[CJ] Transportul public in Cluj-Napoca

Started by ciprebbe, January 21, 2013, 12:46:16 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Manodragon

Știu că vine toamna și frigul până ar putea să introducă noile trolee dar de curând am fost cu un irisbus/Astra doar 2 stații pe la 18 seara și nu avea aer condiționat - era o seră înăuntru. Nu îmi convine să plătesc biletul de bus și să primesc așa condiții. Ce voiam să spun e că ar putea să le înlocuiască pe astea vechi. Traseul de mai sus era un 6. Tot de curând am fost cu un 5 până la gară și era tot acel model vechi. Și pe traseul ăla ar putea să introducă noile trolee fiindcă atunci când un străin sau un turist aterizează la aeroport și trebuie să meargă fără aer condiționat pe căldura asta în condiții proaste de comfort își cam bagă picioare în cel mai dezvoltat smart-city din Europa Centrală și de Est. Prima impresie contează foarte mult.
Și ca o paranteză dar tot pe subiectul ăsta: pe la începutul verii am făcut o sesizare despre un bus vechi de pe traseul 30 (Renault-urile lungi verzi) care nu avea aer condiționat. Am primit răspuns înapoi că așa e, nu are AC dar pe traseul ăsta autobuzele sunt din 5 în 5 minute, alternează cele vechi cu cele noi și să îl aștept pe următorul dacă vreau AC. Nici urmă de responsabilitate și scuză. Nesimțire și prostie (cel puțin la persoana care mi-a răspuns mie). Să mai menționez că Boc a repetat toată vara la toate emisiunile unde a fost întrebat că "nu se poate să nu fie AC, unde nu este se va instala sau repara"?
Cred că trebuie să ne impunem punctul de vedere și să cerem de la autorități nu marea cu sarea sau luna de pe cer ci doar să își facă treaba. Dacă eu îmi iau bilet pentru fiecare călătorie, ei să îmi ofere condiții.

GML

Din cand in cand nici eu nu inteleg logica. In mod normal, in weekend, nu e nevoie de atatea autobuze, dar am avut norocul, sa prind un Irisbus pe linia 35. La ora 12, nu era foarte fain.
Saptamana asta am vazut un Renault R312 pe traseu. Era pe o linie metropolitana, dar eu sincer, de mult nu am vazut Renault pe orice linie.Macar acolo geamurile is mai mari, in comparatie cu un Irisbus.

StefanCelMare

La ce traseu are 30B

strada Paul Ioan – strada Mirăslău – strada Fântânele – strada Alexandru Vlahuță – Piața 14 iulie – strada Octavian Goga – strada Dragalina – Piața Mihai Viteazu – strada Cuza Vodă – Piața Avram Iancu – strada Dorobanților – strada Teodor Mihali – strada Alexandru Vaida Voievod - strada Unirii

Îi puteau pune alt număr lejer.
Nu prea are multe în comun cu 30, de fapt mai nimic.
Merge pe Dragalina, apoi prin PMV spre Gheorgheni via Dorobanților.

Despre retur, nicio vorbă, probabil va reveni pe 21 Decembrie, că Dorobanților e sens unic, apoi prin PMV spre Dragalina și spre Grigorescu.

dragos76

Nu înteleg de ce nu l-au făcut acest traseu prin Cipariu/Titulescu (și la dus, și la întors)? Zona Dorobanților e deja acoperită pentru cei din Grigorescu de traseul clasic al 30-ului, cu stațiile de pe 21 decembrie, care sunt la cel mult 5, hai 10 min de mers pe jos de cam orice locație de pe Dorobanților. Singurul argument pentru ruta cum e făcută acuma e că e o legătură directă cu Iulius Mall, dar asta se putea face și dacă traseul mergea pe ruta sugerată de mine (ar putea fi capăt de linie la Iulius Mall, și să întoarcă în acel giratoriu).

Dacă de pe Cuza Vodă ar merge prin Cipariu, pe lângă faptul că ar deservi și zona Titulescu, ar avea avantajul stației comune din Pța Ștefan cel Mare, ca rută de legătură pt liniile 21, 35 dar și cele metropolitane, care sunt la 200 de m doar, lângă casa învățătorului. Sau e temere că e prea mică capacitatea acelei stații din Șt cel Mare?

StefanCelMare

#379
Cred că ruta pe Dorobanților e mai mult pentru a bifa o relație nouă din hub-ul PMV.
Din acel hub ai rute spre multe zone din oraș, Dorobanților lipsea.
Spre Iulius ai deja pe relația PMV - Titulescu linia 3.

Spre Grigorescu, se suprapune cu toate alea - 26, 27, 28, 28B, 41.

Ce înseamnă să nu ai bilete orare bine implementate.
Bagi rute directe end to end, și prin hub.

Puteau face PMV - Iulius Mall via Dorobanților și atât.
Nu pricep de ce nu măresc frecvența altor rute, gen 36B care merge la 25 de minute singur pe acea linie.

Later Edit
Acu că m-am gândit mai bine, tot hubul PMV ar trebui regândit.
Ai 4 direcții, Nord, Sud, Est, Vest.
Faci rute spre fiecare, cu end point în PMV.
Iar stațiile le regândești un pic, să fie logice. Tot ce pleacă spre Sud pui pe latura sudică a pieței, tot ce pleacă spre Nord pe nord, ce pleacă spre Vest pui la cinema Republica, iar ce pleacă spre Est pui pe Popescu Voitești (nord-est de pe Popescu Voitești, sud-est... e mai greu, poate o faci din zona BT-ului dinspre Mac, de pe latura sudică).

Cu bilet orar, toată chestia ar putea fi chiar logică, nu ca acum când ai un relativ haos.
Ai putea face culori diferite la stații și pune indicatoare de legătură din fiecare stație spre celelalte 3.

dragos76

Eu mă gândeam că acest 30b e făcut în principal să deservească nevoile celor din Grigorescu, nu neapărat pentru cine ar lua acest autobuz din PMV.

Cred că totuși, pe lângă rutele de tip peer-hub e nevoie și de rute peer to peer (în cazul celor cu trafic ridicat), chiar dacă asta înseamnă că se suprapun cu alte rute existente. Totuși, e incomparabil mai confortabil și convenabil să ai parte de o linie directă, deci văd total justificate rute ca 6, 25, 35, noul 30b, o rută Bună Ziua-Iulius, sau chiar Bună Ziua-Gară.

StefanCelMare

Peer to peer are niște limite clare, deși e modelul preferat la Cluj.
Peer to peer are predictibilitate mai redusă pe stație.
Altfel spus, pe unele zone se suprapun mai multe linii, care dacă ar circula la timp, ar veni constant la intervale precise (5, 10 min).
Dar, dat fiind că rutele peer-to-peer sunt lungi, deseori orarul nu se respectă, prin urmare, programul pe stație este haotic (ai 2 linii care vin de-odată, apoi nimic 20 de minute).
Asta se vede cel mai bine la Cluj, unde nici măcar nu se pune orar pe stație pe fiecare linie - e ceva de genul "când o da Domnu', vine și autobuzul, noi ca firmă de transport, nu ne asumăm nimic".
Pe mine sincer mă deranjează că nici măcar pe hubul PMV nu se încearcă ceva predictibil.
Măcar de acolo faci 10-12 rute spre diferite zone și le pui la 10 min interval, și încerci să faci ceva cu biletul ăla orar (pe care ar tebui să nu îl pui ca valoare cât două bilete de o rută, că atunci nu mai vine nimeni).

GML

Sunt orare foarte interesante in PMV, de ex. 32 si 32B.
De multe ori am patit , ca am ajuns cu 2 minute dupa pornirea 32-ului, si atunci a plecat si 32B-ul. De luni pana vineri, inca e ok, cand oricum nu stai foarte mult, dar in weekend, stai 15-20 de minute, dupa ce au plecat 2 autobuze in fata ta.
Acuma, cu noul 30B si PMV-ul o sa aiba o legatura directa cu Iulius Mall.
Sunt curios cand o sa aiba o legatura directa cu Mallul zona Brancusi, sau Buna Ziua.

transporter

#383
Voi glumiti cu "hub'-ul PMV asa-i ? Ca pe mine ma apuca rasul. Vreti ca oamenii sa foloseasca transportul in comun in dauna autoturismului personal. Atat timp cat nu poti oferi un "hub" unde toate liniile opresc in acelasi loc (ca sa nu trebuiasca sa mergi intre statii) nu are sens sa vorbesti despre hub. Tocmai asta e unul dintre motivele pentru care clujenii si florestenii nu folosesc autobuzele. Pentru ca schimbatul lor este un chin si nu ai nicio garantie asupra timpilor de asteptat in "hub" sau mai trebuie si sa te deplasezi de la o statie la alta. Mai ales cand vorbim de ploaie si alte fenomene meteo mai neplacute. Pentru ca atunci cand vii cu o linie si stai in "hub" 20 de minute in conditiile alea pentru a astepta celalalt autobuz, iti piere tot cheful de folosit transportul in comun si data viitoare te urci in masina. Fix asta e si problema si spre Floresti, ca stai in Bucium cu nemiluita (mai ales la intoarcere in Floresti) pana iti vine un autobuz, de multe ori in ploaie, frig, zapada sau canicula. Daca vrem ca lumea sa foloseasca transportul in comun rutele peer to peer sunt esentiale. Pentru ca acolo macar stii la ce ora pleaca de la capat de linie (in mare parte se respecta) si nu stai in statie decat atat cat este strict necesar.

StefanCelMare

Piața M. Viteazu este cel mai aproape de hub la Cluj.
Merge numit hub și dacă nu ai chiar în aceeași stație toate rutele, atâta timp cât ești la max. 4-5 min. distanță de conexiune.
Iar dacă ai avea plecări pe toate rutele la 10 minute, ar trebui să ai maxim 10 minute de stat, presupunând că tocmai ai ratat cursa care pleca.

GML

https://media9.ro/noi-conexiuni-cu-troleibuzul-din-gheorgheni-si-manastur-s-au-tras-liniile-electrificate/?fbclid=IwAR14E1kj4Qg3Ah5gy_tOpeScrwruJe7Waujf_3WxONI3fd-fjWWitxNSuyE

Quote23 (nou) – Mihai Viteazu – B-dul 21 Decembrie – Piața 1 Mai – str. Câmpul Pâinii – str.Fabricii – B-dul Muncii
14 (nou) – Mănăștur – centru – B-dul 21 Decembrie – str. Fabricii –  – B-dul Muncii
48 (există, dar se va face cu troleibuz) – Gheorgheni – str. Fabricii – B-dul Muncii
34 (există, dar se va face cu troleibuz) – Gheorgheni – str. Fabricii – str. Câmpul Pâinii – Piața 1 Mai

23ul nu circula si acuma?

ciprebbe

#386
Ba da, dar  cred ca e bus acum
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

dragos76

ca să convingi lumea să folosească mult mai mult transportul în comun e nevoie și de bici (amenzi mari pentru parcări ilegale, sau aici poți încadra și tarife mari la parcare), dar și de zăhărel. Ei bine, rutele astea peer to peer le văd în categoria asta a doua; și eu zic că e nevoie de ele (pe rutele principale, normal) ca să convingi lumea să treacă mai mult pe acest mod de transport (nu e singurul "zăhărel", normal; și cel cu stațiile de schimb apropiate ar fi tot aici).

Problema asta cu predictibilitatea sincer nu ține doar de rută scurtă/lungă. Când e traficul aglomerat de îți poate lua și 20 de min ca să mergi din PMV în Cipariu cu busul, să nu îmi zici că mai poți prezice ceva inclusiv pe linii ca 21, 32 sau 28. Mai degrabă ajută un sistem interactiv, unde poți vedea pe hartă poziția fiecărui autobuz în timp real (mi se pare că aplicația CTP oferă/vrea să ofere și asta), suprapusă poate și pe harta de trafic de la google.

klax187

Parerea mea este ca orasul e prea mic si prea liniar pentru a vorbi cu adevarat de hub-uri pt CTP.

Da, PMV poate fi un punct important pt a interconecta transportul E-V cu trasportul N-S, si da, poate fi muuuult mai bine organizat.
Dar mi se pare ca CTP s-ar lega prea tare si mult prea strans la cap daca si-ar propune sa coboare in centru toti pasagerii care vin din Manastur si merg in Marasti doar pt a avea o predictibilitate mai mare. Lucru discutabil, de altfel.
Nu stiu cu ce ar fi diferita situatia pe relatia Grigorescu-Gheorgheni.

StefanCelMare

#389
Nici eu nu cred că se poate logistic face exclusiv hub and spokes model tot transportul la Cluj, cel puțin nu pe PMV.
Ideea cu vizualizarea busurilor în timp real este excelentă, doar că aplicația CTP nici nu merită menționată.
Așa talmeș-balmeș, eu nu am mai văzut.
Poate, dacă fac prin Google maps sau dacă își fac ei o aplicație meseriașă.
Dar la cum au tratat parteneriatul cu Google transit... pe Google Maps rutele nu sunt aduse la zi, stațiile și ele dacă se mută... pa (vezi stația Sora spre Mărăști, și azi e pusă unde era inițial, chiar la lansare, deși a fost mutată spre piața Unirii).
Asta deși fișierul cu locația stațiilor și orarul rutelor este pe serverul CTP, și poate fi editat de către ei (de fapt ar trebui să fie editat de către ei).
Nu doar că habar nu au, îi doare în cot, a venit Google, le-a dat startul, și așa a rămas.
CTP și partea de IT, baba și mitraliera.
Nu pot edita niște fișiere text cu orarul propriu pe serverul lor.
Dacă tot se laudă că au informațiile live, de ce nu fac o platformă web, accesibilă ușor și de pe mobile?

Apropo despre legătura PMV - Cipariu, cu un pic de organizare, s-ar putea concepe linii de bus dedicate pe Cuza Vodă. Strada este lată, și ai și redundanță (str Federic Joliot Curie, str Constanța).