oradea a mandatat operatorul să calculeze și să vină cu o propunere financiară pentru a achiziționa autobuze Euro 6 tocmai datorită acestui raport cost beneficiu. Vor fi aproximativ 20 de autobuze noi. Ele în cursul anului viitor trebuie să circule".

bacovia

In Cluj si localitatile adiacente are trebui extinsa reteaua de troleibuz. Cu siguranta merge pe fonduri europene.

Aceasta varianta de transport si-a demonstrat fiabilitatea in timp.